Re: Skolfrågor
"Iofs så tycker jag att läroplanen och betygskriterierna är rätt ok. Om vi ska ha kunskapsmål så ser jag inga problem med det."
Jag har inte arbetat med dem tillräckligt mycket för att vilja uttala mig i någon riktning. Men det är ju sådana saker som man måste förändra om man faktiskt vill ändra på något i skolan. Vem som helst kan ju gnälla och ha åsikter om saker, men det leder inte per automatik till verkliga förbättringar. Det jag saknar är framförallt konkreta och meningsfulla åtgärder. Jag kan inte heller dra mig till minnes många konkreta förslag förutom tidigare betyg och betyg för ordning och uppförande. En del andra saker har diskuterats men jag tror inte att de verkligen har blivit några förslag.
"Jag tycker då tvärtom att ämnesstudierna jag fått i Stockholm varit bra, men där pluggar du ämnet precis som vilken annan student som helst. Problemet är istället just lärarhögskolan. Där innebär varje termin ytterligare frispel och mentala hjärnblödningar. T.ex så hade en lärare där en förläsning om Foucalt och besvarade en fråga med att hon inte läst den delen av boken ännu. Tack och hej. "
Den skriande bristen på resurser ser jag som det största problemet är i Linköping. Sedan är förstås inte alla lärare bra heller, men de hade i alla fall blivit bättre om de hade fått fler lektioner på sig att förklara saker som olika samhällsmekanismer och den historiska utvecklingen i stort.