Nekromanti Nybörjare....

GoBiE

Veteran
Joined
18 Aug 2001
Messages
13
Ja har valt rollen desperado som finns med i "LAGLÖST LAND"

1. Ja har 5 i utbildning i slagsmål men inte vapenfärdigheten närstrid... Har man den vapenfärdigheten atomatiskt eller hur fungerar det när ja när jag inte har vapenfärdigheten

2. Alla kläder man köper i en butik har dom kvalite 20 från början?

3. Vad hjälper det om man köper en kostym med kvalite 22 vad spelar det för roll e den bara snyggare eller?? =)

sen e nog det mesta glasklart (än så länge) =)

PLZ hälp =)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"1. Ja har 5 i utbildning i slagsmål men inte vapenfärdigheten närstrid... Har man den vapenfärdigheten atomatiskt eller hur fungerar det när ja när jag inte har vapenfärdigheten"

Du har bonusen från dina grundegenskaper. Ex.
Du har 17 MOT och 14 i STY, då har du bonus +2 i MOT och +1 i STY, dvs Bonusen för egenskaperna (Bonus på formuläret) är +7 (=bonus: STY+MOT+MOT). Detta gäller alla, med undantag av Grundsnabbheten som räknar hela värdet, dvs 17 om du hade 17 i SNA.

Sedan har du utbildningen, i ditt fall 0 i Närstrid, alltså 0 i Utbildning på rollformuläret. FN blir då 0+7=7 för Närstrid.

Sedan har du utbildning 5 i Träffsäkerhet (TS) Slagsmål, då får du 5+Grund (vilket är värdet du för över från FN för Närstrid), dvs 5+7=12 i Slagsmål FN

2. Alla kläder man köper i en butik har dom kvalite 20 från början?

Ja, om inte SL säger annat

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"3. Vad hjälper det om man köper en kostym med kvalite 22 vad spelar det för roll e den bara snyggare eller?? =)"

Den är snyggare och mer värdefull om du skall sälja den, men i övrigt är det inte så mycket mer. Kanske håller den även för flera tvättar, en kostym med kvalitet 1 går kanske sönder redan första gången du tvättar den (eller så håller den ett par gånger).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

GoBiE

Veteran
Joined
18 Aug 2001
Messages
13
Tack för dom riktigt bra svaren riddarn....

Du har ingen icq som man kan nå dig på ??
om du vill ge ut den kan du väl skicka icq nummret till min mäjjl gobie_84@hotmail.com
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jodå...tror det står t.o.m. i presentationen min...men det är skickat privat här på forumet

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
1. känns konsitigt att det är så lätt att få högt i slagmsål. har ignen bok så jag vet inte vad den kostar osv.
2. varför får man bonus på att träffa av sin styrka? borde inte KOR vara viktigare när man blockar och gör en massa Gwejjor på samma gång?

Jag vet att jag har rätt!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"1. känns konsitigt att det är så lätt att få högt i slagmsål. har ignen bok så jag vet inte vad den kostar osv."

Det är inte samma skala riktigt jämnfört med vanliga färdigheter.
Vanlig färdighet är bra om du har 20, då är det lyckat (T20+färdighetsvärde), för vapen är 50 mitt i prick och inte 20.

"2. varför får man bonus på att träffa av sin styrka? borde inte KOR vara viktigare när man blockar och gör en massa Gwejjor på samma gång?

KOR är viktigare när du använder projektilvapen, när du slås och kastar något är styrkan mer viktig. Dessutom är ju MOT egentligen det du åsyftar (dvs Motorik) och den är ju viktigast i bägge fallen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jaja men för fan!
Jag känner en kille (som heter Patrik Gustavsson, ifall ni tvivlar) som är JSM-mästare i karate. han är snabb och smidig. inte bara råstark. varför kan han vinns SM då? jo, han lyckas blocka motsåtndaresn attack och samtidgt attacerka själv, dvs ett motanfall. de tränar tre typer av träningk, FYS, (styrka, uthållighet) Teknik (lära sig nya slgaserier etc) samt Koordination. se hoppas rep, typ hoppar och vevar med armar etc.
Vad vill jag komma fram till?
Man blir INTE bättre på att träffa någon/blir lättare att träffa någon bara man är råstark. tro mig, han är svagare än många jag känner som knappt tränar (dvs typ på gym). Men om de skulle börjar slåss, så inte fan skulle de få 'en bonus' att träffa på Patrik för att de är starkare än honom´.. reglerna säger isåfall att exempelvis Goding A och Fuling B har utbildning exempelvis 10 respektive 9. Den mer tekniskt skicklaga goding A får alltså en bonus på +1 för sin styrka på 13. Fuling B är ett riktigt tjockhuvve, med en +3 bonus på sin styrka, och båda har samma KORbonus, +2..
detta ger att STATISTISKT sett vinner Fuling B för att han är starkare, trots att Goding A är mer utbilda och har förmodligen tränat längre. Inte nog med att Fulingen får lättare att träffa, han gör också mer i skada för att han är starkare och vinner därmed. Fattar du vad jag begriper/images/icons/tongue.gif????
Ska det vara lättare att träffa pga styrkan? jag säger inte att KOR är jättevitkigt i slagsmål, men den borde påverka träffchansen mer än styrkan... håller du inte med??

Jag vet att jag har rätt!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Du får väl samla till en protestlista och skicka till Anders & Tove /images/icons/wink.gif

Riddaren - lagom ironisk

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
En liten kommentar.

Blanda inte ihop modern kampsport med westerns slagsmål.
Det man försökter åskådliggöra med färdigheten slagsmål är inte en karate-duell utan snarare två fulla cowboys som svingar vilt inne på en saloon. Kordination påverkar visserligen träffchansen men eftersom egenskapsbonusen påverkar alla former av närstrid, även med tillhyggen såsom stolar och vedyxor, så har man, i enlighet med rollspelspraxis, plockat bonusen ifrån styrka.

// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Det är svårt att överföra strid till regelsystem så att det blir realistiskt jag tränar kampsport och märker ju hur lite det går att överföra den arten till rollspel men enligt min erfarenhet av vanligt "bonnaslagsmål" är det sammma där och det är varken styrka eller smidighet som är viktigast utan mer uthållighet eller/och förmågan att hålla huvudet kallt.

"Martial art off distance"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
nej, det gör jag inte heller.
min poäng vara att det inte blir lättare att träffa för att man är stark!!! det är en aning ologiskt i min mening.

Jag vet att jag har rätt!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Det vi pratar om är Närstrid, inte bara obeväpnad strid... Och nog kan du väl hålla med om att den som är stark har ett övertag om han orkar lyfta vapnen... För yxor, stolar, sablar, släggor och dylikt väger...

Sedan tror vi också att den som tränar kampsport på elitnivå klarar en strid överlägset mycket bättre än den som bara tränar styrka på gym. Men nog är den skillnaden större än 1 i utbildning;-)

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
En kostym i kvalitet 1 är redan tunnsliten och trasig... Det är knappt tygbitarna håller sig på plats på kroppen...

Kvaliteten minskar med slitage. Så fort kläder används flitigt minskar därför kvaliteten. Detta var anledningen till att många hade vardags/arbetskläder och en speciell uppsättning de bara bar på söndagar, i samband med kyrkobesöket.

Bra kvalitetskläder fyller samma funktion som modekläder idag;-) Egentligen inte nödvändigt, men nog berättar de någonting om den som bär dem...

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Top