Nekromanti Nya böcker ?

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det någon som har läst lite nya böcker inom fantasy och SF ?? Det skulle vara lite kul om ni kunde tippsa mig om det, är något sugen på att läsa lite nytt.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Inte nytt, men grymt

En bok som är allt annat än ny är George Orwells 1984. Boken gavs ut 1948 men det är trots sin ålder en av de bästa SF-böckerna jag läst.
Håller förresten på att utveckla en kampankvärld baserad på boken tillsammans med lite annat folk från forumet... Nån mer som är intresserad?

/Gollum - Storebror ser mig!

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Inte nytt, men grymt

Jag har hört att en boken ska vara otroligt bra. har inte lästa den men som det verkar på er så ska jag nog göra detta.
Låter intressan det där med att utveckla in spelavärld till denna bok. Har ni nått daum när detta sja släppas ?? Skulle vara kul att testa spelet !
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon som har läst lite nya böcker inom fantasy och SF ??"

Det senaste jag läste var Usagi Yojimbo samlingsvolym 10, "The brink of life and death". "Historien om Gud" av Karen Norton var en riktig höjdare, men är att betrakta som en populärvetenskaplig religionshistorisk bok. Annars kan jag rekommendera nästan vad som helst av Iain M Banks - det var fräscht och nytt och härligt att läsa SF igen.

Så nu ska jag gräva fram mina gamla Heinlein också. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Inte nytt, men grymt

Nej, det finns inget datum fastställt än, faktum är att vi än så länge bara är i planeringsstadiet. Det kommer att konstrueras för Studio Alfas rollspelssystem Femtio2 (hade ett annat namn tidigare, har för mig att några i redaktionen har fått alfa-testa det...?).
Arbetet sätter igång på söndag, så om nån är intresserad, hör av er till mig senast söndag 20.00!

/Gollum - planerar för fullt

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tyvärr skrivs det ju inte så mycket bra SF nu för tiden, men man kan ju passa påå att läsa alla klassiker man missat. Själv gillar jag Asimov.

Per
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Inte nytt, men grymt

Skulle vara kul att lite delaktig i det.
Hur har du tänkt att lägga upp det hela med skapandet av det hela ?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Asimov håller ju alltid. Jag tror att jag tyvärr har läst dte mesta. Men man kan ju alltid läsa det en gång till. man upptäcker ju alltid nått nytt när man läser böcker en 2:ra gång.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Inte nytt, men grymt

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Boken gavs ut 1948...<p><hr></blockquote><p>Egentligen var det meningen att den skulle komma ut då, men det blev uppskjutet till 1949.

En intressant fotnot: Orwell hade först tänkt kalla den 1964, men det tyckte förläggarna lät för pessimistiskt...

Ridijeck
besserwisser
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Inte nytt, men grymt

Ok, det ska jag göra.
Ska bli intressant & kul om jag fick vara med.
 

MacGyver

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Inte heller nytt, men...

Jag läste CS Friedmans Coldfire-trilogi (Black Sun Rising, When True Night Falls och någon mer) för ett par år sedan. Det är fantasy med lite sf-bakgrund. Annorlunda och skitbra. Det bästa jag läst i mitt liv faktiskt. Klart läsvärda även om man inte är intresserad av sf/fantasy. Tvivlar på att de finns på svenska, men den engelska versionen tror jag går att beställa från sf-bokhandeln (www.sfbok.se).

Mvh
Jonas
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Inte heller nytt, men...

Hmmm, låter helt klart intresant. Jag har för mig att jag har sett dessa böcker, me tyvärr så lånade jag dem aldrig. Ska ta och göra detta.
Man kanske får nått uppslag till något äventyr.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
??? Det skrivs väl massor med bra SF nuföriden!
Kolla bara in Mureen F McHughs lågmälda vardags-SF, tre böcker hittills (tror jag): China Mountain Zhang, Half the Day is Night och Mission Child (China Mountain Zhang är väl iofs inte så ny, den kom -93). Britten Jeff Noon skriver underbart bra surrealistisk, post-cyberpunk-SF i sin bokserie med Vurt, Pollen, Automated Alice, Nymphomation, Pixel Juice och så den senaste vars namn jag inte kommer ihåg. I den mera surrealistiska genren finns även amerikanska stjärnskottet Jonathan Lethem (som också skriver bra och snurriga deckare)...
Connie Willis (To Say Nothing of the Dog) och Justinia Robson (Silver Screen) har jag inte läst själv men hört mycket gott om.

mvh
Örnie
läser för lite SF
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Heinlein är en husgud härborta. (älskar den naiva "Egen rymddräkt finnes") Men det finns gott om goda SF-författare. Den enda haken som jag ser är att det inte översätts till svenska inom överskådlig framtid. Ok, jag har inget emot att läsa på engelska, men det begränsar inköpsställena om man vill ha tag i "nya" författare, eftersom små bokhandlare inte gärna tar in hur mycket som helst av utländsk litteratur. Tacka vet jag SF-bokhandeln... snacka om guldgruva och jag rekommenderar verkligen en titt i deras sortiment. Oavsett fantasy eller SF....

Lady Silver Wolf
 
Top