Nekromanti Nya regeringen klar

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Åtminstone en journalist föll automatiskt in i gamla hjulspår när han i en diskussion på radion i eftermiddags talade mångordigt om Carl Bildts avsikter med sin nya regering. Efter en stund inflikade en kollega "Det är Fredrik Reinfeldt du talar om?". "Ja, just det."
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Är det bara jag som tycker det, eller är det inte så att det hör till traditionen att när man kliver åt sidan som statsminister/partiledare så lämnar man också den aktiva politiken? Ungefär som att man inte kliver ner från en chefsposition och stannar i organisationen?
Låter som en konstig princip. Min erfarenhet från studentlivet är att saker fungerar så mycket bättre när de inblandade inte har den inställningen.

Dewil
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Nyamko Sabuni :)

Jag är övertygad om att det finns andra skäl att ogilla Nyamko Sabuni ...
Själv förhåller jag mig tveksam till huruvida hon tillhör rätt parti efter att ha läst en debattartikel av henne, en som faktiskt brände sig fast i minnet. Det känns som att hon inte riktigt tänkte till där.

Artikeln: http://expressen.se/index.jsp?a=635165&f_page=5

(Å andra sidan verkar det det rent allmänt som att andra ordet i "Folkpartiet Liberalerna" spelat ut sin roll och mest agerar utfyllnad numera.)
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Skolfrågor

Den skriande bristen på resurser ser jag som det största problemet är i Linköping. Sedan är förstås inte alla lärare bra heller, men de hade i alla fall blivit bättre om de hade fått fler lektioner på sig att förklara saker som olika samhällsmekanismer och den historiska utvecklingen i stort.
Jag tror att vi i Linköping har, om inte den bästa, så åtminstone en av de bästa lärarutbildningarna i landet. Jag bildar min uppfattning på vad jag hört från andra studenter (däribland min egen bror) och snappat upp i diverse medier. "Dessvärre" ska man väl egentligen tillägga, för att detta nog kan säga en hel del om hur illa ställt det är med lärarutbildningen på andra orter... :gremtongue:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Skolfrågor

Fast då utgår du ju från att betyg är både nödvändiga och ett bra sätt att mäta kunskaper.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nyamko Sabuni :)

Heh, inget säger liberalism som att kontrollera alla människor :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Skolfrågor

Fast då utgår du ju från att betyg är både nödvändiga och ett bra sätt att mäta kunskaper.
Jag utgår från det nuvarande systemet.
Dess grundprinciper kan man för all del diskutera, men det är inte realistiskt att inom en nära framtid prestera ett nytt system helt utan betyg som gör allt det som det nuvarande systemet strävar efter.

Har du något sådant på lager vill jag gärna höra. :gremsmile:

Själv undervisar jag i so-ämnen, andra lärare får tala för sina discipliner. I so är rena kunskaper en komponent bland andra. Ingen får VG på att kunna någon bok utantill. Det är förståelsen och insikterna som de högre betygen mäter.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Skolfrågor

Det ser jag som det bästa av Alliansens skolidéer. Eftersom de flesta elever inte har en aning om var de ligger i ämnena före julavslutningen i åttan har de i nuläget inte mycket tid på sig att hantera chocken, skaffa sig en pluggstrategi, prestera och utvecklas innan slutbetyget 3 terminer senare.
Får folk ett par år till på sig att vänja sig vid hur betygen fungerar och vad de mäter och inte mäter kan det hjälpa många.
Jo, det är sant men jag förstår inte varför det är ett hinder idag? Om eleverna inte vet vad skolan går ut på så spelar det väl ingen roll om de får betygen i ettan eller nian? Varför måste de få betyget för att förstå vad som mäts?
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Nyamko Sabuni :)

viket parti ska hon tillhöra då tycker du?
Det ligger väl inte för mig att placera folk i fack, likväl känns det knappast "liberalt" att bekämpa kränkningar med andra kränkningar. Det är en straff- och skräckmetodik hon föreslår: tvinga tjejer till gynekologen för att hitta de familjer som stympat könen på sina döttrar, straffa familjerna och avskräck därigenom andra familjer från att göra likadant. Priset man får betala är att några unga tjejer får rejält med salt i såren, dels genom att det som drabbat dem exponeras, dels genom att deras familjer kommer i kläm. Skapa lidande för att förhindra lidande i ett längre perspektiv... ett tillvägagångssätt jag personligen finner olustigt. :-/

Och Mauricio Rojas försvar av Sabuni, som innehöll förslaget att bara flickor från "riskgrupperna" skulle kontrolleras, gjorde väl inte saker och ting bättre...
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Skolfrågor

Jo, det är sant men jag förstår inte varför det är ett hinder idag? Om eleverna inte vet vad skolan går ut på så spelar det väl ingen roll om de får betygen i ettan eller nian? Varför måste de få betyget för att förstå vad som mäts?
Skolungdomar tänker (i min erfarenhet) generellt väldigt kortsiktigt och är i mycket ganska naiva. Får de betyg tidigare så får de mer tid att anpassa sig till allt vad det innebär att läsa för betygen, vilket rimligen borde leda till att fler ungdomar får bättre betyg. (Vilket väl alliansen också hoppas på.)

