Nekromanti Nybörjar-SL i behov av råd.

hex

Veteran
Joined
2 Apr 2013
Messages
5
Location
Göteborg
Hittade mitt gamla Eon II samt ett gäng moduler (Monster i Mundana, Dvärgar, Vapenmästaren, Sjöfarare & Pirater). Har nyligen också köpt Alverna: sångarens ätt.

Har egentligen aldrig haft ett seriöst spelmöte någonsin, utan köpte böckerna för många år sedan då jag var intresserad men antagligen för ung för att förstå alla de regler som ingår i Eon.

Men nu är det dags att ge det ett försök igen! Jag har läst regelboken ett par gånger (från början till slut) under årens gång så känner mig relativt säker på Mundana (har även läst drakväktartrilogin samt vargen och kättaren) och det grundläggande systemet, skapa karaktärer och rolla färdigheter mm.

Om två veckor är det planerat ett spelmöte och jag ska välja mellan äventyren Regnsynd och Diamantäpplet. Vid första anblick ser det ut som att jag kommer välja Regnsynd då det äventyret verkar tämligen enkelt för en nybörjargrupp. Några generella tips då jag aldrig spellett tidigare och mina vänner aldrig rollspelat, även om vi spenderat mycket tid på diverse onlinerollspel tillsammans.

Där det dock kör ihop sig är givetvis vid strid och magi och jag önskar därmed att någon här på forumet kunde lägga lite tid att hjälpa mig. Kan först förklara min bild av hur respektive går till så kan ni enkelt korrigera mig.

Strid:
1. Man avgör avståndet mellan kämparna och då någon initierar striden slår man för VINIT med modifikation av SI.
2. Anfallaren väljer en manöver/handling "Hugger snabbt med dolken". Slår tärning mot färdigheten i vapnet.
3. Försvararen väljer en försvarshandling: Parera, Blockera, Undvika. Slår tärning för att se ifall försvaret lyckas.

FRÅGA: Vad skall man slå mot för färdighet ifall man önskar parera? Slår man mot vapenfärdigheten då? Vad innebär en parering i praktiken?

4. Ifall försvarsmanövern lyckas får försvararen möjlighet att slå mot VINIT med modifikationer och försöka göra ett eget anfall. Både anfallare och försvarare får lägga till ev. utmattning osv.
Träffar anfallaren beräknar man skada med reduktion från pansar, slår man mot träfftabellen och ev. extraskador.

FRÅGA: I regelboken står det att försvararen väljer försvar i hemlighet före anfallaren. Hur löser man detta i praktiken?

Är min strid någorlunda rätt utförd? Skulle någon kunna ge ett riktigt exempel likt de i regelboken med alla tärningslag inkluderade?
Vad händer ifall anfallaren missar sitt slag, får försvararen automatiskt initiativ då? jag menar ifall någon fullkomligt missar med en bredyxa lär ju kraften i slaget medföra att man hamnar något ur balans?


Sedan till Magin...

1. En magiker är specialiserad inom ett magiskt område säg: Pyrotropi.

2. Magikern skall kasta en ett brinnande eldklot (I regelboken: Diodactus pyrotropiska sfäroid (4)). Det krävs 4 filament och svårigheten för att alstra blir således ob4T6. Slaget lyckas och Magikern är således laddad med pyrotropisk magi. I regelboken står att man måste transformera 2 filament till ataxatropi, kan man göra detta även om man bara har alstra pyrotropi?
Slaget mot transformera lyckas och det har nu gått 1 runda?

3. Därefter står det: Besvärjelse (ob3T6), Besvärjelse (ob2T6). vilket innebär att det tar ytterligare 1 runda innan det magiska klotet är vävt.

Nu till mina funderingar.
Träffar eldklotet automatiskt där man träffar eller kan man helt enkelt slå ett slag mot undvika för att kasta sig undan klotet?
Avbryts magin ifall magikern blir sårad under tiden? Isåfall vad sker med filamenten dissapererar de okontrollerat eller kan magikern försöka igen nästa runda? Hur fungerar magin i strid? I vilket skeende sker magin i striden?


