Nekromanti "Nya" stridstekniker

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
En vän i min spelgrupp håller på med att göra en vapenmästare och vill utforma en obeväpnad stridskonst som sitt "ovanliga stridskonst val".

Han ville kunna göra några saker som fattas i reglerna. Så jag skriver upp vad vi funderar på för regler så får ni gärna kommentera :gremsmile: (Kom gärna med namnförslag ocskå)

"Obeväpnad avväpning"
Krav: Ha ett grepp på motståndaren.
Slå ett motståndslag (ob3t6) mot utövarens fv i stridskonsten mot försvararens sty.
Lyckas detta så tappar motståndaren vapnet.

"Ledbrytning"
Krav: Ha ett grepp på motståndaren.
Slå ett slag mot stridskonstens fv (ob3t6). OM det lyckas så ska ett motståndsslag slås, sty mot sty. Får utövaren bättre effekt så leder det till en allvarlgi skada... resten är som benbrytningstekniken.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Har inte vapenmästaren här just nu men varför inte bara köra med "avväpna" som den är? tror sung-munkarna har den i sin stridskonst?

angående "ledbrytning" så undrar jag varför den auto ska göra att man får en allvarlig skada och dessutom riskerar att bryta benet av motståndaren?. Jag tycker att "benbrytning" fungerar utmärkt som den är även i detta fall. Beskriv hur den utförs in-game som en "ledbrytning" istället som ett kraffullt välritkgt slag istället bara.

Tillägg; vart ligger Grythyttan?
/poseur försöker hjälpa ibland.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Jag trodde också att det var så att man skulle kunna använda den vanliga avväpna (och det är säkert så den är tänkt att kunna användas), men det står i tekniken halvt underförstått att den som använder tekniken är beväpnad.

Benbrytning fungerar bara med slag och spark enligt reglerna och där räcker det med att man gör ett (1) i skada med attacken för att göra en allvarlig.

Grythyttan ligger ungefär sju mil norr om Örebro, ser du aldrig på Let´s dance med Carl-Jan :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo nog är avväpnatekninken bara för beväpnad strid men det funkar ju att ändra på, liksom skulle inte kalla folk med stridskonst med händerna för "obeväpnade" så att säga.

Åter igen, tolka inte att ett "slag" just är en högersving, det är att med händer och armar försöka tillfoga sitt offer skada. så även armbågningar och liknande går in här. tar du tag i någons hand och bryter den "motledes" så är det också ett slag(alternativt faktiskt ett grepp, men inte nödvändigtvis).
Och just benbrytning tycker jag funkar smätrfritt som ledbrytare. Visst benet bryts inte så att det går av, men läke och skademässigt tror jag inte det är så stor skillnad mellan dem.
Men inte gör man väl en allvarlig skada automatiskt med benbrytning? Dom får väl bara höjd brytrisk på bryta-ben slag? Som man dock alltid lär slå eftersom det är +ob1t6 men det är ju inte en allvarlig skada per see.

AFF; nej! jag ser inte på lets dance. Men Carl-Jan vet jag vem det är, förmodligen pga han att jag kände igen stället, han och kockskolan.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Mjo, och då ville vi ha en som var anpassad till just grepp så vi gjorde en modifiering av tekniken, eller en ny beroende på hur man ser det.

Det blir automatiskt en extraskada ifall slaget/sparken gör minst ett i skada, men man ska fortfarande slå för brytrisk fast som du skriver med en extra tärning.

Hehe, då är vi två som överlever när det slutar då :gremwink:

Mm, Carl-Jan är en liten kändis med sin restuaranghögskola, lite störande bara att folk tror att jag och de andra i min klass tillhör restuaranghögskolan... Vi läser ju på hälsoakademin :gremtongue:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Avväpna kan användas även obeväpnat, dock bara om motståndaren parerar med ett vapen. Avväpna kan dessutom användas vid försvar, men bara som variation till en parering, så det är ju inte överdrivet smart utan vapen.
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
En annan fundering jag har som jag saknar i eon (och framförallt i neotech) är att kunna utföra ett grepp som försvarsmanöver istället för motanfall.

En slags variant av ripost. Att om man lyckas med blockering så får man göra ett "gratis" anfall med grepp. Såsom ripost fungerar alltså, fast med grepp istället för ett vapen.
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
förslag.
använd huvudhanden (gärna med ett vapen) till att parera med,
utnyttja sedan tekniken två vapen och greppa med andra handen som motanfall.

två slag 3obt6 hans anfall är parerat och han är greppad.
 
Top