Nekromanti Nya Stadsregler

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Vad får man om man tar de gamla reglerna, blandar dem med användarvänlighet och lite minimalism och låter det hela samverka i ett par veckor?

Ja, inte vet jag, men här kommer de nya reglerna. Min vana trogen lägger jag upp en version som inte är riktigt färdig; det är meningen att det ska stå någonting i kapitel fyra också så småningom...

JPS
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Re: Talang

Har inte läst igenom hela ännu, men jag tycker inte att Talang verkar vara ett bra namn pa nagot inlärt. När jag hör ordet talang tänker jag pa nagot medfött. Erfarenhet, eller Teknik? Färdighet? Träning?

Hmm, kan inte skriva aring i Amerikanska Wordpad, och Word finnsinte pa den här datorn...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Talang

Talang – fallenhet, begåvning, färdighet, förmåga, gåva, anlag, ådra; löfte, lovande person, påläggskalv
(Svensk synnymordbok)
Jo, betydelsen "något medfött" finns nog där, men jag tycker inte att det är den enda betydelsen. Dessutom gillar jag ordet 'talang' så om jag ändrar något blir det antagligen så att jag tar bort fokuseringen på "något inlärt" och låter en Talang vara något man kan, helt enkelt.

Det skulle antagligen göra det ännu svårare att motivera Egenskapernas funktion, men de sitter redan rätt löst, så det är egentligen inget problem.

JPS
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Talang

Jag hängde upp mig på samma sak - 'talang' är för mig enbart något man föds med.

Stryk Egenskaperna. De känns malpacerade.

Dessutom: jag misstänker det är en feature, inte en bugg, men tänk efter: En Talang ger högre medelvärde på slagen. En Egenskap gör detsamma, men ger högre maxvärden, dessutom. Detta irriterar mig lite; jag tycker det är rimligare att det är tvärtom. Den som har något som kan vara inlärt borde vara den som kan överträffa andra. Detta gnäll blir givetvis irrelevant om Egenskaper försvinner.

Nackdelen kan förstås vara att Talangerna är ganska hårt nischade som verb ('Sitta och glo') medan egenskaperna är adjektiv ('Slö') och tillstånden substantiv ('Lättja'); det finns en mysko-estetik som tilltalar mig lite.

Tjing,
Erik
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Talang

Jag hängde upp mig på samma sak - 'talang' är för mig enbart något man föds med
Hmm... då är vi tillbaka där jag började. Jag bytte namn på 'färdigheter' till 'talanger' för att det lät bättre, men det kan hända att Talangerna utvecklat sig i en sån riktning att de egentligen borde kallas Färdigheter igen...

Stryk Egenskaperna. De känns malpacerade.
Jo, broder Ockham säger samma sak, och han har en rakkniv att backa upp sitt påstående med. Egentligen är Egenskaperna bara ett sista desperat försök från min sida att få behålla Världsvana som grundegenskap... :gremcrazy:

Dessutom: jag misstänker det är en feature, inte en bugg, men tänk efter: En Talang ger högre medelvärde på slagen. En Egenskap gör detsamma, men ger högre maxvärden, dessutom. Detta irriterar mig lite; jag tycker det är rimligare att det är tvärtom. Den som har något som kan vara inlärt borde vara den som kan överträffa andra. Detta gnäll blir givetvis irrelevant om Egenskaper försvinner.
Jo, det har jag också noterat. Det var något slags tanke bakom det från början; en person som är bra på att Slå in dörrar har kontroll över resultatet och kan välja precis hur hårt han slår, medan den som dessutom är Stark kan föra dörrinslagandet till nya höjder... Tyvärr lämnade den tanken aldrig idévärlden, så den visar sig inte i spelet på något rimligt sätt.

Den enklaste lösningen blir som sagt att stryka Egenskaperna helt och hållet, så om det inte dyker upp något revolutionerande nytt förslag är det väl det som händer.

Nackdelen kan förstås vara att Talangerna är ganska hårt nischade som verb ('Sitta och glo') medan egenskaperna är adjektiv ('Slö') och tillstånden substantiv ('Lättja'); det finns en mysko-estetik som tilltalar mig lite
Tja, mysko-estetik är faktiskt en av mina hobbies. Jo, det är sant, för det står i min profil ...

JPS
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Men... men... inte trodde jag att reglerna skulle komma den här fredagen, ju... :gremsmile:

Det ser ju väldigt bra ut som vanligt, men jag hinner inte kommentera enskilda idéer nu. Tyvärr.


/Dimfrost, stressad
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Men... men... inte trodde jag att reglerna skulle komma den här fredagen, ju... :gremsmile:
Tja, det såg mörkt ut, men så fick jag den lysande idén att lägga till ett ordentligt spelvärldskapitel som skulle ta åtminstone en vecka att skriva. Sen var det bara att låta bli att skriva det kapitlet, så var jag färdig nästan på en gång...

