Re: Skolfrågor
Många elever tenderar att inte ta till sig det som deras lärare säger.
...och skillnaden med det och betygen är?
hos många ungdomar finns ett drag av naiv arrogans som leder till att de inte gärna lyssnar på äldre personer med mer erfarenhet än dem
...och skillnaden mellan det och betygsystemet är?
Många föräldrar vill inte heller lyssna. De vill inte erkänna att deras son/dotter har problem i skolämnena. De kan antingen släta över det hela med "det där behöver man ändå inte kunna, jag har alltid klarat mig utmärkt utan sån skit", eller skylla allt på att läraren/skolan är inkompetent, eller att systemet är skit.
...och skillnaden mellan det och betygsystemet är?
---
Alltså, det här tycker jag är så oerhört konstigt. Alla de brister du tar upp är fortfarande kvar med betygsystemet. Därför är det i mina ögon så extremt efterblivet att välja sådana argument.
Eleverna och deras föräldrar får redan idag möjligheten att veta hur bra eleven presterar. Faktorerna du nämner till att de ändå inte
tar denna möjlighet; de gäller i exakt samma höga grad för betygsystemet.
Eleven kan låta bli att ta till sig det som betygen säger, man kan vara arrogant mot den som sätter betygen, och föräldrar kan skylla de dåliga betygen på annat än undermåliga studieresultat. Dina argument betyder alltså ingenting.
Nä, det här med betyg i lägre årskurser är den mest irrationella och ounderbyggda åtgärd jag någonsin hört talas om. Inte ens om man tror på det kan man få det att gå ihop.
Anledningen att man
har betyg i högre årskurser är för att betygen då har
praktisk betydelse. De avgör huruvida man kommer in på det program man söker eller inte. Då måste man frångå det
beskrivande systemet (=föräldrasamtalen, som är överlägsna på att redovisa för eleven och dennes föräldrar hur bra eleven presterar i skolan) till det
formella systemet (=som är mycket mindre beskrivande, men som kan användas i praktiska sammanhang).
Det där är logiken. Jag förstår inte hur barn skulle kunna bli smartare genom att man införde ett system som demonstrerade för dem att de vuxna är dumma i huvudet. När jag var ung så
hatade jag att inse att vuxenvärlden var ologisk och korkad.