Nekromanti Nya ritualer

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Sitter och skriver på ett äventyrslandskap nu och där finns det en fångad varelse. Och det är intressant av olika skäl att ta sig in i dess fängelse. När jag började designa fängelset så insåg jag att det saknades lite ritualer för att hålla denna varelse fången och göra en intressant fängelsehåla. Så de ritualer jag skapade blev då:

Fängelse
En magisk cirkel ritas upp på marken och namnger en individ. När denna individ är inne i cirkeln så kan den inte ta sig ut med egna medel. För att ta sig ut krävs det att någon utifrån förstör fängelset fysiskt. Fungerar även att göra detta på ett föremål om individen har karaktärsdraget Andeform. Dock fungerar ritualer som skickar någons sinne utanför fängelset. Klärvoajans fungerar men inte sjumilasteg.

Rumslig förvrängning
Denna ritual skapar ett större utrymme inne i ett mindre. Ritualisten går in i rummet som den vill öka i storlek och kastar ritualen. Rummet ökar genast I storlek med X. Det går att kasta fler ritualer inne i rummet för att skapa fler större rum och på så sätt skapa ett oändligt stort Hus med oändligt antal rum. Men vad händer om det första rummet förstörs?

Barriär
Den jag har minst arbete nedlagt på. Men en form av magiskt lås. Som skyddar en plats från att ta sig in. Ungefär som en viss konungagrav har. Tror den kommer se ut ungefär så här:
Kastar man Barriär är på en plats så är den magiskt förseglad, och endast med den angivna nyckeln kan någon ta sig in. Detta kräver alltså att det redan finns något rum med en port av något slag. Men att den skyddar bara mot fysiska intrång, men då räknas varelser med Andeform in. Det fungerar dock bara åt ett håll, du kan inte hålla någon inlåst med Barriär.

Portal
Fungerar ungefär som Sjumilasteg. Men denna är permanent mellan två platser, och kräver ingen ytterligare aktivering efter att den är kastad. Den kräver dock att det finns någon fysisk portal i båda ändarna. Dessutom krävs det att portalen utförs på båda sidor för att de ska fungera. Den är bättre än sjumilasteg om det är icke magiker som behöver nyttja den, och att den inte behöver hoppa mellan fler än två platser.


Skapa band
En ritual som kan kastas på en person eller ett föremål. Den gör att det skapas en mystisk länk mellan ritualisten och föremålet för ritualen. Detta medför att det går att använda tex telepatisk förhör oavsett vars personen är.

Förvrida varelse
Man förvrider en varelse och gör dem monstruösa. Ger Karaktärsdrag Robust och Naturliga Vapen. Men gör också att man blir väldigt dålig i sociala sammanhang, får minst Paria. Eventuellt dör man efter en viss tid har förflutit. Används oftast på djur bland häxor för att skapa stridsbestar att använda vid Låna Best.

Nån som kan gissa vad för sorts äventyr det handlar om? ;)
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Vad det än är för ett äventyr så låter det jäkla intressant, berätta gärna mer! :)
Många av dessa ritualer är magier som jag tänker mig finns i världen, men att det kanske inte finns någon vanlig ritual för dem. Kan ju vara kul att hitta en gammal formelbok för dessa dock, som en belöning för mystiker istället för vapen eller artefakter.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Det kommer att vara en gammal gravkammare som man kan gå in i om man vill. Jag tänkte att de där Ritualerna kan man lista ut om man studerar de gamla formlerna och sedan förvandla till moderna versioner av dessa.

Gravkammaren är i alla fall byggd för att vara ett mini-äventyrslandskap i sig. En av mina favoritkampanjer är Robert Jonssons "Legacy of Legion" men är nu utgiven som Noas Sista Drag. Som jag förövrigt borde ha köpt för länge sedan. I den kampanjen så kan man då gå ner i Arken och undersöka den och hitta ondskan där inne. Och det är väldigt underliga miljöer där nere som är vitala för att ta sig fram till sista delen av arken.

Den här gravkammaren är, eller rättare sagt kommer att bli, byggd enligt samma princip. Det är en inspärrad varelse längst in, som man av olika anledningar vill träffa. Den är i alla fall inspärrad med en massa lås och fällor i klassisk stil. Graven eller Fängelset är på ett litet klipputskott vid ett vattenfall för att nått med Andeform inte ska kunna ta sig från ön/klippan.
Sedan är själva graven stängd med Barriär utöver den ganska mastiga dörren.
Väl där inne så används Rumslig Förvrängning ganska mycket för att skapa massor av mystiska rum och labyrinter. I denna labyrint finns det även Portaler till riktigt farliga ställen, exakt vad vet jag inte, men nått motsvarande Helvetet eller Pandemonium. Kanske Underjorden eller nått annat obehagligt. Sedan precis utanför innersta kammaren ligger Sanctum, så att ingen kan titta in eller teleportera in sig eller liknande. Sedan sitter varelsen inne i den kammaren inne i en cirkel med Fängelse. Det är alltså Alcatraz som det handlar om.

