Nekromanti Nya funderingar kring Nobilis-forumspel

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har funderat lite kring möjligheten att köra Nobilis via en kombination av forumspel och IRC. Forumspel för det vanliga, lite långsamma planerandet och allmänna coolspelandet - och så IRC för större möten, strider och annat som är coolt.

Tanken:

* Jag är väldigt lat just nu, så jag funderar på massor av samberättande. Det vill säga, spelarna får vara väldigt beskrivande och berätta saker alldeles på egen hand. Stor frihet, stort ansvar.

* Nåtslags rundeindelning, funderar jag på. Långsam sådan. För att alla som vill vara med ska ha tid att posta saker. Antingen varje dag eller varje vecka, beroende lite på vad man tycker passar.

* Friformat karaktärsskapande eller enligt systemet? Systemet är inte svårt, men det skulle nästan kräva att alla har boken samt orken att läsa på och sätta sig in. Alternativt har vi ett traditionellt skapa-rollpersoner-möte över IRC. Eller så skriver jag ihop en sammanfattning, det funkar också.

* SL hittar på en del grejer samt agerar domare, men det mesta vad gäller att skapa krokar och även att haka in i krokar lämnas upp till spelarna. Fast då kanske vi behöver ett system? Jag vet inte. Vad tycker ni?

* Jag tänker mig att spelarna åtminstone till en början är en del av samma Familia. Antingen skapar man ett Realm själva eller så hittar SL på ett. Vad är roligast?



I dessa forumrollspelsstinna tider hoppas jag givetvis på massor av svar och så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
En annan grej som vore cool:

Efter att man skapat rollpersoner, så spelar man dessutom en "hemlig" karaktär som är en av de andra spelarnas "skugga" eller nemesis/antagonist, som av en eller annan anledning avskyr personen. Dessa hemliga karaktärer intrigerar man med hemligt, och om de ska göra något officiellt och direkt så meddelar man mig så skriver jag ut vad de gör. Isåfall börjar vi med att skapa rollpersoner, och sedan slumpar jag lite på måfå...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag tror att du överdriver farhågorna när det gäller spelledare. Play-by-forum brukar, såvitt jag vet, ofta vara spelledarlöst.

Att ha rundor tycker jag låter töntigt. Låt istället folk spela i den takt de känner för.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag sitter och känner mig lite sugen att delta, faktiskt. Kampanjen jag körde för 3 år sedan tillsammans med elit-gänget Dnalor (spelledare), Arvidos och Eksem gav mersmak på Nobilis. Kommer du ha öppen rekrytering?

* Jag är väldigt lat just nu, så jag funderar på massor av samberättande. Det vill säga, spelarna får vara väldigt beskrivande och berätta saker alldeles på egen hand. Stor frihet, stort ansvar.

Det borde inte innebära några problem alls. Kanske att man tänker ut några lösa riktlinjer för form innan - hur man presenterar miljöer, hur man använder sig av regelverket, sådana saker.

* Nåtslags rundeindelning, funderar jag på. Långsam sådan. För att alla som vill vara med ska ha tid att posta saker. Antingen varje dag eller varje vecka, beroende lite på vad man tycker passar.

Det kan åtminstone vara bra med någon slags turindelning, tror jag, för att undvika att periodare hoppar in och ut ur storyn på onaturliga vis. Sätt en enkel sådan redan från början - Sune->Fredrik->Tomas-> - och låt alla på något sätt bidraga innan ordningen börjar om igen, även om det bara skulle röra sig om ett enkelt konstaterande, likt "Jag avvaktar" (för att inte framtvinga ett narrativ när spelaren inte känner att det finns någonting att berätta).

* Friformat karaktärsskapande eller enligt systemet? Systemet är inte svårt, men det skulle nästan kräva att alla har boken samt orken att läsa på och sätta sig in. Alternativt har vi ett traditionellt skapa-rollpersoner-möte över IRC. Eller så skriver jag ihop en sammanfattning, det funkar också.

Systemet är, som sagt, inte så svårt, och kan förenklas ytterligare. Jag tror knappast att det skulle kräva att alla har boken - jag har ok koll, känner jag, och jag har inte läst ett ord. Några mirakelpoängsattningsskalor kan man ju skriva ner och sprida, och en sammanfattning kan enkelt åstadkommas.