Å andra sidan kommer det troligtvis leda till en ännu högre grad av temporär ytinlärning än idag; vi kommer få en än starkare emfas på "betygsplugg" och "lära för skolan". Visst, eleverna kanske får bättre betyg, men kommer de att lära sig mer? Ve och fasa, de kanske faktiskt lär sig mindre? :-/
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Skolfrågor

Jag utgår från det nuvarande systemet
Har man inte samtal med eleverna och deras föräldrar nu för tiden? Det hade man på min tid. Trots att vi inte hade "betyg" så var det ändå ingen tvekan om att mina föräldrar kunde följa min skolgång; och de kunde göra det tidigt. Som jag minns hade vi sådana här samtal redan från lågstadiet. De är mycket mer talande än betyg, dessutom, eftersom de så tydligt pekar på vad eleven är duktig på och vad man behöver förbättra.

Alla som argumenterar för betyg i lägre årskurser verkar alltid tala som om dessa samtal inte existerade, vilket förvånar mig mycket. Hur ser egentligen systemet ut idag? Har man dessa samtal eller inte?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Skolfrågor

Jag hade iofs bara ett sånt samtal som ersättning för betyg (min årskull var den första som inte fick betyg i mellanstadiet - jag fick ett i trean, det ströks nån månad före jag skulle ha fått det i sexan, sen hade jag dem varje termin från sjuan), men vad jag minns sa det inte stort mer än de vanliga småprat som mamma brukade ha regelbundet med fröken i alla fall.
De vanliga "han är ju rätt duktig i detådet men har lite problem med detådet" framstod som rätt luddiga jämfört med konkreta mätvärden... fast min fröken valde att beskriva hur bra det gick för mig genom att säga vilket betyg jag skulle ha fått om jag hade fått nåt...

--
Åke
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Skolfrågor

Har man inte samtal med eleverna och deras föräldrar nu för tiden? Det hade man på min tid. Trots att vi inte hade "betyg" så var det ändå ingen tvekan om att mina föräldrar kunde följa min skolgång; och de kunde göra det tidigt. Som jag minns hade vi sådana här samtal redan från lågstadiet. De är mycket mer talande än betyg, dessutom, eftersom de så tydligt pekar på vad eleven är duktig på och vad man behöver förbättra.

Alla som argumenterar för betyg i lägre årskurser verkar alltid tala som om dessa samtal inte existerade, vilket förvånar mig mycket. Hur ser egentligen systemet ut idag? Har man dessa samtal eller inte?
Elevsamtal och föräldrasamtal ska (väl?) äga rum. Men det finns ett par krux med dem.

* Många elever tenderar att inte ta till sig det som deras lärare säger. Jag ska inte säga alla, men hos många ungdomar finns ett drag av naiv arrogans som leder till att de inte gärna lyssnar på äldre personer med mer erfarenhet än dem, om det finns en diskrepans i deras respektive uppfattningar. Har man tur så lyssnar de på sina föräldrar, vilket då kan vara en viss hjälp, men...

* Många föräldrar vill inte heller lyssna. De vill inte erkänna att deras son/dotter har problem i skolämnena. De kan antingen släta över det hela med "det där behöver man ändå inte kunna, jag har alltid klarat mig utmärkt utan sån skit", eller skylla allt på att läraren/skolan är inkompetent, eller att systemet är skit. En sådan attityd hos föräldrar är ett STORT hinder när det gäller att slussa ungdomar genom skolsystemet. Ett bättre föräldraengagemang skulle rädda en del svaga elever - de som vill lyssna på sina föräldrar.

Genom sig själv känner man andra, jag var verkligen naiv och arrogant när jag var tonåring. Gällande punkt två har jag också egen erfarenhet: min far slog bara ifrån sig allt som sades när jag på högstadiet blev föreslagen specialklass i idrott p.g.a. usel kondis och koordinationsförmåga. Jag blev sålunda kvar i ordinarie klassen, blev inte ett dugg bättre på något och fick med nöd och näppe tvåa till slut.

Samtal är bra om man är beredd att ta till sig det som sägs...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Skolfrågor

specialklass i idrott p.g.a. usel kondis och koordinationsförmåga. Jag blev sålunda kvar i ordinarie klassen, blev inte ett dugg bättre på något och fick med nöd och näppe tvåa till slut.
Det där med betyg i idrott har alltid retat mig. Det är liksom inget man kan träna upp, antingen har man anlagen för det eller inte, och det känns galet att sänka någons betyg bara för att de har "fel" gener.

