Nekromanti Nya karaktärer?

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Jag är helt ny när det gäller Eon. När jag provade och skapade några nya karaktärer så kunde jag konstatera att nyskapta karaktärer i regel vart 'väldigt' bra. Vare sig de klarade endast ett, två eller alla tre av framgångslagen.

Det var i regel inget problem att få 15 på några färdigheter förutom att ha hyfsade värden på många andra.

Använder andra spelare några husregler eller kör ni hårt med dessa redan skickliga karaktärer från början.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Vî* kör hårt med dessa redan skickliga karaktärer från början

Eftersom det är lätt att få höga attribut**, så blir 2-3 slag lyckade. Men jag tycker inte det skulle vara roligt att spela en "misslyckad" Rp.


Vi = Min spelgrupp

**allafall i min spelgrupp
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Vi ignorerar "mislykade"kariärer och bakgrunds-slag som inte passar med dom bakgrunds-slag man redan slagit eller hur spelaren skulle vilja ha sin karaktär.
När det gäller 15 i färdighetsnivå tycker jag det e bra, eftersom man normalt ska klara ett färdighets-slag av svårigheten normal. Det börjar bli knivigt vid svårt eftersom man då normalt slår 14 och..... vänta nu ett tag! Om man normalt sett slår 14 eller 15 med svår svårighetsgrad och har 15 i färdighetsvärde? Då blir det normalt (eller väldigt nära normalt) att klara av svåra saker!? ööö..... Det här blev skumt. Dom brukar ju säga att man kan försörja sig på 15 i färdighetsvärde, men inte mycket mer.

Någon som kan förklara? Vist ökar/minskar chansen för perfekta/fumlade slag, men man är ju huvudsakligen ute efter att lyckas/misslyckas.

Då kanske 13 är bättre som "normal" färdighetsnivå att klara av normala saker. Och 15 passar bra till duktiga karaktärer.

Mvh Vätten
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
I mitt hem där jag är spelledare kör vi med dessa husregler.

Om man får en misslyckade karriär FV max 11, Normal karriär FV max 13, framgångsrik karriär FV max 15.

Har hitils alldrig sett en med misslyckad dock, utom när en spelare bad om att få spela en misslyckad handelsman.
 

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Bör klara av normla svårighetsgrad!

Du hade några bra kommentarer där trots ... och väldigt ... hm ... tydliga. :gremwink:

Jag tänkte inte riktigt på att de borde ha en rimlig chans att klara av en normal svårighetsgrad. Jag stirrade mig nog mest blind på själva siffran utan att fundera över vad den egentligen betydde.

Kollar man in de äventyr som är släppta så tycker jag dock att det verkar vara ganska ovanligt med spelledarpersoner som har färdighetsvärden på 15, förutom tungviktarna förståss.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Bör klara av normla svårighetsgrad!

Min personliga åsikt kring FV är att 15 är lite över standard men inte så särskilt bra och att yrkesmän bör ha minst 15 i FV på sina främsta färdigheter. Om du kollar lathunden för chans att lyckas/misslyckas/fumla i regelboken och den här kommentaren så ser du varför 15 inte är så fantastiskt egentligen, åtminstone inte på vapenfärdigheter.

Mvh / Phelan
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Nyskapade rollpersoner

De få gånger jag har spellett Eon har jag gjort två saker:
1) Alla har fått en färdig mängd poäng eller en serie färdiga värden att placera ut på sina grundegenskaper. Genom denna metod vet jag var alla kommer ligga på ett ungefär.
2) Ingen har slagit framgångsslag utan istället har jag sagt att alla har haft normal eller framgångsrik karriär. På så sätt har alla fått ungefär samma poäng och jag vetat hur bra de kan tänkas vara.

Jag tror att vartefter karaktärerna går från misslyckad, normal och till sist framgångsrik karriär så är det främst en sak som skiljer sig, nämligen hur beroende karaktären är av de andra rollpersonerna. En misslyckad krigare har visserligen poäng nog att få 15 i ett par vapenfärdigheter, precis som en framgångsrik. Men den framgångsrike har dessutom 15 i många andra färdigheter också.

Vill man begränsa mängden poäng så kan man ju låta spelarna göra väldigt unga rollpersoner, säg runt tolv eller tretton år gamla.

/Duddmannen
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Lagom är bra, elit likaså.

Jag gillar skickliga rollpersoner. Det är trevligt som spelare när ens rollperson får vara riktigt bra på något, och det passar min spelledarstil - en del slp:er är fruktat elit, och med tiden tenderar rollpersonerna att syltas in i ganska storslagna saker. Visst är det mycket jordnära karaktärsspel, men när man två personer ensamma ska försöka föra bort Vrimzikiel trots de 30 man som vaktar denne kan det vara bra att ha 21 i sin stridskonst. Att killen ifråga sedan är totalt överbegåvad och hyfsat oerfaren och att hans ännu skickligare följeslagerska är en ren legend hör liksom inte till saken, riktigt. Det gick ändå genuint dåligt för dem i slutändan.

Det är inte alls särskilt lätt att lyckas med lite svårare saker med Fv 15 - man behöver ofta ett lite högre värde för att verkligen kunna imponera med något. Eons geniala regelsystem gör det dessutom nästintill omöjligt att bli för bra. Man är helt och fullt dödligt, oavsett hur hårt och snabbt man kan slå folk.

- Ymir, tycker att nyskapade rollpersoner är alldeles lagom skickliga i Eon. Lite lättare kunde det ha varit att få en startfärdighet över 15, förstås...
 

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Re: Bör klara av normla svårighetsgrad!

Det var ett intressant inlägg du pekade mig till och jag måste nog hålla med. Det är nog bara jag som inte riktigt har kommit in i Eon ännu.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: ahem *rättelse*

22 i fv sen senaste förbättringsslaget om jag får be. :gremwink:

Inte för att vi fick nytta av att vara så fruktat elita då den enda handling vi hann göra hade en svårighet på Ob1t6... :gremtongue:

...

Jävla Kamorf...

/Joel - gillar inte ödlor
 

Krike

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
28
Location
Göteborg, KBA
I gentligen är dom inte för bra... dom har ju varit yrkesmän hela livt... män jag tycker att det är för svårt att bli bättre på färdigheter... men om man inte vill ha så bra krigare så låt dom spela lite andra yrken.. vi har rumlare och bard. men det kan ju va kull mäd en koprg vävare också=) (inte för bra krigare va...)
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Gör som vi* då - skit i reglerna, ta din penna & sätt ut dina färdigheter.

* Vi = Min spelgrupp
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Hmmm....jag skulle nog inte gilla den metoden, allafall inte fullt ut.... Får testa :gremlaugh:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Nya karaktärer, gamla svar.

Hah hah, ajm bäck!

Och kan man inte bara sänka sina värden om de är för höga? Det måste ju ligga i allas intresse (spelare som spelledare) att rollpersonerna befinner sig på en nivå som är väl anpassad för gällande scenario.

Vad spelskaparna sedan har för dumma ideér om rollpersonsskapande är ju mindre intressant.

- Lycan
 
Top