Nya rollspel 2020 - din topp tre-lista?

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Nu är vi snart halvvägs genom 2020, pga covid19 går alla pengar till R̶ö̶d̶a̶ ̶k̶o̶r̶s̶e̶t̶ rollspel. Så hur ligger er topplista so far?

Tänker mig något av följande (a) utgivet material, (b) kickstarters som minst släppt sin pdf samt (c) återutgivet material som kommit ut i år.

1: Electric Bastionland
Mitt bland alla OSR-val löste Chris detta åt mig genom denna upphottade version av Into the Odd. 100 misslyckade yrken, bara slå fram karaktär. Redo att spela på minuter. Hardback, mycket att bläddra i, artworken är toppklass. Längtar efter att få spela denna.


Svårt att se att något knockar denna bad boy ut från topp 1 under 2020.

2: Death Robot Jungle
Ta all din inspiration och skapa en vild hex crawl. Starta vinylspelaren och ställ upp omslaget som en spelledarskärm. Beställde denna så fort jag såg den - pure gold.


3: Deep Carbon Obsevatory
Fuskar lite och tar denna moderna klassiker som precis nu kom från pressarna. Den fick en ny kickstarter med extra mycket add-on kärlek. En av de tyngsta introscenerna ever. Bra och lagom långt äventyr, sköna twister, älskar de isometriska kartorna. Well, DCO behöver väl ingen presentation egentligen.


Hård kamp i hyllan om vad som ska spelas nu alltså. Ska en vänta ännu ett år på att ta tag i Horror on the Orient Express, Beyond Mountains of Madness, The Chained Coffin o.s.v. - struggle is real!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Förra året stöttade jag både Hearts of Wulin och Wicked Ones och båda skall komma i år, skall bli riktigt kul att läsa. Jag är skeptisk till att jag kommer spela någon av dem, men rollspel kan läsas lika gärna som spelas. Tidigare i år kom Chivalry & Sorcery och till min förvåning flaggade de andra i gruppen för intresse att spela det någon gång. Övriga förvärv i år var mer av naturen "kul att ha" men inga jag yvas över eller tror jag kommer spela. År 2020 har fortfarande chansen att överraska!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Electric Bastionland: skall bli mycket kul att testa – sitter just och läser, och gillar vad jag ser.
Deep Carbon Observatory, 2nd ed: var med på kickstartern, och är inte besviken!
?: Vissa spel som skall komma känns kul, men blir troligen inte topp tre i min bok (typ Nordiska väsen och The Troubleshooters). Från min högst personliga horisont lockar däremot inte The One Ring och Twilight 2000. Expansioner till KULT och Mörk Borg (förra årets etta, som jag själv dock upptäckt först i år) är efterlängtade, men är just expansioner, och platsar därför inte på denna lista. Däremot ser jag fram mot vad det blir av RETROCITY / Into the Long Night! Det skulle kunna ta denna tredje topplacering.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag fick precis min DCO i ett paket med posten idag men det är ju inte ett rollspel utan bara ett scenario…? + fattar inte varför jag köpte det för jag har ju redan spellett orginalet. Ska vi spela det en gång till liksom…? Men visst kan jag rekommendera det.

Min Electric Bastionland är till skänks eller salu om nån vill det! (Edit: har gjorts anspråk på i PM) Såg dom första sidorna i Skinnyghosts "first look" och tyckte det verkade jättebra och gick och late-pledge-backade det både hardcopy och pdf och när pdf-en trillade in och jag började läsa det så tappade jag sugen helt för det visade sig vara en skämt-setting, som en dålig version av pratchett typ (dvs som en douglas adams eller som en monty python ungefär). Om jag hade varit beredd på det så kanske jag skulle tycka spelet var pepp men som det blev nu är det som att börja läsa en elegant och bra steampunk neuromancer och sen efter typ några sidor urartar det till full frys med Stefan och Krister och jag bara what…?! Vad hände här?

Mina favoriter, om man nu får räkna in scenario, har varit Trilemma Compendium — helheten är så mycket mer än bara delarna! — och så det lilla gulliga fansinet Willow, vet att det finns fler grejer med det namnet men det av Shane Walsh. Ett bra komplement till LMoP! Tyckte också Temple of the Blood Moth var ok och så har jag, late to the party visserligen, men jag har äntligen hittat Uncaged som jag tycker är nice för det är så modulärt, går att slotta in i andra kampanjer verkar det som.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Min Electric Bastionland är till skänks eller salu om nån vill det! Såg dom första sidorna i Skinnyghosts "first look" och tyckte det verkade jättebra och gick och late-pledge-backade det både hardcopy och pdf och när pdf-en trillade in och jag började läsa det så tappade jag sugen helt för det visade sig vara en skämt-setting, som en dålig version av pratchett typ (dvs som en douglas adams eller som en monty python ungefär). Om jag hade varit beredd på det så kanske jag skulle tycka spelet var pepp men som det blev nu är det som att börja läsa en elegant och bra steampunk neuromancer och sen efter typ några sidor urartar det till full frys med Stefan och Krister och jag bara what…?! Vad hände här?
Hoppsan! Jag har läst de inledande reglerna och något dussin Failed Careers (jag började läsa i morse), men inte sett buskis-sidorna. Har jag inte hunnit dit ännu, eller uppfattar vi saker lite olika? De udda element jag sett har jag mer tolkat som motsvarande konstigheter i Mörk Borg, där buskis är väldigt långt från stämningen som skapas...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Är exakt det som är problemet, spelet byter stämning efter ganska många failed careers. Helt plötsligt är man tre barn och en hund alla inklämda i en jättestor jacka, eller en amateur amputator with a book of anatomy jokes osv osv. Kändes som dom bytte författare efter ett tag
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Trophy

Trophy Gold

Och när Dolmenwood kommer ut så hamnar den nog där

Och om Trophy och Trophy Gold är samma (det är det) så säger jag också:

Electric Bastionland! Tycker inte alls det är Stefan och Krister, jag blev svinpeppad och gjorde ett par point-crawlkartor på en gång.

