Nekromanti Ny version?

Zodiac knight

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
12
Location
Drömmen
Jag är en nybörjare på rollspel, och undrar när det kommer ut en ny version av Drakar och demoner, senaste var ju 96 om jag inte mins fel..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag är en nybörjare på rollspel, och undrar när det kommer ut en ny version av Drakar och demoner, senaste var ju 96 om jag inte mins fel.."

Just nu ser det svart ut på den punkten. Rättigheterna till DoD är lite flytande - ingen vet var de är - och jag har inte hört om några planer på att ge ut DoD i nytryck.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Zodiac knight

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
12
Location
Drömmen
Det var ju synd,
Jag har bara spelat Chronpia och den världen är väl hyfsad antar jag, men det är för lite vilfmark för mig. Men hur många "tillägsböcker" till Chronopia finns det egentligen? (typ alver, svärd och svartkonst, hyrsvärdets handbok etc..)
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Vore ju förbannat koolt att ge ut allt igen. Alla handböcker och grejjor i en fet A4 bibel. Alla buggar fixade, all geografi, all politik, alla regler, alla raser, allt som nånsin gjorts lixom.

Kan bli lite svårt att hitta en bindning som skulle funka för 23623876 sidor dock...
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Ärligt talat - vad fan har du emot dod krister? Alltså, jag bara undrar varför du hugger på spelet hela tiden. Om hela jävla världen var full av misslor hade det fan inte varit kul. Då är tom ankor bättre.

Mac - som förövrigt ser att eon inte fått en enda röst i min poll

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ärligt talat - vad fan har du emot dod krister? Alltså, jag bara undrar varför du hugger på spelet hela tiden."

Är jag den ende här som har egenskapen att kunna se genom slöjan av nostalgin kring "Sveriges största rollspel"?

Det är en gammal spelvärld med en gammal spelmotor, som visserligen innehåller mängder med nostalgi men dessvärre är hopplöst föråldrad, enligt min ringa åsikt. Alla försök att "hotta upp" spelmotorn har slutat med att den blivit än mer komplixerad och inkonsekvent. När spelet försökte återupplivas blev det samma gamla söndertrimmade spelmotor med en hejdlöst överdriven spelvärld.

Nej, DoD är helt enkelt döende i ålderskrämpor. Låt den gamle stackarn somna in medan man ännu har goda minnen av det trevliga spelet. För det var trevligt, en gång i tiden.

Förklarar det min åsikt?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Okej, det förklarar din åsikt. Jag håller inte med. Drakar & Demoner är och förblir ett bra spel. Spelmotorn är lätt och snabb, det är kul och röjigt. Spelet stannar aldrig, det blir aldrig segt och långtråkigt - aldrig trista strider. Spelvärlden innehåller det man behöver för att spela ett bra rollspel. Men okej visst, är det nödvändigt att veta vilken pulsåder som det gick hål i så kan man spela Eon. Det är kul också. Det är bara det att jag inte ser vad som gör Drakar & Demoner dåligt - bara för att det är gammalt. Det förblir ett bra spel. Och jag vet att många håller med mig. <B>Väldigt</B> många.

Mac - trött nu. Godnatt.

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det är bara det att jag inte ser vad som gör Drakar & Demoner dåligt - bara för att det är gammalt."

Problemet är inte spelmotorn. Problemet är ansiktslyftningarna.

Man har försökt att "förbättra" och "föryngra" Drakar&Demoner med diverse tillägg och patchar som gör att spelet inte längre håller ihop. Alla de skumma handböckerna till DoD'91 innehöll miljooooner med skumma färdigheter som bara var smalare varianter av de gamla, och gjorde de gamla färdigheterna (och rollpersonerna) föråldrade. Det kom hundratals små extraregler som var inkonsekventa och jobbiga att hålla reda på redan i grundreglerna.

Vem minns till exempel inte den trevliga förenklingen när alla färdigheter kostar grundkostnaden gånger en faktor beroende på om huruvida den var sekundär eller primär, utom stridskonsterna som följde helt egna regler? Det där är bara ett av många exempel på småskumma specialregler.

Nej, vad DoD skulle behöva är en rejäl genomgång, storskrubbning, rundsmörjning och utkastning. En gång i tiden var 64 sidor regelhäfte tillräckligt för att spela DoD. Varför den nuvarande tillkrånglingen?

Och personligen tycker jag att DoDs strider är lika upphetsande som en baslinjeduell mellan Mats Wilander och Björn Borg.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag har inte spelat DoD sedan Expert, och då kändes det som ett okej system som skulle behöva några mindre förbättringar och några större. Grunden är vettig, men:

* Yrkena fyller ingen funktion. Ta bort dem och låt vilken karaktär som helst köpa vilka färdigheter som helst.
* Grundegenskaperna spelar för liten roll för hur bra karaktärerna är på sina färdigheter. (Detta är naturligtvis bara min personliga åsikt.) Ett system liknande det i Mutant 2 skulle vara bättre.

