Gylf draken
Warrior
Har tidigare nämnt att jag vill ha nya regler till Alkemin, har nu skappat dem, kankse inte riktigt regler, utan mer insperation och vägledning för de som vill ha ett mer "stämningsfullt" Alkemi system.
tar gärna emot all sorters kritik, bara den är givande.
Har även bifogat en del Preparat för dem som vill prova.
Okult alkemi.
(en mer stämnings full väg)
Denna Alkemi ska baseras på helt andra ”teorier”, om man blandar spännande preparat i en gryta så poff har man sig en bestående förbannelse. Kanske inte riktigt så, men något liknande, en mer
”Mys-stämmning-märkligapreparat-mystik-teori-alkemi”
Istället för det gamla systemet då man med Generatorer och liknande ”band” en helt vanlig besvärjelse till något sorts föremål och sedan kunde använda det när man helst kände för det, istället för detta så tänkte jag mig en variant av den ”Harry Potter/Buffy/Charmed” : iska stilen.
(Vet att det nu skriker B:iga texter från en nybörjare i era huvuden, men läs gärna vidare)
Exempel:
Den gamla svartmagikern och alkemisten Leox har kommit över ett recept, ett recept där ett evigt ljus står omnämnt.
Visserligen är preparaten lite märkliga men inte värre än något han sett förut, också skulle förstås ljuset göra de mörka kvällarna vid böckerna lite enklare.
Han öppnar pergamentet och börjar att läsa.
Finger från munk eller präst, slår guld då stad slås av pest,
Torkad i blodeksblad något du ej finner i denna stad.
Aska från Häxbål så hett, blandas till gegga med brinnande fett.
Koka i elden med lågor så röda, elda med Benved och äggskal så spröda.
Bör geggan koka en dag?, låt oss se, Om detta ska lyckas så nog måste den nog de. Doppad nu fingret i geggan med hast, när lågan är tänd tar du upplyst rast.
Fingret är en början från munk eller präst, detta är trots allt Jargien och präster finns det, men hur ska man komma över ett finger
(Lösningen har tagits med i graven, från döda präster kan fingret tas, om med försiktigt också osynligt).
Torkade blodeksblad, ja men de har jag ju här hemma undra om det fungerar med torkade blad?
(Detta måste SL vara uppmärksam på, skall sådant godkännas, studera receptet och det tilltänkta resultatet före du bestämmer något).
Aska från häxbål så hett, det ska kanske inte heller vara några problem, det ska ju vara en bränning i övermorgon det hämtar jag då.
(SL bör presentera sådana här lösningar för R/p att preparaten spelas fram lägger till extra stolthetspoäng då allt är färdigt).
Leox har efter fyra dagar samlat ihop preparaten och börjar nu med processen.
Fingret ligger på spiselhällen, insvept i de stora mörkröda bladen, Leox har stänkt på lite vatten för att det ska blandas med den bundna giftet i bladen. Leox tar och börjar smälta djurfett i sin kittel, då det börjat koka tänder han eld på det för att sedan hälla i ”häxbålsaskan” det blir till en gråaktig fet gegga, elden släcks av askan och börjar i stället att koka lätt. Under kitteln brinner ben från en del djur och människor (prästen hade mer att dela med sig av) tillsammans med äggskalen från dagens frukost. Dagen går till ända och Leox får överlåta rörandet i kitteln till sin assistent. Vid middagstid följande morgon är geggan klar och det verkar fingret också vara, det har blivit som en torr pinne, mörkröd i färgen (färg från bladen)
Leox tar fingret med en tång och doppar det i geggan, en lätt puff hörs och elden slocknar, geggan stelnar med ett pysande ljud och i det lilla laboratoriet höjs spänningen. Försiktigt stoppar Leox ned handen i det stelnade fettet och plockar upp fingret, inte längre liknar det ett finger, snarare en blodröd klo bara på nära håll kan man ana fingerkonturerna, prästens nagel har, växt och blivit alldeles röd.
Fettet har trängt in i det torkade skinnet och fyllt ut det. Processen är fullkomlig.
Förnöjt öppnar Leox receptet för att i ljuset från det nya ”fingret” läsa det en gång till, till sin stora förvåning märker han att det nu står att man inte får ta fingret från en död präst, detta för att inte riskera att denne vaknar som vandöd och kommer för att kräva fingret tillbaka.
(Det sista är bara tänkt som alkemistisk komik och har inget med mina nya regler att göra)
Preparaten i den här processen är ihopsatta inte för att på kemisk väg skapa ett långt levande ljus utan för att med de olika preparaten böja och vända på olika sorters aspekter ända tills man får det som man vill, exempel
”gud vad svårt de e att förklara”
På vers!