Själv hade jag en stadig tvåa, alltid med samma motivering: "Egentligen är du bara värd en etta, men du försöker ju i alla fall.". Ingen idrottslärare har genomskådat min taktik: Ta det lugnt, men misslyckas spektakulärt när de tittar. Då tror de att man försöker, när man egentligen bara gör ett halvtaffligt stunt.

Sedan skulle jag vilja se lite fler sporter representerade i ämnet. Nu är det bara kondition, styrka och bollkänsla som testas. Jag skulle vilja se lite motorsport, fiske och andra sporter man inte ser idag.

Dessutom fattar jag inte varför man ska offra skoltid på ett lekämne. Sådant har man raster och fritid till.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Skolfrågor

Många elever tenderar att inte ta till sig det som deras lärare säger.
...och skillnaden med det och betygen är?

hos många ungdomar finns ett drag av naiv arrogans som leder till att de inte gärna lyssnar på äldre personer med mer erfarenhet än dem
...och skillnaden mellan det och betygsystemet är?

Många föräldrar vill inte heller lyssna. De vill inte erkänna att deras son/dotter har problem i skolämnena. De kan antingen släta över det hela med "det där behöver man ändå inte kunna, jag har alltid klarat mig utmärkt utan sån skit", eller skylla allt på att läraren/skolan är inkompetent, eller att systemet är skit.
...och skillnaden mellan det och betygsystemet är?

---

Alltså, det här tycker jag är så oerhört konstigt. Alla de brister du tar upp är fortfarande kvar med betygsystemet. Därför är det i mina ögon så extremt efterblivet att välja sådana argument.

Eleverna och deras föräldrar får redan idag möjligheten att veta hur bra eleven presterar. Faktorerna du nämner till att de ändå inte tar denna möjlighet; de gäller i exakt samma höga grad för betygsystemet.

Eleven kan låta bli att ta till sig det som betygen säger, man kan vara arrogant mot den som sätter betygen, och föräldrar kan skylla de dåliga betygen på annat än undermåliga studieresultat. Dina argument betyder alltså ingenting.

Nä, det här med betyg i lägre årskurser är den mest irrationella och ounderbyggda åtgärd jag någonsin hört talas om. Inte ens om man tror på det kan man få det att gå ihop.

Anledningen att man har betyg i högre årskurser är för att betygen då har praktisk betydelse. De avgör huruvida man kommer in på det program man söker eller inte. Då måste man frångå det beskrivande systemet (=föräldrasamtalen, som är överlägsna på att redovisa för eleven och dennes föräldrar hur bra eleven presterar i skolan) till det formella systemet (=som är mycket mindre beskrivande, men som kan användas i praktiska sammanhang).

Det där är logiken. Jag förstår inte hur barn skulle kunna bli smartare genom att man införde ett system som demonstrerade för dem att de vuxna är dumma i huvudet. När jag var ung så hatade jag att inse att vuxenvärlden var ologisk och korkad.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag håller helt med dig

Sedan finns det förstås inkompetenta lärare som inte vet något alls om sina elever, men det finns ingen anledning att tro att de skulle vara bättre på att dela ut betyg. Särskilt eftersom det ingår betygssamtal i betygssättning och då kan det vara bra att motivera satta betyg för eleverna.

Jag tror inte att det finns mycket som är bättre än ett vanligt, hederligt samtal med elever, med föräldrar och för den delen, med lärarkollegor. Att ha en öppen dörr och ett öra riktat mot eleverna tror jag absolut lönar sig i slutändan. Därför ser inte jag tidigare betyg som en särskilt bra åtgärd. Den faller in i samma kategori som hårdare straff eller lärarlegitimation (vad är kraven, kan den dras in, vem ska styra över den osv), det vill säga att det är ytåtgärder och reaktioner på problem snarare än försök att faktisk lösa dem vi deras ursprung.

Problem: eleverna är stressade i skolan.
Analys: Det beror på betygen.
Lösning: Om vi ger dem betyg tidigare så hinner de vänja sig vid dem och fruktar dem inte längre.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Arrogans etc.

...och skillnaden med det och betygen är?
Underskatta inte laddningen i det skrivna ordet. När min historialärare i ettan på gymnasiet antydde att mitt Hi A-betyg skulle börja på ett I om jag inte skärpte mig snarast, tänkte jag "ja ja, gubbjävel, det ordnar sig nog". När jag väl fick se mitt "IG" fick jag närmast en chock - hur kunde han, det jävla aset? Men snabbt flyttade jag (klokt nog) över skulden till mig själv: vad har jag gjort? Det behövdes fanimig ett tryck svart på vitt, för att jag skulle fatta att mitt arbetssätt och förhållningsätt (= gör ingenting och var allmänt dryg) inte skulle göra mig till nån stjärna i skolan. Otroligt, men sant!

