Nekromanti Nya yrken till DoD6

larsan

Veteran
Joined
9 Jun 2002
Messages
56
Location
Lund.Skåne
Yrken DoD 6.0

BONDE
Ända sedan den dag människan lärde sig så jorden har verktyg och metoder utvecklats. En bonde kan hålla djur eller bruka jorden men han bor i regel på landet och är van vid hårt arbete. Bonden måste försvara sitt boskap mot rovdjur och i vissa fall boskapstjuvar. Stadsbornas inställning till bönderna är ofta negativ men bonden bryr sig inte om dem han vet att de inte skulle klara sig utan säden han sår och han är nöjd med det arbete han har. En del bönder slår ihop sina marker med gränser för vardera bondes mark och lever tillsammans i byar. Rollpersonen är antagligen sonen till en bonde och söker äventyr eller så har han/hon tröttnat på sitt något enformiga liv. Efter att ha stannat i byn i flera år är bonden troligtvis ganska oerfaren i den värld som ligger utanför hans hemtrakt.

Yrkesfärdigheter för bonde
Botanik, Djurträning, Jaga, Knopar, Köpslå, Köra vagn, Kunskap om jordbruk, Rida, Räkna, Spå väder, Vapenfärdighet (närstridsvapen/projektilvapen*), Zoologi.
* Spelaren får välja ett av dessa.

TABELL 1: YRKESTABELL FÖR BÖNDER
YN SKY/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840

Restriktioner och modifikationer
En bonde kan slå ett PSY-slag för att lugna hästar, kor och tamdjur som katter och hundar. En bonde kan använda lätta och medeltunga vapen.

LÖNNMÖRDARE
Lönnmördaren är en man som mördar för pengar utan heder eller samvete i åtanke. Även om lönnmördaren ofta är en slug person som är mästare på gifter och andra tysta tillvägagångssätt för att ta sitt offers liv finns det också dem som föredrar styrka och brutalitet. Oavsett om lönnmördaren är en smal man med dolk eller ett halvtroll med tvåhandsyxa så är han antagligen en skicklig krigare, en lönnmördare som inte kan strida har en tendens att få hänga i galgen så småningom. Även giftmördare har alltid ett vapen till hands ifall något vittne skulle dyka upp eller män komma efter honom. En lönnmördare har ofta en kylig attityd till döden men de kan dock ha en gnistrande personlighet utöver själva dödandet.

Yrkesfärdigheter för lönnmördare
Bluffa, Botanik, Dyrka lås, Finna dolda ting, Förklädnad, Giftkunskap, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Klättra, Lyssna, Muta, Skugga, Smyga, Undre världen, Änterhake, Avväpna, Dra vapen, Slagsmål, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektil/kastvapen*).
* Spelaren får välja ett av dessa.

TABELL 2: YRKESTABELL FÖR LÖNNMÖRDARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-300
Lärling 2T6 301-720
Utövare 2T6 721-1680
Mästare 2T6 1681-3600
Legend 2T6 3601-7440
+1 2T6 +7680

Restriktioner och modifikationer
Lönnmördaren får +5 i FV på Skugga och Förklädnad. Lönnmördaren kan använda alla vapen.

ARISTOKRAT
Aristokraten är en konservativ man eller kvinna av högre börd. Han klär sig i det dyraste tyget och tror sig vara förmer än alla av lägre börd. Aristokraten gillar att njuta av delikata rätter till de dyraste vinerna och till det ska de helst ha en söt person av motsatta könet att dela njutningen med. Aristokraten kan ha någon av lägre börd som älskare/älskarinna men giftermål är endast möjligt med en person av lika stor börd som aristokraten. Rollpersonen är troligtvis en aristokrat som tröttnat på rikemanslivet och vill söka upp äventyr. Aristokraten har ofta mycket fördomar mot personer av lägre börd än aristokraten.

Yrkesfärdigheter för aristokrater
Dans, Geografi, Hasardspel, Heraldik, Läsa/skriva främmande språk, Läsa/skriva modersmål, Muta, Målning, Rida, Räkna, Schack och brädspel, Spela instrument, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Övertala.

TABELL 3: YRKESTABELL FÖR ARISTOKRATER
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840

Restriktioner och modifikationer
Aristokraten får +3 på FV i Heraldik och Övertala. En aristokrat får endast använda lätta och medeltunga vapen.

