NYHET Nya Drakar och Demoner

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Du menar att tankarna på en Gimli eller annan fantasydvärg osökt går till dvärgarna i en Disneyfilm på samma sätt som ankorna går till Kalle anka? Är det därför fantasygenren är full av ankor och dvärgarna töntighet och malplacering i drakar och demoner sen 80–talet?
Fast det är ju inte för alla som tankarna går till Kalla Anka. Att dvärgar är mer poppis har ju lite som du själv antyder en koppling till Tolkiens dvärgar, inte att dvärgar i sig själva skulle vara häftigare än ankor.

Tror knappast vurmandet för kalle ankor i första hand anförs av folk som vill ha en seriös fantasy utgåva. Det är möjligt att personerna du refererar till är ankofila undantag.
Alltså som sagt, jag vet inte vad jag ska svara på. Att (medvetet eller omedvetet) missuppfatta posten från @Oscar Silferstjerna , att ignorera alla som intygar att de vill att ankor spelar seriöst och hysa en ytterst vag allmän misstanke om att folk har en dold plan att ljuga om sina avsikter och göra ett flamsigt barnspel är mer än vad jag klarar av att diskutera, det blir för alldeles konstigt helt enkelt. Jag lägger ner samtalet om ankor från min sida.
padme.png
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
... hipsterfieras ...
Jag förstår inte vad som menas med detta. Vad är hippt inom rollspel just nu? 5E? Välproducerad AP? Skräck? OSR? Funktionalitet/minimalism? 80-talsestetik? Något annat? Och hur relaterar det till (o)seriösa rollspel? Kanske ett ämne för en annan tråd ...

Rätta mig också gärna om jag har fel men har inte ligan redan bekräftat att det blir ankor i nya DoD?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är inte vidare investerad eller intresserad alls i kommande Drakar och Demoner då jag redan har en massa bra spel med fantasy-tema. De bästa Drakar och Demoner världarna är för mig, Chronopia och Trudvang. Reglerna till Chronopia och högen med olika varianter av regler till Trudvang är alla lika dåliga, men världarna är fantastiska. Så jag personligen behöver inte mer Drakar och Demoner då jag även har andra fantasy-spel som jag spelar, EON-3 och A Song of Ice and Fire bland flera andra.

Betyder det att jag ogillar att det kommer fler Drakar och Demoner spel? Nej, knappast! Det är bra för dem som vill ha mer Drakar och Demoner samtidigt som det självklart inte magiskt eller på annat sätt tar bort de äldre versionerna som jag gillar. Det är helt enkelt en vinst för alla oavsett om man gillar ankor eller inte(jag gillar dem inte) eftersom det ger ännu fler spel och sätt att ha roligt på. Så gillar man inte ankor eller valfri annan aspekt av ett spel så släng ut just den delen.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Måste man ogilla hipsters? Jag vet att de upprör många, men inte mig. Det finns mycket som är mer upprörande än folk med sotarmössor och Apple-datorer.

Ett snyggt formgivet Drakar & Demoner med ankor i centrum tycker jag skulle vara klockrent. Typ ett mer retroaktigt Mouseguard RPG för 2020-talet. Fast med BRP-regler och människor inklämda i spelvärlden hörn som några exotiska och barbariska ”andra”.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag är inte vidare investerad eller intresserad alls i kommande Drakar och Demoner då jag redan har en massa bra spel med fantasy-tema. De bästa Drakar och Demoner världarna är för mig, Chronopia och Trudvang. Reglerna till Chronopia och högen med olika varianter av regler till Trudvang är alla lika dåliga, men världarna är fantastiska. Så jag personligen behöver inte mer Drakar och Demoner då jag även har andra fantasy-spel som jag spelar, EON-3 och A Song of Ice and Fire bland flera andra.

Betyder det att jag ogillar att det kommer fler Drakar och Demoner spel? Nej, knappast! Det är bra för dem som vill ha mer Drakar och Demoner samtidigt som det självklart inte magiskt eller på annat sätt tar bort de äldre versionerna som jag gillar. Det är helt enkelt en vinst för alla oavsett om man gillar ankor eller inte(jag gillar dem inte) eftersom det ger ännu fler spel och sätt att ha roligt på. Så gillar man inte ankor eller valfri annan aspekt av ett spel så släng ut just den delen.
En kompromiss är förstås att ha med ankor som spelbar ras i nån obskyr monsterbok utan att göra dem centrala i spelet och äventyren.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Måste man ogilla hipsters? Jag vet att de upprör många, men inte mig. Det finns mycket som är mer upprörande än folk med sotarmössor och Apple-datorer.

