Nekromanti Nya regeringen klar

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Skolfrågor

Fast då utgår du ju från att betyg är både nödvändiga och ett bra sätt att mäta kunskaper.
De är värdelösa på att mäta kunskaper men faktum är att de faktiskt inte heller gör det. De talar om att du har en grundläggande kunskap i en visst område (G) och att du har besmästrat färdigheten analys i olika hög grad (VG) och (MVG). Så fort eleven fattat hur analys går till och klarar av jämföra olika källor med varandra så är den jobbigaste biten alltid att skaffa dig de grundläggande kunskaperna för ditt G. Sedan är det bara att använda dig av din färdighet i analys för få högre betyg.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Skolfrågor

"Det är liksom inget man kan träna upp"

Fysisk prestationsförmåga kan väl i högsta grad tränas upp? Om du hade presterat svagt i teoretiska ämnen men haft lätt för idrott hade du antagligen haft samma synsätt på teori -- "man måste ju vara smart från början för att förstå det", medan vem som helst ju kan förbättra sin kondition.

Sedan tvivlar jag på betygens användbarhet överhuvudtaget, men jag ser inte varför man skulle betrakta elevernas prestationsförmåga i ett fysiskt ämne som mindre föränderlig än i ett mentalt. Visserligen kan det bero på att flertalet idrottslärare i min erfarenhet endast har rudimentär uppfattning om pedagogik, och snarare cementerar än överbrygger skillnader mellan elever, men det är i sådana fall ett fel i undervisningen, inte i ämnet som sådant.

"Dessutom fattar jag inte varför man ska offra skoltid på ett lekämne. Sådant har man raster och fritid till."

För att det faktiskt är bra för hälsan, och folk kanske inte ägnar sig åt fysisk aktivitet i andra fall? På samma vis som skolan bör sträva efter att eleverna ska vara någotsånär allmänbildade och kritiskt tänkande (främja deras mentala utveckling) ska den sträva efter att främja deras fysiska utveckling, till exempel genom idrott. Det är också det som ligger bakom att tungvikten ligger på styrka, kondition och motorik -- problemet är att det i dagens idrottsundervisning snarare blir att dessa egenskaper, som du skriver, testas i stället för att utvecklas.

För övrigt känns det ytterligt bisarrt att jag av alla människor skulle försvara idrottsämnet... men jag måste säga att jag med stigande mognad blivit mer medveten om dess nödvändighet.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Skolfrågor

Nä, det här med betyg i lägre årskurser är den mest irrationella och ounderbyggda åtgärd jag någonsin hört talas om. Inte ens om man tror på det kan man få det att gå ihop.
En poäng med tidigare betyg är att det tidigare blir aktuellt att diskutera med eleverna vad som krävs för ett betyg. Alltså att läraren för en diskussion om vad som skolan anser är kunskap med eleverna. Nu tycker jag att den visserligen kan föras utan tidigare betyg men det kan upplevas som mer aktuellt med betyg redan i 6:an.

En annan tanke kan vara att skolan slutar att ploga elever genom stadierna för att puta problemen framför sig. Det blir ett väldigt konkret statistikunderlag, som inte går att göra på samma sätt med hjälp av utvecklingssamtal, där det snabbt visar sig hurvida skolan lyckas bra eller inte. Problemet är att det då snabbt utvecklas strukturer som för att sopa den statistiken under matten genom att t.ex. fler ungar börjar få diagnoser tidigare. En dyslektiker går i praktiken inte att underkänna i svenska.

Den sista jag kan komma på är givetvis betyg som påtryckningsmedel. Läraren kan hota med betyg mycket tidigare vilket ska anses vara bra av Björklundarna. Dessutom ska vi få andra roliga diciplinära verktyg, i nuläget ospecificierade, som vi kan använda för att hålla de små illbattingarna i schack.

Det finns alltid skäl att ifrågasätta systemet med tidigare betyg, precis som du säger, men det finns det med alla förslag. Jag tror inte på det men anser att det är ett av de minst rubbade förslag som alliansen kommit med angående skolan.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Arrogans etc.