Sedan tänkte jag att själva vägen in där har massor med gåtor och plot-twists. Jag kommer nog antagligen inte lägga så mycket fällor som i "Du tar skada" eller "Du dör". Utan mer i formen att man måste välja. Kan man inte lista ut gåtan så får man en förbannelse på sig. Eller en utomjordisk parasit eller nått liknande. Jag är generellt mycket mer ett fan av att ärra mina spelares karaktärer än att döda dem. En prövning som jag bara precis kom på: De kommer in i en kammare med en låst port in till nästa rum. Spaken till att öppna porten är nere i en behållare av smält guld. Löser man gåtan så rinner guldet ut i en form och stelnar. Man kan alltså dra i spaken och får guld på köpet. Lyckas man inte lista ut det så måste man sticka ner handen i det flytande guldet för att öppna. Och fortsätta spela med en karaktär som bara har en fungerande hand, men en guldlegerad. Fler i den stilen alltså.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Ny ritual:
Kalkrustning (Häxkonst)

Barbarerna i Davokar är kända för sin vildsinthet och deras skräckinjagande taktiker. Mest känd är nog deras vitmålade bärsärkar. Detta kommer ifrån häxornas magiska kroppsmålningar som gör de stridande osårbara. Under rituella former målar de krigarna i kalk och färg i mönster. Varje ätt har sitt eget mönster, men detta påverkar inte effekten. En bärare av Kalkrustning kan inte ha någon annan rustning än Kalkrustningen. Däremot skyddar Kalkrustningen som en Medeltung rustning, utan någon som helst svårighetsökning. Däremot är dess främsta skydd när dess bärare går bärsärkagång. Detta ökar nämligen det skydd som bäraren får från Bärsärk Gesäll får till +1T6. Eftersom det är en magisk rustning så hjälper inte förmågan Rustningsmästare att öka skyddet. En stor nackdel med Kalkrustning är att dess effekt försvinner så fort bäraren sköljer bort kalket. Så det rekomenderas inte att slåss i regn eller bli knuffad i vattnet.

Så, +1T6 i rustning. Går man bärsärk på gesällnivå blir det totalt +2T6.

Detta är för att det finns några rebeller som anfaller karaktärerna. Och det är sjukt coolt med vitmålade, nakna barbarer som anfaller i full bärsärkagång mot dem. Jag funderar om det skulle kunna gå att göra Kalkrustning på en vanlig Rustning. Så att den ökar skyddet en nivå, men jag vet inte om det funkar tematiskt och eller blir för obalanserat. Då kan man tekniskt ha en tung rustning + rustmästare och kalkrustning och få en rustning på 1T12+1T6. Iof så när man möter en Lindorm eller ett Ärketroll så vill man nog ha det. Vad tycker ni?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag gillar den! Men kanske lite för mäktig att ha på rustningar? Den kan ju iof vare mindre potent när den inte appliceras direkt på huden och "bara" ge +1T4 i bonus samt endast vara i en scen/strid när den används på rustningar?

Förresten borde inte tung rustning med rustmästare bara vara 1T10?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jo, risken är att den blir lite väl häftig på rustningar. Det är visserligen coolt med en vitmålad rustning också, men jag är nog ändå benägen till att temat med Kalkrustninge är Bärsärkar. Och om de hade rustningar så tror jag inte hade utvecklat den här ritualen.

Jo, det är 1T10. Men det jag tänkte var att Kalkrustning på en rung rustning ökade den en tärning också. Så 1T8, Rustmästare 1T10, Rustmästare + Kalkrustning 1T12 (+ev bärsärk 1T6). Men som sagt, jag tror den passar bäst på nakna Bärsärkar. Finns ju redan Välsignad Sköld.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Ny Mystisk Kraft

Alvljus
En ljuskälla behövs
Novis:
Kan förtrolla ett offer om man lyckas med Viljestyrka <- Viljestyrka. Ett förtrollat offer följer ljuskällan tills dess att den som kastar förtrollningen misslyckas med ett Viljestyrka.
Gesäll:
Alla som ser ljuset måste lyckas med Viljestyrka <- Viljestyrka för att inte bli förtrollade som Novis.
Mästare:
När alla förtrollade kommit fram till ljuskällan så somnar dessa. De fortsätter sova tills dess att någon väcker dem eller de har vilat klart. Oftast många timmar.
 
Top