Ett exempel på ett preparat som används för sina magiska effekter är.
Fingret från ett mördat barn, fött i diket av ett skarn (hora)
Att barnet är mördat (dött) har med nekrotropi att göra, att barnet är fött av ett skarn betyder kanske att det är oälskat, oönskat, ensamt. Att man använder just fingret kanske beror på att fingrarna eller händerna är kroppens verktyg för handling, man gör saker med händerna, kanske det var just med det fingret som han klöste över mördarens ansikte just innan han dog.
För varje Process bör SL i samråd med SP välja ut vilka preparat som behövs, (alternativt att SL sköter allt själv). De kraftfullaste av Processerna, som att t.ex. ge någon en allvarlig sjukdom eller liknande bör vara svåra, inte bara med ovanliga och sällsynta preparat i stor mängd utan också svårtolkade recept med långa och svåravklarade delar som kräver R/p med god erfarenhet och finurlighet.
På vers?
Processer på rim skall vara svåra att förstå, inte ett måste ibland kan det bara vara själva varan i rimmen som är viktig, många rimmar för att lättare komma ihåg ett sätt som forntida lagmän använde sig av.
Att skapa processer själv.
Att skapa dessa processer själv (som R/p) ska heller inte vara omöjligt, jag menar någon har ju skrivit de recept som R/p börjar med.
Att göra detta är dock väldigt svårt, man måste förstå magins böjningar och undermeningar, man måste alltså slå ett par svåra slag emot Teoretiska magi, Alkemi, Ockultism och Filosofi. Och detta bör också för allas bästa spelas fram, teorier bör från spelarens sida läggas fram och granskas av SL för bästa resultat.
Kongelat.
Kongelat som tidigare skapats av 12,6 kannor mjöl och sumpgas skall nu skapas
Genom att man ”öppnar” aspekten eller samlar den och därefter tvingar den till att inta fysisk form, ett kongelat.
(Jobbar på mer detaljer om detta inte räcker för att få er att förstå, vilket är förståligt)
Användnings områden?
Exempel på olika processer med den nya alkemin är:
Förbannelser:
1.Att förstöra så att någon inte kan bära barn.
2.Att ge någon en sjukdom.
3.Att få någon att glömma något eller berätta något (sanningsserum).
4.Att ge någon otur.
Artefakter och magiska ting:
1.Evigt brinnande ljus.
2.Magiska syror
3.Osynlighetsvatten
4. Magiska vapen som eld skjutande stavar.
Kongelat:
1. Kongelerande filament. O. S. V…
Kittel?
När man läser detta tror man kanske att alla ingredienser helt sonika kastas i kitteln och får kokas till de är färdiga, så är det inte, endast ett fåtal av dessa kombinationer kan kokas i kittel. Hur alla preparat förbereds är upp till SL…
”som ni kanske märker så lämnar jag ganska mycket regler Oskriva, ganska mycket som hänvisas till er Sl, det är för att detta är improvisationsregler som finns för stämningens skull, jag sår ett frö, det är upp till er att berätta vad som växer upp hos er”
Vandöda
Dessa regler kan smitta av sig vidare till de vandöda, har ni kanske märkt att de olika vandöda kan olika saker, och har olika egenheter/färdigheter som likt en knappt förnimbar gräns avdelar var och en från den andre:
Exempelvis så känner Nekrofagen av hjärtslag, kanske för att den kommer ifrån avgrunden säger ni. Men Ultor då som kan arbeta i grupp med kollektivt medvettande kanske dåliga exempel för vad jag försöker berätta men ändå.
Det finns däremot Ultorer som utan hjälp från Nekromantiker vaknat för att kräva hämnd, väldigt intressant inte sant?.
Varje människa, alv och dvärg är unik, olika de andra, var händelse formar den och så vidare, starka händelser kan enligt mig skapa ”märken” i individen till och med efter dess död, om personen efter ett mord flyr i flera år, bara för att senare en kall dag möta rättvisan på galgbacken, är han kropp då likadan som den som efter år av välgång dör stilla i sängen? Hur blir de om man animerar dem?
Enligt mig kan man ta vara på dessa händelser i personens liv och utnyttja dem då han/hon blir vandöd, det är då inte mannen/kvinnans personlighet och minnen som fortfarande fläckar den vandöde, utan de energier som stannat kvar i kroppen, t.o.m. efter dennes död.
För att bättra på min tes med ytterligare fakta vill jag hänvisa till sid 6 Vandöda och nekromanti ”nekrotropi” magikern (nekromantikern) kan uppleva dödsögonblicket på den person han alstrar ifrån om han drar energierna till sin kropp.
Exempelvis borde det kanske vara lättare att skapa en Havsgast med personer som drunknat. En ande med mycket VIL kanske en tapper krigare borde kunna påverka Belialen mer än en svagsint tiggare.
