Nekromanti Nya Space Marines!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Fick hjälp av en kompis på jobbet idag med att fota mina gubbar som jag målat under hösten. Jag har inte så mycket att säga om dem egentligen, så jag låter bli och postar istället.
 

Attachments

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Fett awesome! Gillar speciellt rost- och smutstexturen.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag gillar looken rent allmänt. Speciellt gubbarna ser bra ut! Sotet på avgasröret(??) och rosten vid bandet ser coolt ut (men jag som kört pbv vet att rost aldrig fastnar där). :)

Highlighten på dreadnaughtens vänstra arm är lite för kladdig. Det ser ut som ett penseldrag. Antingen gör du den rakare eller så gör du den suddigare.

Jag skulle gärna se större skärpedjup (alltså att både fram och bak är skarpa) på rhinon. Det kan vara coolt om man lagt upp en scen med gubbar och terräng, men när man ska visa en målad modell vill man gärna ha hela i fokus. Jag gillar bakgrunden och underlaget.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Tack för beröm och bra kritik. Det värmer och betyder massor.

Jag är inte heller helt förtjust i oskärpan i bilderna. Fick hjälp av en kompis på jobbet att ta dem, och hans macro-objectiv var så extremt att det ibland kunde vara skärpa på en del, men oskärpa på en annan som var en millimeter närmare kameran. Det var nästan bisarrt. Så det blev inte bättre än såhär.

"Rosten" är inte rost, utan lera. Det syns mycket tydligare i verkligheten (och jag använde ett foto som referens, så det måste finnas något tillfälle när det fastnar lera där :gremsmile: )

Jag håller med om att high-lightsen på dreadnoughten är sopiga. Jag hade först supertunna, snygga highlights, men tyckte att den behövde lite mer definition och det blev något utav ett hafsjobb att måla på de nya. Den är bara tänkt för tabletop ändå, så jag känner inte att jag orkar gå tillbaka till den en gång till och reparera.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Skitsnyggt. Jag tycker dina highlights och din weathering blir jävligt bra. Dina texturer har bra djup och rymdsmurfarna känns mycket mer hårda och gritty än de vanligen gör.

Blir rätt sugen på att fotografera mina egna grejor. Min digitalkamera är dock helt talanglös. Kanske kan låna en kamera med någon slags macroinställning av någon. Hur gör man?

- L
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lycan: Har du vägarna förbi Lund, så kan jag nog se till att få dina gubbar fotade. Har kamera som nog kan få till bra bilder.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Muhammed och berget och sånt där :gremlaugh:

Det är jättesnällt av dig Johan, men jag tror nog att det finns någon kompis här i Malmö som kunnat hjälpa mig också. Problemet är väl mer det att jag inte vill göra en alldeles för stor grej av fotoprojektet :gremsmile:

Vad för kamera hade man behövt för att ta "okej" närbilder med någorlunda detaljnivå?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Väldigt många kompaktkameror har kort närgräns, det är bara att läsa på lite. Om du nu inte vill köpa en systemkamera och till det ett riktigt makroobjektiv (går på minst 8000:). Men man klarar sig också med en Canon powershot A1100 för 1650:-

Sen behöver man stativ också. Med kompaktkamera kan man köpa billigast möjliga stativ till.

Edit: glöm det förresten, A1100 kan inte ta med bländarprioritet. Men det finns säkert andra billiga lämpliga kameror som funkar.
 
Top