Dessutom leder ju Bastion, staden i Electric Bastionland, direkt till Silent Titans! Där jag har lovat att spela in en actual play.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är bra att folk diggar EB! Som sagt mitt ex finns tillgängligt för dom som vill.

Jag var bara inte beredd på att det skulle vara så spexigt och goofy.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Det är bra att folk diggar EB! Som sagt mitt ex finns tillgängligt för dom som vill.

Jag var bara inte beredd på att det skulle vara så spexigt och goofy.
Hm. Vad vill du ha för det?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
50 kr. Men personen måste kunna ta emot det från att jag kastar ner det från fönstret för jag vägrar gå ut & gå till posten
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
50 kr. Men personen måste kunna ta emot det från att jag kastar ner det från fönstret för jag vägrar gå ut & gå till posten
Taget. Då står jag över så länge.

Ursäkta nedskräpning av tråden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
1. The Troubleshooters
2. Twilight 2000
3. Mutant: Hindenburg (om Gryningens beskyddare blir så bra som jag hoppas)

Bubblare: Kopparhavets hjältar, doh! ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag är nyfiken på Bittermarken. Tycker att den verkar spännande. Gillar verkligen Into the Odd så jag antar att jag borde vara peppad på Electric Bastionland också men det är jag inte. Humorn verkar ändå okej tycker jag - klart bättre än den i MUA i varje fall - men det är något med bilderna och presentationen som skaver för mig. I övrigt följer jag med spänning vart @wilper ska ta vägen med sitt nya projekt Köpman i röd zon.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Stöttade Mörk Borg och det var en fin bok, oklart om den kommer att spelas dock, men man vet aldrig.
Nu sitter jag mest och väntar på att Kopparhavets Hjältar ska komma. Pallar inte läsa beta-pdfen, har skummat den, det ser bra ut men vill ha en riktig bok i handen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
1. The Troubleshooters
2. Twilight 2000
3. Mutant: Hindenburg (om Gryningens beskyddare blir så bra som jag hoppas)

Bubblare: Kopparhavets hjältar, doh! ;)
+1, men jag måste nog säga att det är färre nya spel än vanligt som jag är pepp på, vilket känns som en rätt bra sak. Jag känner ju egentligen inte behov av fler spel utan vill hellre se fler nya scenarion till befintliga spel, och just nu väntar jag allra mest på "Gryningens Försvarare" till Hindenburg, "Den sista Cykladen" till Coriolis och "Destroyer of Worlds" till Alien RPG.

Sen hoppas jag 2021 ger oss Fria Ligans Cthulhu-rollspel och Mutant Ad Astra!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Electric Bastionland: skall bli mycket kul att testa – sitter just och läser, och gillar vad jag ser.
Deep Carbon Observatory, 2nd ed: var med på kickstartern, och är inte besviken!
?: Vissa spel som skall komma känns kul, men blir troligen inte topp tre i min bok (typ Nordiska väsen och The Troubleshooters). Från min högst personliga horisont lockar däremot inte The One Ring och Twilight 2000. Expansioner till KULT och Mörk Borg (förra årets etta, som jag själv dock upptäckt först i år) är efterlängtade, men är just expansioner, och platsar därför inte på denna lista. Däremot ser jag fram mot vad det blir av RETROCITY / Into the Long Night! Det skulle kunna ta denna tredje topplacering.
Ser här mot slutet av året min lista på topp tre för 2020 och inser hur fel jag hade! Anlita aldrig mig som orakel... Istället för mina förmodades spel blev årets höjdpunkter bland nya spel bara ett: Nordiska väsen (som jag då avfärdade, men som är riktigt kul!). Jag har köpt och läst många fler, men inte spelat dem. Av dessa sticker Suldokar's Wake och Call of Cthulhu Sverige ut, och är spel jag definitivt vill spela 2021!
 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Kul att du väcker denna tråd @McKatla . Jag vågar nog inte posta än utan väntar ut december, men även min lista har ändrats något. Men det är ju inte så konstigt med tanke på allt gött som dyker upp nu höst/vinter 2020.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
+1, men jag måste nog säga att det är färre nya spel än vanligt som jag är pepp på, vilket känns som en rätt bra sak. Jag känner ju egentligen inte behov av fler spel utan vill hellre se fler nya scenarion till befintliga spel, och just nu väntar jag allra mest på "Gryningens Försvarare" till Hindenburg, "Den sista Cykladen" till Coriolis och "Destroyer of Worlds" till Alien RPG.

Sen hoppas jag 2021 ger oss Fria Ligans Cthulhu-rollspel och Mutant Ad Astra!
Gryningens försvarare lyser ju dessvärre fortfarande med sin frånvaro.
Sista Cykladen är jag halvvägs igenom och den känns bra.
Även Destoyer of Worlds känns bra (men har pausat det läsande pga Sista cykladen).

Troubleshooters har hamnat på hyllan, och jag väntar eventuellt med att läsa det tills det dyker upp i fysisk form. T2000 borde väl dyka upp i beta innan jul, men inte sett något än.

Mutant Hindenburg... Har läst, och det känns ju helt ok, men det är ju dels kampanjen man vill åt, men väntar också på modden för att spela MUA med det regelverket.
 
Top