SPEJARE
Spejaren är en viktig man inom arméer. Han smyger i förväg och ser efter eventuella bakhåll och spionerar på fiendearmén. Spejaren har också som uppgift att fungera som kurir, dvs skicka meddelanden för arméns eller någon officers räkning. För att bli spejare måste man vara ganska rörlig och vaksam av sig annars blir både spejarens karriär kort. Rollpersonen är antagligen en spejare som tröttnat på militärlivet ett tag och därför begett sig ut på äventyr.

Yrkesfärdigheter för spejare
Bluffa, Dra vapen, Finna dolda ting, Förhöra, Förklädnad, Geografi, Gömma sig, Heraldik, Hoppa, Kamouflage, Klättra, Lyssna, Läppläsning, Läsa/skriva främmande språk, Läsa/skriva modersmål, Orientering, Rida, Skugga, Skådespeleri, Slagsmål, Spåra, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektil/kastvapen*), Överlevnad, Övertala.
* Spelaren får välja ett av dessa.

TABELL 4: YRKESTABELL FÖR SPEJARE
YN SKY/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-180
Lärling 1T10 181-540
Utövare 1T10 541-1260
Mästare 1T10 1261-2700
Legend 1T10 2701-5580
+1 1T10 +5760

Restriktioner och modifikationer
Spejaren får +3 på sitt FV i Lyssna, Skugga och Smyga. Spejaren får endast använda lätta och medeltunga vapen.





RÖVARE
Rövarna är laglösa män och kvinnor som lever i bergstrakter eller skogar där de lägger sig i bakhåll för de som reser förbi. Många rövare är fredlösa brottslingar men det finns också de som njuter av att inte behöva bry sig om någonting. Många rövarband leds av halvtroll eller troll och i rövarbanden är det den starkaste och mest sluga som blir ledaren. Rövare behöver inte vara onda det finns rövare som t ex Robin Hood som gör uppror mot landets hårda lagar som kränker de fattiga. Gemensamt för alla rövare är att de är vana vid naturen och att sova under bar himmel.

Yrkesfärdigheter för rövare
Bluffa, Botanik, Dra vapen,Djurträning, Finna dolda ting, Förhöra, Förklädnad, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Klättra, Lyssna, Orientering, Rida, Simma, Skidåkning, Skugga, Slagsmål, Smyga, Spå väder, Spåra, Stjäla föremål, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektilvapen), Vapenfärdighet (kastvapen), Överlevnad.

TABELL 5: YRKESTABELL FÖR RÖVARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-180
Lärling 1T10 181-540
Utövare 1T10 541-1260
Mästare 1T10 1261-2700
Legend 1T10 2701-5580
+1 1T10 +5760

Restriktioner och modifikationer
En rövare får +5 i sitt FV på Överlevnad. Rövaren får använda alla vapen.

SJÖMAN
Det finns flera olika sorters sjömän ute på haven eller de större sjöarna, det är t ex en stor skillnad mellan en enkel fiskare som säljer och när familjen med den fisk han får och en pirat som plundrar skepp ute på haven.
Sjömannen kan också jobba inom militären som flottist. Oavsett vad sjömännen försörjer sig på så har de alla en sak gemensamt – de har alla kunskapen och förmågan att klara sig på större vatten.

Yrkesfärdigheter för sjömän
Fiska, Geografi, Hantverk (båtmakare), Kanot, Knopar, Kulturkännedom, Köpslå, Navigera, Orientering, Simma, Sjökunnighet, Slagsmål, Spå väder, Vapenfärdighet (närstridsvapen)*,Vapenfärdighet (projektilvapen)*, Tala främmande språk.
*Endast pirater och flottister.

TABELL 6: YRKESTABELL FÖR FISKARE/ PRAT, FLOTTIST
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4/2T6 121-360/121-720
Utövare 1T4/2T6 361-840/721-1680
Mästare 1T4/2T6 841-1800/1681-3600
Legend 1T4/2T6 1801-3720/3601-7440
+1 1T4/2T6 +3840/+7680

Restriktioner och modifikationer
Sjömän får +3 på sitt FV i Simma och Sjökunnighet. Fiskaren kan endast använda lätta vapen medan piraten och flottisten kan använda lätta och medeltunga vapen.







