Nekromanti Nya Talisman vs. gamla

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag spelade brädspelet Talisman mycket för sisådär 30 år sedan (ehehe). Både svenska versionen och expansioner på engelska. Nu vill jag återupptäcka det. Har någon av er här spelat gamla respektive nya Talisman och kan jämföra? Eller kortare: är den versionen av Talisman värd att köpa?

Det jag vill undvika är att köpa nya Talisman på spekulation och sen upptäcka att det är ett helt annat spel och fyllt med bloat, typ.

Tack, tack.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Hade den svenska upplagan en gång i tiden, den ”nya” från FFG (revised 4th ed) är samma spel, samma mekanik men otroligt mycket snyggare. Har köpt samtliga expansioner, men tyvärr blir det sällan att man spelar mer än grundlådan.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Henke;n337321 said:
Hade den svenska upplagan en gång i tiden, den ”nya” från FFG (revised 4th ed) är samma spel, samma mekanik men otroligt mycket snyggare. Har köpt samtliga expansioner, men tyvärr blir det sällan att man spelar mer än grundlådan.
Tvivlar inte på att produktionsvärdet är högre men är den verkligen snyggare? Älskar de gamla illustrationerna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Det är såklart en smaksak. 4an känns mindre ”serietidning” skulle jag säga...(det kan du ju lätt se genom en Google-sök)
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Talisman väcker många gamla minnen till liv. Kanske skulle en skaffa nyutgåvan.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det är lite småskillnader, med en del balansändringar och så (Sierskan är bara lite broken i stället för superbroken). De större ändringarna jag kan komma på:
  • Fate är infört som balansmekanik mellan olika figurer, som man kan spendera för att slå om vissa slag. Klassiskt starka figurer har lite fate, klassiskt veka (hej alven) har mer.
  • Det är mer uppstyrt i vilken ordning man hanterar olika äventyrskort.
  • Man behåller besegrade andar som troféer precis som besegrade monster, och man kan byta in 7 Craft i troféer mot +1 i Craft (precis som med Strength).
  • Det finns begränsningar på hur mycket spells man kan lägga på en omgång, så man kan inte cykla genom hela leken på en gång om du har en förmåga som gör att du alltid har en Spell.
Men grundspelet i 4th ed revised är i princip samma som i versionen Äventyrsspel släppte. Expansionerna tror jag går i en lite annan riktning, men jag har inte spelat vare sig gamla eller nya med några större mängder expansioner.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Expansionsmässigt finns det ingen Timescape och jag blev lite besviken på att staden inte längre innehåller några utökade yrken (har för mig att det fanns någon sheriff eller liknande t.ex.). Expansionerna är utseendemässigt bättre knutna till grundspelet och ”L”-formade för att kunna läggas runt brädet (eller i Dragon-expansionen ovanpå inner region). Finns också en expansion med ett alternativt grundspelbräde (The Cataclysm) men den har jag aldrig fått tillfälle att spela med.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag har (en av de nya) utgåvorna hemma i hyllan. Spelade det gamla när jag var barn tills jag, bokstavligt talat, nötte ut det.

Har inte spelat det nya en enda gång - dels för att det tar lång tid, dels på grund av att de där nya illustrationerna som inte klickar för mig.

MEN det är kanske goda nyheter för då kan jag glatt tänka mig att skiljas från det för, säg, 150 spänn, frakt inkluderad.

Dra ett PM om du är intresserad. Kan kika igenom lådan och ta några bilder om det behövs.
 
Top