Presentation Nybörjare DoD

Du skrev att bakhållet "lyckas mer eller mindre automatiskt" vilket är direkt osant och att äventyret "utgår från" att rollpersonerna inte spanar efter fiender, vilket inte heller stämmer - det valet ligger helt i spelarnas händer. Att det ligger en döende person på vägen är enligt mig en ganska tydlig signal att till spelarna att det är fara å färde.

Som sagt håller jag dock med om att det som introscen kanske är lite för tufft, och jag ser inget som helst problem med en hjälpande hand från SL här, särskilt för oerfarna spelare, som att exempelvis fråga dem om de håller utkik efter fiender.
Njae, jag håller inte med här. Inte helt oväntat kanske! "Mer eller mindre automatiskt" tycker jag är en helt rimlig beskrivning. Detta eftersom spelarna ska tänka sig att deras RP inte har ögonen öppna efter fiender om spelarna inte uttalat säger att de har ögonen öppna efter fiender. Vilket är ganska konstigt och bakvänt. Ska man börja varje scen, varje plats med att spelarna påpekar att deras RP inte vandrar omkring som blinda och döva zombier, utan faktiskt håller utkik efter fiender? Nej, sorry, jag köper det inte. Det är, som jag skrev från början, dåligt och fult konstruerat. Det är skrivet för att lura nybörjar-spelarna, när de inte begriper hur bakvänt systemet är tänkt att fungera.

Med detta sagt, så tycker jag DoD23 är ett utmärkt spel, lätt min favorit-version av DoD, och man får väldigt mycket för pengarna med grundboxen. Jag hade inte tvekat en sekund att rekommendera det till en nybörjar-SL, och heller inte till en erfaren. Om spelet har någon enstaka svag punkt, är det kanske öppningsscenen ovan, men det är en småsak i det stora hela.

Back