Nekromanti Nya fördelar

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
För regelbögar likt mig: Lite nya fördelar. Varje person som i likhet med mig läser lite väl mycket rollspel känner igen en del som mer än inspirerade av andra spel (främst GURPS och Hero System), så jag har mest försökt "konvertera" dem till idén bakom Gondicas system.

Fördelar

Berest (15 EP)
Din karaktör har färdats vida kring och träffat många människor, även om han kanske inte stannat allt för länge på samma ställe. Färdigheterna Områdeskännedom och Kontakter/ <stad> räknas därför för din del som färdigheter ”utan asterisk”, dvs. du kan slå mot SYN resp. UTS –1T om du saknar färdigheten för ett visst område/stad, så länge du inte beger dig utanför Vidonia (om du är vidonier). Du måste fortfarande lära dig den specifika färdigheten för vartenda område/stad enligt normala regler om du vill ha högre chans. Rimligtvis bör en dylik karaktärs övriga färdigheter och för-/nackdelar stämma med hans vida resor.
En snäll SL kan också låta en Berest rollperson slå för BIL –1T för att använda Geografi, även om hans BIL normalt inte tillåter att han lär sig/använder Akademiska färdigheter.

Gott läkkött (15 EP)
Du återhämtar skador snabbare än andra. Var tredje dag läks en poäng förlorad Grund-TÅL och en poäng i valfri kroppsdel i fall du får lämplig vård (se s 92). Om du inte får värd läks ändå en poäng förlorad Grund-TÅL och en poäng i valfri kroppsdel per vecka. Dessa siffror kan tredubblas om spelaren spenderar en Virtus-poäng.

Hög smärttröskel (20 EP)
Du tål smärta mycket bra. Du har +1T på alla slag (vanligtvis mot UTH eller VIL) för att inte överväldigast av smärta – detta inkluderar chockslag vid skador!

Järnhälsa (5 EP)
Du blir aldrig sjuk och drabbas aldrig av infektioner eller dylikt.

Mentor (5 EP, endast människor)
Du är en ekomantisk mentor, med en examen från en allmänt erkänd skola för mentorer. Detta ger dig extra status vart helst du rör dig i Vidonia. Det är till exempel lättare att övertala folk som inte känner dig så väl att lyssna på dina råd, åtminstone i religiösa spörsmål. Du har inte nödvändigtvis en post i en församling – det innefattas av Fördelen Ämbetsman och Nackdelen Plikter, helst tagna tillsammans.
Den som skaffar sig denna fördel skall ha åtminstone 10 i BIL och i nivå D i att läsa och skriva så väl högtermali som dalað, samt rimligtvis färdigheten Teologi/ekomantisk.

Nyktolob (10 EP)
Du ser osedvanligt bra i svagt ljus. Ignorera alla avdrag på grund av dåligt ljus, såvida det inte är kolmörkt.

Ormmänniska (5 EP)
Din kropp är osedvanligt smidig och dina leder böjliga. Du har +2T på att ta dig igenom smala öppningar eller slingra dig ur rep och fängsel om du blir bunden.

Sjätte sinne (15 EP)
Du har ett ’sjätte sinne’ som varnar dig när fara hotar. I sådana situationer slår SL 1T. Om den visar ett udda tal, får du en varning om att ’det är något skumt på gång’, men du får inte veta vad.

Stryktålig (15 EP, 10 EP för minotaurer)
Du är tuff och stryktålig och skakar av dig de flesta skador. Räkna det som att du har 1 poängs skydd mot alla krossattacker. Detta är kumulativt med rustning.

Vacker/Stilig (10 EP)
Du har ett för din art mycket angenämt utseende. Detta ger dig en bonus på +1T på försök att påverka varelser av samma art och av motsatt kön.

Välkänd (5-15 EP)
Ditt namn och utseende är vida spritt och du har ett gott rykte för något – välj vilket (lärdom, stridsskicklighet, heder etc). För 5 poäng är du känd lokalt, 10 poäng i ditt hemland, 15 poäng i alla grannländer (eller motsvarande geografiska områden, eller folk av en viss grupp, till exempel ett yrke, över ett större område). Folk bemöter dig hyggligt på grund av ditt goda namn, och inom områden som rör det du är berömd för har du +2T på att påverka folk – en beryktad fältherre har till exempel lättare att elda upp en trupp soldater, medan en känd sjöfarare har lättare att få folk att finansiera hans resor.
En automatiskt nackdel är att du lätt blir igenkänd. Det kan innebära problem. Dessutom kan det leda till att folk försöker utmana en för att själv vinna ryktbarhet.

Ämbetsman (5-20 EP)
Du är en erkänd ämbetsman i din hemtrakt och har därav följande privilegier. Du kan till exempel vara en liktor, en domare eller en furstlig officer. För en lägre ämbetsman vars privilegier gäller i ett härad eller en stad (tex en liktor), kostar den här fördelen 5 poäng. Om det rör sig om ett högre ämbete eller dess privilegier är applicerbara inom ett större geografiskt område är den värd 5 poäng extra. Om bägge gäller, är den värd 10 poäng extra. Om den innefattar extraordinära privilegier (’license to kill’) är den värd ytterligare 5 poäng.
Denna Fördel kräver i rimlighetens namn att man tar Nackdelen Plikter också, fast det finns ämbeten där man kan vara mycket lat och ändå behålla sin plats (så kallade ’sinekurer’) – det är upp till SL.

Nightowl, siktar på titelbyte
 
Top