VH Jens.L "Flygsalva och glidvalla"
tar gärna emot all sorters kritik, bara den är givande.
Har även bifogat en del Preparat för dem som vill prova.
Okult alkemi.
(en mer stämnings full väg)
Denna Alkemi ska baseras på helt andra ”teorier”, om man blandar spännande preparat i en gryta så poff har man sig en bestående förbannelse. Kanske inte riktigt så, men något liknande, en mer
”Mys-stämmning-märkligapreparat-mystik-teori-alkemi”
Istället för det gamla systemet då man med Generatorer och liknande ”band” en helt vanlig besvärjelse till något sorts föremål och sedan kunde använda det när man helst kände för det, istället för detta så tänkte jag mig en variant av den ”Harry Potter/Buffy/Charmed” : iska stilen.
(Vet att det nu skriker B:iga texter från en nybörjare i era huvuden, men läs gärna vidare)
Exempel:
Den gamla svartmagikern och alkemisten Leox har kommit över ett recept, ett recept där ett evigt ljus står omnämnt.
Visserligen är preparaten lite märkliga men inte värre än något han sett förut, också skulle förstås ljuset göra de mörka kvällarna vid böckerna lite enklare.
Han öppnar pergamentet och börjar att läsa.
Finger från munk eller präst, slår guld då stad slås av pest,
Torkad i blodeksblad något du ej finner i denna stad.
Aska från Häxbål så hett, blandas till gegga med brinnande fett.
Koka i elden med lågor så röda, elda med Benved och äggskal så spröda.
Bör geggan koka en dag?, låt oss se, Om detta ska lyckas så nog måste den nog de. Doppad nu fingret i geggan med hast, när lågan är tänd tar du upplyst rast.
Fingret är en början från munk eller präst, detta är trots allt Jargien och präster finns det, men hur ska man komma över ett finger
(Lösningen har tagits med i graven, från döda präster kan fingret tas, om med försiktigt också osynligt).
Torkade blodeksblad, ja men de har jag ju här hemma undra om det fungerar med torkade blad?
(Detta måste SL vara uppmärksam på, skall sådant godkännas, studera receptet och det tilltänkta resultatet före du bestämmer något).
Aska från häxbål så hett, det ska kanske inte heller vara några problem, det ska ju vara en bränning i övermorgon det hämtar jag då.
(SL bör presentera sådana här lösningar för R/p att preparaten spelas fram lägger till extra stolthetspoäng då allt är färdigt).
Leox har efter fyra dagar samlat ihop preparaten och börjar nu med processen.
Fingret ligger på spiselhällen, insvept i de stora mörkröda bladen, Leox har stänkt på lite vatten för att det ska blandas med den bundna giftet i bladen. Leox tar och börjar smälta djurfett i sin kittel, då det börjat koka tänder han eld på det för att sedan hälla i ”häxbålsaskan” det blir till en gråaktig fet gegga, elden släcks av askan och börjar i stället att koka lätt. Under kitteln brinner ben från en del djur och människor (prästen hade mer att dela med sig av) tillsammans med äggskalen från dagens frukost. Dagen går till ända och Leox får överlåta rörandet i kitteln till sin assistent. Vid middagstid följande morgon är geggan klar och det verkar fingret också vara, det har blivit som en torr pinne, mörkröd i färgen (färg från bladen)
Leox tar fingret med en tång och doppar det i geggan, en lätt puff hörs och elden slocknar, geggan stelnar med ett pysande ljud och i det lilla laboratoriet höjs spänningen. Försiktigt stoppar Leox ned handen i det stelnade fettet och plockar upp fingret, inte längre liknar det ett finger, snarare en blodröd klo bara på nära håll kan man ana fingerkonturerna, prästens nagel har, växt och blivit alldeles röd.
Fettet har trängt in i det torkade skinnet och fyllt ut det. Processen är fullkomlig.
Förnöjt öppnar Leox receptet för att i ljuset från det nya ”fingret” läsa det en gång till, till sin stora förvåning märker han att det nu står att man inte får ta fingret från en död präst, detta för att inte riskera att denne vaknar som vandöd och kommer för att kräva fingret tillbaka.
(Det sista är bara tänkt som alkemistisk komik och har inget med mina nya regler att göra)
Preparaten i den här processen är ihopsatta inte för att på kemisk väg skapa ett långt levande ljus utan för att med de olika preparaten böja och vända på olika sorters aspekter ända tills man får det som man vill, exempel
”gud vad svårt de e att förklara”
På vers!
Ett exempel på ett preparat som används för sina magiska effekter är.