JPS – tämjer logiken
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Äsch...

...jag tyckte bättre om de gamla reglerna, ju :gremfrown:
De här har liksom inte samma egenart. Dessutom föredrog jag faktiskt att ha grundegenskaper (även om det är mindre egenartigt).
Att behandla SLP som motstånd att slå över blir fel, tycker jag; de kan ju liksom inte ta sig för något alls själva då. Och bara för att RP ändå ska vara i fokus känns det inte riktigt rimligt att göra alla andra oförmögna till handling.
Dessutom föredrog jag klart Tillstånd med nivåer (och Egenskaper som var just det, som sagt).

Nä, jag är djupt tvehågsen till de här reglerna. Eller snarare, jag gillar dem inte :gremfrown:
Saken är ju den att det dock bara är rena smakfrågor; jag kan inte uppdaga några rent logiska luckor (bortsett från hur man tar skada, t.ex., eller drabbas av Ångest)...
Som tur är kan jag ju använda de gamla utan problem :gremlaugh:


/Feliath - konservatist
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Då ska vi se om jag kan klura lite. Jag har, till skillnad från vissa andra ärade medlemmar, inget otalt med ordet "Talanger" eller "Egenskaper". Jag hänvisar till min gode vän Martin, som uppvisar en talang i skäggodling, en förmåga som är allt annat än medfödd.

Jag har för övrigt några frågor till Hr. Kvante, frågor som jag efter en snabb genomläsning av dokumentet i fråga icke fann något svar på.
Först och främst, Tillstånden. Är modifikationen - 5 antydes i exemplen - statisk eller fluktuerande?
Om Hr. Usl. Heiddegger, en man av uppenbar birollskvalitet, ämnar att kvarhålla en person av mer... nobel karaktär medelst fysiska påtvingningar, hur löses detta? Vad slår man emot?



Storuggla, i övrigt ser det lajbans ut
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Åjo, fast det tog ett tag innan det märktes!"

Nej du, jag har sett hans mamma och hans skäggväxt är inte medfödd, såvida den inte hoppat över en generation. Han tränade hårt för att kunna odla skägg.


Storuggla, hoppar
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja, då finns det bara en lösning...

Min herre, jag utmanar eder på duell. Ni får välja tid, plats och versmått medan jag bidrar med sekundanter, mutor till ordningsmakten och ... och... nåja, kanske inte...

De här har liksom inte samma egenart. Dessutom föredrog jag faktiskt att ha grundegenskaper (även om det är mindre egenartigt)
Nej, de har en annan egenart...

Jag övergav "Egenskaperna som grundegenskaper" dels för att de inte verkade tillföra något och dels för att de började kännas alltför godtyckliga. Men det är möjligt att de kändes rätt i alla fall; jag var ju till exempel rätt svag för Världsvana...

Klart är i alla fall att de inte ska vara som de är i det här utkastet. Om du framför ett bra argument (eller två halvbra, eller i nödfall tre dåliga) ska det väl gå att fixa fram den gamla lösningen igen.

Att behandla SLP som motstånd att slå över blir fel, tycker jag; de kan ju liksom inte ta sig för något alls själva då. Och bara för att RP ändå ska vara i fokus känns det inte riktigt rimligt att göra alla andra oförmögna till handling.
Jo, jag hade inte tänkt göra dem så förenklade. Jag hade tänkt att SLPer skulle ha ungefär lika många Talanger som rollpersoner, men för att förenkla för spelledaren skulle de använda fasta värden i stället för att kräva tärningsslag. Problemet är att jag hakade upp mig på begrepp och deras betydelser så mycket att jag aldrig lyckades säga det jag hade tänkt.

Men det borde funka för statister i alla fall, och i sådana situationer där bifigurer faktiskt används som "motstånd". Men då ska det kanske vara situationen snarare än personerna som får värdet.

Dessutom föredrog jag klart Tillstånd med nivåer (och Egenskaper som var just det, som sagt).
Jo, Tillstånden var också en sak som fungerade bättre i idévärlden. Tanken var att eftersom svårighetsgraderna (som du alltså inte gillade) har ett antal namngivna nivåer, så skulle det vara enkelt att låta Tillstånden höja eller sänka svårighetsvärdet med en nivå i stället för att man skull behöva addera eller subtrahera.

Men så kom jag på en massa undantag och specialfall, förstås :gremcrazy:

Nä, jag är djupt tvehågsen till de här reglerna. Eller snarare, jag gillar dem inte :gremfrown:

Saken är ju den att det dock bara är rena smakfrågor; jag kan inte uppdaga några rent logiska luckor
Äsch, vad finns det för frågor förutom smakfrågor?