Ursäkta att det blev en vägg av text men förhoppningsvis orkar någon läsa igenom det mesta och ge svar på något.

Mvh xsiand
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Hej och välkommen till forumet!

Personligen suger jag på reglerna till Eon trots att jag spelat i många år. Det finns de som är mycket bättre på att svara på dina frågor än vad jag är. Men jag tänkte ändå ge ett litet tips. När någon har svarat på dina frågor och du känner att du har koll på magi och strid så är mitt tips att innan ni börjar spela gör en eller flera teststrid(er) för att testa på det i praktiken. Det kan vara en bra idé att testa 1vs1, 1vs2, 2vs2 osv och i någon av striderna kasta in en magiker som ska göra något. Fördelen med att göra det är att alla får testa på att strida så att ni slipper haka upp er på det lika mycket när ni väl sitter där i en skitspännande strid.
 

hex

Veteran
Joined
2 Apr 2013
Messages
5
Location
Göteborg
Ett bra tips och förmodligen något som blir aktuellt. Hoppas dock att rollpersonerna kan komma på lösningar som inte alltid innebär våld när vi väl ska spela. Vill inte att striderna ska stå i fokus :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Hej, ska ta och försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Anfallaren väljer en manöver/handling "Hugger snabbt med dolken". Slår tärning mot färdigheten i vapnet.
3. Försvararen väljer en försvarshandling: Parera, Blockera, Undvika. Slår tärning för att se ifall försvaret lyckas.

FRÅGA: I regelboken står det att försvararen väljer försvar i hemlighet före anfallaren. Hur löser man detta i praktiken?
En grej ni kan göra är att skriva ner på lappar vilka handlingar varje part gör, framför allt om ni använder er av undvika i strid, detta gör det knepigare och mer riskabelt att använda undvika i strid, annars anser jag undvika vara betydligt bättre än både blockad och parering.

FRÅGA: Vad skall man slå mot för färdighet ifall man önskar parera? Slår man mot vapenfärdigheten då? Vad innebär en parering i praktiken?
Parera använder man sig av sin vapenfärdighet.
Blockera använder man sig utav sköld.
Undvika använder man undvika.

Lyckas blockeringen eller pareringen så klarar du dig undan skada. Dock så riskerar ditt vapen att skadas (sänkt BV). Och till slut går vapenet/skölden sönder och försvararen tar skada.

Vad händer ifall anfallaren missar sitt slag, får försvararen automatiskt initiativ då? jag menar ifall någon fullkomligt missar med en bredyxa lär ju kraften i slaget medföra att man hamnar något ur balans?
Nej, där emot slipper försvararen utföra evnetuella undvikande/blockeringar/pareringar. Och där med slipper svårighetsökning på nästkommande handling.

När det kommer till magi:
2. Magikern skall kasta en ett brinnande eldklot (I regelboken: Diodactus pyrotropiska sfäroid (4)). Det krävs 4 filament och svårigheten för att alstra blir således ob4T6. Slaget lyckas och Magikern är således laddad med pyrotropisk magi. I regelboken står att man måste transformera 2 filament till ataxatropi, kan man göra detta även om man bara har alstra pyrotropi?
Slaget mot transformera lyckas och det har nu gått 1 runda?
De tre färdigheter du använder för att kasta magi är:
1. Alstra aspekt
2. Transformera
3. Besvärjelse

För att kasta en besvärjelse behöver du först alstra aspekt. Krävs det sedan en (eller flera) transformering så utförs den där efter. Efter detta så har du oftast 2 eller flera olika aspekter.
För att sen väva besvärjelsen så behöver du slå ett slag mot färdigheten Besvärjelse per effekt som besvärjelsen innehåller, vanligtvis ett slag per aspekt.
Så om jag inte kommer ihåg fel så är Diodactus pyrotropiska fyra slag.
1. Alstra
2. Transformering
3. Besvärjelse
4. Besvärjelse

I en formilaserad besvärjelse så tar varje steg i en besvärjelse ½ handling, så i detta fall kommer magin ta 2 rundor att kasta.