Fingret från ett mördat barn, fött i diket av ett skarn (hora)
Att barnet är mördat (dött) har med nekrotropi att göra, att barnet är fött av ett skarn betyder kanske att det är oälskat, oönskat, ensamt. Att man använder just fingret kanske beror på att fingrarna eller händerna är kroppens verktyg för handling, man gör saker med händerna, kanske det var just med det fingret som han klöste över mördarens ansikte just innan han dog.
För varje Process bör SL i samråd med SP välja ut vilka preparat som behövs, (alternativt att SL sköter allt själv). De kraftfullaste av Processerna, som att t.ex. ge någon en allvarlig sjukdom eller liknande bör vara svåra, inte bara med ovanliga och sällsynta preparat i stor mängd utan också svårtolkade recept med långa och svåravklarade delar som kräver R/p med god erfarenhet och finurlighet.
På vers?
Processer på rim skall vara svåra att förstå, inte ett måste ibland kan det bara vara själva varan i rimmen som är viktig, många rimmar för att lättare komma ihåg ett sätt som forntida lagmän använde sig av.
Att skapa processer själv.
Att skapa dessa processer själv (som R/p) ska heller inte vara omöjligt, jag menar någon har ju skrivit de recept som R/p börjar med.
Att göra detta är dock väldigt svårt, man måste förstå magins böjningar och undermeningar, man måste alltså slå ett par svåra slag emot Teoretiska magi, Alkemi, Ockultism och Filosofi. Och detta bör också för allas bästa spelas fram, teorier bör från spelarens sida läggas fram och granskas av SL för bästa resultat.
Kongelat.
Kongelat som tidigare skapats av 12,6 kannor mjöl och sumpgas skall nu skapas
Genom att man ”öppnar” aspekten eller samlar den och därefter tvingar den till att inta fysisk form, ett kongelat.
(Jobbar på mer detaljer om detta inte räcker för att få er att förstå, vilket är förståligt)
Användnings områden?
Exempel på olika processer med den nya alkemin är:
Förbannelser:
1.Att förstöra så att någon inte kan bära barn.
2.Att ge någon en sjukdom.
3.Att få någon att glömma något eller berätta något (sanningsserum).
4.Att ge någon otur.
Artefakter och magiska ting:
1.Evigt brinnande ljus.
2.Magiska syror
3.Osynlighetsvatten
4. Magiska vapen som eld skjutande stavar.
Kongelat:
1. Kongelerande filament. O. S. V…
Kittel?
När man läser detta tror man kanske att alla ingredienser helt sonika kastas i kitteln och får kokas till de är färdiga, så är det inte, endast ett fåtal av dessa kombinationer kan kokas i kittel. Hur alla preparat förbereds är upp till SL…
”som ni kanske märker så lämnar jag ganska mycket regler Oskriva, ganska mycket som hänvisas till er Sl, det är för att detta är improvisationsregler som finns för stämningens skull, jag sår ett frö, det är upp till er att berätta vad som växer upp hos er”
Vandöda
Dessa regler kan smitta av sig vidare till de vandöda, har ni kanske märkt att de olika vandöda kan olika saker, och har olika egenheter/färdigheter som likt en knappt förnimbar gräns avdelar var och en från den andre:
Exempelvis så känner Nekrofagen av hjärtslag, kanske för att den kommer ifrån avgrunden säger ni. Men Ultor då som kan arbeta i grupp med kollektivt medvettande kanske dåliga exempel för vad jag försöker berätta men ändå.
Det finns däremot Ultorer som utan hjälp från Nekromantiker vaknat för att kräva hämnd, väldigt intressant inte sant?.
Varje människa, alv och dvärg är unik, olika de andra, var händelse formar den och så vidare, starka händelser kan enligt mig skapa ”märken” i individen till och med efter dess död, om personen efter ett mord flyr i flera år, bara för att senare en kall dag möta rättvisan på galgbacken, är han kropp då likadan som den som efter år av välgång dör stilla i sängen? Hur blir de om man animerar dem?
Enligt mig kan man ta vara på dessa händelser i personens liv och utnyttja dem då han/hon blir vandöd, det är då inte mannen/kvinnans personlighet och minnen som fortfarande fläckar den vandöde, utan de energier som stannat kvar i kroppen, t.o.m. efter dennes död.
För att bättra på min tes med ytterligare fakta vill jag hänvisa till sid 6 Vandöda och nekromanti ”nekrotropi” magikern (nekromantikern) kan uppleva dödsögonblicket på den person han alstrar ifrån om han drar energierna till sin kropp.
Exempelvis borde det kanske vara lättare att skapa en Havsgast med personer som drunknat. En ande med mycket VIL kanske en tapper krigare borde kunna påverka Belialen mer än en svagsint tiggare.
VH Jens.L "Flygsalva och glidvalla"