Nekromanti Nya Star Trek-serien

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Jag vet inte om någon här på forumet har kunnat se det första avsnittet av nya Star Trek-serien "Enterprise", som gick på amerikansk TV igår (och som gick att ladda ner från diverse servrar). Trots detta känner jag att jag måste ventilera en del av min besvikelse någonstans.
Jag hade inte så höga förväntningar innan jag såg avsnittet, men trots det blev jag grymt besviken. Det hela inleds med kräksentimentala softade tillbakablickar från när den helylleamerikanska kaptenen var ung och drömde om att flyga rymdskepp. Efter den svårsmälta inledningen visar det sig att de bytt ut den klassiskt instrumentala ST-musiken mot smörpop.
Och besättningen sen, den är knappt värd att tala om. Tråkiga och färglösa, och bara en stark kvinnoroll. Den andra kvinnan i besättningen var något av de fjompigaste jag sett på länge, ett stort steg tillbaka från Voyager.

Nåja, man ska kanske inte dömma hela serien efter ett avsnitt och det blev faktiskt något bättre mot slutet. Men tills den bättrar sig så håller jag mig till den för närvarande bästa SF-serien, Farscape.

//Andreas, irriterad
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Och då ska man tänka på att ST Voyager var ett gigantiskt kliv bakåt från ST TOS och ST TNG.
 

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Ja och nej. Vad jag menade var att de svaga kvinnorollerna var ett stort steg tillbaka från ST Voyager. Man kan säga vad man vill om manusen till ST Voyager avsnitten, men de har mycket starkare kvinnor än ST TOS och ST TNG.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Tyckte att första avsnittet var hyfsat bra faktiskt. Men jag håller med dig om det du säger (sentimentala tillbakablickar, smörpopig titelmelodi, den fjantiga tolktjejen, osv)... Men T'Pol (vulcaninnan(?)) var bra, och Sulibanerna var coola. Får se hur de olika personligheterna utvecklar sig under seriens gång. Jag gillar de uniformer som dom använder också, ger en betydligt mer jordnära känsla än i de andra Star Trekserierna - lite mer marint stuk över dom.

Undrar bara hur länge vi får vänta innan den kommer på svensk tv? :\



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | ett digitalt fansin
 
Top