Eldklotet kommer träffa automatiskt. Eftersom det rent regelmässigt uppenbarar sig där magikern vill, vill man kan man sen låta det visuella se ut på något annat sätt.

Tar magikern skada under tiden han håller på med magin så krävs ett VIL slag av magikern för att inte tappa fokus och riskera okontrollerad disipration av filamenten.

Magi sker sist i stridsrundan. Detta tillsammans med att magi inte är särskillt effektivit och riskabelt så bör en magiker hellre fokusera på buffs innan strid än att fokusera på att dela ut skada under strid, då magiker i Eon är långt ifrån D&D Magiker i utdelande av skada i strid.

Vill du använda dig av Improviserad magi så hör av dig till mig via pm så kan jag maila dig ett dokument som jag tidigare skrivit ihop om hur man använder sig av Improviserad magi.
 

hex

Veteran
Joined
2 Apr 2013
Messages
5
Location
Göteborg
Tack för ett oerhört snabbt och välformulerat svar. En eloge för det!

En grej ni kan göra är att skriva ner på lappar vilka handlingar varje part gör, framför allt om ni använder er av undvika i strid, detta gör det knepigare och mer riskabelt att använda undvika i strid, annars anser jag undvika vara betydligt bättre än både blockad och parering.
På vilket sätt blir det mer riskabelt att använda undvika? Hänger inte med på det, men kan bero på att jag är trött i skallen.


Lyckas blockeringen eller pareringen så klarar du dig undan skada. Dock så riskerar ditt vapen att skadas (sänkt BV). Och till slut går vapenet/skölden sönder och försvararen tar skada.
Men man får ingen nackdel av att använda samma försvarsmetod flera gånger i rad? Jag menar, har man högre vapenfärdighet än sköldfärdighet så blir det naturligt att man väljer att parera om och om igen snarare än att blockera?


Du får hemskt gärna maila ang. improvierad magi! :gremsmile: Tack för hjälpen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
På vilket sätt blir det mer riskabelt att använda undvika?
Använder du dig av de Advancerade reglerna så är undvika uppdelat i 4 olika handlingstyper:
1. Sidosteg
2. Backa
3. Ducka
4. Hoppa
De olika är bra/dåliga mot olika typer av anfall.
Exempelvis försöker du backa från ett stick anfall så kommer det bli svårare än om du gör ett sidosteg mot samma anfall. Hugger någon högt och du duckar är det lättare att undvika anfallet än om du hade försökt hoppa.

Men man får ingen nackdel av att använda samma försvarsmetod flera gånger i rad? Jag menar, har man högre vapenfärdighet än sköldfärdighet så blir det naturligt att man väljer att parera om och om igen snarare än att blockera?
Inte nödvändigtvis, eftersom att blockera med sköld startar på Ob2T6 medan parera startar på Ob3T6.

Som jag ser det så är tanken med försvarssystemet att man i första hand vill få spelarna att använda sig av blockering (slåss med vapen och sköld), i andra hand välja att parera med sitt vapen och i sista hand försöka sig på att undvika.
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
xsiand said:
Tack för ett oerhört snabbt och välformulerat svar. En eloge för det!

En grej ni kan göra är att skriva ner på lappar vilka handlingar varje part gör, framför allt om ni använder er av undvika i strid, detta gör det knepigare och mer riskabelt att använda undvika i strid, annars anser jag undvika vara betydligt bättre än både blockad och parering.
1 På vilket sätt blir det mer riskabelt att använda undvika? Hänger inte med på det, men kan bero på att jag är trött i skallen.


Lyckas blockeringen eller pareringen så klarar du dig undan skada. Dock så riskerar ditt vapen att skadas (sänkt BV). Och till slut går vapenet/skölden sönder och försvararen tar skada.
2: Men man får ingen nackdel av att använda samma försvarsmetod flera gånger i rad? Jag menar, har man högre vapenfärdighet än sköldfärdighet så blir det naturligt att man väljer att parera om och om igen snarare än att blockera?


