NYHET Nya Drakar och Demoner

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Tomtar borde per definition vara hipsters. De har både skägg och luva, och tycker antagligen det var koolt att bo på landet långt innan både Miljöpartiet och Gröna Vågen.
Ja, nog fasen var tomtarna med på Woodstock? Och naturligtvis brygger de egen öl i tomteverkstan.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Gör det som en tredjepartsmodul!
Tanken finns. Antropomorfa ankor är rimligen inte heller ett skyddat varumärke så länge man håller fingrarna borta från allt som luktar Disney. Arne Anka kom ju undan sin okusin Kalle, om än med visst besvär.

Det finns ju dessutom fler svenska fantasyspel som skulle kunna bli hem för en värld av ankor. Jag tror, som sagt, att ankor säljer. Förmodligen även utanför Sverige.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Tomtar borde per definition vara hipsters. De har både skägg och luva, och tycker antagligen det var koolt att bo på landet långt innan både Miljöpartiet och Gröna Vågen.
Ja vore det intressant att höra vad ankofilerna tycker om tomtar? Kanske som spelbar ras dessutom?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Ja vore det intressant att höra vad ankofilerna tycker om tomtar? Kanske som spelbar ras dessutom?
Vill du spela tomte, spela tomte! Vill du inte ha med tomtar, ignorera dem. Fattar fortfarande inte problemet? Om ankor är med som spelbar karaktär på sidan 11, riv ut sidan elva ur boken och elda upp den. Problemet löst.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Förlåt, men jag måste bara få skriva av mig lite, Jag blir både konfys och förvånad när jag hör om att ett spel blir töntigt om ett visst fabeldjur eller liknade är med i settingen. Under min uppväxt var det aldrig coolt med rollspel, ALDRIG. Jag ljög om det i min grundskoleklass och under min gymnasietid, på mitt första arbete som slaktare berättade jag aldrig för de andra slaktarna att jag spelade rollspel. Skämdes jag, nä men jag trodde inte det var några andra rollspelare där. I efterhand har jag fått veta att de fanns även andra på slakteriet som ägnade sig åt rollspelande.
Så när forumfolk här gastar om att det blir töntigt med ankor.
Är det inte hela grejen med rollspel? Hade jag varit cool hade jag väl hoppat fallskärm, surfat eller åkt offpist.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vill du spela tomte, spela tomte! Vill du inte ha med tomtar, ignorera dem. Fattar fortfarande inte problemet? Om ankor är med som spelbar karaktär på sidan 11, riv ut sidan elva ur boken och elda upp den. Problemet löst.
Dy kringgår frågan. Tycker du tomtar bör finnas med i nya D&D? Kanske till och med som spelbar ras?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Förlåt, men jag måste bara få skriva av mig lite, Jag blir både konfys och förvånad när jag hör om att ett spel blir töntigt om ett visst fabeldjur eller liknade är med i settingen. Under min uppväxt var det aldrig coolt med rollspel, ALDRIG. Jag ljög om det i min grundskoleklass och under min gymnasietid, på mitt första arbete som slaktare berättade jag aldrig för de andra slaktarna att jag spelade rollspel. Skämdes jag, nä men jag trodde inte det var några andra rollspelare där. I efterhand har jag fått veta att de fanns även andra på slakteriet som ägnade sig åt rollspelande.
Så när forumfolk här gastar om att det blir töntigt med ankor.
Är det inte hela grejen med rollspel? Hade jag varit cool hade jag väl hoppat fallskärm, surfat eller åkt offpist.
Nej hela grejen med rollspel är inte att det ska vara så töntigt som möjligt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nej hela grejen med rollspel är inte att det ska vara så töntigt som möjligt.
MODERERING

Så som du går på nu kan jag bara dra slutsatsen att du trollar för att få reaktioner från de andra forumiterna. Så jag ger dig en chans att skärpa dig, annars bannas du från tråden.


Och ni andra, sluta svara på uppenbara trollningar.

/Magnus
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ska vi starta en separat tråd om ett fantasyspel med ankor i centrum? Det behöver ju inte vara Drakar & Demoner, men kanske kan vara det.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Alltså, blev du biten av en hipsteranka som barn eller vad är det frågan om? Gör det ont i dig om vi vill ha ankor, tomtar och flygande grisar i våra spel?
Nej bara att se detta i en omdaning av D&D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Detta ska inte ses som ett inlägg i debatten om ankor, utan är mer en allmän reflektion rörande tomtar och annat småknytt i Drakar och Demoner. Jag har ju skrivit en del fanmaterial till Drakar och Demoner Trudvang i min ungdom och det äventyr som fick mest uppskattning, som flest personer läste och som fick högst betyg bland recensionerna hade med pysslingar som en central punkt. Nu är det ju svårt att lista ut hur andras tankar går om ens äventyr men jag tror att folk trots detta tyckte att äventyret hade en ganska karg Trudvang-stämning. Detta berodde nog i första hand att jag lyckades få den på den tiden okände, nuförtiden hyllade och alltid lika fantastiska Reine Rosenberg att illustrera äventyret! Jag tror att svärtan i hans bilder gjorde att man tog pysslingarna mer seriöst än vad man skulle gjort annars. Så jag tror att en medvetenhet om layout och illustrationer betyder mycket rörande vad som känns rimligt och inte rimligt runt vilka varelser som passar i spelet.

(Menar inte med detta inlägg att slå mig själv för bröstet vad gäller äventyret, jag personligen tycker inte att det är särskilt bra)

 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Nej bara att se detta i en omdaning av D&D
Kan detta vara den springande punkten? Du förväntar dig en omdaning av DoD, medan många andra ser det som uppsamling och modernisering av DoD 84 - 91. Dessa två synsätt kan ge upphov till ganska olika förväntningar.

Min tolkning av intervjun återgiven i tråden är att det snarare är det senare. Då följer anknärvaro med stor sannolikhet. Sedan kan man tycka olika bra om det, men så tro jag att det är.
 
Top