NYHET Nya Drakar och Demoner

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tycker defintivt att det kan vara coolt med tomtar, knytt, skrymt, ynk, svartnissar och förfäder som antingen skymtar i marginalerna eller är fokus för kampanjer på smurfskala. Givetvis påverkar det tonen och vilken typ av spel det är (precis som ankor, mörkeralver och edgelordvampyrer) men jag kan tänka mig flera coola spelupplägg, inklusive på Drakar och Demoner-skalan som har med dem.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag gillar ankor men vill inte ha ett ankspel. Jag tyckte att Seters setting med bara människor och magi verkar spännande och skulle kunna tänka mig att rollspela där. Jag kan mycket väl tänka mig att spela tomte men helst inte en pyssling utan som tomten porträtteras i de fem legendarerna. Skulle vara coolt att spela - TOMTEN - .

En gång om året åker jag land och rike runt och delar ut klappar till snälla ungar, från Krun till Kardien i min magiska släde. Övriga dagar plundrar jag drakskatter och köper upp leksaker från svartalfer och dvärgar för att ha råd med alla pryttlar
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Kan detta vara den springande punkten? Du förväntar dig en omdaning av DoD, medan många andra ser det som uppsamling och modernisering av DoD 84 - 91. Dessa två synsätt kan ge upphov till ganska olika förväntningar.

Min tolkning av intervjun återgiven i tråden är att det snarare är det senare. Då följer anknärvaro med stor sannolikhet. Sedan kan man tycka olika bra om det, men så tro jag att det är.
Ankorna var redan på väg ut 91. Känns konstigt att ha med dem om det är en modernisering man är ute efter. Ska man ha med vikingarna från havets vargar också?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag måste säga att jag inte alltid gillat ankor, men att den här tråden definitivt fått mig att ställa mig på ankfalangens sida.

Själv leker jag bara hyperseriösa och jättevuxna rollekar med mina kompisar. Med våld och blod och sånt, och allt är jättemörkt. Absolut inga töntiga ankor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag måste säga att jag inte alltid gillat ankor, men att den här tråden definitivt fått mig att ställa mig på ankfalangens sida.

Själv leker jag bara hyperseriösa och jättevuxna rollekar med mina kompisar. Med våld och blod och sånt, och allt är jättemörkt. Absolut inga töntiga ankor.
MODERERING

Det bekommer dig inte att fortsätta peta i något som föranlett en moderering. Undvik sådant.

/Magnus
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
För att prata om ett helt annat ämne så hoppas jag verkligen på en fet magibok där alla magiskolorna från förr finns med och kanske några fler därtill! Den gamla magiboxen gav oss så otroligt mycket inspiration och alla egenheter som de olika inriktningarna gav gjorde att vi kunde knåpa ihop alla möjliga fantasifulla magiker. Tror inte att någon annan enskild produkt gett oss så mycket inspiration till karaktärsskapande!

Med det sagt får gärna reglerna för magi ses över då man blev hopplöst urusel som magiker i gamla DoD 😄
 

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
25
Landmaneter, svampmän och tomtar kommer från sinkadus nummer 2. Kan det bli mer klassiskt?

I början av mitt rollspelande spelade jag nästan uteslutande människor, absolut inte alver de var ju trädkramande mullefolk, dvärgar fick jag inte kläm på förrän jag började spela Warhammer i tjugoårs åldern. Fattade inte hur någon skulle vilja spela en liten skäggig gubbe.
I sinkadus nr tre är ju ankorna på omslaget. De fanns ju typ från 85.

Alla får ju spela som dem vill. Jag hade en Sl som slog en t100, och sen slog upp monsterboken och så slogs vi mot monstret på sidan. Sen förflyttades vi en km och sen slog han igen. Jag har fajtats mot skelett, amöbor och kentaurer på samma vägsträcka mellan Kandra och Entika.
Var det ingen mer än jag som använde slumpmötestabellerna från monsterboken? Kunde bli lite hur som helst men de fanns ju där och då skulle de användas.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag tycker defintivt att det kan vara coolt med tomtar, knytt, skrymt, ynk, svartnissar och förfäder som antingen skymtar i marginalerna eller är fokus för kampanjer på smurfskala. Givetvis påverkar det tonen och vilken typ av spel det är (precis som ankor, mörkeralver och edgelordvampyrer) men jag kan tänka mig flera coola spelupplägg, inklusive på Drakar och Demoner-skalan som har med dem.
Som det lät på intervjun så kommer spelet vara en klassiks första boxarna sandlåda där man får raser, yrken o monster för lite allt möjligt fantasy rollspelade, allt från Astrid Lindgren artat, John Bauer stil, Tolkien grejer, eller DnD-ig grottröjande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det skall vara ankor som tjattrar , minotaurer som brölar , vargmän som ylar , karkioner som flaxar.

I norr skall skall vara barbarer i pälskalsonger som skulle få självaste Manowar att gråta av lycka och bli hårda i läderbyxorna dom skall samsas med snöalver med tydlig inspiration ifrån inuitiska folkstammar . I öst skall det vara mystiska pseudo asiatiska munkar som studerar filosofi och är mästare på obeväpnad strid , i söder skall det vara infödingsstammar i dimtäta djungler , i väst skall vi ha vanliga tråkiga pseduo européer sedan skall vi klämma in pseudo arabiska köpmän på nån form av fantasy kameler i nån öken nånstans . Vi måste även ha dvärgar och vanliga alver och hober och Orcher och vartenda fantasy folkslag vi kan komma på.

Jag vill se ett sjuhelvetes fantasy-multikulti.
 
Top