ALVSKOGSKRIGARE
Alvskogskrigarna är antagligen några av de farligaste krigare som finns om de slåss i skogsmiljö. Med rustningar och vapen anpassade för skogen är dessa alver mycket farliga. De alver som lever i de djupa skogarna har sedan länge insett att de måste ha ett försvar mot de troll och andra fiender som ville åt alvernas städer uppe i träden. Därför skapades alvskogskrigarna, krigare som skiljer sig oerhört från de ståtliga alvkrigarna i de större städerna. En alvskogskrigare är alltid mycket lojal mot sin stam och stolt över sitt yrke. Alvskogskrigare har när som helst rätt att bege sig ut för att upptäcka världen utanför, vilket många gör när de är unga för att sedan återvända till sin hemstad förvissade om att de sett det mesta av världen.

Yrkesfärdigheter för alvskogskrigare
Avväpna, Botanik, Djurträning, Dra vapen, Finna dolda ting, Förhöra, Första hjälpen, Geografi, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Jaga, Klättra, Lyssna, Läkekonst, Läkeörtkunskap, Läsa/skriva modersmål, Orientering, Rida, Simma, Skugga, Slagsmål, Smyga, Spåra, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektilvapen), Vapenfärdighet (kastvapen), Överlevnad.

TABELL 7: YRKESTABELL FÖR ALVSKOGSKRIGARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör 2T6 1-300
Lärling 2T6 301-720
Utövare 2T6 721-1680
Mästare 2T6 1681-3600
Legend 2T6 3601-7440
+1 2T6 +7680

Restriktioner och modifikationer
Alvskogskrigare får +3 på FV i Gömma sig och Skugga. Alvskogskrigare kan använda lätta och medeltunga vapen.

HELARE
En helare är en person som med hjälp av naturliga medel som örter och operationer hjälper skadade och sjuka människor. Det är alltså en stor skillnad mellan en magiker som kan hela och en helare. Helarna finns inom alla raser även om de är sämre hos primitiva raser som troll och vättar. Helare brukar respektera livet och är därför ofta ganska fredliga det finns dock helare i större städer (mest människor) som endast hjälper folk p.g.a. de pengar som finns att tjäna och dessa har oftast inte samma skrupler när det gäller våld m.m. Rollpersonens helare är antagligen en person som gått i lärare hos en helare och bestämt sig för att söka äventyr och kanske finna en by eller stad där han kan arbeta.

Yrkesfärdigheter för helare
Botanik, Drogkunskap, Första hjälpen, Giftkunskap, Köpslå, Läkekonst, Läkeörtkunskap, Lärdomsfärdigheter (inom helaryrket, t ex Kroppen, Sjukdomar etc.), Läsa/ skriva modersmål, Provsmaka, Räkna, Tala främmande språk, Övertala.

TABELL 8: YRKESTABELL FÖR HELARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör 1T4 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840

Restriktioner och modifikationer
Helaren får +3 på sitt FV i Första hjälpen och Läkekonst. Helaren får endast använda lätta vapen.



TABELL 9: STRIDSKAPACITET
Yrke Max. attacker Max. pareringar
Bonde 1 1
Lönnmördare 4 4
Aristokrat 1 1
Spejare 2 2
Rövare 2 1
Fiskare/pirat, sjöman 1/2 1/2
Alvskogskrigare 3 3
Helare 1 1

TABELL 10: KROPPSPOÄNG/YRKESNIVÅ
Yrke KP/YN
Bonde 2T6
Lönnmördare 3T6
Aristokrat 2T6
Spejare 3T6
Rövare 4T6
Fiskare/ pirat, sjöman 2T6/3T6
Alvskogskrigare 4T6
Helare 2T6


TABELL 11: RUSTNINGSRESTRIKTIONER
Rustningstyp Bonde1 Lönnmördare2 Aristokrat3 Spejare4 Rövare5
Tjockt tyg Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Nitat läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Fjällförstärkt
läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Ringbrynja -1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Ringförstärkt
fjällpansar -1 -2 Ja3 -4 Ja5
Fjällpansar -1 -2 -3 -4 Ja5
Bandrustning -1 -2 -3 -4 Ja5
Plåtlamell -1 -2 -3 -4 Ja5
Plåtrustning -1 -2 -3 -4 Ja5

Rustningstyp Fiskare6 Pirat & sjöman7 Alvskogskrigare8 Helare9
Tjockt tyg Ja6 Ja7 Ja8 Ja9
Läder Ja6 Ja7 Ja8 -9
Nitat läder -6 -7 Ja8 -9
Fjällförstärkt
läder -6 -7 Ja8 -9
Ringbrynja -6 -7 Ja8 -9
Ringförstärkt
fjällpansar -6 -7 -8 -9
Fjällpansar -6 -7 -8 -9
Bandrustning -6 -7 -8 -9
Plåtrustning -6 -7 -8 -9
Vad tycker ni?/images/icons/clever.gif
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Din föregående tråd kan ej visas[NT]

Bara så att du vet, och föresten, så skulle jag gärna läsa det, för insperation eftersom jag inte spelar dod6..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Blir så om man skriver för mycket...