Du har en lustig förmåga att skruva till det som sägs till något som egentligen inte sagts. Men det visste jag ju, så jag skiter helt enkelt i vad du skriver. :gremwink:

Men våra respektive historier är ändå helt godtyckliga och individuella, och det finns inget rationellt sätt att påstå att det som gällt för någon av oss skulle fungera för några andra. Därför vore det ologiskt och dumt av oss att göra politik av våra respektive erfarenheter.
Men finns det egentligen något rationellt sätt att utforma skolpolitiken på alls? Om inte personliga erfarenheter duger som underlag, vad blir kvar? Spelar erfarenhet av det fält man är inblandad i att bygga politik kring då någon som helst roll? Är det ingenting värt att ha varit en del i utbildningssystemet (annat än som elev) om man ska diktera skolpolitiken? Om inte personliga erfarenheter, vad bygger vi då saker och ting på? Abstrakt ideologi? Trender och buzz words? Då kan vi få (som vi i viss mån redan har) en spricka mellan "de som bestämmer" och "de som arbetar": debattörer och opinionsbildare verkar i många fall ha ringa erfarenhet av vad det innebär att arbeta i skolan... vilket kan leda till att lärares arbetssituation ibland blir knepig som en följd av en skum politik.

Skolfrågor är svåra. Djävulskt svåra. Vilket perspektiv jag själv än antar så ser jag i princip bara en massa omöjliga problem. Därför blir jag ofta förbannad när folk är övertygade om att de har lösningar på dem, när lösningarna i själva verket tenderar att sopa existerande problem under mattan och introducera nya. Men det är ju för all del politikers jobb - att komma med lösningar. Jag gillar inte politik. :-/
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Skolfrågor

Har man inte samtal med eleverna och deras föräldrar nu för tiden?
Jodå, en gång per termin har man utvecklingssamtal med föräldrar och elev. Det är värdefulla minuter som bl a ger föräldrarna ett visst hum om vilka mål deras barn nått och vilka man behöver jobba mer med.
För elevens del brukar inte dessa samtal ha någon större betydelse, inte mer än den kommunikation man har under hela terminen. Självklart pratar man med en elev när det är risk att inte nå något av målen eller om hon har kommit så långt att hon kan nå ett högre betyg om hon bara tänker på en sak till.
Som någon sade i tråden så rinner prat ofta av de personer som behöver mest hjälp. Själva betygspappret däremot väger tungt.

Men jag vet väl hur jobbig betygsstressen är för en del elever. De som har höga ambitioner och känner djupt att de inte har lång tid kvar i skolan efter åttans betyg. Även dessa skulle vara hjälpta av att redan tidigare få veta vilket slags arbetsinsats som för deras personliga del svarar mot ett visst betyg.

Jag kan säga också att flera av mina syskon gick i waldorfskola. Där fick de varje termin från ettan till tolvan (=tredje året i gymnasiet) skriftliga omdömen istället för betyg. Först när och om eleverna ville söka sig bort från antroposofins glada värld kunde de ansöka om konventionella betyg.
Det fanns en hel del fördelar med det - fördelar du själv har pekat på. Nackdelen tror jag också har åtminstone antytts i tråden:
eleven var tvungen att tolka varje lärares unika sätt att uttrycka sig. Och det är en mycket allvarlig nackdel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Skolfrågor

Fysisk prestationsförmåga kan väl i högsta grad tränas upp?
Bara till en viss gräns. Jag skulle kunna träna 24 timmar om dygnet och fortfarande aldrig se ut som Scott Steiner. En sumobrottare blir aldrig en bra maratonlöpare.

Man får dessutom definititvt inte ett märkbart resultat av att ha idrott två timmar i veckan.

Dessutom så finns det teorier som tyder på att förbättrad fysik försvagar hjärnkapaciteten.

För att det faktiskt är bra för hälsan, och folk kanske inte ägnar sig åt fysisk aktivitet i andra fall?
Det är inte skolans sak. Individens hälsa är en personlig ensak, inte statens, och definitivt inte genom tvång.

Jag är dessutom inte säker på att det är bra för hälsan. Se på alla elitidrottare som trillar ner döda av plötsliga hjärtfel, som sliter ut leder och muskler, som bygger upp en ämnesomsättning som inte är lämplig när de inte längre kan träna, förstörda ryggar och de andra risker de utsätter sig för. Titta på Eddie Guerrero, en flerfaldig världsmästare som plötsligt dör av en hjärtattack när han borstar tänderna. Titta på alla orienterarna som trillade av pinn med hjärtproblem. Titta på de dödsfall som händer varje år i Vasaloppet. Titta på svensken som dog i pylonracing för ett par veckor sedan. Titta på John Tenta. Owen Hart. Senna.