Alltså, det här tycker jag är så oerhört konstigt. Alla de brister du tar upp är fortfarande kvar med betygsystemet. Därför är det i mina ögon så extremt efterblivet att välja sådana argument.
Eftersom jag enbart relaterar utifrån egna erfarenheter så måste det innebära att jag är (kroniskt) efterbliven. Tack för den. :gremtongue:

Eleven kan låta bli att ta till sig det som betygen säger, man kan vara arrogant mot den som sätter betygen, och föräldrar kan skylla de dåliga betygen på annat än undermåliga studieresultat. Dina argument betyder alltså ingenting.
Skillnaden är i att när betygen väl hamnar på pappret så är det något absolut, som är mycket svårare att slå ifrån sig. De är på ett sätt inte längre direkt relaterade till läraren som satte dem, de är nu fristående siffror (bokstäver) i ett mycket större system än förhållandet lärare-elev. Tråkigt nog kan dessa kalla, hårda siffror ha ett direkt eller indirekt avgörande på hur resten av ditt liv kommer att se ut. Och det riskerar man att inte fatta innan det är för sent.

"Argument", förresten... vad argumenterar jag för/mot? :gremconfused:

Jag håller dock med dig i allt du skriver efter det. Märk väl att jag aldrig tagit ställning för alliansens skolpolitik, tvärtom tycker jag mycket av den är motbjudande. Men jag förstår varför den existerar, var den kommer ifrån.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Arrogans etc.

Det behövdes fanimig ett tryck svart på vitt, för att jag skulle fatta att mitt arbetssätt och förhållningsätt (= gör ingenting och var allmänt dryg) inte skulle göra mig till nån stjärna i skolan. Otroligt, men sant!
Jag betvivlar inte att det finns många sådana här historier. Inte heller betvivlar jag att det finns historier om elever som började plugga mer för att de fick sexiga lärare eller för att dåliga betyg bestraffades med slag i hemmet.

Sådan historier kan det finnas; men att använda sådana historier som grund för att utforma politiska åtgärder (såsom att skolan bara skall anställa sexiga lärare, eller att man får aga sina barn om de presterar dåligt i skolan) tycker jag vore sinnessjukt. Samma sak med det objektivt meningslösa införandet av betyg i tidigare årskurser, trots att det kan finnas individuella människor (som du) som av personliga anledningar tyckte att IG var viktigare än både de personliga samtalen du hade med läraren samt de mindre godtyckliga provresultaten du hade fått.

Alltså; jag diskvalificerar inte din historia som oviktig för dig. Enbart du kan veta vad för faktorer som varit viktiga för dig. Själv betydde en söt klasskamrat mest för mig, jag behövde visa mig duglig för henne.

Men våra respektive historier är ändå helt godtyckliga och individuella, och det finns inget rationellt sätt att påstå att det som gällt för någon av oss skulle fungera för några andra. Därför vore det ologiskt och dumt av oss att göra politik av våra respektive erfarenheter.

Skillnaden är i att när betygen väl hamnar på pappret så är det något absolut, som är mycket svårare att slå ifrån sig. De är på ett sätt inte längre direkt relaterade till läraren som satte dem, de är nu fristående siffror (bokstäver) i ett mycket större system än förhållandet lärare-elev.
Jaha. Själv var jag inte alls ställd i något sådant religiöst förhållande till betygen. Jag förstod mycket väl att det var en levande människa som hade satt betygen, och jag hade inte som du något problem att relatera betygen till respektive lärare; någon lärare gav mig exempelvis ett dåligt betyg till ganska stor del för att vi inte gillade varandra personligen. Jag fick inte plötsligt för mig att hennes betyg skulle ha kommit någon annan stans ifrån; som från en högre makt eller så. Hela tanken vore absurd.

För mig alltså. Dina tankar är förstås giltiga, de med. För dig. (Jag gör detta till ett genomgående tema i detta inlägg; eftersom jag tycker att det är kärnpunkten; det finns bara godtyckliga och subjektiva anledningar att införa betyg i tidigare årskurser; och de går stick i stäv med vad som är logiskt och förnuftigt)

Märk väl att jag aldrig tagit ställning för alliansens skolpolitik, tvärtom tycker jag mycket av den är motbjudande. Men jag förstår varför den existerar, var den kommer ifrån
Jag trodde tvärtom; att du personligen kunde gilla den, eftersom dess vision stämmer överrens med dina personliga upplevelser, men att du ändå kunde resonera som så att den var obegriplig.
 
Top