Nekromanti Nybörjar frågor

grunkan

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
7
Hej!

Har några så kallade nybörjar frågor hoppas på bra svar :)

1: När jag ska fixa vapen till min gubbe och väljer ett utrustnings paket så står det inte vilket revolver(eller gevär) får spelarna välja själva då eller ??? Då kan dom ju välja dom bästa.

2: Måste man köpa häst eller får man börja med det??

3: När jag ska skriva in det vapnet man köpt så finns 2 listor där det finns olika tabeller. Ska jag skriva in under båda eller?? Sen finns det en massa olika saker(förkortningar) jag inte fattar i vapen tabellen ( den på spelbladet) bla. KB, TC, VS, Hndl, FB Ornament m.m
Kan någon ge en förklaring på dom..

4: På skademod och Blodförlust ska det stå något där om man inte är skada ?? Samma gäller Fysförkust

5: Förflyttning vad ska stå där ??

6: På bakrund vad ska stå där ?? Spelar det någon roll vad mostrar/morbröder/fastrar/farbröder tjänar i pengar ??

7: På Träffsäkerhet står det Först Grund ( det är väl det man har) Sen behålla kostnad men sen står det Utb vad ska stå där ?? Samma Vapensnabbhet.

8: Hur slår man en T100 ?? Ska man slå en T20 5 gånger ?? Är det inte större skans att man får högre då ??? En T10 då ?? Slå T20 dela på 2 ?? men då kan man inte få 20 ??

Tack för att du tagit dig tid att läsa det här. Hoppas på bra svar. Som ni märker är detta mitt föra rollspel men hittils verkar det kul..

Finns det några rollspels klubbar (Seriösa) i Södra Sthlm i tonåren ( jag är 14 ) som man kanske skulle kunna spela lite med...

Edit: La till fråga 8
//Grunkan



<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by grunkan on 2001-08-07 23:18.</EM></FONT></P>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Hej!

Kul med en ny spelare:) Vi skall försöka svara så gott vi kan, och andra kommer säkert att rycka in oxå.

1. Det är upp till spelledaren vilka vapen som finns tillgängliga. I första hand beror det på under vilken tid ni spelar (om det vapen spelaren vill ha finns ännu), och i andra hand på hur vanligt det är (se procentchansen att det finns hos en välsorterad vapenhandlare som anges i vapenbeskrivningarna). Ingen får bättre kvalitet än 20 på vapnet då de börjar.

2. Alla får häst och sadel då de börjar - "gratis"

3. Jepp, använd båda tabellerna. I den översta raden hittar du de värden du använder under strider, i den undre står saker som är lite mer allmängiltiga.

KB är Kvalitetsbonus. Vapen som är välskötta och gjorda med omsorg är bättre än vapen som tillverkats slarvigt och aldrig rengjorts... För varje steg ditt vapen har mer än 20 i kvalitet får du +1 på Träffsäkerhet, Vapensnabbhet och Fummelbonus. Har du ett vapen med sämre kvalitet än 20 blir det istället -1 för varje steg...

TC = Träffchans, dvs hur bra du är på att träffa med vapnet. Det är detta värde man använder när man spelar. För att få fram Träffchansen tar du din Träffsäkerhet med den sortens vapen, lägger till eventuella Kvalitetsbonusar och om vapnet har någon Träffmodifiering (T-mod)

VS = Vapnets Snabbhet. Exakt hur snabb rollpersonen är i strid. Du får fram den genom att lägga ihop din Vapensnabbhet med den sortens vapen, lägga till eventuella kvalitesbonusar samt dra ifrån vapnets Dra-kostnad (dvs hur snabbt eller långsamt det är att använda)

Handl = Handlingar. Avgör hur många saker du kan göra per Stridsrunda. Du får 1 Handling för varje påbörjat tiotal du har i VS

FB = Fummelbonus. Western är ett spel där man kan fumla, och då blir resultatet ett helt annat än man tänkt sig... Samtidigt finns det saker som påverkar hur stor risken att det går riktigt dåligt är... T.ex. lägger den professionelle revolvermannen ner så mycket tid på att sköta sina vapen, skaffa rätt sorts ammunition och liknande, att det finns "nybörjarmissar" han inte gör. Därför får man +1 i Fummelbonus för varje steg ens Färdighetsnivå i Träffsäkerhet med den typen av vapen överstiger 30. Har vapnet dessutom bra kvalitet får man +1 för varje kvalitetssteg man har över 20. Slutligen så är olika vapenmekanismer känsligare än andra, så även vapnets Fummelvärde (FV) påverkar detta värde.