Jag har arbetat med elitidrottare. Jag har ett par sjukdagar på 14 år, vilka togs ut då min far dog och alltså inte på grund av min bristande hälsa. Elitidrottarna har skador stup i kvarten och måste stanna hemma för minsta lilla fis på tvären. Jag tror att man bara byter ut en risk mot en annan. Jag vill välja mina risker och det är inte skolans sak att tvinga mig att välja vissa risker.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Skolfrågor

"Det är inte skolans sak. Individens hälsa är en personlig ensak, inte statens, och definitivt inte genom tvång."

Samma resonemang kan appliceras på individens utbildningsnivå. Om man nu inte är så tokliberal att man vill göra all skolgång frivillig.

I övrigt så vill jag hävda att det är en avgrundsvid skillnad på elitidrottare och vanliga motionärer. Personer som idrottar på elitnivå pressar ibland sin kropp allt för hårt av prestationsskäl, vilket får negativa konsekvenser för hälsan, men du hittar väldigt få läkare som bestrider att regelbunden fysisk aktivitet är bra för hälsan. Det rör sig inte om ett fascistbetonat övergrepp på individens frihet, utan helt enkelt att man ser till att folk inte säckar ihop fullkomligt. Det är inte ett större övergrepp än att folk "tvingas" lära sig läsa, skriva och räkna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Skolfrågor

Som någon sade i tråden så rinner prat ofta av de personer som behöver mest hjälp. Själva betygspappret däremot väger tungt.
Ja, och studenter som går i gula skolor är bättre än de som går i röda. Och om man ersätter betygsgraderna IG-MVG med poängsystemet -100.000, 50, 200.000 och 1.000.000 så får man en ännu mer resultatinriktade elever. Och man borde dessutom återgå till guldstjärnor eftersom det är sådana som alla elever verkligen behöver för att uppmuntras till resultat.

Varför skriver ni sådana här saker? Var god ange källa som belägger denna absurda tes, eller låt bli detta irrationella argument.

Nackdelen tror jag också har åtminstone antytts i tråden: eleven var tvungen att tolka varje lärares unika sätt att uttrycka sig.
Det problem du talar om nu har faktiskt ingenting med betyg eller samtal att göra; eftersom lärarens stränghet påverkar på ett och samma sätt i båda fallen. Det problem du talar om här; det är det som de nationella proven finns till för att lösa.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Arrogans etc.

Men finns det egentligen något rationellt sätt att utforma skolpolitiken på alls?
Well, det finns målsättningar och det finns medel med vilka man kan försöka nå dessa målsättningar. Stora, komplicerade målsättningar såsom "hur utformar vi den bästa möjliga skolpolitiken?" är nog - som du påpekar - mycket riktigt helt omöjliga för oss människor att lösa rationellt. Men när det gäller mindre, mer lättillgängliga mål så anser jag absolut att vi kan föreslå mer och mindre rationella lösningar.

Om vi exempelvis har visionen att mäta hur väl eleven kan använda sig av kunskap snarare än blott hur mycket data hon är fullproppad med (vilket vi ju har, numera), så kan man som lärare vara mer eller mindre rationell och förnuftig när man utformar prov och tester för att bedöma eleverna enligt denna vision.

Betyg i en låg årskurs kan säkert vara bra, men vi har ingen rationell anledning att tro detta. Det är inget rationellt medel för att nå de målsättningar som jag hört att alliansen har med skolpolitiken. Det rationella är däremot att när man behöver en gemensam värdegrund så använder man en ren, formell skala som skall vara så okänslig som möjligt för godtycklighet; medan när man behöver förstå hur väl man (eller ens barn) presterar så har man ett så ingående, personligt samtal som möjligt; öppen för dialog och frågor, samt så vid att man kan förstå exakt vilka delar där man brister och kan bättra sig.

