Nekromanti Nya Karaktärsgenering. [Magiteori eller nått]

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Börjar med en länk till Daaks ords system att ta fram karaktärer. Deon.

Deon

På mystiska egenskaper finns det en egenskap som heter "Drömmare" (79-80). Där står det följande:
Rollpersonen har ofta svårt att se skillnad på verklighet och dröm. Ibland kan han eller
hon dra med sig en person, ett föremål eller en plats in i sina drömmar och i vissa fall kan även det
motsatta ske. Förmågan är mycket svår att kontrollera men kan skapa en hel del intressanta
scenarion.


Min fråga är då följande. Hur går det till? Betyder det att rollpersonen har en förmåga att alstra och väva oneirotropi? Eller är det någon form av daimotropi eller teotropi? Och allt detta utan att riktigt kunna kontrolera det. Jag tycker det vore konstigt om det är daimo eller teotropi.
Vad tror ni om det här? Förövrigt är det en egenskap som enligt mig kan erbjuda ett flertal intressanta scenarion.
 

Chicka

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
2
Location
Malmö
Jag skulle sätta oneirotropi som grunden till detta.

Alverna anser att människan består av kropp och själ, att själen består av ande och medvetande. Detta borde ju kunna leda till att människor/alver/dvärger... skulle kunna lära sig att alstra oneirotropi.

Om någon nu av någon anledning skulle komma att bli en "drömmare" så vore det väl sannolikt att det han gör rör sig om oneirotropi.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Min fråga är då följande. Hur går det till? Betyder det att rollpersonen har en förmåga att alstra och väva oneirotropi? Eller är det någon form av daimotropi eller teotropi? Och allt detta utan att riktigt kunna kontrolera det. Jag tycker det vore konstigt om det är daimo eller teotropi.
Hur det rent magiteoretiskt går till vet nog varken rollpersonen eller någon annan. Han eller hon alstrar dock inte medvetet om det nu är det. Kring spelbordet kan förmågan nog skapa enormt mycket roliga incidenter, speciellt om inte spelaren (eller de andra i gruppen) vet när saker de ser kommer från drömmarens drömmar eller ifall de är verkliga. Typ att gruppen går in i en grotta och slår läger och morgonen därpå träffar de en kentaur som visar dem vägen till en by. Nästa dag vaknar de återigen i grottan, men vägen till byn minns de och kan följa. Ifall kentauren var verklig eller inte vet de inte, men utanför grottan kanske det fanns hovspår?
 
Top