Nekromanti Nya raser i DoD6??

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: Seriöst animorft

<I>Till att börja med så snoddes ankorna från gamla seriösa Runequest, men det verkar folk ha glömt bort.</I>

Jag vill mycket bestämt komma ihåg, att jag i en intervju med en av spelkonstruktörerna läste typ:

<I>Varför ankor?

Jo jag frågade alla mina kompisar, även sådana som inte spelar rollspel vad dom skulle vilja stoppa in i spelet. Alltså alla fick bidra med något, och en kamrat ville ha med Ankeborg. Det blev ankor.</I>

OBS! Texten hittade jag på fritt ur minnet som är kort!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varför?

en blandning mellan människa och djur detär inte ankor

Det är de väl visst? De är humanoida ankor med armar i stället för vingar. Kort sagt en blandning mellan människa och anka.

Plus att jag tycker att ideen med att vara en anka är lite skrattretande.

Tydligen, och jag förstår inte varför :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: De passar inte i John Bauer-miljö

Det enda som passar i en "John Bauer"-miljö är människor och troll. Inga alver, inga dvärgar, inga orcher osv. Förhoppningsvis menar inte Riotminds att DoD6 skall bli John Bauer the RPG, utan att de är vagt inspirerade av stämningen i hans värld. För mig passar ankor bra in i den stämningen, då jag inte alls tycker att de är fåniga.



<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2000-10-07 00:52.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är Disneys fel!

"det kan säkert bli seriöst, men jag har aldrig varit med om det, och har ändå spelat i 10 år."

Jag kom först i kontakt med serien Usagi Yojimbo ca 1989, och slogs av att det var en seriös animorf serie. Då hade jag spelat i sju år och stått ut med DoDs ankor i fem år.

Av någon underlig anledning har just ankorna mobbats i DoD. Alla andra animorfa varelser (kattmän, vargmän, råttmän...) har inte alls samma negativa stämpel som ankorna. Så den sommaren, med Usagi i hand och studentmössan på skulten, gjorde jag ett försök att spela en seriös anka. Och härligare köpman än herr d'Anco kwell Fieder har jag sällan spelat! Det tog ett par månader att få mina medspelare att acceptera ankan, och det krävdes att jag konstant mobbade spelgängets vargman och kattman på exakt samma sätt som de mobbade ankan, men till slut begrep de. Det var Disneys fel, som genom tecknade filmer gjort Kalle Anka till en löjlig, småsint, elak och misslyckad figur, vilket var vad de såg i varenda ankjävel i hela Ereb! Det tog flera månaders hårt arbete att återupprätta ankans status som en seriös varelse!

Tro mig, ankor är seriösa. Det är bara om man låter Disneys fjäderfä smyga sig in i ankan som det blir löjligt. Så gör inte det. Arbeta ut den där sabla ankan ur ankorna, och låt ankorna vara riktigt folk på samma villkor som kattmän, vargmän och alla andra animorfa varelser!

Nä, tacka vet jag Carl Barks. Han gjorde Kalle seriös och gav alla världens scouter tre oöverträffade förebilder. En hyllning till Stan Sakai, som gjort en kaninsamuraj till en seriös samurajsaga och en väg in i japansk folklore. Hatten av för Steve Galachi, som genom en kattsoldats ögon skildrade krig och kärlek. En stor dunk i ryggen på Rune Andreasson, vars mat-och-sovklocka gjort allt för stort intryck på mitt liv. Och en djup bugning till Charlie Christensen, som har gjort en så suverän samhällssatir med Arne Anka att man mellan skrattsalvorna allt för tydligt ser hur puckade vi människor faktiskt är!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ankor och rymdsmurfar

"Men jag tycker fortfarande att man inte ska ha med ankor i ett rollspel. Möjligen ett i stil med "Rymdsmurfarna"."

Du anar inte hur rätt du har!

I science fiction-rollspelet "Albedo, RPG" (bygger på serierna "Birthright" och "Erma Felna, EDF") finns det möjlighet att bygga just ankor som rollpersoner, bland många andra kritter. Faktum är att det enda man inte kan spela är apor eller människor. Trots detta vill jag betrakta både spelet och serien som tämligen seriösa.

Fast några smurfar har jag inte hittat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Re: Varför?

Ankorna verkar helt enkelt vara för mycket seriefiguraktiga.



/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 
G

Guest

Guest
Re: Ankor och rymdsmurfar

Det finns faktiskt ett rollspel kallat just "Rymdsmurfarna". Man kan vara allt från onda mördar-kaniner till den goda vaktstyrkan som består av sköldpaddor.

Och det är här ankorna bör vara.


/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varför?

Ankorna verkar helt enkelt vara för mycket seriefiguraktiga.

Till skillnad från vargmän, kattmän, råttmän m.fl. då?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Ovationer

*klapp klapp klappp*

Ja...

Det är väl tur att det finns de som vet bättre...

Men lite tror jag faktiskt man måste skylla på Äventyrsspel... när man bläddrar igenom iaf DoD 91 så är den första ankan man ser en exakt kopia av Kalle... och med den bilden i huvet blir det ju inte seriöst...
Sen är det lite orättvist att ankmännen är de enda animorfa varelserna som det går att göra en rollperson på enligt grundreglerna...

nåja...

chrull
 
G

Guest

Guest
Re: Varför?

Det här är bara min åsikt men alla har ju olika så om jag kommer att spela med nån som e anka så får jag anpassa mig och vem vet jag kanske ändrar uppfattning helt.

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 
G

Guest

Guest
Re: Ankor och rymdsmurfar

Jo det var så det hette. Jag körde det med min lillebrorsa förut. Han blev helfrälst.


/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ankor och rymdsmurfar

I debatten om ankor så säger jag: Bah! Prova att spela en seriös anka. Jag gjorde det idag.

[color:red]Jag skulle faktiskt vilja påsta att ankor är dom mest spelbara raserna efter människor.</font color=red>

Och om dom inte skulle komma med i DoD så lägger vi in dom själva!



/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Seriöst animorft

Det var så det gick till, men det var i runequest som en av konstruktörens kompisar ville ha med Duckburg. Han började tänka lite på det och ankor verkade kul...

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 
Top