Nya WFRP. Vilka böcker?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tack vare någon form av semester har jag lyckats läsa stora delar av nya WFRP och gillar det!

Frågan är, för någon som spelat WFRP sedan typ -89 och läst det mesta, vad ska jag köpa härnäst?

Jag har vid något tillfälle sålt min tidigare samling men har kanske inte någon större glädje av läsa Four Feathers ännu en gång. Det sagt kan det vara intressant med nygammalt material ändå.

Så, hit me! Vad behöver jag för att täcka 9 veckors sommarledighet?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Hm. Jag är ganska obekant med det mesta av det som kommit ut men utgivningen är hög, mycket än vad jag trodde C7 skulle få ihop. Mycket är dock korta äventyr (inget fel alls i det men kanske inte alltid det snabbaste steget att fördjupa sig i spelvärlden).

Starter set har jag läst och det innehåller en användbar beskrivning av Übersreik som jag inte sett i något tidigare material (kanske till 3an, minns inte). Rough nights har jag också läst och den var jag mindre förtjust i. Gedigen men äventyren är repetitiva till formen. Lite oinspirerad.

Själv hade jag dock valt någon av companions till Enemy Within, tror @Theo har koll på dem, och så finns det en bok om Altdorf och en om Middenheim som nog kan vara något. En av dessa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Själv hade jag dock valt någon av companions till Enemy Within, tror @Theo har koll på dem, och så finns det en bok om Altdorf och en om Middenheim som nog kan vara något. En av dessa.
Ah, har Altdorf kommit redan? Hänger inte med! :)
 

TRÄNAD APA

Veteran
Joined
15 Jun 2022
Messages
5
Ja, både Altdorf och Middenheim finns i tryck. Det är lite rörigt pga modellen de kör med förbeställning och pdf-släpp och sedan fysisk bok ca 6 månader senare. Companion-böckerna till Enemy Within är som tidigare nämnt ganska matnyttiga då de innehåller både lite fluff, lite regler och lite äventyr. Endast i pdf finns just nu Up in Arms (krigarsupplement med ett alternativt advantagesystem), Winds of Magic (om kollegiemagiker) och nyligen stadsboken om Saltzenmund.
Archives of the Empire ett och två är mer fluff blandat med regler. Ettan berör halflings, skogsalver och dvärgar lite djupare. Tvåan har ogres, magiska vapen, astrologi och krig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Du ska köpa Altdorf-boken för den var jag med och skrev! :D

Sen gillar jag Archives of the Empire I och II samt Middenheim-boken.

Ja, egentligen gillar jag det mesta C7 har gett ut. :D
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Hur är det nya materialet jämfört med det gamla? Dvs version 1.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hur är det nya materialet jämfört med det gamla? Dvs version 1.
Jag skulle säga att det är mer "medvetet" skrivet. Alltså att det verkligen försöker ta hänsyn till både gamla WFRP och till GW:s idéer om hur saker ska vara nu. Det gör att det är lite överväldigande, det är väldigt mycket material, väldigt mycket detaljer, väldigt mycket som beskrivs. Men stämningen är mer WFRPv1 än WFRPv2 så att säga, även om reglerna är mer WFRPv2 än WFRPv1.

Jag är lite besviken på att de valde att göra reglerna mer komplexa istället för att förenkla dem, men det är spelbart med en del jobb och kanske lite husregler.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Du ska köpa Altdorf-boken för den var jag med och skrev! :D

Sen gillar jag Archives of the Empire I och II samt Middenheim-boken.

Ja, egentligen gillar jag det mesta C7 har gett ut. :D
Köpte Altdorf via Drivethrurpg som PDF, den är grymt snygg. Nu spelar jag inte Warhammer Fantasy men jag blev så inspirerad av några trådar här på forumet att jag kom att använda staden som en del av Chronopia.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag skulle säga att det är mer "medvetet" skrivet. Alltså att det verkligen försöker ta hänsyn till både gamla WFRP och till GW:s idéer om hur saker ska vara nu. Det gör att det är lite överväldigande, det är väldigt mycket material, väldigt mycket detaljer, väldigt mycket som beskrivs. Men stämningen är mer WFRPv1 än WFRPv2 så att säga, även om reglerna är mer WFRPv2 än WFRPv1.
4E är vad jag skulle kalla den postmoderna utgåvan av WFRP. Inte i nån kulturkrigsmening utan i att den refererar till och försöker skapa en syntes av alla tidigare versioner. Den gör ett så gott försök den kan med den omöjliga uppgiften att harmonisera tidigare versioner (tillbaka till 1E) med den mycket annorlunda bakgrunden i WFB 8E. Det undviker noggrant att direkt säga emot sentida kanon, men gör det också ganska lätt för de många spelare och SL som inte gillar den att ignorera den. Tanken är som jag förstått att det ska vara en edition som ska funka för om inte alla så iaf många olika tolkningar av WFRP. Edit: det är tydligen också meningen att den ska fungera bättre på vitt skilda power levels än tidigare utgåvor.

