Nekromanti Nya raser till Fantasy!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Gnoller:

Gnoller är lata och glupska överklass snobbar som påminner mer i sättet om engelsk adel från 1800-talet än de enorma hyenamonster de är. De är ständigt hungriga och måste bekämpa denna hunger för att få de andra sakerna som de vill ha i livet så som lyxiga kläder, slavar och glittrande guld. Hungern förvärras av att gnoller mest gillar att äta köttet från andra intelligenta raser, speciellt alver.

Gnoller får +1 i närvaro och +1 i fysik.

Gnoller har hunger. Går de utan att äta minst 5 kilo kött om dagen måste de behärska sig med en närvaro rullning när de får chansen att kasta sig över och försöka äta en intelligent varelse. Svårighetsgraden börjar på +1 och ökar med +1 varje dag. Är varelsen en alv får slaget en svårighetsgrad av +1 utöver det.




Det var gnoller, skriv nu upp fler raser till Fantasy! :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Runsvärd

"Drink your fill hellblade... We have earned it you and I"



Runsvärd är svärd smida vid tidernas gryning av herrarna och damerna som härskar över kaos. De är fruktansvärda själsätande vapen som endast de med de starkaste av viljor kan använda någotsånär säkert.

Runsvärd kan inte röra sig själva förutom om de är i händerna på en bärare. Då kan svärdet blockera attacker och attackera av egen kraft genom att styra bärarens händer tillfälligt. Detta gör att bäraren kan attackera på sin tur och svärdet kan attackera på sin tur under samma runda. Vill bäraren hindra svärdet från att attackera eller blockera måste hon slå svärdet i en fysik mot fysik rullning. Svärdet kan dock aldrig attackera bäraren.

Runsvärd kan prata precis som vanliga karaktärer.

Svärdet ger lika många extra tärningar attack som svärdet har i fysik. Det ger lika många tärningar till försvar som svärdet har i motorik.

Runsvärd återfår ett spenderat mana poäng varje gång det dödar eller används till att döda en intelligent varelse. Detta då svärdet slukar varelsens själ och använder den för att göra sig själv mäktigare.

Runsvärd kan inte skadas eller förstöras förutom ifall det utsätts för vulkan eller drakeld. Om detta händer läker det en kp per själ det slukar.

 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Bra tråd!
Det här har jag saknat lite i Fantasy! mer raser.

Jag har dock inte monsterboken där kanske det står fler.
Iaf, jag kommer nog försöka skriva ihop något om råttmän och kanske vargman.

Hoppas många skriver :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Äldre saker

Rasen bara känd som äldre saker är en av de märkligare raserna som samexisterar fredligt med männskligheten. De har kroppar formade som tunnor från vilka fem "ben tentakler" som de står på skjuter ut. Från sidorna på kroppen skjuter fyra armar med finlemmade händer ut. Istället för ett huvud har de fem till sju ögonstjälkat som sticker ut ovanför en liten mun. Från vad som måste kallas deras rygg sticker ett par ihopfällbara vingar ut.

Trots deras bisarra utseende är Äldre saker ofta vänliga och fredliga. De talar med röster som ofta är djupa och mörka och är ofta extremt vältaliga.

De Äldre sakerna brukade ha en högtstående och avancerad kultur för länge sedan när alverna fortfarande var ett ungt folk. Men detta var länge sedan och De Äldre sakerna bor nu i städer byggda i ruinerna av deras forma imperium. De har dock behållit mycket kunskap och rejäla materiella tillgångar. Äldre saker som är magiker brukar därför ha ätt att hitta magi böcker.

De äldre sakerna förökar sig med sporer men bildar ändå familjer bestående av Äldre saker som kommer överens med varandra för att uppfostra sina barn.

Äldre saker har förmågan att flyga men fungerar annars som människor.

 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Var inte gnollerna lite för dåliga? Jag menar människor får +1 i två valfria egenskaper , 5 förmågor, men ingen nackdel. Alver o Dvärgar får +2 till När/Fys+ en bunt rasförmågor. Nackdelarna: bara 4 vanliga förmågor och Sorg/Girighet. Så, borde inte gnollerna få typ... + på att skrämma?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Plus på att skrämmas låter bra faktiskt, annse det tillagt :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag gjorde ju en tråd med stats för hobbitar, halvalver, halvorcer och vampyrer, men jag hittar den inte nu.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Tomatalven said:
Var inte gnollerna lite för dåliga? Jag menar människor får +1 i två valfria egenskaper , 5 förmågor, men ingen nackdel. Alver o Dvärgar får +2 till När/Fys+ en bunt rasförmågor. Nackdelarna: bara 4 vanliga förmågor och Sorg/Girighet. Så, borde inte gnollerna få typ... + på att skrämma?
Eller plus på att gnolla? :gremsmile:

Skymt åsido, det är roligare att ge dem lite mer unika fördelar, som ett exceptionellt luktsinne som de tex kan använda för att lukta vem som varit i ett rum eller spåra någon.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Det måste jag ju nappa på :gremwink:

Skogens mörka ungar

Skogens mörka ungar kallas ofta för de svarta getterna, inte grund av deras färg (de flesta är vita) men på grund av deras stamtavla. De svarta getterna är söner och döttrar till shub niggurath, en ond varelse av otrolig makt och uråldrig fruktbarhets gudinna. Skogens mörka ungar är resultaten av hennes affärer med dödliga svartkonstnärer som sökte en del av hennes magi. De är födda hundratals åt gången, fullvuxna och med vissa av sin faders minnen, nog för att kommunicera och veta grundläggande saker som att vatten och föda är viktigt.

