Nekromanti Nya Egenskaper i Strid

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Har en fundering till mitt projekt som löper vid sidan av mitt vanliga arbete.

Tänkte att utveckla en version av stridsreglerna med "alternativa" stridsegenskaper. Skulle man inte kunna låta en karaktärs stridbara förmågor bero mer på värden härledda från grundegenskaper istället för egenskaperna själva?

Tänkte därför testa och höra vad ni säger om t.ex. Stridsinstinkter. En rollperson skulle ha flera olika stridsinstinkter som beror på hur dennes grundegenskaper ser ut.

Så istället för att använda stryrka för att räkna ut skada skulle man använda instinkten "aggression" (som skulle vara ett värde utvunnet ur styrka, empati och självdisciplin/viljestryka). För att se om en person lyckas parera ett anfall skulle man använda instinkten "försvar" (som då är utvunnet av t.ex mental snabbhet och självdisciplin/viljestryka). Initiativ i strid skulle t.ex kunna utnyttja instinkten "kvickhet (eller reflexer)" som då är utvunnet ur mental snabbhet, vighet och självdisciplin/viljestryrka.

Detta för att illustrera nyanserna i en persons möjligheter att reagera och agera i strid. En tanke bara. Kom gärna med synpunkter.


The Chronicler[br]
As the story goes...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En annan idé är ju att låta grundegenskaperna vara det man faktiskt använder. M.a.o i ditt fall ha grundegenskaperna Aggression, Försvar och Kvickhet i stället för styrka, empati, viljestyrka, mental snabbhet m.fl.

så behöver man inte räkna så mycket...
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Ja, eller låt erfarenhet, dvs FÄRDIGHETER styra - eftersom det är det som ändå har någon effekt i strid. En soldat som ej har sina "´basic moves´i ryggmärgen" dör. Garanterat.

För att få dessa "moves" in i ryggmärgen på en soldat räknas bara träning och åter träning. Det är inget man föds med tyvärr. Således är det inga egenskaper - utan färdigheter.

Däremot kan vissa personer besitta egenskaper som gör det lättare att lära sig färdigheterna.

Eller som min gamla trupparfänrik om och om igen repeterade:
"-Tvekan dödar"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Håller med Morgath

Det är ju så att en person inte har egenskaper utan det går ju faktiskt på ren kunskap (till stor del iaf). En gröngöling dänger inte en soldat.. i normala avseenden. Men det är ju en idé. Du skulle ju kunna utveckla exempelvis Eons sridsvana till flera olika färdigheter. Eller kanske så att man har ett värde i stridsvana som man kan fördela, så att en person kanske är väldigt aggresiv och slår hårt, men usel på att försvara sig.

Vet inte om du har sett de regler till EDD som kom med i en sinkadus. Där hade man de vanliga grundegenskaperna, men sedan var de även uppdelade. Styrka var på Råstyrka och "uthållighets" styrka typ... osv... Det var en ganska bra idé, men man skulle kunna utveckla den.

Ex.
Olle har 10 i Stridsvana
Han är en aggresiv person så i Stridsvana:aggression har han 13. Dock slår det ut på något annat, i Olles fall så har han bara Stridsvana:försvar 8 och Stridsvana:Finess 9
Och resten av Stridsvana:"delegenskap" 10

Dessa Stridsvana:egenskap påverkar i sin tur Olles värde. Så hans anfall blir lättare om han har aggression och försvar svårare pga SV:försvar.

eller nått...
Det blir en balans så att en erfaren dänger bättre en en ny utskolad, men man kan få sin aggressiva barbar att bli som en bärsärk maskin som aldrig parerar...

Det var bara något jag kom på nu. Om du gillar det får du gärna utveckla det, skulle kanske bli intressant.

/Jan - flummar lite på jobbet idag
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Okej, jag berättade kanske inte hela storyn (som vanligt).

I mitt system använder man sig av egenskap plus färdighet för att få en karaktärs förutsättning. Vad jag menade var alltså instinkt plus färdighet istället för egenskap plus färdighet.

Färdigheter ger alltså den påverkan erfarenhet och träning bör ge, precis som ni skrev i ovan inlägg.

Yo yo yo

The Chronicler[br]
As the story goes...
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Som jag ser det så är det trevligt med lite nya stridssystem, själv så anser jag att det finns tre gyllene regler när det gäller stridssystem, ett stridssystem ska enligt mig vara enkelt, realistiskt och roligt. Nu påpekar jag INTE att ditt stridssystem inte är det utan framför bara min åsikt om hur jag tycker att ett stridssystem ska vara.

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Såhär är det va..

Egentligen så föds man inte med grundegenskaper heller.

Om ni vill veta: I mitt system så baseras grundegenskaperna på färdigheterna, eftersom dom är ett
genomsnitt på hur man klarar av att använda sina förmågor "utanför" färdigheterna.


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top