Du får hemskt gärna maila ang. improvierad magi! :gremsmile: Tack för hjälpen.

1 : Vi kör, när jag spelleder EON, med att om man lyckas med undvika, men med sämre differens än vad anfallaren gör så blir man träffad ändå. Dock med "bara" halva skadeverkan. Om jag inte minns helt fel är reglerna så i EON III (alternativt om det är en husregel som jag korpat från någon, minns inte)

Ex. Anfallare: Stick med dolk FV 13. Färdighetsslag 9 = Diff. 4

Försvarare: Försöker undvika anfallet. FV 13 i Undvika. Färdighetsslag 11 (lyckat mot sitt FV visserligen) = Diff. 2

Resultat. Dolkstick Ob2T6+2 = 14 / 2 = 7 i "skada"


Med den regeln är det lite vanskligare att försöka sig på att undvika. Lyckas man däremot är anfallet helt förverkat.

Kontra blockering med sköld eller parering med vapen så tar den utrustningen skada av anfallet.

ett undantag är dock då man parerar ett stick, då säger reglerna (återigen i 3:an) att vapnet man parerar med inte tar skada alls, då man inte "stoppar" anfallet utan bara "leder undan stöten"

2 : Jo, för varje extra försvarshandling man gör efter den första ökar svårighetsgraden ett steg. Däremot inte det första försvaret, den blir inte svårare även om du gör flera handligar.

Ex: Parering 1 (Ob3T6), Parering 2 (Ob4T6) o.s.v. det är en ackumulerande effekt.

Märk väl skillnaden mellan att blocka med sköld, kontra parera med sitt vapen är att sköldblockeringen är en nivå lättare från start (normal blockering Ob2T6, istället för Ob3T6). Detta gör att sköld är, i mina ögon, vansinnigt mycket bättre för försvar än ett vapen. Vilket känns naturligt, då skölden är skapad för att försvara sig med.

Men mitt tips är att börja inte blanda in ALLA regler med en gång. Det blir alldeles för mycket för en SL att hålla reda på och det kan bli "hackigt" under spelmötet.

Gör som jag gjorde med min grupp (som var EON-nybörjare) att kör med de absolut mest grundläggande reglerna först, för att sedan väva in mer och mer till den punkt ni alla känner er bekväma.
 

hex

Veteran
Joined
2 Apr 2013
Messages
5
Location
Göteborg
Tack för bra svar!

Tror vi kommer göra som du säger, starta med väldigt grundläggande regler och när de sitter någorlunda bra kan man introducera ett par av de avancerade. Känner ändå att jag fått bättre koll på skillnaden mellan försvarsmetoderna. Nu gäller det bara att fila på äventyret jag ska leda :gremtongue:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Ett tips är också att se till att ha ett fuskpapper till varje spelare (Och till dig som SL) med en lathund över de vanliga handlingarna i en strid, när man gör vad, och hur många tärningar. Och en punktlista över faserna i striden.

Då är det lättare att lära sig alternativen i striden, och beroende på hur du lägger upp fuskpapperet så är det lätt att lägga till mer och mer av de frivilliga reglerna ju mer ni kör. Och ni slipper det dödliga bläddrandet i regelbordet under den spännande striden. :gremsmile:
 

preaker81

Veteran
Joined
10 Mar 2013
Messages
11
Location
Södertälje
Om jag inte kommer ihåg fel så fick man med sådana förträffliga fusklappar med stridsrundans olika faser och vilka handlingar man kunde göra när man köpte Eon2 boxen för en halv evighet sedan. Kommer iaf ihåg att jag använde dom flitigt förr.
 

hex

Veteran
Joined
2 Apr 2013
Messages
5
Location
Göteborg
Har för mig att jag också hade ett gäng lösblad med tabller och dylikt när jag köpte EON II-boxen men dessa är givetvis borttappade sedan lång till tillbaks. Har endast kollat snabbt på neogames hemsida hurvida de går att få tag på som pdf eller dylikt utan att hitta.

I övrigt ett bra tips att ha tillgängligt så får väl försöka scanna direkt från boken :gremsmile:
 
Top