Nekromanti Nya kategorier i stället för indie och trad?

Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Med anledning av diskussionerna om indie och trad klurade jag på vilka kategorier man i stället kan dela in dagens rollspel i. Då menar jag rollspel som har en aktiv utgivning nu, inte alla spel som spelas.

Nedan kommer några förslag på kategorier. Listan gör inga anspråk på att vara komplett. Gränserna mellan kategorierna är inte glasklara, och det finns garanterat spel som inte passar i någon kategori.
Jag har försökt att ge en balanserad beskrivning av varje kategori och att inte nedvärdera eller hylla någon - men jag kan mycket väl ha misslyckats med det. Kommentera gärna!



D&D/Pathfinder
En snäv kategori kan tyckas, men D&D och Pathfinder har internationellt en så dominerande position att de förtjänar en egen kategori. Spelstilen, rollspel med starka inslag av figurspel, är också unik jämfört med andra spel. Fokus ligger på strid och prestation, att övervinna utmaningar. Det är viktigt att bemästa regelsystemet, som innehåller många taktiska moment. Spelbalans är viktigt. Ofta tjocka böcker med högt produktionsvärde.
Vad spelar man: Som regel äventyrare i färdigskrivna äventyr, eller i alla fall dungeons.
Exempel: D&D 3-4 ed, Pathfinder, Gamma World, fler?

Simulationsspel
Främst spelbaserade på BRP-systemet, men även andra där fokus ligger på att simulera en spelvärld och inlevelse i en rollperson. Det finns ofta detaljerade regler för "allt" - spelet bestämmer inte vad man ska spela (men ger heller inget särskilt stöd för någon viss typ av berättelser). Spelbalans och taktik är mindre viktigt - att reglerna ger realistiska resultat är viktigare. Omfattande och detaljerade världsbeskrivningar. Tillsammans ger det ofta tjocka, och många, böcker.
Vad spelar man: Som regel äventyrare i färdigskrivna äventyr, och (långa) kampanjer. Det går att spela mer öppet och improviserat, men spelet ger inget direkt stöd för det.
Exempel: Eon, Coriolis, Runequest 6, och många äldre spel som Mutant och Drakar & Demoner i samtliga inkarnationer.

Old School Gaming
Spel som återgår till hobbyns barndom och den spelstil som var vanlig då. I huvudsak syftar det på tidiga utgåvor av D&D, och många OSG-spel är retrokloner av dessa spel, men det finns även nya spel som anammar samma filosofi. Kort startsträcka, enkla och spartanska regler som i princip bara stödjer strid. Stort utrymme för improvisation av regler, stor makt hos SL att bestämma vad som sker. Mindre fokus på regler och mer på spelarnas val och beslut. Hög dödlighet. Summariskt beskrivna spelvärldar.
Vad spelar man: Som regel äventyrare i regelfärdigskrivna, men enkla och korta, äventyr.
Exempel: Lamentations of the Flame Princess (och andra retrokloner av D&D), Fantasy!

Neotrad
En hybrid mellan simulationsspel och Story-spel (nedan). Ser ofta ut som traditionella simulationsspel (påkostade böcker), men innehåller mycket inspiration från indiespelen vad gäller främst mekanik. Reglerna är breda, men också skrivna för att framhäva en viss typ av berättelser och teman. Ofta finns regler för även sociala konflikter, inte bara strid. Mer fokus på individuella rollpersoner och deras drivkrafter.
Vad spelar man: Färdiga äventyr i vissa spel, i andra ger spelet stöd i hur man improviserar fram egna scenarier eller kampanjer. Oftast spelar man något mer specifikt än typiska "äventyrare".
Exempel: Gumshoe-spelen (Trail of Cthulhu, Mutant City Blues med flera), Cortex Plus-spelen (Marvel Heroic, Smallville, osv). FATE-spelen (Dresden Files, Diaspora, osv), The One Ring, Svavelvinter.

Story-spel med SL
Fokuserade spel gjorda för att skapa en särskild typ av berättelser och/eller teman. Reglerna är fokuserade mot just detta tema, och är ofta kortfattade. För sådant som ligger utanför spelets tema saknas regler ofta helt. Spelvärlden är ofta summariskt beskriven, eller inte alls. Ofta relativt tunna och spartanska böcker. Ofta stort fokus på individuella rollpersoner, snarare än gruppen. Konflikter mellan rollpersoner är inte ovanliga. SL finns, men har inte en lika dominerande roll som i t ex simulationsspelen. Ofta finns olika mekaniker för spelarinflytande.
Vad spelar man: Som regel öppna, improviserade mini-kampanjer som växer fram med hjälp av de verktyg som spelet ger. Rollpersonerna är nära sammankopplade med spelets tema, och är nästan aldrig klassiska "äventyrare".
Exempel: Apocalypse World, som har blivit en trendsättare och givit upphov till massor av hacks (Dungeon World, Monsterhearts, Monster of the Week, Saga of the Icelanders, osv), The Mountain Witch, Trollbabe, Dogs in the Vineyard, Solar System.