Det här är det logiska, för så funkar det i alla andra sammanhang som finns i hela världen. Det här att betyg skulle väga tyngre än samtalen, det kan visserligen mycket väl stämma; men tills någon bevisar det så är det att likna vid religion och inte vetenskap, eftersom det talar mot förnuftet.

I övrigt delar jag din inställning till skolpolitik och de som påstår sig ha lösningar på problemen i skolan.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Skolfrågor

Och om man ersätter betygsgraderna IG-MVG med poängsystemet -100.000, 50, 200.000 och 1.000.000

Äh, ge dem XP istället. ,-)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Skolfrågor

Frågan är bara, XP som i D&D eller XP som i WHFRP? Det senare förefaller roligare: "Du hade kunnat få bra resultat här, om du hade valt att spendera din senaste erfarenhet på att köpa in Academic Knowledge i stället för Consume Alcohol -- om du fortsätter på det här viset kommer du tvingas avancera som Barber-Surgeon i stället för Scholar".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skolfrågor

Fetma och dålig kondition är ett folkhälsoproblem och därmed ett samhällsproblem. Den drabbar andra än bara dig själv och en god eller dålig fysisk hälsa grundläggs i ganska tidig ålder. Den idrottsundervisning som jag själv upplevde under min skolgång kändes både förlegad och ganska opedagogisk. Jag skulle vilja efterlysa ett närmare samarbete med lokala idrottsföreningar och en starkare koppling till idrottsutövning även utanför skoltid.

"Man får dessutom definititvt inte ett märkbart resultat av att ha idrott två timmar i veckan."

Och vad grundar du denna åsikt på?

"Dessutom så finns det teorier som tyder på att förbättrad fysik försvagar hjärnkapaciteten."

Tja, det finns teorier som säger att en bättre kondition förbättrar din koncentrationsförmåga och din ork och därmed dina prestationer i skolan. Jag vågar nog hävda att den är mer etablerad och erkänd än den som du nämner.

"Det är inte skolans sak. Individens hälsa är en personlig ensak, inte statens, och definitivt inte genom tvång."

Uppenbarligen inte eftersom vi har höga skatter på både tobak och alkohol, rökförbud på krogen och samma villkor för sjukvård för alkoholister och missbrukare som för andra. Sedan kan man förstås ha åsikter om detta är rätt eller fel, men det är i alla fall så det fungerar idag.

"Jag är dessutom inte säker på att det är bra för hälsan. Se på alla elitidrottare som trillar ner döda av plötsliga hjärtfel, som sliter ut leder och muskler, som bygger upp en ämnesomsättning som inte är lämplig när de inte längre kan träna, förstörda ryggar och de andra risker de utsätter sig för. Titta på Eddie Guerrero, en flerfaldig världsmästare som plötsligt dör av en hjärtattack när han borstar tänderna. Titta på alla orienterarna som trillade av pinn med hjärtproblem. Titta på de dödsfall som händer varje år i Vasaloppet. Titta på svensken som dog i pylonracing för ett par veckor sedan. Titta på John Tenta. Owen Hart. Senna."

Jag tror att fler människors liv förkortas på grund av att de inte håller sig i form än på grund av överträning. Dina exempel är väldigt extrema och synnerligen långt ifrån den skola och skolidrott som faktiskt existerar i Sverige idag.

"Jag har arbetat med elitidrottare. Jag har ett par sjukdagar på 14 år, vilka togs ut då min far dog och alltså inte på grund av min bristande hälsa. Elitidrottarna har skador stup i kvarten och måste stanna hemma för minsta lilla fis på tvären. Jag tror att man bara byter ut en risk mot en annan. Jag vill välja mina risker och det är inte skolans sak att tvinga mig att välja vissa risker."

Varför har vi alls skoltvång? Vad säger att skolan vet mer om olika ämnen än vad du och dina föräldrar gör? Vart vi än vänder oss så är samhället fullt av tvång, man måste ha körkort för att få köra bil, får inte begå brott hursomhelst, får inte tycka vad man vill, får inte spendera sina pengar fritt och så vidare.