* SL hittar på en del grejer samt agerar domare, men det mesta vad gäller att skapa krokar och även att haka in i krokar lämnas upp till spelarna. Fast då kanske vi behöver ett system? Jag vet inte. Vad tycker ni?

Angående spelledare - det går att ha en spelare som ges större ansvar för dessa ting. Men denna person behöver nödvändigtvis inte vara samma hela tiden. Sitter någon på en intressant story - låt den köra!

* Jag tänker mig att spelarna åtminstone till en början är en del av samma Familia. Antingen skapar man ett Realm själva eller så hittar SL på ett. Vad är roligast?

Samma familia, egenpåhittad Realm och gemensamt uttänkt (eh...) "mentor" är något jag personligen skulle ha föredragit. Men det är klart, jag har inte ägnat några alternativ någon speciell tankemöda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Varning: Jag har just varit ute och gått i stekande värme i typ 45 minuter, så nedanstående kan vara mindre sammanhängande än vad jag skulle vilja...

Bearnie said:
Jag sitter och känner mig lite sugen att delta, faktiskt. Kampanjen jag körde för 3 år sedan tillsammans med elit-gänget Dnalor (spelledare), Arvidos och Eksem gav mersmak på Nobilis. Kommer du ha öppen rekrytering?
Det var det som var tanken, ja. Sedan går det väl att ha flera Familias om man skulle få typ tiotalet intresserade eller så.



Bearnie said:
Det borde inte innebära några problem alls. Kanske att man tänker ut några lösa riktlinjer för form innan - hur man presenterar miljöer, hur man använder sig av regelverket, sådana saker.
Mjo. Fast jag inbillar mig att de spelare som dras till Nobilis skulle fixa ansvaret att forum-friforma alltihop också, i princip.

Bearnie said:
Det kan åtminstone vara bra med någon slags turindelning, tror jag, för att undvika att periodare hoppar in och ut ur storyn på onaturliga vis. Sätt en enkel sådan redan från början - Sune->Fredrik->Tomas-> - och låt alla på något sätt bidraga innan ordningen börjar om igen, även om det bara skulle röra sig om ett enkelt konstaterande, likt "Jag avvaktar" (för att inte framtvinga ett narrativ när spelaren inte känner att det finns någonting att berätta).
Hm. Jo, det kan absolut funka.

Bearnie said:
Systemet är, som sagt, inte så svårt, och kan förenklas ytterligare. Jag tror knappast att det skulle kräva att alla har boken - jag har ok koll, känner jag, och jag har inte läst ett ord. Några mirakelpoängsattningsskalor kan man ju skriva ner och sprida, och en sammanfattning kan enkelt åstadkommas.
Ett av problemen är väl att jag inte är säker på om jag gillar systemet, eller på om det lämpar sig för forumspel. Men, jag ska läsa igenom Stora Vita en sväng, så får vi se.

Jag tänker mig iaf att vi skapar karaktärer på ett IRC-baserat möte. Så kan man prata ihop sig mer...
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag känner mig också en smula sugen. Enda hindren är tid (examensarbetet hägrar i höst med många, långa labtimmar) och att jag är så oteknisk att jag aldrig fått irc att funka på min dator. Men det är ju överkomliga ting.

Nobilis borde fungera väl att spela i långsamt tempo på ett forum med enstaka irc-möten. Men att ha alla spelare i samma familia känns potentiellt lite begränsande. Om man nu ändå ska spela utan att träffas känns det som att man i den här typen av spel skulle kunna vinna en del på att spelarna har potentiellt antagonistisk inställning till varandra? (Därmed inte sagt att det inte är möjligt om man är i samma familia).

Problem med regelsystemet har jag med (om än kanske inte samma problem). Framförallt med hur man återfår mirakelpoäng. Har funderat på om man inte borde kunna bygga samman bonds-systemet med keys från TSOY och binda in regenereringen av MP:s i det. Men det är egentligen oviktigt.

/Johan
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
LeJonklev said:
och att jag är så oteknisk att jag aldrig fått irc att funka på min dator. Men det är ju överkomliga ting.
Det finns webircklienter som är helt OK. Ska se om jag kan fixa en sån när det gäller...

