Nekromanti Nya numret

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Det nya numret var bra med mycket användbart material, men det kändes ganska överflödigt med en lång artikel till om Diablo2. Man kunde tagit med någat annat juste crpg istället tycker i alla fall jag. Men å andra sidan finns det kanske en hel drös diablofanatiker där ute som inte kan få nog av att läsa om detta mediokra spel.

För övrigt tycker jag magic bör bannlysas.
 
Det nya numret var bra med mycket användbart material, men det kändes ganska överflödigt med en lång artikel till om Diablo2. Man kunde tagit med någat annat juste crpg istället tycker i alla fall jag. Men å andra sidan finns det kanske en hel drös diablofanatiker där ute som inte kan få nog av att läsa om detta mediokra spel.

Håller med dig där, åtminstone delvis. Visst är Diablo II ett bra spel (jag tyckte personligen att ettan var urtråkig, men tvåan riktigt bra!), men det är lite "gammalt" nu... Jag tror de flesta som är intresserade av spelet redan har köpt det...

<I>För övrigt tycker jag magic bör bannlysas.[/i]

Kunde inte ha sagt det bättre själv... /images/icons/smile.gif

/Emil
 
Med tanke på at priserna kommer från Collector's Point så misstänker jag att det är i princip annonsmaterial eller någon sån ekonomisk del i det hela. Precis som med alla tidningar jag läst så får man ta det man vill ha med det man inte vill ha, så länge det finns tillräckligt mycket bra material för att man ska tycka att priset är rätt.

Magic-delen, som en perifer del av rollspelshobbyn, kommer också få sällskap av andra perifera delar som Warhammer spelen. (Se deras ansökan om mera medarbetare i Codex 006 så ser ni vad de vill ha med i framtiden.)

Jag hoppas att tidningen så småningom kommer att omfatta hela den svenska rollspelshobbyn, dess perifera delar, och de saker som går att knyta an till den (som böcker, film, musik, serier).

Som jag ser tidningen nu är det inte materialet det är fel på utan strukturen, korrekturläsningen och viss faktakoll. Jag avundas hur som helst inte Ola det jobb han har men är glad att han offrar sig. Om Runan som också kallar sig tidning ska komma i närheten av Codex har de en bra bit att färdas.

Daniel Schenström
 
Gissningsvis finns det skiljevägar på den "långa väg vi har att färdas".

1. Runan aspirerar inte på att vara en "livsstilstidning"
2. Vi koncentrerar oss på rollspelshobbyn.
3. Tidningens huvuddel kommer aldrig upptas av direkt eller indirekt reklam.

Detta är enkel fakta.

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 
Re: Codex vs Runan

För det första vill jag säga att jag har den största respekt för BÅDA redaktionernas insatser i rollspelssverige.

Sen tycker jag inte att jämförelsen är riktigt rättvis, Codex ges ut på klart mera profesionella grunder och med andra resurser. Även om Runan kanske inte riktigt känns som ett "rent" fanzin längre och verkar ha ambitioner och så så är det ändock en viss skilnad i mina ögon.

Annars så tycker jag att tidningarna kompleterar varandra ganska bra. Codex är mer en tidning FÖR rollspelare medans Runan är en tidning OM rollspel. (Det är en viss skilnad.) Dessutom har jag svårt att tro att det för den enskild koncomenten kommer bli så att man "tvingas" stå och välja mellan en Runan eller en Codex, priset och utgivningstakten kommer rimligtvis under överskådlig tid vara sådant att även rollspelare med "studentekonomi" kan köpa bägge.


/Bjorn
 
Och det finns säkert några nördar där ute som sysslar med det... :-)

Jo, de var ju ganska många på Lincon under SM. Usch, det är jobbigt att hålla huvudet vänt bort från dem hela tiden... /images/icons/smile.gif

/Emil


Kolla gärna in: <a href="http://www.eonse.com"> Eon SE</a>.
 
Ja, särskillt när de skrek "Var fan är mina länder!!!" och liknande mer eller mindre menlösa utbrott.

Seen it, been there, done that./images/icons/crazy.gif
 
Re: Codex vs Runan

Och det har heller aldrig varit vår ambition att "konkurera ut" Codex eller ngt liknande. Även om Ola försökte köpa över oss till hans sida ;-)

/Svenne
På detta forum ofta Runan
 
Gnäll inte på Magic!

Nördar? Magic är genialiskt! Tyvärr så har den härliga atmosfären från dom första serierna försvunnit! /images/icons/frown.gif

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 
Är det egentligen någon som vill ha kvar magicdelen i Codex?

Man kan väl ha med prislistorna i ETT nummer inte 4 (eller e det 3?). Magic är väl inte speciellt rollspelsaktigt enligt mig.

/Linus - Rollspelare

linus_gbg@home.se
 
Magic-delen, som en perifer del av rollspelshobbyn, kommer också få sällskap av andra perifera delar som Warhammer spelen.

Jag hörde av säkra källor (Johnny tror jag) att det ska vara en artikel om Warhammer i codex nr 006.

/Linus - Rollspelare

linus_gbg@home.se
 
Just därför!

Magic var kul tills det började drälla expansioner och man inte längre fick channeldisintigratea folk längre./images/icons/frown.gif
 
Re: Codex vs Runan

Köpa över?

Jag tycker Runanredaktionen gör en proffsig tidning och jag var intresserad av ett samarbete. Men, med vilka pengar skulle jag köpa över Runan? Däremot ordnade jag en annons för Runan i Codex nr 5. :-)

Jag tycker det inte finns någon egentlig Codex mot Runan situation, även om Runan har skissat upp olika skillnader mellan tidningarna. Vi kör var sitt eget race och gör bra jobb båda två. Om jag däremot kan hjälpa Runan eller andra fanzines att nå en större publik eller hitta ett bättre tryckeri, så varför inte. Codex har fanzinerecensioner i varje kommande nummer och ger förhoppningsvis läsarna lust att göra egna fanzines eller ta del av andras verk.

Rollspelarna behöver bra tidningar, dels för att ha något att läsa men framför allt så fungerar de som en grogrund för nya generationer av spelskapare och äventyrsmakare. Och om inte annat så lär man sig massor av att göra fanzines. Själv började jag min bana i Sinkadus, Grey Ooze, Rubicon och Centurion och några till...


Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 
Re: Codex vs Runan

<I>Själv började jag min bana i Sinkadus, Grey Ooze, Rubicon och Centurion och några till</I>

Skrev du i Grey Ooze? Tänkte jag aldrig på... och jag har dem inte tillgängliga för närvarande.
Vad gjorde du då?

--
Åke
 
Re: Codex vs Runan

Som sagt samarbete... Annonsen du stoltserar med var alltså en sen betalning för annonsering vi på Runan gjort åt Codex. Ville bara klargöra det ;)

--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 
Re: Just därför!

Eller varför inte Thicket Basilisk med Lure och Regeneration som Enchantments på? Alla som kan blockera måste göra det och alla som blockerar dör, visserligen dör ju ens kära basilisk också, men då har man regeneration./images/icons/smile.gif
Thicket Basilisk (Summon Basilisk): Any non-wall creature blocking Basilisk is destroyed ...
Lure (Enchant Creature): All creatures able to block must do so ...
Regenaration (Enchant Creature): [color:green]T</font color=green>: Target creature regenerates.

/Seinet - Mycket bra kombination att ha i en spellek, när man spelade det vill säga.

<font size="3">Rädda smilisarna!</font>
<font size="1" color="#646464">Dom är roliga</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 
Back
Top