Nekromanti Nya landet Nermadas vara eller icke vara

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Ymir;n53185 said:
Helmgast tvekar inte.
This. Har du inte läst om Helmgastarna i boken än, pingas? Fy helvete så läskiga. Det är så jag föreställer mig Petter Nallo, eftersom jag aldrig träffat honom.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Evokee;n53296 said:
Vad är poängen med detta nya land?
Fler länder, åsikten klangar att det funnits för få länder och därmed en allvarlig brist att ingå de-så-viktiga-äktenskapen mellan de olika ländernas härskare. De få länder som funnit har också haft konstiga kulturer sett till den egna, men framförallt inkompatibla religioner som Samoriska Läran vs Daakkyrkan när dessa alliansgiftermål, handelsfördrag, militärallianser, intriger, invasioner och lönnmord etc. ska ingås eller begås.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
pingas;n53305 said:
Huvudstaden kan ju bara flyttas. Eller?

Vill man spela med det gamla materialet så går ju det utmärkt. Det finns ju både nya och gamla kartor. :)
Ja, Thalamurs huvudstad har flyttats. Men vart Pingas?
Kommer också göra Thalamur stabilare, för jag anar att den flyttats norrut till ett mer centralt läge. Ett problem som beskrivs i Thalamur-modulen är att det är ett problem att huvudstaden ligger så långt söderut, ute på en ö, sett till resten av riket. Ett stabilare Thalamur blir till en nackdel för Consaber nu när ett nytt krig snart bryter ut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Flera anledningar att Nermada skapades har redan påtalats här i tråden. En annan är att folk länge känt att Thalamur är felplacerat i Mundana, därför att Consabers kultur känns mycket mer lik Asharinas och Jargiens än vad Thalamurs gör. Genom Nermada uppstod ett land som kunde tjäna som kulturbrygga mellan Consaber och Asharina. IIRC så kände även Petter, som skrivit Thalamur, att landet kändes för monolitiskt och inte var tillräckligt dynamiskt; så även om Nermada vid en första anblick kan kännas som något som totalt shaftar Thalamur och slår dem med en gigantisk nerf-pinne, så är det i själva verket mer ett ställe som ger thalaskerna mycket mer roligt att göra i äventyr i Mundana; fler arenor för dem att köra sina intrigklor i.

På samma vis skapades Cermira som ett ställe där Asharinas beef med Jargien och Caserion kunde utspelas, och Karanthos som ett ställe där mûhadiner, cirefalier och jargier kan plotta mot varandra av hjärtans lust. Och då har vi inte ens börjat prata om resten av de nya roliga länderna på kartan.

Mundana kommer helt enkelt framöver bli ännu mer dynamiskt, inspirerande och färgstarkt, och förhoppningsvis kommer ni spelare också tycka det.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Ymir;n53322 said:
Flera anledningar att Nermada skapades har redan påtalats här i tråden. En annan är att folk länge känt att Thalamur är felplacerat i Mundana, därför att Consabers kultur känns mycket mer lik Asharinas och Jargiens än vad Thalamurs gör. Genom Nermada uppstod ett land som kunde tjäna som kulturbrygga mellan Consaber och Asharina. IIRC så kände även Petter, som skrivit Thalamur, att landet kändes för monolitiskt och inte var tillräckligt dynamiskt; så även om Nermada vid en första anblick kan kännas som något som totalt shaftar Thalamur och slår dem med en gigantisk nerf-pinne, så är det i själva verket mer ett ställe som ger thalaskerna mycket mer roligt att göra i äventyr i Mundana; fler arenor för dem att köra sina intrigklor i.

På samma vis skapades Cermira som ett ställe där Asharinas beef med Jargien och Caserion kunde utspelas, och Karanthos som ett ställe där mûhadiner, cirefalier och jargier kan plotta mot varandra av hjärtans lust. Och då har vi inte ens börjat prata om resten av de nya roliga länderna på kartan.

Mundana kommer helt enkelt framöver bli ännu mer dynamiskt, inspirerande och färgstarkt, och förhoppningsvis kommer ni spelare också tycka det.
Låter klokt med dessa nya buffertzoner. Men vart ligger An-Thalamur nu??? Världskartan som följde med boken pekar bara ut länder och inte huvudstäder. Jag måste få veta! Jag blir fullständigt vansinnig, staden har ju helt försvunnit i tomma luften likt Radh-Kamras huvudstad i Legender & Hemligheter.

