Nekromanti Nya landet Nermadas vara eller icke vara

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
En viss "läcka" har berättat att ett nytt land planeras att släppas i det massiva Spelpaketet. Men det är inte helt hundra på att det kommar att vara med.
Ett kungarike som ligger i typ Ifka-provinsen i Thalamur. Jag är skeptisk till det, att ta en del av Thalamur och göra till ett nytt land förändrar rätt mycket av situationen i Thalamur-Consaber området. Men får vänta och se om det blir något bra av det i Spelpaketet när det väl dyker upp. Annars är jag positiv till de nya länderna.
Fördelarna behöver jag nog inte nämna. Ett helt nytt land med massa potential, möjligheter och alliansspel!!

Nackdelarna är att redan befintliga landområden blir amputerade. Att landet potentiellt ska placeras i provinsen Ifka, landets sydligaste provins, ställer till det. För där ligger Thalamurs huvudstad ute på en ö. Hur stort ska Nermada vara? Lika stort som Luxembourg, Monaco eller San Marino? Varför har inte då Thalamura rullat in med sin gigantiska, bloatad armé och totalt assimilerat landet? Ett sådant litet land borde ha blivit uppätet och thalaskifierat. Och hela det ledande samhällskicket utplånat enligt den sociala ingenjörskonsten som Rakhori är experter på. Om man gör landet större, säg halva västra delen av Ifkaprovinsen, blir det ett stort huvudkli för transportvägen till och från huvudstaden. Sabriska trupper och skepp får en helt perfekt bas att arbeta ifrån och kan blockera och invadera den östliga halva av Ifka som då nästan helt isolerar huvudstaden från kontinenten. Man kan nog åtgärda detta genom att placera Nermada någon annanstans. Säg i närheten av Caserion där kungen kan currya favors för beskydd och helt ligger i händerna på Ärkefursten. Eller att det ligger nära Colonan och Perine. Kanske det bröt sig loss likt de här två utbrytarprovinserna? Eller att kungadömet är väldigt välskyddat, med massiva naturliga gränser som bergskedjor med gigantiska fort inbyggda och en stor jordbruksavkastning med rejäl flotta. Eller nåt helt annat.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nermada har alltid legat söder om Thalamur. Du har bara inte varit uppmärksam. Det finns ingen konspiration.

/Joel
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Pendragon;n53009 said:
Nermada har alltid legat söder om Thalamur. Du har bara inte varit uppmärksam. Det finns ingen konspiration.

/Joel
???
Enligt inlägget som jag citerat och tagit från en annan tråd, som en annan användare har informerat om. Är Nermada menat att ligga i den sydliga Ifkaprovinsen i Thalamur och inte att landet ska ligga söder om Thalamur. Eller har jag/vi fel? Ska landet istället ligga på en egen ö söder om Thalamur eller i Stora Arkipelagen? Vad för typ av konspiration är inblandad?
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Pendragon;n53009 said:
Nermada har alltid legat söder om Thalamur. Du har bara inte varit uppmärksam. Det finns ingen konspiration.

/Joel
Jag minns när jag först plockade upp Eon 2 och läste om världen. Nermada var nog ett av mina favoritland då. :) Bezant, jag vet inte vad du pratar om.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja alltså Nermada stod det ju om redan i Mundana-boken, det var ju vid Eon 1 till och med. Håller med Kraetyz, favvoland lätt ^_^
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Poseur;n53014 said:
Ja alltså Nermada stod det ju om redan i Mundana-boken, det var ju vid Eon 1 till och med. Håller med Kraetyz, favvoland lätt ^_^
Gjorde det? Har inte Mundana-boken och har någon första upplaga av Eon verkligen existerat? Har inte ens sett en bild av boken. Allt började med upplagan som har en horndraksryttare i ett vinterlandskap på omslaget.