LeJonklev said:
Nobilis borde fungera väl att spela i långsamt tempo på ett forum med enstaka irc-möten. Men att ha alla spelare i samma familia känns potentiellt lite begränsande. Om man nu ändå ska spela utan att träffas känns det som att man i den här typen av spel skulle kunna vinna en del på att spelarna har potentiellt antagonistisk inställning till varandra? (Därmed inte sagt att det inte är möjligt om man är i samma familia).
Därav min idé med skuggor/antagonister, att man skapar varandras drama dynamiskt, att man dels försöker hålla sina egna bollar i luften, samtidigt som man spelar någon som försöker få någon annan att tappa sina. Det genererar intressanta intriger, tror jag.


LeJonklev said:
Problem med regelsystemet har jag med (om än kanske inte samma problem). Framförallt med hur man återfår mirakelpoäng. Har funderat på om man inte borde kunna bygga samman bonds-systemet med keys från TSOY och binda in regenereringen av MP:s i det. Men det är egentligen oviktigt.
Ja, absolut.

Om vi kör med regler öht så blir det nog någon väldigt förenklad variant jag snor ihop.
 

lanariel.silver

Veteran
Joined
11 Sep 2006
Messages
91
Location
Hasslebro Håla
Iom att jag redan ska sätt aupp ett forum åt robban 94, så skulle jag kunna hålla i ditt också, så fort jag fått ordning på min server

/Lanariel som verkar lova forum till folk för tillfället
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
lanariel.silver said:
Iom att jag redan ska sätt aupp ett forum åt robban 94, så skulle jag kunna hålla i ditt också, så fort jag fått ordning på min server
Äuh, asså, det här skulle då ske här på rollspel.nu. Jag är emot att man skapar forum "bara för att"... Bättre att man samlar saker på ett forum än att en massa folk skaffar egna forum och sedan blir lessa över att ingen besöker dem. Folk orkar inte besöka massor av forum varje dag. På en stor site som rollspel.nu samlas många, och synergieffekterna blir stora och fördelaktiga.

Och om jag skulle behövt ett, så ska du nog se att min server hade kunnat funka alldeles utmärkt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Äsch. När jag läser det här så blir jag faktiskt grymt sugen på att delta. Dessvärre anar jag att mitt skamfilade rykte här på rollspel.nu avskräcker de flesta från att ha med mig i något spel...

Men jag kan spela annat än D&D! Jag lovar! Jag tror dessutom att jag är rätt...bra på det. Faktiskt.
Om det är med rätt folk åtminstone. Ni=rätt folk. Jag försökte köra samberättande med Andy och vårt gamla gäng och han borde kunna intyga att jag inte enbart är en gammal stofil som ropar på spindelkonungar och pyramider ur rullstolen.

Reglerna kan bli ett problem dock. Jag har inte boken och undrar om man kan komma över den hyggligt lätt?
Annars är wikipedias förklaringar inspirerande och om man får ta hjälp av andra forumiter, tror jag att jag kan hänga med hyggligt bra. men lite hjälp lär jag behöva. Vill du köra med folk som kan Nobilis utan och innan, är jag således knappast kvalificerad.

---

Hursomhelst- det här blev jag sugen på! Om jag inte får plats i det här spelet så hoppas jag åtminstone att jag kan ge dig den glädjen- att du inspirerar en gammal Äventyrsspelare till att vilja prova något nytt!

/Basse
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Basenanji said:
Reglerna kan bli ett problem dock. Jag har inte boken och undrar om man kan komma över den hyggligt lätt?
Annars är wikipedias förklaringar inspirerande och om man får ta hjälp av andra forumiter, tror jag att jag kan hänga med hyggligt bra. men lite hjälp lär jag behöva. Vill du köra med folk som kan Nobilis utan och innan, är jag således knappast kvalificerad.
Du är välkommen. Reglerna kommer antagligen att vara något eget hopkok som jag presenterar innan vi börjar; däremot är det ju bra om folk har ett litet hum om känsla, stämning och lite om hur världen ser ut och så. Men det finns det ju PDF:er och annat kul till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har börjat pilla lite.

Nå; jag kommer att skriva ihop en mindre regeltext i en [OFF]-tråd först, där jag framförallt etablerar svenska ord för allting. Spelarna uppmuntras att läsa GWB (=Great White Book), främst då sidorna 81 och framåt där man skapar rollpersoner. När jag läste systemet igår kväll insåg jag hur fucking simpelt det var och hur enkelt allt är. Här behövs inga förenklingar.

Däremot ska jag nog starta en tråd om just svenska benämningar på in-gametermer...
 
Top