Oavsett vad du tycker om saken så tror jag snarare att vi får se mer idrott än mindre i skolorna i takt med att ungdomsfetman tilltar och alltfler unga får en sämre hälsa. Och rätt skött så tror jag att skolidrotten kan bidra till att förbättra elevernas liv även om den är ett obligatoriskt inslag i deras skolgång.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Skolfrågor

Fetma och dålig kondition är ett folkhälsoproblem och därmed ett samhällsproblem. Den drabbar andra än bara dig själv och en god eller dålig fysisk hälsa grundläggs i ganska tidig ålder.
Visst, det kanske är ett samhällsproblem. Innebär det att samhället till varje pris måste lösa det, eller ska vi acceptera vissa problem? Några andra samhällsproblem som man väljer att inte lösa till förmån för den fria viljan:

* Rökning
* Motorcyklar
* Att folk bara jobbar 8 timmar om dagen och slösar en massa tid på fritid
* Självmord
* Risksporter
* Alkohol
* Riskabla sexvanor

Den drabbar dessutom bara andra indirekt i form av en potentiell kostnad för den statliga kassan. Sådan accepterar vi i många andra områden, tex trafikolyckor. Det finns helt enkelt vissa saker som får kosta, och sjukvård och fri vilja är ett par av dem.

Och vad grundar du denna åsikt på?
Sunt förnuft. En investering av i runda slängar 1% av ens tid kan rimligtvis inte förväntas att ge något utfall större än ett par procent.

Tja, det finns teorier som säger att en bättre kondition förbättrar din koncentrationsförmåga och din ork och därmed dina prestationer i skolan. Jag vågar nog hävda att den är mer etablerad och erkänd än den som du nämner.
Möjligt, men ingetdera sidan har presenterat opartiska bevis, så frågan ligger fortfarande öppen.

Uppenbarligen inte eftersom vi har höga skatter på både tobak och alkohol, rökförbud på krogen och samma villkor för sjukvård för alkoholister och missbrukare som för andra. Sedan kan man förstås ha åsikter om detta är rätt eller fel, men det är i alla fall så det fungerar idag.
Men poängen är att sådant fortfarande tillåts, fast det är dåligt, för att vi har rätt till kontoll över vår egen hälsa. Staten kan rekommendera, men den kan inte styra vår hälsa med tvångsmedel. Jag har för mig att FN antyder något sådan i sina mänskliga rättigheter (artikel 3 om jag minns rätt).

Jag tror att fler människors liv förkortas på grund av att de inte håller sig i form än på grund av överträning.
Kanske, men då hamnar man snart i frågan om livskvalitet kontra livskvantitet. Sure, jag kanske lever några år mindre, men jag slipper i alla fall plåga mig själv med idrottsliga övningar, så de år jag har är bra.

Dina exempel är väldigt extrema och synnerligen långt ifrån den skola och skolidrott som faktiskt existerar i Sverige idag.
Japp, men om sådant händer de som är bland de bästa och mest professionella, de som uppenbarligen är bland de mest kunniga på området, hur kan det då gå för amatörer som snubblar runt i blindo? Det finns en anledning till att man inleder program om hur stunts utförs med "Don't try this at home". Vissa saker bör man lämna åt proffsen.

Varför har vi alls skoltvång? Vad säger att skolan vet mer om olika ämnen än vad du och dina föräldrar gör?
Skillnaden är att du kan ignorera det som sägs på lektionerna om du inte tror på det, men gymnastiken drabbas man av bara genom att genomföra den.

Vart vi än vänder oss så är samhället fullt av tvång, man måste ha körkort för att få köra bil
Men ingen tvingar en att ta körkort om man inte vill ha bil.

får inte begå brott hursomhelst
Och? Det tvingar dig inte att göra någonting, bara att avstå från att göra någonting. Big difference.

får inte tycka vad man vill
Ehm, jo, det får man. Visst, ogillar man sopsortering och vapenlagstiftningen så får man ta en del skit för det, men man får lov att tycka så. Det är först när vissa åsikter omsätts i handling som det är ifrågasättningsbart. Återigen har man inte tvingat någon att göra något.

får inte spendera sina pengar fritt och så vidare.
Giftermål räknas inte, det är inte staten som dikterar de reglerna. För oss som är singlar så spenderar vi våra pengar som vi vill, åtminstone gör jag det. Jag har tex donerat en del pengar till Hamas, vilket inte är i enlighet med den policy som staten har i frågan, men jag har ändå rätt att göra det.

