Nya versionen av eld över vattnet?

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Hallåj

jag funderar på att köpa på mig lite av de nya ensamma vargen böckerna som kommit i ny tryck, fick tag på 1:an flykt undan mörkret för ett tag bakåt och upptäckte att den var rätt mycket utökad, mycket trevligt må jag säga.

såg att andra boken eld över vattnet också var hade ny översättning, hur mycket skiljer den sig från 80-tals versionen?

Hur är det med 3:an och framåt, är de trogna originalen förutom extra äventyren förstårs?

Ha en trevlig dag i solen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
De nya översättninharna är ganska annorlunda. Jag föredrar personligen de gamla, men har inga objektiva invändningar mot de nya.

Det är annars bara 1an som är omkonstruerad, resten följer originalen. De har däremot alla försetts med kortare bonusävenryr som följer någon "SLP" ur huvudberättelsen. Trevligt tillägg även om de jag läst (två bara) var av varierande kvalité.

PS. Jag föredrar verkligen det mindre formatet på de gamla, synd att man inte behöll det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Bifur;n347505 said:
De nya översättninharna är ganska annorlunda. Jag föredrar personligen de gamla, men har inga objektiva invändningar mot de nya.

Det är annars bara 1an som är omkonstruerad, resten följer originalen. De har däremot alla försetts med kortare bonusävenryr som följer någon "SLP" ur huvudberättelsen. Trevligt tillägg även om de jag läst (två bara) var av varierande kvalité.

PS. Jag föredrar verkligen det mindre formatet på de gamla, synd att man inte behöll det.
Kan bara hålla med här. Personligen tycker jag det är trist att man bytte ut namnet "Flykt undan mörkret" till "Flykt från mörkret", men har för mig att det fanns något upphovsrättsmässigt skäl. Att Sommersvärdet istället kallas "Sommerswerd" gör att det kryper i mig. Finns ytterligare en handfull sådana trista omskrivningar.

Jag har köpt och spelat samtliga utgivna delar från Åskfågeln och har även samtliga av första upplagan. Även här håller jag med Bifur om att extraäventyren har lite skiftande kvalitet, men övergripande är de ändå kul läsning.
 
Top