talgboll
Rollspelskollektivet
olaberg;n167173 said:@talgboll: vad tänker du dig ska driva "sense of urgency"? Vad är spelarnas gemensamma syfte? Om de ska agera under press (vilket kan göra spelet spännande) vad ska utgöra pressen/förlusträdslan? Kan figurerna ha ackumulerat något som riskeras att berövas dem om de inte agerar smart och tillsammans?
Jag tänker att utforskning är kul, och att hoarda grejer är kul. Ett hot skulle ju kunna vara tidspress, att det gruppen har samlat ihop riskerar att förlora i värde efter en viss tid.
Medkänsla är kul. Det kan vara någon annan som hotas av någon form av våld eller förtryck, och att man ska ut och rädda.
Knäcka gåtor och förstå sammanhang är kul. Man kan utforska olika falangers drivkrafter och försöka hitta win-win-lösningar.
Samla ihop mysko artefakter över hela jordklotet? Artefakterna har hamnat på olika spännande platser och spelarna måste interagera med folk från en massa olika kulturer, hjälpa dem och få ledtrådar i utbyte, avvärja ett anfall (kan vara ett anfall av skogsskövlare mot de människor som bor i skogen, behöver inte vara blanka vapen). Antingen i vår värld eller i en parafras.
Nu känner jag att jag ramlar in i facket "pedagogiska uppfostrande PK-spel som kan användas i skolan under en temadag", men det behöver inte vara fel. Bara man gör det kul.
Som lärare är uppfostrande spel ett självklart element. Klart jag kommer att bygga in i mekaniken och belöna beteenden som jag önskar att ungarna utvecklar men eftersom jag fortfarande är väldigt luddig (mer kommer sen) så välkomnar jag alla förslag. Samla, utforska, känna sig smart tillsammans, samarbeta är alla bra grejer. Tack!