From the top of my head...:
* Förvänta dig inte att allt blir perfekt första gången. Man snappar upp lite spelledarmetoder och -tekniker efter hand, och man lär sig känna sina spelare efter hand. På så sätt blir man (förhoppningsvis) med tiden en bättre spelledare som vet vad som "får igång" spelarna, och vad som gör dem sura och tvära. Märker du att spelarna har vitt skilda ambitioner med sitt rollspelande (säg att en är typisk kobold, en är mer åt skådespelarhållet), kan det bli trixigt att göra alla i gruppen (lika) nöjda - och det är smällar man får ta. (Idealet är ju om alla spelare och SL gillar samma sorts äventyr, oavsett om det är hjältemodig monsterslakt eller grisodlarspel med betoning på dialoger och rollgestaltning, men det kanske är sällsynt?)
* Var öppen för kritik. Om du pallar, fråga efter avslutat spelmöte/äventyr/kampanj vad som var bra och dåligt. Ta inget personligt, och urskilj bra och dålig kritik. Om en spelare säger "jag tycker det var dåligt att jag dog på fällan, det var dåligt spelledande", så finns chansen att han helt enkelt bara är sur för att hans RP dog, inget mer, och det är inget man behöver ta åt sig som SL. Säger spelaren däremot "jag tycker det var orättvist att du inte gav min RP en chans att överleva passagen - du gav mig bara en väg att gå och där fanns en fälla jag omöjligt kunde upptäcka", så kanske du har varit för hård. Men bemöt gärna kritiken, om du kan. Kanske med: "Du hade flera vägar att gå, men det var dålig kommunikation mellan oss, ska bli bättre nästa gång. Och gällande fällan så slog jag en massa dolda slag, men din RP var helt enkelt inte uppmärksam nog."
* Läs helst inte innantill. Ska du göra det, gör det med inlevelse. Det är baserat på min högst personliga uppfattning att styltig högläsning totalt sabbar stämningen. Naturligtvis är det utmärkt att skådespela så att en SLP högläser ur något, en gammal skrift eller ett brev, då gör det inget om läsningen är styltig, för det är ju SLP:n som läser, inte SL!
* Se till att ingen spelare blir utelämnad, erfaren eller inte. Det är särskilt lätt hänt om det är en stor spelgrupp. Det är lätt att bli trött som spelare om det går en halvtimme mellan tillfällena då SL och spelaren konverserar. Även om spelaren har valt en passiv roll, som "jag ligger i bakhåll i buskarna", så låt honom inte bara ligga där. Det räcker med att helt kort kolla med jämna mellanrum om han ligger kvar i busken eller om han ändrat sig och vill därifrån. Du kan ju också krydda hans tråkiga väntan med att berätta för honom att han är hungrig, törstig, skitnödig, att en giftorm ringlar förbi en decimeter framför honom, med mera.