:sad::sad::sad::sad:



http://img2.wikia.nocookie.net/__cb...r/images/5/55/MundanaAndersKartaSmall_mod.jpg
Ladda gärna upp den här kartan igen med ett stort, rött 'X' där An-Thalamur nu ligger - om du vet eller inte om du inte vet. Eller att det inte är bestämt ännu.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Evokee;n53296 said:
Vad är poängen med detta nya land?
Så det var någon from av akademisk exercis som gjorde att man kände att man behövde det här landet. Well, får hoppas att landet blir lite mer spännande i framtida publikationer.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Evokee;n53370 said:
Så det var någon from av akademisk exercis som gjorde att man kände att man behövde det här landet. Well, får hoppas att landet blir lite mer spännande i framtida publikationer.
Vi kan kalla det geopolitiska förhållanden.
Men:
Du råkar inte veta vart An-Thalamurs nya läge är? :p
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Bezant;n53372 said:
Vi kan kalla det geopolitiska förhållanden.
Men:
Du råkar inte veta vart An-Thalamurs nya läge är? :p
Sålänge Nermanda bara är nåt slags meningslöst kompromissland som finns till för att vissa känner sig obekväma med att daak-kyrkan hoppade över Caserion och Thalamur i sin spridning österut, så ligger an-Thalamur på samma plats som det låg innan, för min del.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Bezant;n53306 said:
Ja, Thalamurs huvudstad har flyttats. Men vart Pingas?
Kommer också göra Thalamur stabilare, för jag anar att den flyttats norrut till ett mer centralt läge. Ett problem som beskrivs i Thalamur-modulen är att det är ett problem att huvudstaden ligger så långt söderut, ute på en ö, sett till resten av riket. Ett stabilare Thalamur blir till en nackdel för Consaber nu när ett nytt krig snart bryter ut.

Med tanke på hur storkrigen generellt har gått för Thalamur kan vi nog unna dem lite mer stabilitet. :cool:

Det stämmer att An-Thalamur har fått ett mer centralt läge så dess isolerade position är information som har fått ändras från Thalamur-modulen.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Landet verkar ju rätt ballt is sig, men jag har fortfarande svårt att se varför de inte blivit erövrade av Thalamur för länge sedan, särskilt eftersom tahalskernas mål är att återupprätta det gamla coloniska imperiet, som Nermada var en del av. Känns inte som att de skulle haft så mycket att sätta emot, även om de har kontakter med Consaber.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
DesertRain;n53418 said:
Landet verkar ju rätt ballt is sig, men jag har fortfarande svårt att se varför de inte blivit erövrade av Thalamur för länge sedan, särskilt eftersom tahalskernas mål är att återupprätta det gamla coloniska imperiet, som Nermada var en del av. Känns inte som att de skulle haft så mycket att sätta emot, även om de har kontakter med Consaber.
Känns som man i syfte att bygga bort en ologiskhet bara bytt ut den mot en annan.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag tror rätt hårt på att anledningen till att Nermada är självständigt är för de har medel att skydda sig mot sina stora grannar på något vis. De kanske har bättre soldater, är mer lättförsvarade eller är sådandära obehagliga typer som är kompis med alla. Jag menar, om ni jämför med vår egen värld så har det funnits/finns det rätt gott om länder som ligger granne med en större, starkare fiende och ändå lyckas vara självständiga. Jag skulle faktiskt bli förvånad om Helmgastarna missar en såpass fundamental grej.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
DesertRain;n53418 said:
Landet verkar ju rätt ballt is sig, men jag har fortfarande svårt att se varför de inte blivit erövrade av Thalamur för länge sedan, särskilt eftersom tahalskernas mål är att återupprätta det gamla coloniska imperiet, som Nermada var en del av. Känns inte som att de skulle haft så mycket att sätta emot, även om de har kontakter med Consaber.
Ja, det Coloniska Imperiet ska ju uppstå enligt Magikraternas agenda. Även om smarta äktenskap har fortgått genom landets historia. Dom borde nog minst ställa upp med trupper/resurser/vägra sabrisk handel för att inte Thalamur ska begå ett anschluss. Senaste giftmördade kungen var ju syskon till den nuvarande sabriska kungen, vilket inte nog var speciellt smart: det nämns att det försöker stå på god fot med både Consaber och Thalamur, men varför sabrierna? Det är ju Thalamur som är det stora, stora hotet.

Evokee;n53419 said:
Känns som man i syfte att bygga bort en ologiskhet bara bytt ut den mot en annan.
Det ställer till det att befintligt land kapas bort för denna förmån, dessutom ställer det om ganska mycket både internt och externt för Thalamurs styre och politik. För att inte säga Consabers också.

Fahnen;n53429 said:
Jag tror rätt hårt på att anledningen till att Nermada är självständigt är för de har medel att skydda sig mot sina stora grannar på något vis. De kanske har bättre soldater, är mer lättförsvarade eller är sådandära obehagliga typer som är kompis med alla. Jag menar, om ni jämför med vår egen värld så har det funnits/finns det rätt gott om länder som ligger granne med en större, starkare fiende och ändå lyckas vara självständiga. Jag skulle faktiskt bli förvånad om Helmgastarna missar en såpass fundamental grej.
Kan hända att landet blivit invaderat och ockuperat av Thalamur under historiens gång, men sedan åter blivit fritt. Norge var ju stundtals fritt under Medeltiden tills det till största delen av tiden låg under Danmark(tills Karl XIV Johan) liksom Finland låg under Sverige. Fast i Mundanas fall kan landet få ha blivit fritt igen för att sedan bli återerövrat igen för att sedan bli fritt igen som nu. Liknande händelser som upproren i Perine och Colonan kan ha understötts av den nationella patriotismen och nationella identiteten + religionen. Vissa i Thalamur drömmer ju om fri religion och att upprätta något ridderligt kungadöme som Consaber eller liknande länder, enligt modulen.
 
Top