Jag är personligen inte så förtjust i magisystemet i praktiken, även om det i teorin är väldigt snyggt.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Fungus

Veteran
Joined
28 Jul 2000
Messages
6
...regelbok, vapen&rustningar, svartfolk, alver, dvärgar, väsen i chronopia, svärd och svartkonst, mörkrets väktare, mörkrets krigare (tror jag den heter), altors baksida, magi i chronopia, tre äventyr och det ska väl vara allt.
Mitt minne är som ett suddigum....
 

Zawash

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
3
Location
Oslo, Norge
Her er jeg dessverre helt enig med deg, Krille..
Den beste versjonen av DoD var expert, alt det som har kommet senere er for det meste tull(=fånigt?). DoD ble etter Expert inifisert av Warhammer-viruset: At alle tilleggsregler skal være ting som enda tøffere, flottere og bedre ann alt som er tidligere.
Person 1: Jeg har laget min kriger med grunnreglene. Han er tøff.
Person 2: Jeg har laget min kriger med krigarens handbok. Han er bedre enn din kriger!
Person 3: Hah! Det er ingenting! Jeg har heltenes håndbok, og min kriger MYE tøffere enn deres to tilsammen!!
Person 4: Jeg har drakmagi, og spiser alle dere til frokost!
Person 5: Bah! Jeg har Chronopia-reglene!
(etc..)

Problemet DoD expert-reglene har er at systemet ikke er skalerbart nok.. Det er greit nok for vanlige krigere som skal slåss mot orcher, svartalver og kanskje et troll av og til..
Problemet oppstår når man skal slåss mot større monstre. Hva med en kjempestor DRAGE? Hvor mye tåler en drage? Like mye som tre krigere tilsammen? Det er ikke mye.. Spillreglene greier ikke skalere opp når man skal håndtere STORE monstre.
Problemet kommer også når ferdighetsnivåene begynner å bli høye... Det er altfor lett å avansere altfor høyt, og grunnegenskapene har nesten ingenting å si for ferdighetene, noe som er helt feil.

I DoD fungerer reglene helt greit, så lenge man holder alt på et 'lavt' nivå...

Hva er løsningen?
1) Lag en DoD-variant! Forslag:
*STY er på en skala fra 3-18 for normale verdier, slik som INT er, men STY er nå i forhold til STO.. Så en drage kanskje har tresifret STO, men 'bare' 30 i STY, mens en kjempe(=jätte?) har høy STO, men bare 13-14 i STY...
*FYS er også på en skala fra 3-18. Antall HP er IKKE (STO+FYS)/2, men er på en formel som er lineært med STO, og ganget med en faktor som er avhengig av FYS, f.eks.(bare et forslag tatt ut av løse lufta:) STO * sqrt(FYS/10)... (sqrt = kvadratrot = square root).
*STO er høyere for store monstre. MYE større.
*Kostnaden for hvor mange ERF man må bruke for å høyne er ferdighet er avhengig av ikke bare hvor høy ferdigheten er, men også av andre ting, bl.a. hvor mye høyere ferdigheten er enn grunnegenskapen ferdigheten er basert på.
*Har du høy SMI og ikke bærer tungt, skal det være vanskelig å treffe deg.
*Kampsystemet må endres. Her liker jeg C&S(Chivalry&Sourcery).

2) Bruk et annet spillsystem, og konverter DoD-kampanjen til dette.

Problem til 1):
Dette krever mye spilltesting, og er vanskelig å få riktig..


Oh well.. På tide å jobbe!

Zawash.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Vore ju förbannat koolt att ge ut allt igen. Alla handböcker och grejjor i en fet A4 bibel. Alla buggar fixade, all geografi, all politik, alla regler, alla raser, allt som nånsin gjorts lixom."

Skulle det verkligen vara det? Varför inhandla samma moduler som man redan har. Som dessutom är spelade några gånger (äventyren alltså), för min del är det bara en kampanj jag icke spelat, av de som utgivits från slutet av 1980-talet. Men den håller vi på med i min grupp nu, fast då med EON:s spelsystem, där vi främst ändrat magin så den stämmer mer med Ereb:s.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Regelrevision - idéer

Många bra tankar där!

Att sätta STY i relation till STO är en intressant tanke, men jag förstår inte riktigt hur du hade tänkt att det skulle fungera i praktiken. Varför inte bara ge stora monster vettiga STY-värden i stället?

För monster behöver man ju inte låta KP vara avhängigt av grundegenskaperna över huvud taget, om man tycker att det ger dåligt resultat. Man kan ju säga att en jätte har 50+FYS KP i stället (eller vad man nu tycker verkar rimligt).

Jag tycker nog att grunden i stridssystemet är helt OK - inte fantastiskt bra, men OK. Jag föredrar dock Mutant 2:s färdighetssystem (som jag nämnde någon annan stans i den här tråden), dels för att färdigheterna är grupperade i trädstrukturer så att man automatiskt får en bättre kunskap om relaterade färdigheter, dels för att CL bestäms både av FV och grundegenskapen (CL i % = GEV * FV / 2, om jag minns rätt). Man använder dessutom inte ERF utan man har en viss chans att gå upp i FV beroende på nuvarande FV för en använd färdighet. Detta gör sammantaget att en karaktär med bra grundegenskaper (lika med goda naturliga förutsättningar för färdigheten i fråga) snabbare uppnår en viss skicklighetsnivå. (Om man vill väga in skillnaden mellan noggrann träning och grundliga studier å ena sidan och stor talang men liten erfarenhet å den andra kan man ju ibland slå mot ett värde som inte modifieras av grundegenskapen.)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Yrkena fyller ingen funktion.

