Nybörjare som vill prova rollspel med familjen, önskar råd

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Att rekommendera ett 40 år gammalt rollspel som inte funnits i handeln på 35 år är intressant. Jag har spelat Mutant men i mitt tycke var det supertråkigt. Som jag mindes det hade man 35% på sin bästa färdighet och äventyret Mos Mosel var mer än lovligt träigt.
Tänker att börjar man med rollspel idag ska det vara lätt. Sen om man spelat ett tag typ säg i tolv år. Då är det dags att vidga vyerna och bekanta sig med gammal skit.
Men för att vara ärlig så spelar jag aldrig gamla spel pga tidsbrist. Jag har för många rollspel som jag aldrig läser eller spelar. För det kommer ständigt nya grejer som jag vill testa och spela.
Jag tänkte mest på att trådstartaren vill få med sin 13-årige son. Antar att sonen aldrig (?) har spelat rollspel förut. Det är alltid en pedagogisk utmaning med helt nya spelare, även om de är vuxna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Fråga sonen din vilken genre han i första hand vill spela. Jag tycker exempelvis att DoD23 är ett bra spel för nybörjare, men vill han spela hemlig agent i en dystopisk framtid, leta fornfynd i postapokalyptiska ruiner eller lösa ockulta mysterier i 20-talets London blir ju det inte kul oavsett hur nybörjarvänligt spelet är.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Om ni gillar Arkham horror så kör på Call of Cthulhu :) Starter Setet är väldigt inriktat på nybörjare, och har ett par-tre scenarion, bland annat ett för två personer, en spelledare och en spelare. Här är en pedagogisk video:

Call of Cthulhu Sverige är väldigt fint och välgjort om man är sugen på det på svenska med svensk setting.

Angående Drakar och Demoner, kolla Fria Ligans sida för trevliga förklarande videos och gratis snabbstartregler: https://freeleaguepublishing.com/sv/kom-igang-2/
 
Last edited:

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Har ni något nybörjarvänligt spel som ni rekommenderar? Känner att jag behöver något förskrivet äventyr så att jag kommer in i strukturen.
Hjältarnas Tid är super-pedagogiskt för nybörjare, och det finns färdiga äventyr galore på den länken, och sen kan man utöka den genom att skaffa kopparhavets hjältar som är (nästan) samma spel men har en kampanjvärld.

Annars om ni vill blanda in lite mer bräd/figurspel-aktigt så går det ju inte fel med det nya drakar och demoner, den boxen är packad med värde, och strid på ett grid med standees är ju väldigt nära det ni redan spelar.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
222
Location
Helsingborg
Mitt råd är att ta vilket rollspel som helst som ni tycker verkar fräckt. Läs igenom lite regler för att få en hum om hur regeltungt spelet är, skicka sen samtliga regler rakt ut genom fönsterrutan och gör egna regler, om det ens behövs. Jag upplever det som att samtliga som testar rollspel där de lyckas med sina ambitioner pga att DM förbi ser reglerna tenderar till att vilja fortsätta lira. Regler är enbart guidlinjer vilket innebär att de är bara där som stöttepelare till spelandet. Jag vet inte hur erfaren DM du är, men bara kör! Om ni tenderar till att vilja använda tärningar eller annan spelmekanik iom att ni lirar så mycket brädspel så kör på det. Det finns ju aldrig några felaktigheter när man lirar rollspel, det kan aldrig vara fel att fullständigt skippa reglerna om de står i vägen för det höga nöjets skull. :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Tack igen för alla tips. Det blev en Drakar och Demoner -23 grundlåda och Call of Cthulhu starter set. Båda har ju tydligen soloäventyr jag kan pyssla lite med själv och sen se vilket som passar bäst att börja med för familjen.
Bra val. Lättast att komma igång med av dessa två är nog DoD23, som ju är gladfantasy. CoC "förutsätter" kanske viss bekantskap med Lovecrafts författande och Mythosen för att uppskattas till fullo.
 

Oldmanriver

Veteran
Joined
19 Feb 2024
Messages
6
Bra val. Lättast att komma igång med av dessa två är nog DoD23, som ju är gladfantasy. CoC "förutsätter" kanske viss bekantskap med Lovecrafts författande och Mythosen för att uppskattas till fullo.
Vi har spelat en del Arkham Horror och andra brädspel på det temat så är lite bekanta med det.
 
Top