Nekromanti Nya moduler släppta

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Nu är Vapenmästaren och Monster i Mundana släppta. Finns i butik och naturligtvis i Neogames webshop.

Vi kan nu fokuserar om i studion. Vi lägger på högsta växel för "Drakar", "Atlas" och "Encyklopedia Mundana". Dessutom borde vi verkligen kunna klämma ur oss de fyrsidiga rollformulären. För mer info om vad som kommer se våra Nyhetssidor.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Spelare

Jag får väl skicka en av min spelare (den mest regel fixerade) för att köpa vapenmästaren. Den spelare jag sagt åt att köpa nekromanti och vandöda har inte gjort det ännu. Det är lite knepigt att få dem att inte läsa hela boken när dom faktiskt äger den men jag försöker ändå.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Spelare

Ha, jag köpte Vapenmästaren i eftermiddags. Såg den och bara köpte rakt av. Måste erkänna att de legendariska vapnen är alldeles utmärkt trevliga och i lagom EONstämning...
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Bra! Har redan införskaffat Monster i Mundana och jag skulle köpa Vapenmästaren men den var redan slut på tradition :gremmad: så då sprang jag allt vad jag kunde till SF-bok..innan de stängde men som vanligt hade det inte fått den än :gremcrazy: Men man fick ju Monster :gremsmirk: fast skulle gärna vilja ha vapenmästaren...

Ser fram emot Rollformulär!!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Bakmatning

Så, då har man hunnit ta sig igenom de båda nyförvärven. Lite kommentarer:

Formatet
Jag kan förstå att Neogames vill undvika att höja sitt standardpris för moduler, men när böckerna är så sladdriga som dessa två så hade i alla fall jag gärna betalat lite extra för åtminstone lite bättre papper i pärmen. Att sedan samtliga böcker i paketet (beställde från Neoshopen) hade ett rejält tilltryckt hörn gör ju inte det hela bättre.

Illustrationer
Jodå, här går ju Monster i Mundana om sin föregångare med hästväg och flera av de gamla tråkiga monstren känns faktiskt användbara nu när man fått en vettig illustration och inte en karikatyr till dem som i Monster & Varelser (där bara Gullbrandssons bilder var ok).

Monster i Mundana
En positiv överraskning - även om det i mycket är ganska standardmässiga monster och mytologiska varelser så har det lagts energi på att förse dem med en bakgrund etc som gör dem mer angelägna att använda än tidigare. För den som vill ha riktigt stora monster som får även den värste koboldspelaren att lägga svärdet på hyllan så finns det några sådana också. I övrigt så har en del av de mytologiska varelserna försetts med egenskaper och en historia som gör dem ganska otypiska, främst gorgonerna. En fördel med detta är ju att även den rutinerade rollspelaren kan få sig en liten grottsurpris :gremsmile:
Appendixet som tar upp vad man kan göra med olika monsterdelar är också väldigt trevligt.
Förresten, vilket av monstren kom från monstertävlingen?


Vapenmästaren
Inte riktigt lika spännande - den är ju "nödvändig" om man saknar Krigarens handbok och vill ha mycket variation i val av utrustning, yrken osv för alla våldsbrukare. Det har slunkit in en del extra vapen sedan Krigarens handbok, känns det som. Bästa kapitlen är annars de om vapensmide samt om olika variationer på vapen - regler för andra material än stål som jag önskat länge, olika piltyper, möjligheter att skräddarsy vapen utifrån den enskilde krigarens förutsättningar och estetiska önskemål osv är alla väldigt bra. Den lilla illustrationen på en humanoid med träffområdena utmärkta är för övrigt väldigt praktisk och blir nog ett bra spelhjälpmedel efter ett besök i kopiatorn...

Som liten sidokommentar känns dock sarissa-spjutet som det mest meningslösa vapnet. När har man glädje av ett fyra meter långt spjut med spetsar i båda ändar? Det är ju inget man vill ha i en pikformation där bakändan kommer orsaka en massa "friendly fire" och jag är lite skeptisk till hur roligt ett sådant långt vapen är om man inte står i formation. Eller? Fast vapnet är ju cirefaliskt och om alla vänligt sinnade har gordpansar så går det väl ihop...

Överlag så är dock intrycket positivt, särskilt för Monster, förutom det fladdriga formatet. Tummen upp!!

Mvh / Phelan
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
mämen jag har dom redan.....

Bra arbete fast vissa monster var lite slöa..
Jag tycker inte sagitaurer skulle räknas som monster utan mer som bestialiska folk....
Väntar förövrigt på svar från er (mail)
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Vill ha vapenmästaren nu!!! [NT]

Kan.... inte.... låta... bli.. måste.....

HAHA! Jag har den redan!

Hemskt ledsen.. kunde inte hålla in det...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Spelare

"Måste erkänna att de legendariska vapnen är alldeles utmärkt trevliga och i lagom EONstämning..."

Skiljer de sig fundamentalt på något sätt från dem som finns i L&H? Dvs, är de "spoilers" som man som spelare inte ska läsa?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Spelare

Nej, inte vad jag kan se. Kanske en eller två, men annars är det bara sådana kända klingor som Draupurk (eller nått... snyggt är det i alla fall) och Daaks Bane.
Inget magiskt. Eller, nästan inget.
Det jag tycker om är att flertalet av Reza av Gûro's vapen finns beskrivna. Denna tirakiska vapensmed är ju trots allt den mest omkända vapenskapare i Neogames böcker.

Jag vet inte riktigt, jag skulle låta spelledaren döma. Själv sa jag inte visa dom för mina spelare, helt enkelt för att slippa tjat "Jag VILL ha Thaar's Yxa!"
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Bakmatning

Aha! Jo, den var ganska kul faktiskt. Men jag skulle nog vilja få en bra förklaring/bortförklaring till hur en ödla klarar sig i vinterlandskap innan jag kastar den på min spelgrupp (de har fortfarande inte förlåtit mig för blodflygaren som jag slängde in som ett slumpmöte). Har den alkohol som blod, månne?

Mvh / Phelan
 

Bollfager

Veteran
Joined
6 Sep 2003
Messages
3
Location
Malmberget
Illustrationerna i MiM.

Jag vill passa på att berömma Kim Vässmar för ett utomordentligt arbete med illustrationerna i Monster i Mundana. Mycket snygga och stämningsfulla. Åtminstone jag hoppas att Neogames kommer använda sig av Kims färdigheter i fler moduler framöver!
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Illustrationerna i MiM.

hmm, jag hade nog hellre sett monstren i färg....
Jag tänker mig nämligen alla monster gråa nu... förutom jordbesten som jag tänker mig brun...

illustrationerna är iofs inget fel på, de är bra
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bakmatning

"Att sedan samtliga böcker i paketet (beställde från Neoshopen) hade ett rejält tilltryckt hörn gör ju inte det hela bättre."

Tyvärr så skadas vissa paket i postgången, Även fast vi försöker packa dem så gott det bara går. Men är de såpass skadade så att du finner det irriterande så ersätter vi naturligtvis böckerna...
 
Top