Nekromanti Nya demon frågor.

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Hej. Vad är skillnaden? typ en vandöd rang 3 är ju dålig, medans en rang 3 demon e hyffsat bra. om man kollar i V&N. Så hur stark är en rang 3 demon, och hur stark är en Rang 5 demon? Och hur vet man vad man har kallat ner? det kan ju lika väll vara en Diabol som en Dubbelgångare eller?
Andra tråden blev så stökig ^^
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
jag tror dina frågor blir besvarade i den kommande modulen "Demoner & Demonologi".

f.ö så tycker jag att du hade kunnat göra _en_ tråd med alla dina demon-frågor istället för tre.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Hehe, ja men jag sitter eller jag satt och höll på med det medans jag var här, så kom dom ju upp en efter en bara. Nu e det dags för en ny fråga dessutom hehe.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Magisk rang, lite tankar

Det vi sett av Rang-systemet i Eon hittils verkar helt schizofrent. Alla varelser verkar låsta till en nivå - människor har tex alltid 3, drakar alltid 8, medan vandöda och demoner tycks funka helt annorlunda. Jag vet inte riktigt, men jag gillar inte hur det använts iallafall.

Min spelgrupps lösning på det hela hittils återfinns på Drunoks Drängar: Formeln för att beräkna en varelses magiska rang är helt enkelt (PSY+VIL)/7. Med drakarnas typvärden får både Lumian och Mortuach då rang 7, medan en typisk lisch får rang 4. Systemet är med andra ord inte helt adekvat, då det tar inte hänsyn till några förmågor varelsen besitter i övrigt.

Så vi får tillämpa lite spelledarförnuft tills vi gjort någon slags riktlinjer för det hela. En varelses fysiska förmågor, det må vara enorm storlek, jättelik styrka, regeneration eller sjuttielva ögon påverkar aldrig den magiska rangen. Det gör däremot alla förmågor som är magiska och/eller psykiska till sin natur. Var drar man gränsen mellan fysiska och dylika psykiska förmågor? Jag skulle såhär spontant säga att allt som har sitt ursprung i Primalkrafterna (krono-, nomo-, ataxatropi), Kosmiska krafter (helio-, seleno- och astrotropi) samt de psykiska aspekterna (teo-, daimo-, oneiro- och psykotropi) påverkar den fysiska rangen, medan saker som har sitt ursprung i Livskrafter, Grundkrafter, Elementarkrafter och Symbolkrafter inte gör det. Grunden är fortfarande (PSY+VIL)/7, vilket sedan modifieras med hur mäktiga varelsens förmågor kan anses vara.

Vi tar några exempel:

Alver är odödliga och läker blödning skitfort. De omges av ett biotropiskt fält som upprätthåller deras 'eviga' liv. Eftersom fältet är biotropiskt till sin natur och helt bundet till det fysiska planet har deras själar precis samma rang som människors - det är väldigt lite som egentligen skiljer en människo- och alvsjäl åt.

Troll är jättestarka och regenerar skador och så, men allt är fortfarande bundet till deras fysiska kropp. Deras själar är inte starkare än deras Psyke och Viljestyrka tillåter.

En lisch, däremot, drar delvis kraft ur Avgrunden, som är en plats på andeplanet. Hans själ, inte bara hans kropp, är betydligt mäktigare än vanliga dödligas. Därav bonusar på rangen, kanske hela +7, så en genomsnittlig lisch slutar på 11.

Inalea har Psyke 13 och Viljestyrka 15, och hennes grundläggande Rang blir således 4. Hennes demoniska förmågor är egentligen inte sådär jättemäktiga per se, men det finns en enorm kraftpotential i dem som hennes mänskliga kropp bara delvis förmår hantera. På något sätt har hon märkts av inflytandet från Athamrael, en demon av mycket hög rang med snarlika förmågor. Jag skulle lägga typ 2 till hennes rang, så den slutar på 6.

Chardlón var en mycket stor och stark demon som var nästintill omöjlig att döda, men han hade inga anmärkningsvärda magiska förmågor - rangen var kanske 4 eller så.

Ancharoc, däremot, var inte i närheten av Chardlóns fysiska kapabiliteter, men ett övermänskligt intelligent och psykiskt mycket mäktigt väsen. Hans rang var 15. Det krävdes en gud för att få honom på fall, och inte ens då kunde han dö - han bannlystes bara ut i tomrummet.