Oavsett vad du tycker om saken så tror jag snarare att vi får se mer idrott än mindre i skolorna i takt med att ungdomsfetman tilltar och alltfler unga får en sämre hälsa. Och rätt skött så tror jag att skolidrotten kan bidra till att förbättra elevernas liv även om den är ett obligatoriskt inslag i deras skolgång.
Och det är här jag inte håller med dig. Att vara smal och leva lite längre är inte prioriteringar för alla, och det måste man lämna utrymme för. Om man bara vill trivas med den man är, vad är så fel med det? Varför ska man tvinga in alla i samma mall? Människor har vägt olika mycket i alla tider, och människor har levt olika länge i alla tider, och ingen mängd skolgymnastik kan ändra på det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Skolfrågor

Samma resonemang kan appliceras på individens utbildningsnivå. Om man nu inte är så tokliberal att man vill göra all skolgång frivillig.
Skolgången är obligatorisk, men du kan ignorera allt läraren lär ut om du vill. Idrotten är dock inte möjlig att ignorera, den är en obligatorisk kroppsmodifikation för att passa ett statligt kroppsideal, ungefär som att tatuera in personnummer på armen.

Det är inte ett större övergrepp än att folk "tvingas" lära sig läsa, skriva och räkna.
Ingen tvingas lära sig läsa, skriva och räkna. Man tvingas sitta genom lektionerna, men man behöver inte lära sig någonting.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Skolfrågor

Det problem du talar om här; det är det som de nationella proven finns till för att lösa.
Det finns inga nationella prov i de ämnen jag undervisar i (historia, religion, samhällskunskap, geografi).

Varför skriver ni sådana här saker? Var god ange källa som belägger denna absurda tes, eller låt bli detta irrationella argument.
Min källa är mig själv, det jag upplevt i mitt arbete som lärare. Det här är inget jag hittat på för att jag tycker det är kul. Det är den verklighet jag upplever i skolan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Skolfrågor

Det finns inga nationella prov i de ämnen jag undervisar i (historia, religion, samhällskunskap, geografi).
Har man ett läsförståelsetest, åtminstone?

Min källa är mig själv, det jag upplevt i mitt arbete som lärare.
Det är jag med på. Men alla lärare delar som bekant inte din uppfattning, och alla elever känner inte igen sig i din analys över dem. Just därför är det; som jag sagt tidigare; vanskligt att använda dessa typer av personliga åsikter som argument i en diskussion om en politisk åtgärd som skall gälla för alla.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skolfrågor

"Sunt förnuft. En investering av i runda slängar 1% av ens tid kan rimligtvis inte förväntas att ge något utfall större än ett par procent."

Om vi nu för diskussionens skull väljer att acceptera dina siffror, så är 2-3 % fortfarande mer än 0 % och vi vet heller inte mer om vad det ger i absoluta tal. För någon som är vältränad så ger skolgymnastiken säkert inte mycket, men för någon som är lätt överviktig så ger det säkert desto mer. Å andra sidan så är det inte den vältränade fotbollskillen som behöver gymnastiken allra mest heller. Personligen så hade jag gärna sätt mer gymnastik, i alla fall i de högre årskurserna än vad som idag är fallet.

"Möjligt, men ingetdera sidan har presenterat opartiska bevis, så frågan ligger fortfarande öppen."

Nu tycker jag att du är ute och cyklar. Din teori är att man antingen kan vara i god form och dum i huvudet eller smart och ha dålig kondis Låter som en teori hämtad ifrån amerikanska High School-filmer. Medan jag kommer med det föga kontroversiella påståendet att en viss träning är bra för både din hälsa och din inlärningsförmåga. Och du menar att dessa två teorier är helt jämställda? Och vilken typ av opartiska bevis är det som du menar? Vittnesmål ifrån försökspersoner torde vara viktiga delar av alla sådana undersökningar och personer är på intet sätt objektiva.

"Men poängen är att sådant fortfarande tillåts, fast det är dåligt, för att vi har rätt till kontoll över vår egen hälsa. Staten kan rekommendera, men den kan inte styra vår hälsa med tvångsmedel."