Såvida inte samtliga härinne är på flamsigt trollhumör. :confused:
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Jag tycker allt nytt material är awesome. :)
Helmgastarna kommer göra ett asbra jobb med allt nytt!
Tydligen så ska Stolta riken & Gåtfulla platser bli ganska massiv. Can't wait!!!
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
pingas;n53017 said:
Jag tycker allt nytt material är awesome. :)
Helmgastarna kommer göra ett asbra jobb med allt nytt!
Tydligen så ska Stolta riken & Gåtfulla platser bli ganska massiv. Can't wait!!!
:sad:
Nu misstar du dig. Informationen som finns tillgänglig klargör att Helmgastarna är osäkra om landet överhuvudtaget ska vara med. Och därför har denna tråd startats där för-/nackdelar om landets placering och existens kan diskuteras.
Vilket samtliga verkar ha missat.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Bezant;n53015 said:
Såvida inte samtliga härinne är på flamsigt trollhumör. :confused:
https://www.youtube.com/watch?v=gvYfRiJQIX8

De flamsar, absolut. Nermada är inte, för tillfället, ett land som beskrivs i någon bok. Jag tycker inte det finns stöd för några nya länder som kan införas såhär i efterhand. Däremot kan man ju enkelt släppa nästa världsbok till EON och driva fram tiden en sådär 20-30 år eller så. Det räcker gott för att forma nya länder. Då kan man utgå från nuvarande EON-värld och sedan klippetiklistra lite som man vill. Man kan snegla på hur lång tid formandet av nya länder tagit i verkligheten, och så kan man bryta upp och sätta ihop flertalet nationer, flera gånger om. Det enda som kan bli knivigt är om man vill införa helt nya gudar, kulturer, språk och dylikt, för det tar lite längre tid ändå. Peripetin som närmar sig hänger också omkring som ett problemmoln, å andra sidan kan ju en peripeti hålla på ganska länge, och exakt när den inträffar vet man inte, bara "typ" vart tiotusende år. Eller rättare sagt - peripetin inträffar när barriärerna mellan världar är svag, så om den inte blev svag den här gången kan man gott skjuta upp peripetin indefinitivt. Då kan man driva fram tiden i Mundana ännu längre, kanske 200-300 år eller så? Räcker gott för att vrida till allt från språk till kulturer.

Oavsett, retrofixar är väldigt sällan bra.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Det kan nog fungera att lägga in ett nytt land men jag hade då föredragit att det var en ny ö mellan Thalamur och Consaber i så fall. Att nu ändra på hela Thalamur (och modulen som givits ut) tycker jag inte är bra. Övriga nya länder (utifrån förstasidan i nya regelboken) verkar till att hamna i terräng som tidigare inte använts. Mitt förslag är; skapa Nermada men på en ny ö!

PalMer - tycker till
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
PalMer;n53028 said:
Det kan nog fungera att lägga in ett nytt land men jag hade då föredragit att det var en ny ö mellan Thalamur och Consaber i så fall. Att nu ändra på hela Thalamur (och modulen som givits ut) tycker jag inte är bra. Övriga nya länder (utifrån förstasidan i nya regelboken) verkar till att hamna i terräng som tidigare inte använts. Mitt förslag är; skapa Nermada men på en ny ö!