...har jag nog läst att [color:blue]Gardener</font color=blue> har skrivit..

/[color:448800]Han</font color=448800> som föreslår att folk ska lägga sina "gigantiska" hemmaarbeten i text-filer och ladda upp dem istället
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Sedan borde du ju faktiskt få lite cred för att du har skrivit det här. Fast i vår spelgrupp har vi skrotat både level- och yrkessystem.
Så det så. =)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
568
Location
Videnmark
Inte ytterligare en lönnmördare!

Hur många lönnmördare skall vi behöva lida igenom? Jag har sagt det förut och säger det igen. Lönnmördare är det mest ospelbara yrket som någon uppfunnit.
Däremot var bonde ett utmärkt nytt yrke. Jag tror att härnäst jag spelar ska jag spela en bonde vars bondgård blivit nedbränd och familj mördad av okända män. Med en yxa i handen ger han sig ut i världen på jakt efter hämnd.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det var ju ett gediget arbete det där. Kul att se folk vara så kreativa. Det är det bästa sättet att kolla om ett rollspel är bra; om inte folk hittar på egna monster, regler, modifikationer, kampanjer osv. så är det inget vidare.

Personligen gillade jag aristokrat, spejare och sjöman bäst.

Dock skulle jag helst av allt se lite kargare yrken, lite mer nordifiering. Istället för "aristokrater" kunde man ha "storbonde". "Träl" kunde vara ett fint yrke, "helbrägdagörare" och "missionär" två andra.

Annars tänker jag mig de flesta DoD-rollpersonerna som krigare av standardiserat snitt, så för min del hade man gärna kunnat ha olika arketyper istället för yrken. Vad sägs som "edsvuren hämnare", "laglös vagabond", "kringströvande bärsärk", "desillusionerad svärdsman", "bortglömd fältherre" och "bannlyst buse"?

/Rising
tycker att "Grette Amundsens Saga" som gick i en gammal Svenska Serier är skitbra som inspiration för DoD6-äventyr.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Legendariska lönnmördare?

Med tanke på att hela idén med lönnmord är att det just skall ske i lönndom kan man fråga sig om man verkligen borde kunna bli en Legend inom det området... Den bästa lönnmördaren borde ju vara den ingen någonsin lägger märke till, misstänker eller kommer ihåg :)

Oavsett om lönnmördaren är en smal man med dolk eller ett halvtroll med tvåhandsyxa så är han antagligen en skicklig krigare, en lönnmördare som inte kan strida har en tendens att få hänga i galgen så småningom.

Även idén om lönnmördaren som en skicklig krigare går litet emot hela poängen med lönnmord. Om personen behöver slåss har han/hon misslyckats med att lönnmörda någon. Han/hon kan naturligtvis slakta sitt offer i.a.f. men det är mera vad en legosoldat gör; våldar mot betalning.

IMHO är det mycket troligare att en lönnmördare är en bra skådespelare än en mästare på direkt våld.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Legendariska lönnmördare?

Med tanke på att hela idén med lönnmord är att det just skall ske i lönndom kan man fråga sig om man verkligen borde kunna bli en Legend inom det området... Den bästa lönnmördaren borde ju vara den ingen någonsin lägger märke till, misstänker eller kommer ihåg :gremsmile:

Den bästa lönnmördaren är kanske den som är legendarisk hos de andra lönnmördarna och okänd hos resten av mänskligheten.../images/icons/smile.gif

Även idén om lönnmördaren som en skicklig krigare går litet emot hela poängen med lönnmord. Om personen behöver slåss har han/hon misslyckats med att lönnmörda någon. Han/hon kan naturligtvis slakta sitt offer i.a.f. men det är mera vad en legosoldat gör; våldar mot betalning.

