Nekromanti Nya egna rollspel med andras regler!

don_tomaso

Veteran
Joined
21 Feb 2001
Messages
50
Location
Vilhelmina
Hej! Jag gör gärna egna rollspel och har flera projekt på G just nu, startar snart en hemsida. Jag har inga problem med att skapa spelen, världar osv. det är skitkul. Men det är svårare att komma på ett eget spelsystem. Kan man helt enkelt skriva spelen som kampanjer fast inkludera andras regler. Vad tycker ni som skriver eget, kan man få "låna" era regler?

MVH // tomas
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Varför kollar du inte de generiska regelsystem som GURPS eller, mitt personliga favoritsystem, Fuzion?

Fuzion är dessutom gratis och går att hitta på Meta-Earth. Spel som Sengoku (japansk fantasy), Usagi Yojimbo (Japansk animorf fantasy), Bubble Gum Crisis (Anime Sci-Fi) och flera andra släppta spel använder sig av de reglerna.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
är böjd att hålla med min kamrat Kalcidis. Gör man ett eget regelsystem passar det oftast bäst till det spel man gör. tex är det kinkigt att göra om regler anpassade till Fantasy till Sci-Fi.
Däremot är juh de där systemen som jag inte vet så mkt om, bara grundprincipen i Fuzion (som Mr. K. har prackat på mig [le]) ööö nu tappade jag tråden totalt..... ah. de är bra för såna ändamål som du söker, dvs göra en värld och slänga in den i ett regelsystem.
men du får gärna ta en titt på mitt system när det blir klart.
NEJ, inte OM det blir klart, alla pessimister. NÄR det blir klart. Sådeså!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Personligen har jag inte något pricipiellt emot att någon använder mitt regelsystem till en annan värld så länge det tydligt framgår vems systemet är och annat reguljärt copyrightskruffs, tvärtom är det faktiskt smickrande om någon vill använda mina regler. Vissa system går nog bra att använda till mer än värld med smärre förändringar så länge man ligger på ungefär samma detaljnivå t.ex. (och har samma åsikter om hur saker skall repressenteras i regelsystemet, strid t.ex. :gremsmile: ).
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Apropå Universalsystem...

BESM (Big Eyes, Small Mouth) är ett ypperligt universalsystem. Visserligen är det animé/manga-influerat, men det går att använda till alla spelgenrer, och man behöver ju inte ha så mycket mangabetoning på det, om man inte vill.

/Skuggvarg
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Hej! Jag gör gärna egna rollspel och har flera projekt på G just nu, startar snart en hemsida. Jag har inga problem med att skapa spelen, världar osv. det är skitkul. Men det är svårare att komma på ett eget spelsystem. Kan man helt enkelt skriva spelen som kampanjer fast inkludera andras regler. Vad tycker ni som skriver eget, kan man få "låna" era regler?"

Jaförfaen! Men, som Illern sade så vist, då ska det till att vara tydligt utmärkt vem som gjort vad.

--
Björn


"There are nights when the wolves are silent, and only the moon howls."
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Svar: Ja

Personligen anser jag att det är helt ok att använda något av de spelsystem jag själv skrivit. Det finns dock två krav:

1) Det ska vara beskrivet med egna ord; alltså inte kopierat ur någon .PDF fil och sedan inklistrat i Word...

2) Någonstans i en Credits lista eller motsvarande ska det finnas en kråka angående vem som gjort systemet, även om det bara är ett namn i ett hörn.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Apropå Universalsystem...

tänkte bara lägga in:
systemet som BESM använder heter TriStat, och är faktiskt ett universellt system... Det är manga-inspirerat eftersom BESM _är_ ett mangarollspel.

Se bara på deras andra rollspel: Action in Hong Kong (eller nåt liknande)... Typisk hongkong action. Där är färdigheter och liknande anpassade till det... Naturligtvis har de andra rollspel, men jag har ingen lista... (personligen gillade jag aldrig TriStat systemet, men det är ju vad jag tycker)...



/R - teknologiprov om 25 minuter, and counting
 

Lord Hellfeuer

Veteran
Joined
6 Dec 2000
Messages
12
Svare är enkelt: Du kan altid låna andras regler. Som privatperson kan du i stort sett sno hur mycket du vill. Skall du ge ut något kan du ju kolla om någon har Copyrightat ett regelsystem (hur nu det skulle gå till) innan du går till tryckeriet. Ett varningens ord dock: om du snor från folk du spelar med, kommer de att upptäcka dig förr eller senare. För att undvika trubbel, skulle jag råda dig att fråga innan du kncker ifrån dem. En annan bra regel är "Äras dem som äras bör". Lånar du av någon så gör åtminstone den personen så mycket rättvisa att du inte lallar runt och säger att det var DU som hittade på allt. Med dessa två gyllene rollisregler i mine kan du lugnt gå vidare. Lycka till !
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Apropå Universalsystem...

Korrekta slutsatser. Jag lät bli att nämna allt det där, dock inte med flit.

/Skuggvarg
 
Top