Nekromanti Nya länder?

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag funderade bara på om det skulle vara möjligt för typ en riddare eller en upptäcktsresande att grunda nya länder öster om Ebhron eller väster om Eumo typ. Om man hittar ett bra ställe d.v.s. Skulle det funka?
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
det är så klart att man kan skappa nya länder det är ju bara. hur SL vill ha det om det funkar jag är med i en RP-grupp där en nekromantiker äger ett kungadöme och en dela av osthem och det tycker jag finkar bra.
samma person äger även ett land i N2 med så.

I min nuvarande grupp så funderar min ena spelare en "celifarier" att skapa ett handlsinperium och spelar man rätt så kommer det nog funka.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Pengar behöver man väl inte. Transport, arbetare och jordbruks-/skogsröjarutrustning räcker.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Det funkar nog rätt bra, med tanke på att Mundanas sjöfart är bland det mest avancerade. Ett tips är ju att få med sig religiöst förföljda, dom är nog rätt pigga på en fristat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Jo, men om man vill kunna bygga upp ett helt land krävs en hel del. Till att börja med måste man kunna vara självförsörjande, åtminstone i fråga om mat och helst även i fråga om hantverk. Det krävs alltså att man har med sig en hel del jordbruks- och hantverkskunniga personer som dessutom är beredda att lämna sina invanda liv i civiliserade områden för att bege sig ut och skapa en koloni bland vildar och monster. Det lämpligaste är nog som avatarex säger att ta med sig de religiöst förtryckta, problemet är då bara att sprida ryktet bland bönderna.

Låt säga att man avseglar från Jargien med sikte på ett område öster om Ebhron. Man måste då resa med ett ganska rejält antal människor, varav de flesta saknar sjövana, ut ur jargiskt vatten. Om jargiska myndigheter fattar att det är ett skepp fullt med kättare/dissidenter kommer de antagligen att försöka sänka det. Sedan följer en resa genom de pirathärjade vattnen kring Melorion och Takalorr. I Melorion och senare även Asharien bör man nog köpa in utsäde och viss boskap -- att ta med sig det från Jargien kan bli klumpigt. Man bör även köpa in verktyg och råämnen så att man börja ägna sig åt husbygge och hantverk då man kommer till platsen där landet ska grundas.

Sedan följer en lång och farofylld seglats. Folk kommer att dö, och har man otur sprider sig sjukdom ombord. Om så är fallet får man nog acceptera att man har smala chanser att någonsin återse sitt hemland. Förhoppningsvis är vindarna goda och piraterna frånvarande, så att man lyckas ta sig till det förlovade landet.

Väl där bör man få igång en egen matproduktion så snabbt som möjligt. Detta bör ske genom uppodling av marken (man får se till att tajma resorna med årstiderna) och uppfödning av de djur man tog med sig. Förmodligen får man också ägna sig åt jakt. Även konstruktion av hus får påbörjas. Folk kommer antagligen att tvingas sova i skeppet, i tält eller liknande under de första veckorna, men sedan har man åtminstone primitiva hus.

Givetvis finns också den stora faran -- farliga infödingar och aggressivt djur- och monsterliv. Det är bra om de som följer med på expeditionen är förmögna att försvara sig åtminstone hjälpligt. Även exotiska sjukdomar kan bli ett problem.

Man spenderar så några år av hårt arbete, tills ens lilla koloni har blivit livskraftig och stark. Man kan då kanske segla tillbaka till Jargien och sprida ryktet om det nya landet i öster bland de som bör känna till det. Detta förutsätter givetvis att kolonins befolkning har överlevt alla utländska faror.

En bra sak att göra är att innan man grundar sitt rike skicka ut en liten expedition av vildmarksvana krigare/äventyrare som undersöker området och kanske rent utav etablerar en liten befästning. På detta vis vet man hur området ser ut och vilka faror som finns. Denna lilla grupp kan också förbereda nybyggarnas ankomst.

Att grunda ett eget rike är alltså ingen enkel affär. Hade det varit på det viset hade ju alla gjort det. Däremot kan det vara trevligt, speciellt med en spelledare som är beredd att låta spelet övergå till lite strategispel ibland och som på ett trovärdigt sätt kan gestalta nybyggarna. Jag har själv spellett något liknande, och det var mycket underhållande.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Om man bosätter sig i ett nyupptäckt landområde utan kontakt med civilisationen har pengarna inget värde. Bättre då att betala med varor, det är ändå standard för majoriteten av Mundanas invånare.
 

Sir Basil

Veteran
Joined
1 Oct 2004
Messages
17
Pengar kan vara väldigt anvädbart.

Allt det man behöver, mat, verktyg, material, transport kostar. Mycket (skepp är dyra) och det behövs många saker och mycket av det.

Och det kan vara en bra ide att ha pengar med sig, saker och ting kommer att ta slut och vissa saker kommer man inte att kunna producera lokalt och alla är inte intreserade av vad man nu kan producera. Och som man kanske inte kan avvara för handel heller...
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
pengar är gôtt asså! :p
Man måste ju ha pengar, inte för mycket bara... äsch, vem vill inte va miljonär? :gremwink:
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Man ska inte ha en så modern syn på det hela. Du kommer att behöva ett startkapital, det behöver nödvändigtvis inte vara pengar, det kan vara varor eller stora mängder arbetskraft, förmodligen en kombination av de båda.

Sen så tror jag inte att du kommer att behöva stora skattkistor att sitta på när du väl kommit fram. Visst, det kanske underlättar för handeln att ha något som är lättomsatt om du nu skulle få besök av handelsmän men man kan nog producera det mesta som är livsnödvändigt på plats och när man väl fått en livskraftig bosättning med en schysst produktion så kommer det att dyka upp handelsmän som är intresserade av att få vad du har och ge dig något annat i utbyte. Man kanske får ut pengar av det hela, men det är nog inte det viktiga.

Det viktiga här är resurserna, inte själva pengarna. Vi moderna människor är alltid så pigga att se på allt i pengar.
 

Taavo

Veteran
Joined
16 May 2005
Messages
9
Location
Umeå
Ja. Låt rollspelarna åka dit med en mindre armé och lemlästa infödingarna som troligtvis bor där och tvinga dem som överlever att jobba för spelarna. Sen är det bara att sprida rykte om ett nytt lovande land i öster/väster där grödorna växer snabbare än annorstädes och guld växer i träd så får du nog tillväxt.
 
Top