PalMer - tycker till
Låter som en mycket godare idé. :emb:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Jag är helt för en ny variant av Mundana, inkl nya länder etc. Mundana har ju för länder, så jag ser det bara som positivt.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Har nu fått mitt paket med boken och jag ser nu att landet redan är utsatt på världskartan. Så det gör väl diskussionen lite redundant.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Måns;n53042 said:
Jag är helt för en ny variant av Mundana, inkl nya länder etc. Mundana har ju för länder, så jag ser det bara som positivt.
Ja, alldeles för få länder och dessutom borde geografin ändras om en hel del så att världen öppnas upp mer och flera olika länder mer gränsar direkt med varandra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Bezant;n53046 said:
Ja, alldeles för få länder och dessutom borde geografin ändras om en hel del så att världen öppnas upp mer och flera olika länder mer gränsar direkt med varandra.
Visst finns det en karta någonstans över HELA Mundana, alltså hela klotet? Jag har nämligen lite svårt att förstå hur "remsan" förhåller sig till planetens poler.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Måns;n53050 said:
Visst finns det en karta någonstans över HELA Mundana, alltså hela klotet? Jag har nämligen lite svårt att förstå hur "remsan" förhåller sig till planetens poler.
Det nuvarande problemet är att länderna i och kring Asharinahalvön ligger uppradat som ett pärlband med varandra.
Den totala världskartan följde med i Geografica Mundana.
http://s3.amazonaws.com/grassrootsmapping/warpables/214964/Mundana_small.jpg
Dock kan det vara så,om man vill, att denna karta enbart visar ena halvan av hela planeten. :)
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Personligen tycker jag det är roligt med nya länder trots att de gör gamla moduler en smula inaktuella. Om man stöter på ett land eller område som skär sig för mycket med gruppens etablerade värld går det ju i regel utmärkt att ignorera (även om det kan vara en smula pissigt). Det man vinner med nya länder, folk, områden och etc är dynamik, något som saknats lite i tidigare Eon-versioner. Min gissning är att eftersom Nermada beskrivs ha en vågmästarroll så kommer det skapa en scen för intriger, diplomati och falskspel, en katalysator för att undvika kallt krig och kapprustning (som är ganska tråkigt). Storkrig mellan Thalamur och Consaber planeras i Nermada för att sedan utkämpas i Colonan...
Därtill så hoppas jag det knyter ihop Asharina med Rhung-Alari på ett naturligt och snyggt vis.

Till sist så hoppas jag på, att eftersom det är ett kungariket, att det erbjuder fler ogifta prinsar och prinessor. Något jag anser vara en akut bristvara i Mundana. Mig veterligen så återfinns sådant bara i Drunok i officiella skrifter.
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
Fahnen;n53131 said:
Personligen tycker jag det är roligt med nya länder trots att de gör gamla moduler en smula inaktuella. Om man stöter på ett land eller område som skär sig för mycket med gruppens etablerade värld går det ju i regel utmärkt att ignorera (även om det kan vara en smula pissigt). Det man vinner med nya länder, folk, områden och etc är dynamik, något som saknats lite i tidigare Eon-versioner. Min gissning är att eftersom Nermada beskrivs ha en vågmästarroll så kommer det skapa en scen för intriger, diplomati och falskspel, en katalysator för att undvika kallt krig och kapprustning (som är ganska tråkigt). Storkrig mellan Thalamur och Consaber planeras i Nermada för att sedan utkämpas i Colonan...
Därtill så hoppas jag det knyter ihop Asharina med Rhung-Alari på ett naturligt och snyggt vis.

Till sist så hoppas jag på, att eftersom det är ett kungariket, att det erbjuder fler ogifta prinsar och prinessor. Något jag anser vara en akut bristvara i Mundana. Mig veterligen så återfinns sådant bara i Drunok i officiella skrifter.
Men alla de andra, nya länderna är ju placerade i obebyggt territorium likt Cermira och är rätt små, vilket inte skär sig speciellt mycket mot de etablerade länders politiska ställningar.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag är som sagt inte jätteförtjust i att lägga nya länder där det redan finns gamla. Så jag kommer nog att ignorera just Nermada, eller i alla fall flytta det så att Thalamur får ha kvar sin huvudstad. Möjligen får Nermada ligga på sin egen ö lite längre söderut. Men får vänta och se exakt hur landet ter sig när mer info har släppts.

Men de övriga nya länderna är jag väldigt positiv till och ser fram emot mer info om dem, och att låta fantasin flöda om vad det skulle kunna vara för ställen.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Varför tvekar Helmgastarna? Det är väl upp till var och en att välja om man vill använda nytt material?
 
Top