Jag spelleder för tillfället Svavelvinter-serien och nu för tillfället så befinnersig spelgruppen i de tre år mellan Svavelvinter och Oraklets Fyra ögon... Då slängde vi in Ärans Väg serien... anyway: Spelgruppen består av en stavmagiker, och där fyller yrket VERKLIGEN någon funktion... Sen har vi en Mänsklig krigare som skulle kunna vara vad som helst och en liten sjöfarar flicka, gråalv. Egentligen ser man inte skillnad på krigaren och gråalven... de kan ungefär samma färdigheter och sånt, bortsett från att alven har ett gäng konstiga färdigheter som kanske en dag kommer väl till pass... Navigation och sånt...

chrull
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Du överdriver aningens mycket.

Diverse tillägg och patchar... nja... skulle snarare kalla det för upplagor. Tillägg som finns i handböcker är inget fel på eftersom en handbok är just ett tillägg. De har alltid följt grundreglerna och nya färdigheter, besvärjelser mm är just vad de bör innehålla. Att sen några av färdigheterna kanske konstruerats medans man var på krogen är en annan femma. Man får asså ta bort grejjor och ändra om du inte förstått det... (skriv det bara i boken så ändringen består) :)

Att man nu i chronopia gör så att det inte finns några yrkeskrav, att grundegenskaperna begränsar färdigheterna, hur ålders spelar in, att man köper fler färdigheter/magiskola med bp, att färdigheter kostar det dom kostar oavsett hur högt man kommit (skrota expert och höjningstabellen i V.4) är FINFINA ändringar som min spelgrupp alltid kör med just nu. Snabbt och lagom logiskt.

Den rejäla genomgång, storskrubbning, rundsmörjning och utkastning som du nämner är just vad jag menade med "Fixa alla buggar." (Mitt första inlägg)
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Nu pratar du väl ändå bara en massa smörja?
<I>Man har försökt att "förbättra" och "föryngra" Drakar&Demoner med diverse tillägg och patchar</I>
Patchar? Tillägg? Jag ser det bara som bra regelexpanderingar. Men visst, jag håller med dig om en sak. Spelet har många små/stora fel <B>men</B> jag håller inte med dig om att det gör spelet extremt jävla uselt som du försöker få det att bli.

Och du krister, det låter som du har alla de ca 70 böckerna som släppts till spelet. I alla fall säkert alla till DoD91. Det är några jag saknar där och eftersom du verklingen inte gillar spelet så skulle jag väl kunna få köpa dom? Eller spelar du Drakar & Demoner i smyg? ;)

Mac - Inte arg men relativt besviken på dina ord.

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Patchar? Tillägg? Jag ser det bara som bra regelexpanderingar."

Japp. Det gör jag med. Problemet med dem är att de ofta är inkonsekventa och att bakåtkompatibiliteten är usel.

"Men visst, jag håller med dig om en sak. Spelet har många små/stora fel men jag håller inte med dig om att det gör spelet extremt jävla uselt som du försöker få det att bli."

Dessvärre tror jag på "många bäckar små"-principen. Det hjälper inte om grunden är god om resten drar ner systemet till katastrof.

"Det är några jag saknar där och eftersom du verklingen inte gillar spelet så skulle jag väl kunna få köpa dom?"

Sorry. Har redan sålt av dem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"De har alltid följt grundreglerna och nya färdigheter, besvärjelser mm är just vad de bör innehålla."

Nej, det har de inte. Jag minns ett helskumt träffsystem i DoD Ivanhoe som inte följde grundreglerna en centimeter, och som dök upp i lätt modifierad tappning i en senare modul. Nya besvärjelser kan jag utan problem gå med på, men nya färdigheter bör man enligt min ringa åsikt undvika. Det leder till just den färdighetsinflation och oanvändbara rollpersoner som DoD drabbades av i handbokshysterin kring DoD'91.

"Att sen några av färdigheterna kanske konstruerats medans man var på krogen är en annan femma. Man får asså ta bort grejjor och ändra om du inte förstått det..."

Jag köper normalt rollspel och moduler med premissen att jag inte ska behöva ändra och ta bort. Och såpass stora krav ställer jag på en rollspelskonstruktör att hans spel inte skrivs på krogen. För min del använder jag antalet nödvändiga ändringar som ett kvalitetsmått - ju fler ändringar som behövs desto sämre regelsystem.

Så nej, jag anser mig inte överdriva. Möjligen uppfattas orden som överdrivet hårda, men min åsikt kvarstår: DoD är föråldrat och bör bäst somna in medan de goda minnena fortfarande finns kvar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top