Samberättarspel
Nära besläktat med Story-spelen, men här har man kastat ut hela den traditionella strukturen med SL och spelare. Dessa spel saknar SL helt, eller har roterande SL. I stället för SL har de ofta en hårt styrd scenstruktur som ger spelet dess ram. Inte sällan saknas traditionell regelmekanik helt, i stället används en form av strukturerad friform. Konflikter mellan rollpersoner är mycket vanliga, för att inte säga nödvändiga. Spelen är ofta ganska enkelt producerade i små upplagor.
Vad spelar man: Spelet struktur skapar en berättelse, ofta avslutad på en kväll eller två. Rollpersonerna är sammanflätade med spelets tema.
Exempel: Fiasco, Durance, Dog eat Dog, Montsegur 1244, ]Polaris.

Friform
I en hel massa olika meningar: Spel helt utan mekaniska regelsystem, spel som tillhör den nordiska friformtraditionen (där jeepform ingår), spel och spelformer i gränslandet mellan lajv och bordsrollspel.

Edit: Uppdaterade formuleringar.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Igen: Jag tycker du ska lämna en kort förklaring vad de olika stilarna innebär för de som är oinvigda.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Niklas73 said:
Igen: Jag tycker du ska lämna en kort förklaring vad de olika stilarna innebär för de som är oinvigda.
Jag skulle uppskatta det, men kan förstå att det är tidsödande
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Korta kommentarer som sagt. Det kan bli väldigt mycket bättre respons i tråden vilket är önskan från TS önskan?

/Niklas som överlag tycker att vi är för interna ibland och att det stänger ute nykommlingar som inte fattar lingon och som inte vågar fråga - vilket wrnu inte bör vara?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
De här kategorierna käns logiska. Själv, när jag analyserar ett spel brukar jag först och främst kolla om spelet är

1. Storybaserat eller Skill/actionbaserat. Skillnaden mellan Fiasco och Dungeons and Dragons, och sen den underliga mellansfären av spel som försöker använda skills för actionpackat drama, vilket är en underlig id´e, men ibland fungerar helt ok.
2. Vilken sorts regelsystem det är. Vad för tärningar som används, mot eller med olika skills eller siffror, i form av en eller flera dicepools, etc.
3. Vilken roll spelarna respektive den alternativa spelledaren fyller i regelverket.

Inte direkt en fråga om Kategorier, men jag kände att jag ville lämna min input.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Uppdelningen ser bra ut för mig, bortsett från att jga inte har koll på hur AW är. Vad skiljer det från övriga storyspel?
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Var hamnar spel som EON respektive World-of-Darkness-systemet? Traditionella och mer eller mindre regeltunga spel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
BRP kan gott gå in under OSR tycker jag. Låt oss sätta allt från 80-talet eller tidigare och som är relativt regellätt i en kategori. :gremsmile:

Aw-spelen och storyspelen kan vara en kategori också. Aw är ju storyspelens flaggskepp så känns fel att ta det ifrån dem stackarna. :gremwink:

D&D borde verkligen delas upp i två bitar där 2ed och tidigare hammnar under OSR flagg och 3ed och frammåt hammnar i kategorin Modern D&D eller något. Men jag gillar inte det heller riktigt... Kan vi inte ha en enda stor kategori som heter D&D och Ripoff.. öh... jag menar liknande. Som Drakar och Demoner och Tunnels and trolls och grejer?

Så kategorierna är:

D&D med mera

Övriga traditionella spel (Med Vampire i spettsen)

Storygames.

Neo-trad.


... Men det ser dumt ut när 90% är under D&D och liknande eller Övrigt...

Varför inte ha en indelning efter genre istället? Fantasy, Sci-fi och så vidare? Det hade funkat.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Tomas (Harold) said:
D&D/Pathfinder
Kanske kan kännas lite snävt, men med tanke på att typ 90% (?) av världens rollspelare hamnar i den här kategorin känns det inte orimligt att den blir en egen. Spelstilen, ett mellanting mellan rollspel och figurspel, är också egen.
Kommentaren att det är ett mellanting mellan rollspel och figurspel är problematisk, eftersom den antyder att D&D/Pathfinder inte är lika mycket rollspel som de andra kategorierna. D&D är ett rollspel, varken mer eller mindre.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Börjar vi inte lite i fel ände? Att fastställa definitioner/kriterier tycker jag vore ett rimligt första steg, för att sedan se var spelen hamnar utifrån dessa.

Om det nu går att komma på några definitioner som går att enas kring... :gremsmirk:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det är lite det jag försöker säga :gremsmile: Beskriv stilarna!Då tror jag tråden kan bli riktigt het.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Det finns regelläta och regeltunga och riktigt regellätta och tunga.

Regelläta: Classic D&D

Regeltunga: Eon

Riktigt regellätta: Risus

Riktigt regeltunga: Champions
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Brynolf said:
Börjar vi inte lite i fel ände? Att fastställa definitioner/kriterier tycker jag vore ett rimligt första steg, för att sedan se var spelen hamnar utifrån dessa.

