Nekromanti Nya Vampire! Synpunkter

The wanderer

Veteran
Joined
31 Aug 2004
Messages
12
Location
Mjölby
Har ganska nyligen införskaffat mig Vampire The requiem och spellett några ggr. Tänkte starta liten diskussion om vad ni tycker om det. Undrar mest om vad ni tycker om nya WoD snarare än regelsystemet.
Tycker själv att det trevligt hur dem har städat upp i WoD men har lite svårt att förstå hur det är uppbyggt tillexempel i en stad med alla covenants och klaner och så vidare.
Kanske om någon ville hjälpa till med att upplysa mig med detta också, alltid bra att ha olika perspektiv på det.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag gillar nya WoD.

Vad jag hört så ger boken "Coteries" en rätt bra bild av hur vampyrsamhället är organiserat.
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Nästan allt är nytt eller ändrat:
Regelsystemet är nytt.
All okult kunskap är ändrad.
Klanerna är nya.
Sättet klanerna är uppbyggda har integrerats med "covenants" som är typ fem olika grenar ur Camarillan som splittrades för några 100 år sedan.
Det finns sålunda fem klaner och fem covenants, oavsett vilken klan man tillhör kan man välja vilken covenant man går med i.
5*5=25, det finns alltså 25 "stereotyper".
Många disipliner är samma men några undantag.

Jag har inte satt mig in i allt ordentligt än, men detta är typ vad jag kommer ihåg utan att behöva slå upp en massa saker.
...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Vampire the Requiem

Jo. Jag skulle också vara glad om någon vänlig själv ville sammanfatta den nya utgåvan vad gäller världsbeskrivning, stämning, fokus samt hur vampyrsamhället ser ut.

Har bläddrat igenom boken som snabbast när jag varit inne i en affär på konvent sådär, mer är det inte. Har dock alldeles för mycket saker till Vampire the Masquerade Revised Edition. Samt då nya World of Darkness som i mina ögon är en riktigt dålig produkt med brister i det mesta.

Men nu var det viktiga VtR här :gremsmile:.
 

The wanderer

Veteran
Joined
31 Aug 2004
Messages
12
Location
Mjölby
*pust* here we go...
Okej, att gå igenom allt kommer jag dessvärre inte att orka skriva, men däremot så kan jag säga vad jag tycker är bra och dåligt jämfört med det gamla.

Bra saker:

1. Jag gillar den att dem genomfört en shakedown på världen, eftersom det gamla WoD lider av nåt som jag tycker om att kalla Forgotten Realms syndromet. Ett utmärkt exempel är New york i gamla WoD, med nosferatu i kloakerna tillsammans med Tzimisce klangrundaren OCH en av de största werewolf cairnet som finns i central park så undrar man HUR allting får plats. Mer övernaturliga varelser i New york och så skulle man behöva stapla dem ovanpå varandra.

2. Att dem faktiskt har anpassat vampyrerklanerna numera efter legenderna om vampyrer, inte efter nästan yrkesklasser. Först har vi lönnmördar vampyrer, och magikervampyrer och så vidare och så vidare. Jag gillar många av klanerna men även dem jag gillar känns lite påklistrade.

3. Jag gillar även att de gjort sig av med sekterna, alltså camarillan och sabbaten och så vidare. Numera så styrs städerna fortfarande efter traditioner men styrs stad för stad. Detta gör att spelare har mer chans att påverka än tidigare. Svårt att påverka något om det dyker upp archons och gör mos av allt när det händer nåt stort. Till detta så hör även att de gjort sig av med alla svingamla typ babylonska vampyrer som styrde allt.

4. Dem har även gjort disiplinerna mer balanserade och som sagt mer inriktade på legenderna. Även om vissa förblir oförändrade typ Dominate.

Det är väl de fyra stora grejerna jag gillar med det. De dåliga nu då:

1. Ingen har en aning om vart vampyrerna härstammar ifrån, det kan vara en bra sak ioförsig men jag gillar Cain myten. Det är en bra myt. Numera är det snarare så att det finns många olika teorier, och dem jag sett är lite halvdana.

2. *sliten* tycker på sätt och vis att det är dåligt att de tagit bort det episka med sekter och urgamla vampyrer. Det har förtagit en del av den apokalyptiska känslan som funnits i vampire. Men det finns också nåt bra med det som jag skrev tidigare.

3. Det finns olika covenants, som är liknande "hemliga" vampyrsällskap. Sällskap är alltid kul men de har väldigt mycket makt som kan leda till sterotyptänkande. Det är lite synd.

Det var nog allt som jag kommer på nu iallafall.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
3. Det finns olika covenants, som är liknande "hemliga" vampyrsällskap. Sällskap är alltid kul men de har väldigt mycket makt som kan leda till sterotyptänkande. Det är lite synd.
Gamla Vampire hade samma problem, fast större eftersom klanerna dominerade stereotyperna fullständigt.

Jag har ännu inte spelat nya Vampire men jag tycker att covenants är en bra idé. Det öppnar för att bygga intriger eftersom de flesta har dubbla lojaliteter.
Du delar intressen med dina klanbröder men många av dem till hör ett annat covenant.
Du delar intressen med dina covenant-bröder men många av dem tillhör en annan klan.
Vem kan man lita på? Antagligen ingen.

Gordeg
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
2. Att dem faktiskt har anpassat vampyrerklanerna numera efter legenderna om vampyrer, inte efter nästan yrkesklasser. Först har vi lönnmördar vampyrer, och magikervampyrer och så vidare och så vidare. Jag gillar många av klanerna men även dem jag gillar känns lite påklistrade.
Underbart att legenderna spelar lite mer roll nu. Det var lite töntigt när alla nossar var kriminella eller att alla Tremere va maginördar.

1. Jag gillar den att dem genomfört en shakedown på världen, eftersom det gamla WoD lider av nåt som jag tycker om att kalla Forgotten Realms syndromet. Ett utmärkt exempel är New york i gamla WoD, med nosferatu i kloakerna tillsammans med Tzimisce klangrundaren OCH en av de största werewolf cairnet som finns i central park så undrar man HUR allting får plats. Mer övernaturliga varelser i New york och så skulle man behöva stapla dem ovanpå varandra.
Det där låter faktiskt rätt bra.

4. Dem har även gjort disiplinerna mer balanserade och som sagt mer inriktade på legenderna. Även om vissa förblir oförändrade typ Dominate.
Varför har dem Dominate över huvudtaget. Det är så j..lans töntigt när alla vampyrsvin med dominate beodrar bort "fightingtyper". Nä bort med Dominate!

3. Det finns olika covenants, som är liknande "hemliga" vampyrsällskap. Sällskap är alltid kul men de har väldigt mycket makt som kan leda till sterotyptänkande. Det är lite synd.
Det är alltid coolt med sekter och sterotyper finns bara till för att skrämma folk så de gör coola karaktärer(hoppas jag). Fast ibland behövs sterotyperna eller hur?

/DarkMystic ska nog testa det nya Vampire
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Dominate kräver fortfarande ögonkontakt.. inte alltid spelare kan få det pga många anledningar..

Jag måste säga att jag har gillat den nya WOD story mässigt, dock saknas vissa saker som andra har nämnt.. Caine myten var gosig o lite annat..

Reglerna kan man snacka någon annan gång om iomed tråd startaren inte ville gagga regler.. :gremwink: även fast reglerna samt att jag äger en stor samling WOD Revised böcker gör att jag inte kommer att byta över till WOD 2.0 så vida någon annan inte köper böckerna naturlish..
 
Top