Nya katter

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Håller på och förbereder mig på att adoptera två tidigare unga vuxna utekatt. Har en del prylar från förra katten - vad borde jag skaffa och vilka grejer tycker ni är bra?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
När min katt var liten var hennes favoritleksak en prasslig kattunnel hon kunde springa igenom. Det är kul att dingla med en kattleksak i ena änden än tunneln så får katten springa igenom och försöka fånga. Klöspinne är ett måste om du vill ha möbler intakta. Kattmynta brukar vara uppskattat. Ett litet näste de kan sova i kan vara bra. Olika former av småleksaker som pinglar och prasslar. Kattgodis. Katträd brukar göra succé! Överlag är det bra att bygga mycket på höjden när man har katt, de lever typ lika mycket på höjden som på längden.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
+1 på tunnel. Vi hade en som var en gammal leksak till ungarna, katten älskar den.

Du kan också vara värt att fundera på vattenfontän. Kissar verkar gilla att dricka vatten som porlar lite. Det var aldrig något som kom på fråga när jag hade katt som barn, men vår katt vi har nu dricker nästan inget från vanliga vattenskålar. Från fontänen går det dock bra!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Du kan också vara värt att fundera på vattenfontän. Kissar verkar gilla att dricka vatten som porlar lite. Det var aldrig något som kom på fråga när jag hade katt som barn, men vår katt vi har nu dricker nästan inget från vanliga vattenskålar. Från fontänen går det dock bra!
Instämmer. Fast allra helst vill de, enligt min erfarenhet, dricka ur påslagen kran i dusch eller handfat, och det gäller tre i övrigt väldigt olika kattpersonligheter. Men fontän gillade de allihop. I början tyckte jag fontänen väsnades lite, men det porlande ljudet kommer snabbt att "försvinna" in i en omärkbar del av hemmets miljö.
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Ett snöre går alltid hem precis som kartonger dom kan inta. Kärlek, Tålamod är också ett måste och eventuellt också Feliway om dom gör ifrån sig på fel ställen
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
En Litterlocker bredvid kattlådan, så blir det enkelt att hålla efter den.

Jag skulle säga flera klöspelare. Jag har tre pelare för en katt. En vid ytterdörren, en vid fotöljen jag brukar sitta i, och en bredvid en högtalare som annars hamnar i riskzonen.

Jag håller med om jömställen och Feliway.
 
Top