Ett snyggt formgivet Drakar & Demoner med ankor i centrum tycker jag skulle vara klockrent. Typ ett mer retroaktigt Mouseguard för 2020-talet. Fast med människor inklämda på ett hörn som några exotiska ”andra”.
Nej, men hipsters giller ändå inte drakar och demoner, stora produktionslinjer eller populära spel. Så är lite som att kasta pärlor för svin genom att försöka behaga denna (på forumet röststarka) grupp i nya D&D.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Måste man ogilla hipsters? Jag vet att de upprör många, men inte mig. Det finns mycket som är mer upprörande än folk med sotarmössor och Apple-datorer.
Jag tror att definitionen är att det bara är hipsters som ogillar hipsters.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Nej, men hipsters giller ändå inte drakar och demoner, stora produktionslinjer eller populära spel. Så är lite som att kasta pärlor för svin genom att försöka behaga denna (på forumet röststarka) grupp i nya D&D.
Kan du förklara hur dessa möjliga hipsters behagas i just den här tråden? Jag ser ingen som har förslagit ett Drakar & Demoner Midsommarkransen, men det låter faktiskt lite spännande nu när jag tänker på saken...
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Med risk för att vara tråkig så tycker jag att allt det här är settingspecifikt. Även om spelet inte till en början ska ha nån setting.

När jag började spela DoD så var det väldigt generisk fantasy vi spelade. Orcher, alver och dvärgar. Ibland nån enstaka halvlängdsman.

De andra raserna hade vi ju ingen relation till. När sen Ereb Altor tog fart på riktigt blev dock svarta piratankor en realitet på något sätt. De var inte Kalle ankor utan just härdade pirater. Och det var först då vi såg ankor i spel både som RP och Slp:er.

Många av raserna ovan var dock aldrig något särskilt framträdande fokus i Ereb Altor. Dessa ignorerade vi oavsett om de var barnsliga eller skitcoola, för vi hade ingen relation till dem.

Lite så tror jag det kommer bli med DoD-22. Det som plockas upp på ett seriöst sätt i spelvärlden och vävs in i ett sammanhang har potential att bli nåt annat än bara ”fåniga varelser”. Men om det bara är en uppsättning värden i en regelbok eller bestiarium så är risken stor att de istället bara stör.

//EvilSpook
Landmaneter, svampmän och tomtar kommer från sinkadus nummer 2. Kan det bli mer klassiskt?

I början av mitt rollspelande spelade jag nästan uteslutande människor, absolut inte alver de var ju trädkramande mullefolk, dvärgar fick jag inte kläm på förrän jag började spela Warhammer i tjugoårs åldern. Fattade inte hur någon skulle vilja spela en liten skäggig gubbe.
I sinkadus nr tre är ju ankorna på omslaget. De fanns ju typ från 85.

Alla får ju spela som dem vill. Jag hade en Sl som slog en t100, och sen slog upp monsterboken och så slogs vi mot monstret på sidan. Sen förflyttades vi en km och sen slog han igen. Jag har fajtats mot skelett, amöbor och kentaurer på samma vägsträcka mellan Kandra och Entika.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Funderar du över det så har du troligen inte gjort det.


Bara för att lugna dig: inte vad jag kan se i den här tråden. (y)
Bra, för jag anser mig själv behärska hur man använder just ”de” och ”dem”. Men man vet aldrig och det är för mig bättre om någon påpekar ett misstag så jag slipper upprepa misstaget i framtiden. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Alla får ju spela som dem vill. Jag hade en Sl som slog en t100, och sen slog upp monsterboken och så slogs vi mot monstret på sidan. Sen förflyttades vi en km och sen slog han igen. Jag har fajtats mot skelett, amöbor och kentaurer på samma vägsträcka mellan Kandra och Entika.
Klassiskt! Vilken grej, det är alltid så jävla kul att höra hur olika man spelar ibland.
 
Top