Ornament är om rollpersonen har låtit gravera eller utsmycka sitt vapen på något speciellt sätt.

4. Nej

5. Rollpersonens värde på Egenskapen Snabbhet

6. Det du som spelare (i samråd med din spelledare) tycker är viktigt att ha med. Ofta skriver man vilken typ av bakgrund rollpersonen kommer ifrån, t.ex. drifter

7. Grund är hur mycket du har med dig från Närstrid, Kastvapen eller Projektilvapen (dvs vilken Färdighetsnivå du har där). Vilken av de tre du använder dig av beror på vilken typ av vapen det är. Utbildning är hur mycket du tränat på specialiseringen (t.ex. Träffsäkerhet/Revolver). Köpa/Behålla-kostnaderna är kopplade till vilken Utbildning du har här.

8. Lättaste sättet att slå en T100 är att använda två T10:or. Den ena är tiotal och den andra ental. Får du upp två nollor är det 100.

Har inte jättebra koll på rollspelsföreningar, men kolla in den här sidan på Sverok Stockholms hemsida: http://sthlm.sverok.se/join/ - det kan vara bra att kontakta dem.

Lycka till & hoppas du får kul när du spelar:)

/Anders & Tove

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Nu är jag inte världens Western expert, så du får ta mina svar med en nypa salt.

1) Du fixar vapen till ens karaktär ungefär slutet, vid val av utrustning. Såklart ska spelarna få välja vilket vapen som dom vill, men om du är rädd för att dom väljer dom bästa vapnen hela tiden så har dom fattat fel med rollspelandet. I den nya versionen av Western står det hur står i procent hur stor sannoliken är att RS får syn på ett sådant vapen. Det kan man alltid slå sig fram =).

2) Häst tror jag att alla börjar med ,åtminstånde i nya Western. Men det är upp till SL att bestämma för äventyret. Om alla är nybyggare så kanske dom inte har några hästar med sig, utan kor och andra djur.

3)Titta i regelboken under Strid. Det borde stå om det (TC=träffchans, VS=vapensnabbhet, Hndl=handlingar som jag kan på rak arm).

5) Där ska stå RP´s förflyttning. Som står någonstans i regelboken. I början om jag inte minns fel, i hur man skapar en rollperson.

6) ENS BAKGRUND! Jesus, hur kan man rollspela utan ha någon direkt bakgrund att reflektera på? Där ska RP skriva en kort bakgrund om sig själv. "Jag kommer ifrån Western, min fader blev dödad av indianer, och sedan dess har jag försökt ge min hämd genom att döda så många av dessa primitiva varelserna".

7) UTB (utbildning) är det värdet som RP har lärt sig i. Om RP spenderar poäng för att höja t.ex Smyga så skriver man det i utb. Står i regelboken med mer information.

8) Ta 2T10. Första T10 är tio talet, och andra är en talet. T.ex första tärningen som slås blir en 6:a, och andra blir en 3:a. Då blir 63. Om den andra tärningen utfaller 0 (10) så blir det en nolla i slutet, desamma om första tärningen utfaller 0. OM båda tärningarna blir 0 så blir det 100!

Jo jag kan se vid frågorna att det är ditt första tillfälle. Mitt tips är, VAR INTE FÖR FAST VID REGLERNA (för fan). Det segar ner när detta händer:
RP: Jag skjuter!
SL: Vänta lite *bläddrar i sin bok.*

Och angående klubbar kan du söka på Sveroks hemsida (www.sverok.se) som har en lista över olika föreningar ute i Sverige.

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

grunkan

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
7
Tack för alla svar men det är en sak jag undrar jag har ingen T10 vart an jag lättast fixa det??? För att kunna slå T100 och T10.

Anars jätte tack till dom som hjälp till och svarat.

//Grunkan
 

grunkan

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
7
SPELFÖRENING :)

Hallå!

Annars får jag åka och spela med er Anders och Tove bor ju i grannkomunen "Haninge". Men men det är ca 4 mil dit :)

//Grunkan :)
 
Top