De föds blinda och förblir så. De känner av sina omgivningar med hjälp av flödet av mana runt dem vilket låter dem "se". Ibland ser de till och med mer än de med ögon.

Skogens mörka ungar kan inte använda sin mana som andra karaktärer utan kan istället kalla på specifika mörka krafter med den genom sin natur och sin halvt bortglömda magi. De gör detta genom att spendera en mana och uttala ordet.

De de kan kalla på är:

Nyarlathotep: Få en lögn de berättat att vara absolut övertygande.

Dagon: Förmågan att överleva och andas under vatten.

Azatoth: För att kalla till sig alla andra onaturliga varelser i närheten.

Hastur: För att kalla ner förstörelse runt sig. (Varje varelse inom en 10 meters radie tar lika mycket skada som skogens mörka unge spenderar mana)


Skogens mörka unga är ofta hatade och fruktade av människor men vissa har hittat roller som livvakter eller assistenter åt magiker eller andra mindre nogräknade individer. Vissa är också aktiva äventyrare, en annan karriär där de accepterar alla som kan ta sig till arbetsintervjun.

 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Den var coool. Antar att +2 Närvaro och endast 4 vanliga förmågor som nackdel borde passa dem för balansens skull. Mellan spelare alltså, det är jag förespråkare av.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tomatalven said:
Jag gjorde ju en tråd med stats för hobbitar, halvalver, halvorcer och vampyrer, men jag hittar den inte nu.
Här är den.
Som fluffextra vore det ascoolt med två hobbitfolkslag: Tolkianska Fylkefolk och kringresande barbarhobbitar ridande på bergsgetter!
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Tomatalven said:
Som fluffextra vore det ascoolt med två hobbitfolkslag: Tolkianska Fylkefolk och kringresande barbarhobbitar ridande på bergsgetter!
Joink! Hastigt och lustigt finns det nu två hobbit/halvlängdsfolk i min värld. Getterna är bara för bra för att avstå :gremlaugh:
Det är komik på en lagom nivå, komiskt men försvarbart m.a.o. :gremsmile:

Tack.

Genial tråd för övrigt. Skall försöka plita ner lite idéer jag har om troll i olika storlekar när dottern tillåter.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Herr Arntsen said:
Tomatalven said:
Som fluffextra vore det ascoolt med två hobbitfolkslag: Tolkianska Fylkefolk och kringresande barbarhobbitar ridande på bergsgetter!
Getterna är bara för bra för att avstå :gremlaugh:
Det är komik på en lagom nivå, komiskt men försvarbart m.a.o. :gremsmile:

Tack.
Varsågod från min spelgrupp :gremsmile: komisk men försvarsbar är vår kampanj i största allmänhet. Alla karaktärer får ha ett husdjur om de vill, hobbitspelaren ville ha en get => idén att getter är för hobbitar som hästar för människor.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Ok Gnoller och Vargmän är ju väldigt lika men jag gillar Vargmän så mycket att de måste vara med :gremsmile:


Vargfolk

Vargfolk eller Vargman och Vargkvinna som man brukar tala om när man talar om individer är ett stamfolk som vanligtvis lever i skogarna i stora tält i någon dunge.
De ser ut som stora vargar på två ben. De kan vara svarta, bruna, vita men den vanligaste är helt klart den gråa pälsen.
De är oftast längre än människor, snittlängden är runt två meter.

Vargfolk är stolta varelser som sällan backar från en strid, tvärtom så söker de upp den.

Vargfolk får +2 i Fysik, de får även +2 i obeväpnad strid tack vare deras klor och vidriga bett.
Vargfolk får välja fyra förmågor.

Heder:

Att vara modig och hedersam är väldigt viktigt för Vargfolket, att backa ifrån en strid är skamfullt.

Om en Vargman eller Vargkvinna backar från en strid så får den osäkerhetspoäng. För varje osäkerhetspoäng den har så tar man bort en stridstärning så länge poängen finns kvar. Andra Vargar kommer känna lukt av osäkerhet och behandla vargen med mindre respekt.

För att bli av med sina osäkerhetspoäng måste Vargen "återupprätta heder". Detta görs oftast genom att utmana och slåss mot en större och starkare varelse än vargen själv.

Exempel på sådant som kan ge osäkerhetspoäng:

Fly från en strid
Tacka nej till en duell
Lämna en kamrat för att dö

Exempel på att återupprätta heder:

Rusa in ensam mot flera fiender
Slåss själv mot stort monster
Rädda någon ifrån fiender eller annan fara



 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
5 startförmågor och de där obeväpnade +2 går även på skadan antar jag? Den ska jag nog ta med!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
4 startförmågor skrev jag :gremtongue:

Och ja både skada och tärningar precis som allt annat
 
Top