En drake skulle jag ge kanske 15 i rang. Deras enorma krafter är huvudsakligen elementbaserade, men de är fortfarande mycket mäktiga rent astralt. Mer än lischen, men egentligen inte jättemycket mer. Frånsett då det faktum att de egentligen aldrig kan dö, oavsett vad. Jag får ta mig en funderare på't, deras typiska rang borde kanske vara än högre ändå.

Azathoth är ett problem här, om vi skulle vilja infoga honom i Mundana. Han har nämligen 0 i Psyke, samtidigt som hela universum kretsar runt honom. Man får helt enkelt ta för givet att han besitter nån slags krafter som motiverar en skyhög rang. Men visst, det är väl också tänkbart att De yttre gudarnas herre helt enkelt har rang 1 :gremsmirk: Hans bitch Nyarlathotep (som jag gosar med i min avatar ovan) lär ändå kuta runt med rang sjuttielva (han har Psyke 100 nånting i Call of Cthulhu-rollspelet).

Nå...det var lite tankar. Jag ska försöka utarbeta vettiga, verkligt genomtänkta regler för det här och lägga upp på Drunoks drängar.

- Ymir, spånar
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
(PSY+VIL)/7

Den formeln, har jag kommit fram till är inte helt korrekt. Varför? Den sätter nämligen minimigränsen där medlet borde ligga.

Alltså, medelsvensson i mundana har 10,5 i grundegenskaper vilket ger (10,5+10,5)/7=3. Kruxet här är att om man stiger en poäng under så trillar man ned på rang 2. 10,5 blir alltså minimigränsen för rang 3 och inte medlet som det bör vara.

Jag tror det blir rätt om formeln blir det något bökigare (PSY+VIL+3,5)/7.

Eller så trunkerar man inte rangen.

/Joel - känner sig begränsad av brist på matematisk förmåga.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Magisk rang, lite tankar

Helt schysst system, om man kollar på 0 i psy, så skulle han faktiskt inte kunna existera, då han inte hade nån som helst tanke, eller hur? så han är säkert speciell. Men min Demon hybrid fick 30 i PSY :gremcrazy: (vi skulle göra nån super hjälte kampanj) så jag använde hjälte attribut. men iaf då skulle hon vara runt rang 8-9 med hennes förmågor inräknade.. Tack ska du ha ännu en gång.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
30 i PSY?

Hur fick du det, hjälteattribut (2T6+9) blir som högst 21 plus eventuella rasmodifikationer på max 2, 23 alltså.

Då måste du fått ganska bra utfall på bagrundsslagen va? T.ex. 'Övernaturligt attribut'.

Hur har du tänkt att gestalta ditt PSY på 30.
Vara väldigt, väldigt intelligent eller lägga vikten på starkt psyke och bara väldigt intelligent?
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: 30 i PSY?

Japp, fick maximal utdelning och intelligent^^ fattar inte vissa slag får jag typ bara 1 till 2 annars bara 5-6 tror jag har suddat ut de andra talen på tärningen ^^. så hennes tålighet är 5 hehe, inta allt för bra!!
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Som jag förstått det så har rangen först och främst med att göra hur många magnituder som varelsens sanna namn innehåller 1Rang=1Magnitud. Därefter så vill jag förstå (men detta är jag inte säker på då jag inte äger regleböckerna och kan kolla upp det) att rang på något vis är bundna till antalet tärningar som man slår fram atributen med (givetvis med vissa mdifieringar).
exempel:
En Demon rang 2 har ett sant namn på 2 magnituder medan en Demon rang 5 har ett sant namn på 5 magnituder. Jag personligeren vill inte leka med demoner i eon som har över 3 i rang, då de börjar vara småläskiga.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Som jag förstått det så har rangen först och främst med att göra hur många magnituder som varelsens sanna namn innehåller 1Rang=1Magnitud. Därefter så vill jag förstå (men detta är jag inte säker på då jag inte äger regleböckerna och kan kolla upp det) att rang på något vis är bundna till antalet tärningar som man slår fram atributen med (givetvis med vissa mdifieringar)."

Det var också grundtanken med vår regel. Dock funderar vi på att bygga om den, då en mängd övernaturliga förmågor borde höja en persons rang betydligt.

Jag vänder mig för övrigt emot tanken på att människor snällt borde hålla sig till Rang 3. Rang innebär för mig ett mått på varelsens / andens kraft. En viljestark eller intelligent person är mer potent rent mentalt, och detta borde avspegla sig genom att dennes själ är svårare att betvinga med magi. IMHO, då.

--Björn, själsfrände
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Sent svar men, några förslag på hur detta skulle fungera regeltekniskt, kanske kommer det upp på Drunoks Drängar?
 
Top