Nekromanti Nya och kvinnliga spelare

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
några tjejer har precis börjat intressera sig för rollspel och jag undrar om nån har några tips på hur man kan göra bra rollspel utan så satans massa fantasykritter? Jag hade tänkt nåt i stil med Conan och Fritz Leiber böker.
alla tips och ideer är välkomna! :gremgrin:
/Axel
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
några tjejer har precis börjat intressera sig för rollspel och jag undrar om nån har några tips på hur man kan göra bra rollspel utan så satans massa fantasykritter? Jag hade tänkt nåt i stil med Conan och Fritz Leiber böker.
alla tips och ideer är välkomna!
Det kanske är fel forum att säga det här på, men om du vill ha ett spel utan en massa fantasykritter kanske du skulle spela något annat än D&D? :gremsmile:
Men välj att spela i en historisk miljö istället, Romarriket eller äkta medeltid kanske?

/tobias
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Tja...annars är Katherine Kerr ett förslag på författare om du vill ha ideer. Inte så mycket konstiga varelser, och mycket taget från kelterna.

Blir förstås lite alver och dvärgar, men allmänheten tror inte på att de existerar. Samma sak med magi.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Jag spelar D&D med tjejer emellanåt (men sällan). Jag har dock inte upptäckt att det skulle vara någon motsättning mellan att ha kvinnliga spelare och att det förkommer monster i äventyren -- för det var väl det du antydde, eller missförstod jag dig?

Oavsett detta så går det alldeles utmärkt att spela D&D utan en massa monster. De intressantaste NPCerna är oftast människor (eller liknande). På låga levlar funkar det perfekt att köra väldigt människocentrerat. På högre levlar tycker jag dock att det blir intressant med en och annan monstruös varelse.
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
nja jag har inte så mycket andra fantasy spel och jag hade tänkt att lite gradvis slänga in orcer och sånt men börja ganska enkelt.
Tack för tipsen!
/Axel
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Annars är ju Vampire värsta brudmagneten :gremlaugh:

chrull
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
nja det var mest att dom var "nybörjare" i fantasy världen och det kanske skulle va bättre om dom iaf till en början förstod vad dom hade att göra med.
tack /Axel
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Jag spelar D&D med tjejer emellanåt (men sällan). Jag har dock inte upptäckt att det skulle vara någon motsättning mellan att ha kvinnliga spelare och att det förkommer monster i äventyren -- för det var väl det du antydde, eller missförstod jag dig
Kan säga att vi har en tjej i vår grupp som spelar wizard, och hon är mest combat av oss allihopa :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Kan säga att vi har en tjej i vår grupp som spelar wizard, och hon är mest combat av oss allihopa
Jag tror inte det finns någon större könsrelaterad skillnad åt någotdera hållet där.

Däremot så håller jag med om att man inte bör slänga hela Monster Manual i ansiktet på en nybörjare, oavsett kön.

Jag skulle nog välja att börja med ett stadsscenario, gärna lite detektivande med mycket interaktion och lite regler. Det blir en rätt bra mjukstart för nybörjare.
 
Top