Poängen är att staten tydligt tar ställning för och emot vissa uppenbart skadliga företelser. Men eftersom sprit och tobak har en starkt kulturell förankring så är de svåra att förbjuda. Däremot är narkotika förbjudet trots att det antagligen inte är speciellt mycket värre än långtvarigt intag av alkohol. Att ha skolidrott är inte samma sak som att tvinga eleverna till redskapsgymnastik åtta timmar om dagen utan det handlar snarare om två till tre timmar i veckan om ens det. Skulle alltså kunna vara jämförbart med statens inblandning i våra andra laster.

"Kanske, men då hamnar man snart i frågan om livskvalitet kontra livskvantitet. Sure, jag kanske lever några år mindre, men jag slipper i alla fall plåga mig själv med idrottsliga övningar, så de år jag har är bra."

Vi kan omöjligt veta hur våra liv och vår framtida livskvalitet kommer att se ut. Däremot kan vi göra kvalificerade gissningar baserade på grundhälsa, vanor, gener och andra dylika faktorer.Övervikt medför andra problem såsom diabetes, försämrad hälsa, större slitage på kroppen, saker som säkert ger försämrad livskvalitet för de allra flesta. Sedan tror inte jag att folk är medvetna av de fulla konsekvenserna av sina val i alltför många fall. Ingen blir groteskt överviktig för att de äter en extra påse Polly utan det handlar om en långsam och utdragen process som säkert tar flera år och knappast om ett rationellt val (ska jag äta gott som fan och acceptera ett förkortat och försämrat liv och en förtidig död? Sure!). Sedan är det förstås i slutändan upp till var och en att bryta ett i grunden destruktivt beteende, men det betyder inte att samhället hel ska ignorera problem som visserligen drabbar individen men säkerligen för konsekvenser för så många andra.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Hälsa

Kanske, men då hamnar man snart i frågan om livskvalitet kontra livskvantitet. Sure, jag kanske lever några år mindre, men jag slipper i alla fall plåga mig själv med idrottsliga övningar, så de år jag har är bra.
En adekvat mängd motion för medelsvensson rör sig om tre raska långpromenader i veckan och ökad dos vardagsmotion, som att ta trapporna istället för hissen... oerhört plågsamma idrottsliga övningar? :gremtongue:

Och det är här jag inte håller med dig. Att vara smal och leva lite längre är inte prioriteringar för alla, och det måste man lämna utrymme för. Om man bara vill trivas med den man är, vad är så fel med det? Varför ska man tvinga in alla i samma mall? Människor har vägt olika mycket i alla tider, och människor har levt olika länge i alla tider, och ingen mängd skolgymnastik kan ändra på det.
Nu kan man ju se det som att pappa Staten vill att du är frisk och sund för att du ska kosta honom mindre i sjukvårdskostnader, och fortsätta ånga på och vara produktiv i samhället. Om du är normalviktig, icke-rökare, har goda matvanor, är måttfull med spriten och motionerar regelbundet (i normala doser) så pekar väl i princip all tillgänglig forsking på att du i princip eliminerar risken att få typiska "välfärdssjukdomar". Utan de skulle pappa Staten kunna minska antalet nödvändiga sjukvårdsplatser och förmodligen kunna spara tiotals miljarder kronor. (Vilket naturligtvis kan ha otrevliga sidoeffekter i sig, men det är en annan sak.)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Skolfrågor

Alltså går du med på att det nuvarande systemet är skrivet i sten, och att den enda möjligheten att bemöta systemets problem är att tidigarelägga problemen, så man har längre tid på sig att smälta att problemen finns.

Det är inte vidare orealistiskt att börja ta fram underlag för ett nytt system för att ge eleverna överblick över sin skolsituation, och ett nytt system för intag till högre studier. Det är liksom bara att börja, även om det tar tid. Skolan är ju inte direkt främmande för långa förändringsprocesser.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Hälsa

En adekvat mängd motion för medelsvensson rör sig om tre raska långpromenader i veckan och ökad dos vardagsmotion, som att ta trapporna istället för hissen... oerhört plågsamma idrottsliga övningar?
Japp.

Nu kan man ju se det som att pappa Staten vill att du är frisk och sund för att du ska kosta honom mindre i sjukvårdskostnader, och fortsätta ånga på och vara produktiv i samhället.
Vill kan jag acceptera, det är att det blivit ett tvång som jag vänder mig mot.
 
Top