Ambitionsnivån på att harmonisera och få med och knyta ihop precis allting sjönk märkbart när Andy Law hoppade av och det är också tydligt att C7 har snävare manöverutrymme gentemot GW nu än när 4E först kom ut, men inriktningen verkar inte direkt ha ändrats.

"Postmoderniteten" syns också i att det är mycket mer självmedvetet och självrefererande än tidigare utgåvor. Ett bra exempel är humorn; 4E bejakar den fåniga och campy sidan av WFRP mycket mer än vad 2E och 3E gjorde, och har återupplivat 1Es frekventa bruk av dåliga vitsar och ordlekar som 2E och 3E till stor del undvek - samtidigt som det IMO ser mer ut som ett medvetet återskapande än bara, som i 1E, att många av skribenterna råkade ha den sortens humor.
 

TRÄNAD APA

Veteran
Joined
15 Jun 2022
Messages
5
Problemet med 4e är att det inte är ett regelsystem. Det finns otaliga valfria regler i små rutor som påverkar helheten ganska fundamentalt. Problemet är att det inte är helt klart vilka av dessa valfria regler som ska användas tillsammans. I sitt absoluta grundutförande är 4e ett ganska heroiskt system.
För en upplevelse närmare 1e rekommenderar jag att använda majoriteten av de valfria reglerna, framförallt fast SL och att begränsa advantage. Vi satte gräns på initiativbonus och tog bort möjligheten att få det på defensiva slag (förutom med rätt talent). Armor deflection, dvs förmågan att reducera rustning för att ignorera kritiska skador, är också ett problem som tillsammans med de fyra (!) metavalutorna i spelet gör att karaktärerna känns löjligt skyddade.
Advantage skapar snabbt problem när karaktärerna blir bättre i och med att de helt plötsligt inte kan missa sina anfall. Det alternativa systemet som finns i Up in Arms är på pappret en lösning på detta men vi har inte hunnit testa i praktiken. I princip omvandlas advantage till en gemensam resurs som påminner i viss del om Momentum i 2d20 Conan.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Tack vare någon form av semester har jag lyckats läsa stora delar av nya WFRP och gillar det!

Frågan är, för någon som spelat WFRP sedan typ -89 och läst det mesta, vad ska jag köpa härnäst?

Jag har vid något tillfälle sålt min tidigare samling men har kanske inte någon större glädje av läsa Four Feathers ännu en gång. Det sagt kan det vara intressant med nygammalt material ändå.

Så, hit me! Vad behöver jag för att täcka 9 veckors sommarledighet?
Hela den nya utgåvan av The Enemy Within-kampanjen kom ju faktiskt ut till slut, men den är inte egentligen en mer "färdig" eller definitiv version än den gamla, bara mer material, 1 1/2 nytt äventyr och moderna produktionsvärden. Kampanjen är och förblir en fixer-upper (men en väldigt rolig sådan om man som SL är beredd att lägga ner det engagemanget). Companion-böckerna är av varierande utilitet: Enemy in Shadows Companion är en bra generisk samling av extramaterial, medan Power Behind the Throne Companion är mycket mer inriktad på stuff som relaterar direkt till det äventyret.

Starter-setet har jag inte studerat i detalj men det verkar innehålla en solid liten minikampanjsetting i och omkring staden Übersreik (med en sorts metaplott som började redan i 3E och lite halvt om halvt anknyter till TEW). En stor del av de nya äventyr C7 gett ut är knutna hit även om de också går att flytta på. Så det kan nog vara värt en titt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Ambitionsnivån på att harmonisera och få med och knyta ihop precis allting sjönk märkbart när Andy Law hoppade av ...
Samtidigt så steg produktionstakten och utgivningstakten markant efter att Padraig och Dave tog över produktlinjen. Så det är ömsom vin ömson vatten när det gäller Andys avhopp.

Jag tycker att det är synd att han inte fortsatte, men Dave var superbra att jobba med.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Samtidigt så steg produktionstakten och utgivningstakten markant efter att Padraig och Dave tog över produktlinjen. Så det är ömsom vin ömson vatten när det gäller Andys avhopp.
Ja, det var inte ett värdeomdöme, bara en observation.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Vad gäller 4E-reglerna är de inte bara onödigt tillkrånglade med en massa små specialregler och undantag (Talents inte minst) som interagerar på svåröverskådliga sätt, de lider också IMO av en märklig ambivalens - de vinglar vilt mellan å ena sidan supergritty simulationism (de kärleksfullt detaljerade reglerna för sjukdomar t ex) och den mest luddiga vaghet (i synnerhet när det gäller frågor om skala, något som C7 verkar ha en blind fläck för generellt). 2E är inte något särskilt elegant system men det var åtminstone ett konsekvent ganska crunchigt tidigt 00-tals-simulationistsystem.
 
Top