I filmen "Scorpion King" kallas ju huvudpersonen och hans två polare för assasins ("[lönn]mördare" enligt mitt <a href="http://www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-eng.shtml">internetlexikon</a href>) och dom ser verkligen ut som hårdtränade krigare och inte ett dugg som lönnmördare.... men men...
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Legendariska lönnmördare?

"I filmen "Scorpion King" kallas ju huvudpersonen och hans två polare för assasins ("[lönn]mördare" enligt mitt internetlexikon) och dom ser verkligen ut som hårdtränade krigare och inte ett dugg som lönnmördare.... men men... "

jo, men inte mördar dom någon i lönn i den, enligt mig otroligt kassa, filmen..
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Legendariska lönnmördare?

En legendarisk lönnmördare gör sig känd genom rykten och genom att lämna ett signatur hos sitt offer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Re: Legendariska lönnmördare?

"Med tanke på att hela idén med lönnmord är att det just skall ske i lönndom kan man fråga sig om man verkligen borde kunna bli en Legend inom det området... Den bästa lönnmördaren borde ju vara den ingen någonsin lägger märke till, misstänker eller kommer ihåg :)"
Men hur skaffar sig då lönnmördaren jobb (förutom att lönnmörda den lönnmördare som redan finns?)
Han/hon visar upp sin meritlista där det står "Jag har mördat en massa, men jag tänker inte säga vilka"?

Man kan vara en legend utan att folk har sett den.. Får mig att tänka på en rolig historia.. Det är tre damer som diskuterar det manliga könsorganet och de kommer in på vad de kallar den.. Jag kommer inte ihåg vad de andra sade men den sista som var nunna sade:
"Vi kallar den för 'legenden'. För alla har hört talas om den, men ingen har sett den."

Lite så tänker jag om (bra) lönnmördare och rykte..

/[color:448800]Han</font color=448800> som har en massa bra exempel, men kommer inte på ett enda just nu
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Legendariska lönnmördare?

Nä, de var inga lönnmördare... Det snällaste i den vägen man kan kalla dem är väl motsvarande kommandosoldater... Och även det är att ta i tycker jag... Kommandobarbarer kanske LoL

Scorpion king är en något nyare version av Conan barbaren IMHO, med diverse specialeffekter varav hälften är bra och resten direkt löjliga. Jag hakade tex upp mig otroligt mycket på killens båge, som han busenkelt kan spänna själv men som har tillräcklig slagkraft för att simultant kasta iväg ett antal människor flera meter genom luften... (Rent bortsett från att pilarna mystiskt nog inte far rakt igenom dem).

Men tjejen var snygg :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Asassins

Asassins kan ju också betyda yrkesmördare.. Dom behöver väl inte hålla sig dolda direkt? (Eller ja.. Visserligen lever man nog längre då, men ändå.. /images/icons/wink.gif) Men egentligen borde jag nog stödja eventuell dissning av Scorpion King. Den verkar riktigt kalkonig.. /images/icons/wink.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Legendariska lönnmördare?

Kanske ska börja med att hålla med [color:red]Sereg</font color=red> om att filmen inte är mycket att hänga i en julgran...

Men tjejen var snygg :gremsmile:

Jupp, du känner kanske igen Kelly Hu (antar att det är magikern eller vad hon nu kallades du pratar om) från "Martial Law". Tycker det är jobbigt när en skådis man skarp förknippar med en roll i en tv-serie dyker upp i en film... känns helt fel. Bästa exemplet på detta är betjänten i Tomb Raider som är med I "Red Dwarf", störde mig på det hela filmen./images/icons/laugh.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Legendariskt [OT]

Man kan vara en legend utan att folk har sett den.. Får mig att tänka på en rolig historia.. Det är tre damer som diskuterar det manliga könsorganet och de kommer in på vad de kallar den.. Jag kommer inte ihåg vad de andra sade men den sista som var nunna sade:
"Vi kallar den för 'legenden'. För alla har hört talas om den, men ingen har sett den."


Hey, I should know this. Jag brukar tråka ut mina vänner med dåliga historer.... tyvärr kommer jag inte på hela historien. Tror det är en nunna som säger det där sista iaf. Sen var den nån som sa "vi kallar den snöbollen för den blir hård när man kramar den". /images/icons/smile.gif Men jag kommer inte på vad den första personen sa....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Legendariska lönnmördare?

