Nekromanti Nya utgåvan av KULT

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Är det någon som hört något om den nya KULT utgåvan. Vad tänker de ge ut, på vilka språk och när?

/Per
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Det har getts ut en på franska, det är även planerat en engels och en svensk version. Har läst en recention och den killen tycket att själva innhållet var det inte så jätte stor skillnad på men det var dålig kvallitet på själva boken, tunt papper dålig bindning m.m.

Vi kan väl bara hoppas på ett den svenska versionen även är materialmässigt bättre än den franska.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Vad är Kult för ett slags spel, att det är ett sräckspel har jag förstått, men vad är det för stämning?
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Vad KULT är....

KULT är ett psykologiskt skräckspel. Det bygger mycket på människans undermedvetna och innersta fruktan. Världen bygger på att det vi ser bara är en illusion, ett fängelse för människan. Men i och med dagens ondska opch lidande som finns så finns det platser där illusionen rämnar eller människor som kan se den riktiga verkligheten, dessa människor klassas oftas som sinnessjuka.....

Jag tycker att det är ett helt underbart spel. Kan stark rekommendera att testa det.....
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Kort kommentar (och fråga).

Det har väl planerats för fler språk än Engelska, Svenska och Franska? Spanska hörde jag talas om också, eventuellt något fler... (snacka om hybris)
Jag stör mig mest på stilen på illustrationerna; Bergting var ju ett av de stora skälen till att jag tilltalades av Kult (2nd ed). Materialmässigt har jag inga referenser än, men av att döma på de som uttalat sig om den franska versionen är det inte mycket att hurra för.

Att boken skulle genomgå drastiska förändringar (förbättringar) till den svenska upplagan upplever jag som väldigt osannolikt; vi får hoppas på en översättning utan stavfel som bäst.

Men själva poängen med Kult 3rd ed är ju inte att göra om spelet, utan att sätta det in print igen, och förhoppningsvis väcka spelet till liv genom fler moduler, äventyr och spelare (vilket är precis vad 7eme Circle har som mål, vad jag har förstått) och det är - i min mening - det viktiga.

Hur är det med copyright och sådant i det här fallet? Får jag publicera Kultmaterial på en egen hemsida? Får jag göra ett eget regelsystem? Får jag göra ett eget Kult, fast inte med namnet Kult? Någon som vet? (och ja, jag vet att det är ett luddigt område, men någon vink kan man väl få? /images/icons/wink.gif)

[color:red]- §.</font color=red>
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Förutom...

...att spelvärlden är allmänt fantastisk är ju det bästa de möjligheter som öppnar sig för en elak SL, dvs sådana som mig, att driva rollpersoner till vansinne och få dem att ha svårt att skilja på dröm och verklighet. Kan ge riktigt kul konsekvenser.
 
Top