Nekromanti Nybörjar hjälp *EON III*

Basse

Veteran
Joined
11 Oct 2007
Messages
2
Location
Västernorrland
Hallå.

Vi är några som tänkte börja spela eon. Ingen av oss har spelat rollspel tidigare. Det är jag som ska vara spelledare. Jag har läst i reglerna och försöker få bukt på stridsreglerna. Jag förstår alltså inte hur en strid går till eller det här med VINIT osv.
Jag vet, kanske inte så bra spelledare, men alla måste ju börja någonstans =)

Undrar om någon har lust att förklara lite pedagogiskt runt reglerna kring detta.

Finns även en hel del på Rollpersonsformuläret som jag inte förstår som dom inte går igenom i böckerna.

Undrar även om ni har lite tips till en grön spelledare?

Tusen tack på förhand. =)

/Basse
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Till att börja med, det finns en hel del som står med som frivilliga regler. Kom ihåg det, och använd inte de här reglerna till att börja med. Vänta tills du blivit lite mer van vid systemet och lärt dig grunderna.

VINIT slår du först och främst för alla deltagare i början av striden. Detta delar upp striden i anfallare och försvarare (Spelledarens guide, sida 16). När du sedan har avgjort detta får försvararen först välja en försvarshandling, varpå anfallaren väljer en anfallshandling. Försvararens val av handling ska egentligen vara hemligt, men det spelar inte så stor roll i den grundläggande striden. Det blir viktigare om man använder de avancerade reglerna, där olika sorters försvar är bra mot olika attacker.

Efter detta slår man för att lyckas med det olika handlingarna, och räknar ut vad som hände. Om anfallaren tog sig förbi försvaret ska du slå ett skadeslag för hans attack. Det värde du får blir skadeverkan för attacken, och används därefter enligt reglerna för skador. Tänk på att räkna med rustningen!

Därefter är rundan över. Om båda stridande fortfarande står på benen börjar en ny runda. Försvararen vill då antagligen försöka bli anfallare, och slår därför ett slag för VINIT (svårigheter för detta slag står på sida 16). Om detta slag lyckas blir försvararen ny anfallare. Därefter gör man på samma vis som innan.

Det finns en massa avancerade manövrar man kan göra, men skit i dem. Om du vill uppmuntra dina spelare att hitta på roliga saker i striden, använd min tumregel för improviserade stridsmanövrar -- en tärnings fördel bör motsvaras av en tärnings nackdel någon annanstans. Till exempel kan du tillåta att en attack gör +Ob1T6 i skada mot att den får +Ob1T6 svårighet på att träffa, eller att en försvarare kan välja att bete sig så aggressivt att han får -Ob1T6 på att vinna initiativet, men att detta i gengäld gör så att han får +Ob1T6 på slag för att försvara sig mot anfall.

Vilka rollformulärsdetaljer är det du inte får tillräckligt med information om i böckerna?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
NR 1. UNDVIK STRID SOM PESTEN!

Strid implicerar läkningsprocesser, i de allra flestas fall, med mundan sjukvård (och eons regler) implicerar läkning, dvs död RP. Uppmuntra spelarna att använda avståndsvapen/stångvapen, och att ta vara på rustningar de finner - även med reglerna som säger att sådana inte passar i alla lägen, är de bra att ha.

NR 2.

När ni bygger karaktärer, se till att maxa övertala - med eons färdighetskonstruktion kan den användas till nästan vad som hälst.

(i mitt mundana hade jag också föreslagit höga värden i växtkunskap (droger), lagkunskap (för att hantera jobbiga adelsmän och fogdar) och etikett (oartighet är liktydigt med bristande respekt för överheten, dvs hets, vilket faller under upprorslagen, i mitt mundana), men det där är en smaksak!)

NR 3
Glöm inte mundanaspecifika miljöer: Det cirefaliskdrivna badhuset, som folk besöker minst en gång i veckan, bakgårdarna till husen, med svin som kan slippa lös, broar med tull för att gå över, brunnar & tvättinrätttningar, och insamlingar från de lokala gillena till fattighjälp - sådant är stämningsfullt!

NR 4
Rollspela det myllrande livet - om rollpersonerna är landsortsfolk, så bör du aldrig ens ge dem en chans att tänka i en större stad; gör dig en t100 tabell med random händelser (hälst två som du kan växla emellan), vilka sker i staden, allt ifrån att trampa i en pottas innehåll utslängt på gatan (eller få det över sig, hällt), till att råka se en grupp tiggare råna en person av bättre rang, till att råka på ett gatustånd med honungsrostade äpplen. Ge dem knappt en chans att tala med varandra!

NR 5
Betona att mundanas rättssystem är annorlunda än vårt - detta sägs inte i reglerna klart, men exempelvis så fungerar gillena som monopolorganisationer, vilka kontrollerar sina egna medlemma, och hindrar andra att sälja varor inom stadsmurarna, medan medlemmar i vissar religiösa, eller sekulära, ordnar och sällskap, kan ha rätten att kräva mat och husrum, oavsett om det orsakar svält eller ej. Om du vill göra detta mer avancerat, så skulle ett exempel kunna vara, att få rpna i en rättslig konflikt omkring vilka privilegier som gäller - exempelvis så skulle en av rpna kunna tillhöra en familj med ärftligt privilegium av tullfrihet, vilket den lokale länsherren inte erkänner när han skall passera en viss bro; Själva avgiften är en struntsak, men prejudikatet, att antingen rollpersonens privilegium inte är giltigt (i bästa fall just där), eller länsherrens tullrätt är ett mindre privilegium än ärvd tullfrihet, det är en stor sak - blir det strid, så går saken vidare till fogden; om rollpersonerna har en tidsgräns, så kan de antingen välja mellan att fly, och låta länsherren stå oemotsagd inför fogden (dvs. ådraga sig hårt straff, på vägen tillbaka), eller stanna och få panik för att hinna senare; DETTA är mundanas möjlighet!
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Hejsan!