"Med tanke på att hela idén med lönnmord är att det just skall ske i lönndom kan man fråga sig om man verkligen borde kunna bli en Legend inom det området..."

Säger bara "ninja". Är det några lönnmördare som är legender så är det dem.

"IMHO är det mycket troligare att en lönnmördare är en bra skådespelare än en mästare på direkt våld."

Tittar man rent historiskt sett på lönnmördare så finns det fyra huvudsakliga kategorier.

Lönnmördare av kategori ett använder skådespelande för att ta sig tillräckligt nära sitt offer för att kunna ha ihjäl det. Exempel: ninja (om de nu fanns), thugee

Lönnmördare av kategori två använder infiltration och kamouflage för att komma tillräckligt nära sitt offer. Exempel: ninja (igen), KGB.

Lönnmördare av kategori tre offrar sin egen säkerhet för att komma tillräckligt nära sitt offer. Berömda exempel: assassinerna i Arabien och Persien, John Hinckley (som försökte döda Reagan 1982).

Lönnmördare av kategori fyra kommer inte i närheten av sitt offer, utan använder avståndsmetoder. Berömda exempel: Lee Harvey Oswald (eller vem eller vilka det nu var som stod på Dealey Plaza i Dallas 1963), Schakalen.

Av dessa är det enbart lönnmördare av kategori tre och fyra som ens liknar krigare och det bara ytligt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Inte ytterligare en lönnmördare!

Lönnmördare är det mest ospelbara yrket som någon uppfunnit.

Håller jag inte med om.

Jag har själv spelat två lönnmördare. I båda fallen har det gått ypperligt bra; d.v.s. att jag både klarat det officiella uppdraget för hela spelgruppen och även eventuella personliga uppdrag. Givetvis lite på övriga gruppens bekostnad, men det har bara gjort saker intressantare för alla.

Personligen så tycker jag att en bonde är mer ospelbar. Vad skall en bonde göra utanför sin gård och utan sin boskap och/eller grödor? Givetvis kan jag hitta flera mer eller mindre långsökta motiveringar till detta, men eftersom en lönnmördare redan lever farligt så är äventyr inget nytt eller konstigt för denne, så detta problem är helt ur världen för denne.

Självklart finns det även andra typer av rollspelande än äventyrande, men bonde passar minst lika dåligt som lönnmördaren till dessa (om man nu inte vill simulera morotsplantering alltså).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Re: Legendariskt [OT]

"Jag brukar tråka ut mina vänner med dåliga historer...."
Hmmm, jag skrev ju "Får mig att tänka på en rolig historia..". Kanske därför du inte kommer ihåg den? För att den är bra? /images/icons/smile.gif Hörde Klas ---- (från Lorry-gänget) berätta den..

"Sen var den nån som sa 'vi kallar den snöbollen för den blir hård när man kramar den'.
Nu när jag tänker efter så kan den första har sagt något snarlika som "vi kallar den för ridån för den går upp när det är dags och ner när det är klart."

~Tycker [color:448800]Han</font color=448800> och [color:red]Feuflux</font color=red> verkligen fattat forumets nytta när de försöker lappa ihop en skämtsam historia tillsammans
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Känna igen skådisar [OT, *suck*]

Scorpion King? Vad är det för film? Har inte hört talas om den och jag kommer aldrig ihåg länken till Den Berömda Filmsidan som brukar dyka upp när folk frågar efter filmer..

"det är jobbigt när en skådis man skarp förknippar med en roll i en tv-serie dyker upp i en film... känns helt fel. filmen."
Hos mig är det nog jobbigast för mina kompisar, för att jag känner igen alla skådespelare (bra på att komma ihåg ansikten, dålig på namn) och måste hela tiden kommentera detta.

"Bästa exemplet på detta är betjänten i Tomb Raider som är med I "Red Dwarf", störde mig på det hela."
För mig är det nog att jag kände igen "The Cat" från [color:red]Red Dwarf</font color=red> i filmen Blade 2.. Han är rätt förändrad (skägg, inga hörntänder) och har en annorlunda dialekt.. Men huvudrörelserna när han pratar (vickande fram och tillbaka som en uggla) är desamma..

/[color:448800]Han</font color=448800> som nu vill se Tomb Raider bara för att "Rimmer" och Angelina Jolie är med (samt fattar inte vad [color:red]Feuflux</font color=red> talar om. Vad då Kryten?)
 
Top