Om det nu går att komma på några definitioner som går att enas kring... :gremsmirk:
Visst, du har en bra poäng, men min erfarenhet är att det kan vara lättare att prata utifrån konkreta exempel. Och sen är ju detta inte särskilt genomtänkt heller, mer ett skott från höften :gremsmile:

Vitulv said:
Tomas (Harold) said:
D&D/Pathfinder
Kanske kan kännas lite snävt, men med tanke på att typ 90% (?) av världens rollspelare hamnar i den här kategorin känns det inte orimligt att den blir en egen. Spelstilen, ett mellanting mellan rollspel och figurspel, är också egen.
Kommentaren att det är ett mellanting mellan rollspel och figurspel är problematisk, eftersom den antyder att D&D/Pathfinder inte är lika mycket rollspel som de andra kategorierna. D&D är ett rollspel, varken mer eller mindre.
Yes, beklagar ordvalet, jag menar absolut inget nedvärderande - bara att minis väl är en ganska viktig del av (modern) D&D/Pathfinder? Nu är jag inte expert på detta alls, så säg bara till om jag har fel.

Ond bråd död said:
Uppdelningen ser bra ut för mig, bortsett från att jga inte har koll på hur AW är. Vad skiljer det från övriga storyspel?
God45 said:
Aw-spelen och storyspelen kan vara en kategori också. Aw är ju storyspelens flaggskepp så känns fel att ta det ifrån dem stackarna. :gremwink:
Well, det är subjektivt förstås, men min tanke här var att det finns så stora skillnader mellan "indie"-spel att det inte blir meningsfullt att klumpa ihop dem. AW har ett utforskande/öppet upplägg, ingen fast scenstruktur, en ganska traditionell SL-roll och saknar konkret "karaktärsmekanik" (typ keys) - väldigt stor skillnad från Fiasco som saknar SL, saknar resolutionsmekanik (i vanlig mening), har en fast struktur för fördelning av scener. Båda är jäkligt bra, men de är väldigt olika. AW ligger närmare många tradspel än det gör Fiasco, tycker jag.

(Det som gör AW till "story" är väl främst fokus på relationer och att man inte spelar färdiga äventyr - men att spela utan äventyr görs ju även i vissa trad- och OSG-spel).

God45 said:
BRP kan gott gå in under OSR tycker jag. Låt oss sätta allt från 80-talet eller tidigare och som är relativt regellätt i en kategori. :gremsmile:
Tycker kanske inte att man ska klumpa ihop OSG och BRP med D&D - OSG är en så tydlig separat trend just nu, och innehåller även spel som Fantasy! - och BRP med spel som CoC och Runequest känns som ett väldigt annat väsen än D&D4, till exempel. Eller?

@Niklas73: Beklagar att jag fortsätter svänga mig med fortkortningar, hinner inte annars! :gremsmile:
Din ambition att välkomna nykomlingar är lovvärd - samtidigt kan inte varje inlägg innehålla en grundkurs, det vore alltför tungrott. :gremsmile:
Detta ska ju mest ses som ett väldigt löst diskussionsunderlag. Men om vi landar i något mer färdigt är ju det toppen att utveckla termerna lite.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Härligt intiativ! Jag vet att det varit ett gäng sådana här diskussioner uppe tidigare, ska se om jag kan länka lite när jag får tid över så att även gamla tankar och argumentation kan tas i åtanke!

Tomas (Harold) said:
Story-spel
Hit räknar jag de utpräglade story-spelen, ofta enkelt producerade, gjorda för att spela one-shots, ofta utan SL, samberättande, hårt scenstyra osv. Exempel: Fiasco, Durance, Dog eat Dog, Montsegur 1244.
Jag tycker att det är helt ok även om gränsen mellan AW-Story känns lite svårdefinierad, eller åtminstone att namnet är missvisande. Båda är story-spel, det är ganska klart, och jag har en klase spel som jag känner har mer gemensamt med AW än Montsegur 1244, exempelvis The Mountain Witch, Trollbabe, Dogs in the Vineyard, kanske till och med My Life With Master, FreeMarket med flera. Jag skulle kunna tänka mig en uppdelning mellan dessa mer regelstyrda spel och de som jobbar mer med strukturer.

Kategorier skulle kunna vara:

"Story-Trad"
och
"Strukturerad friform"


EDIT: På det ämnet bör kanske även friform få ett omnämnande, eller är det för brett för att kunna placeras i en kategori?

EDIT2: Kategorierna överlappar hur du än gör så att ta upp friform kan nog vara fint!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Jag tänkte mest att grunden för OSR är de gammla D&D varianterna och cloner av dessa men OSR innefattar även Stormbringer och de andra BRP fantasy rollspelen. Call of Cthulhu borde vara i en annan kategori :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det saknas saker. För vad är saker som Hero System, Gurps, Dragon Warroirs etc etc... de passade inte in i nåt.
 
Top