Om du inte gjort en karaktär, testa att skapa en med en av de du tänkt spela med. Karaktärsbladet blir mycket mer förståeligt om man gått igenom det och skapat en karaktär...

För de officiella karaktärsbladen som säljs så fylls det mesta i under karaktärsskaparprocessen... Dessutom lär man sig mycket under skapandets gång...
Om du är mer specifik om vad du inte förstår på karaktärsbladet så är det lättare att hjälpa till med den biten...

Vad det gäller regler, speciellt strid, så föreslår jag även här att du lär dig genom att testa systemet...

Skapa 2 karaktärer, och använd sedan dessa i en strid. Låt en spelare styra den ena, styr den andra karaktären själv... Då får ni lite mer känsla för hur systemet fungerar. Läsa är bra, men att använda det är det man lär sig mest på.
Använd så lite av de frivilliga reglerna som möjligt, men ha dem i åtanke senare när ni börjar kunna grunderna. De avancerade reglerna är bra och roliga, men de är nog mest i vägen innan alla lärt sig själva grunderna.

Tips till en grön spelledare... Kom ihåg att målet är att du och spelarna ska ha kul. Så länge ni har det så gör ni rätt.
Kom även ihåg att det är spelledaren som bestämmer, men att det ska vara rättvist, annars kommer det sluta vara kul. Lyssna på spelarna, ni skapar en berättelse tillsammans, tillsammans är nyckelordet.

En spelgrupp hittar ganska snart den spelstil de tycker om... Om det nu är att slå ihjäl monster och hitta skatter vareviga dag och mest rulla tärningar för att döda dessa monster... Eller om man mer spelar ut värdshuskvällar, fester och annat socialt... Eller ett mellanting, eller något helt annat...
Det finns ingen regel för vad som är rätt stil, det beror på vad spelarna och spelledaren vill ha ut. Så länge man har kul! :gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Välkommen till forumet!

Bobby har redan gått igenom reglerna på ett bra sätt, så istället bifogar jag ett dokument jag gjorde för något år sedan som sammanfattar det mesta av stridsreglerna på två sidor (inklusive alla träfftabeller). Sedan föreslår jag även att du söker i forumet på "skadetabell" (kan ingen lägga upp sådana bra saker som permanenta inlägg?) för att få fram alla sådana sammanfattade på en sida (även om de kräver att du kan reglerna).

Mitt främsta tips är att prata ihop dig med dina spelare; att bara skapa karaktärer efter var och ens tycke är kanske kul, men leder i alla fall jag har varit med om till underliga och ofta problematiska grupper. Kom överens om vad det är ni ska spela först, även om det är en grupp osannolika äventyrare från Mundanas alla hörn vars mål är att döda diverse monster i mystiska skogar; så länge spelarna vet vad de ska spela och du vet vad de vill råka ut för är ni en bra bit på vägen.

Var sedan inte heller rädd för att begränsa dina spelare; det är trots allt du som ska spelleda, och att spelleda en grupp individer som sticker ut överallt, inte har gemensamma mål, saknar anledning att hänga ihop och egentligen borde vilja döda varandra ställer till problem (talar av egen erfarenhet...). Kom fram till var ni ska vara, vilka karaktärerna ska vara och varför de kommer att göra vad det gör så kommer det att hjälpa mycket.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mitt bästa tips är följande:

Nyblivna spelledare tenderar att följa reglerna och världsbeskrivningarna slaviskt; kanske för att de är rädda för att något ska bli helt fel om de bryter mot det, jag vet inte. I vilket fall; var inte rädd för att använda ditt eget omdöme. Om du -tycker- att en regel är dålig eller jobbig, eller något i spelvärlden inte är bra...var inte rädd för att ändra det så att det passar dig och din grupp bättre. Fungerar det sedan dåligt, kan man alltid byta tillbaka igen. Du kommer att märka vad du trivs med och inte efterhand som du spelar. Se Eon som ett smörgåsbord, där det är helt okej att inte äta av varenda tänkbar rätt - jag menar, vem faen gillar gorgonzolakexen?

(Något många spelledare i Eon gör, tex, är att ofta låta rollpersonerna överleva även om de dog enligt reglerna; för det är -väldigt- lätt att dö i Eon, och beroende på hur man spelar är det inte alltid så roligt).

Ja, och kom tillbaka hit om du undrar över nåt annat. Folk på det här forumet hjälper jättegärna till.

Hoppas du upptäcker att rollspel är en fantastiskt rolig hobby!

- Ymir, ger råd
 

Basse

Veteran
Joined
11 Oct 2007
Messages
2
Location
Västernorrland
Hej och tusen tack för alla svar.

Verkligen bra och informativt. Det här känns som ett bra forum att läsa på när man behöver hjälp =)

Jag har inte rollspels formuläret här just nu men när jag kollat igenom det återkommer jag ifall jag har fler funderingar.

Ha en bra helg =)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det är ett bra forum att fråga och läsa på...
Man får mycket insperation och liknande...

Det glömmde jag i mitt inlägg: Häng här på eonforumet, så får du massor av information om det mesta. Man behöver inte alltid skriva, bara att läsa trådarna kan ge intressant och bra information. Forum är bra! :gremwink:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Vid husregler: Skriv ner dem på en speciel lapp!

Annars kommer ni att hamna i diskusionen; Men det var inte så vi sa, vi sa faktiskt...

I övrigt är det bara att testa, diskutera och testa igen.
 
Top