Saken är den att jag tycker om de nya reglerna. De gör ungefär de saker som jag vill att ett regelsystem ska göra, och med lite modifikationer kan de antagligen bli så begripliga att andra också kan använda dem. Men jag vet faktiskt inte om de passar i Staden, och jag vill inte använda dem om de inte passar.

(oroa er inte för att jag ska ta illa upp av att mina regler kritiseras. Allt som jag inte får användning av säljer jag begagnat till fattiga rollspelsmakare i u-länderna)

(bortsett från hur man tar skada, t.ex., eller drabbas av Ångest)...
Men det lyckades jag väl inte förklara i de gamla reglerna heller? Jag ar ett tydligt minne av att jag tänkte "äsch, jag struntar i det. Alla som kan tänkas använda reglerna vet ändå hur det fungerar", eller något i den stilen.

Som tur är kan jag ju använda de gamla utan problem :gremlaugh:
Nej, det går inte. Empiriska tester har visat att när det kommer en ny version av rollspelsregler blir alla äldre versioner genast giftiga. Och antagligen elektriska också.

JPS

(ändring. städade upp lite i ämnesraden)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Först och främst, Tillstånden. Är modifikationen - 5 antydes i exemplen - statisk eller fluktuerande?
Ehh... tja... den var tänkt att vara statisk – ett Tillstånd skulle motsvara en av de namngivna svårighetsgraderna som jag nämnde i början – men så insåg jag att det inte fanns något som hindrade att den var större eller mindre än fem. Men jag kunde aldrig bestämma mig, så jag formulerade det så otydligt att det skulle kunna gå att tolka hur som helst :gremcrazy:

Om Hr. Usl. Heiddegger, en man av uppenbar birollskvalitet, ämnar att kvarhålla en person av mer... nobel karaktär medelst fysiska påtvingningar, hur löses detta? Vad slår man emot
Det beror på hur hög moral man har. Antingen näsbenet, solar plexus eller... tja... :gremblush:

Alltså, meningen är att en sådan situation ska hanteras som alla andra "problem". Spelledaren bestämmer en svårighet (den där Heidegger är en ettrig liten rackare, så det är rätt svårt att komma undan från honom. 22 låter bra"), antingen redan då personen skapas eller när ett sånt värde behövs. Men jag är inte alls säker på att det här sättet att hantera SLPer faktiskt fungerar

JPS
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nej du, jag har sett hans mamma och hans skäggväxt är inte medfödd, såvida den inte hoppat över en generation. Han tränade hårt för att kunna odla skägg.
Det är fullt möjligt att vara född med något som inte ens mor har. Jag har till exempel en penis.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Men jag är inte alls säker på att det här sättet att hantera SLPer faktiskt fungerar
Det är inte unikt (SAGA system, t.ex) och det funkar utmärkt i dessa andra spel. Kör hårt, säger jag, och jag är ju en gammal tärningstaliban!

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tillbaka till ämnet...

En Penis är ju ett substantiv, så det borde vara ett tillstånd!

OK; Talangen 'Producera spermier', då. :gremsmile:

Back OT: är sättet man formulerar nuffrorna på menat att vara bundet så där, för det är ganska kul...?

Erik
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det är inte unikt (SAGA system, t.ex) och det funkar utmärkt i dessa andra spel. Kör hårt, säger jag, och jag är ju en gammal tärningstaliban!
Problemet är att jag inte läst eller spelat något av dessa spel, så jag vet bara att det ska fungera, inte hur...

Men jag tror på en mindre strikt variant; det ska vara möjligt att använda fasta värden när man vill snabba upp spelet och "vanliga" spelvärden när man behöver det. Annars är det en viss risk för att man behandlar SLPer som "hinder" och "motståndare" i alltför hög grad. Jag gjorde ju det till exempel i reglerna...

Problemet är bara att det är rätt svårt att bestämma vad "3t10, slå om två tärnigar om du vill" ska motsvara för siffra :gremcrazy:

JPS
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Tillbaka till ämnet...

är sättet man formulerar nuffrorna på menat att vara bundet så där, för det är ganska kul...?
Om du med "så där" menar att Talanger är verbfraser, Tillstånd är substantiv och Egenskaper är adjektiv så verkar det ju fungera (även om denna inkarnation av Egenskaper nog inte blir så långvarig). Det kan ju vara en riktlinje i alla fall.

JPS
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Det är fullt möjligt att vara född med något som inte ens mor har. Jag har till exempel en penis.
Med risk för att ge dig trauman för livet, men på ett eller annat sätt så har hon haft en. :gremshocked:
 
Top