Nekromanti Nybörjare

JoakimSkoogh

Veteran
Jag ska vara spelledare för en grupp av nybörjare i eon, vissa av dom har spelat andra rollspel men inte alla. Jag har stor erfarenhet av eon, dock bara som spelare (kan alla regler ändå ^^) några bra tips som kan vara bra? Det blir en ganska stor grupp, cirka 5 spelare men det ska nog gå bra ändå.

Gastono

Hero
Hmmm, om du inte redan gjort det bör du absolut läsa igenom "spelledar tips" och även "spelartips" (om du kör Eon III dvs).

Om de är nybörjare bör du inte ta allting så allvarligt, att för första gången iklä sig som en annan och spela upp detta för kompisar kan kännas pinsamt så se till att ha en lätt stämning...

Personer som är helt nya till rollspel brukar säga:
Jag säger: Hej din gamla gris!
Se till att de vänjer av sig vid det där "jag säger", få dem att bara yttra sig!

Introducera dem gärna för strid, men dock ej för svårt, de skall ABSOLUT vinna sin första strid, när man är ny får man ju lätt adrenalinkickar av strider, speciellt om man gillar sin rollperson!

Annars är det bara att se till att det inte blir några sura miner, en lätt stämning och att man inte "läxar upp" dem utan bara hjälper dem...

Dessa tips gäller främst för de som är helt nya för rollspel kanske du märkte...

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag skulle se till att du höll äventyret på lite grisodlarnivå, så att de sakta men säkert vänjer sig vid att spela. Försök att introducera lite slps som är viktiga som de får rollspela mot så att säga. Ha inte för många strider, själv brukar jag uppleva striderna som lite långtråkiga då de tar ett litet tag i eon.
Sist men inte minst så ge alla, speciellt de som inte har spelat tidigare, utrymme för att rollspela och agera annars hamnar nog dessa lätt i skuggan av de som har lite mer erfarenhet av rollspel.

- Jocke, tipsar.

Ost

Warrior
From the top of my head...:

* Förvänta dig inte att allt blir perfekt första gången. Man snappar upp lite spelledarmetoder och -tekniker efter hand, och man lär sig känna sina spelare efter hand. På så sätt blir man (förhoppningsvis) med tiden en bättre spelledare som vet vad som "får igång" spelarna, och vad som gör dem sura och tvära. Märker du att spelarna har vitt skilda ambitioner med sitt rollspelande (säg att en är typisk kobold, en är mer åt skådespelarhållet), kan det bli trixigt att göra alla i gruppen (lika) nöjda - och det är smällar man får ta. (Idealet är ju om alla spelare och SL gillar samma sorts äventyr, oavsett om det är hjältemodig monsterslakt eller grisodlarspel med betoning på dialoger och rollgestaltning, men det kanske är sällsynt?)

* Var öppen för kritik. Om du pallar, fråga efter avslutat spelmöte/äventyr/kampanj vad som var bra och dåligt. Ta inget personligt, och urskilj bra och dålig kritik. Om en spelare säger "jag tycker det var dåligt att jag dog på fällan, det var dåligt spelledande", så finns chansen att han helt enkelt bara är sur för att hans RP dog, inget mer, och det är inget man behöver ta åt sig som SL. Säger spelaren däremot "jag tycker det var orättvist att du inte gav min RP en chans att överleva passagen - du gav mig bara en väg att gå och där fanns en fälla jag omöjligt kunde upptäcka", så kanske du har varit för hård. Men bemöt gärna kritiken, om du kan. Kanske med: "Du hade flera vägar att gå, men det var dålig kommunikation mellan oss, ska bli bättre nästa gång. Och gällande fällan så slog jag en massa dolda slag, men din RP var helt enkelt inte uppmärksam nog."

* Läs helst inte innantill. Ska du göra det, gör det med inlevelse. Det är baserat på min högst personliga uppfattning att styltig högläsning totalt sabbar stämningen. Naturligtvis är det utmärkt att skådespela så att en SLP högläser ur något, en gammal skrift eller ett brev, då gör det inget om läsningen är styltig, för det är ju SLP:n som läser, inte SL! :gremwink:

* Se till att ingen spelare blir utelämnad, erfaren eller inte. Det är särskilt lätt hänt om det är en stor spelgrupp. Det är lätt att bli trött som spelare om det går en halvtimme mellan tillfällena då SL och spelaren konverserar. Även om spelaren har valt en passiv roll, som "jag ligger i bakhåll i buskarna", så låt honom inte bara ligga där. Det räcker med att helt kort kolla med jämna mellanrum om han ligger kvar i busken eller om han ändrat sig och vill därifrån. Du kan ju också krydda hans tråkiga väntan med att berätta för honom att han är hungrig, törstig, skitnödig, att en giftorm ringlar förbi en decimeter framför honom, med mera.

Gylf draken

Warrior
Håller med haltageten, inga mastodont äventyr från början, börja med något litet och försök inte att stressa fram tilll det där huset i skogen, eller till trollgrottan i bergen, ta vara på stunderna emellan, se till att beskriva mycket, och lysstna på dina spelare, att spela rollspel är att sammarbeta i grupp, och då inte bara R/p utan också med SL, Om SL kör sitt eget Race och bestämmer allt kommer lätt vissa i gruppen att vara utanför och få tråkigt....
Och för gudsskull börja inte med någe Döda-monster-hitta-skatten-festa-på-Värdshuset-tills-nästa-äventyr.

VH Jens.L "Led mig ikke i frestelse, jag hittar själv"

Se Valine Anar

Veteran
håll dom borta från magireglerna..

det kan bli lite mastigt om dom ska lära sig allt om vad är besvärjelse o en magnetud e o varför man ska transformera hit o dit

stoppa en pilbåge i hand på dom så kommer inte striderna vara så pass långvariga

påminn dom om språk, om dom är olika raser..
kan vara ett plus o kunna komminusera

Lontryuin

Veteran
Re: håll dom borta från magireglerna..

Ja och nej... Beror lite på hur pass duktiga spelarna är på att ta till sig ny information och hur bra de är på att lära sig av att läsa i boken... Min bror och jag till exempel lärde oss magireglerna jättesnabbt genom att låna och läsa Mystik och Magi över en helg. Våra första karaktärer var magiker båda två...

Det andra håller jag med om. Ge en kort bild av Mundana och de olika folken!