Nekromanti Ny värld - bland molnen.

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
För nåt år sedan hade jag tråkigt en kväll och plitade ner följande "start" på en värld i en lite speciell "high fantasy" setting. Det vore kul med lite kommentarer, någon kanske rent av har glädje av några av idéerna.


---

Cloudy skies

A short description

The World

The planet is a huge gas giant of relatively low density and therefore relatively low gravity (comparable to earth or even a little less). There is no ground except perhaps deep deep down in the nethery depths of unimaginable pressure. The circumference of the giant is unknown but it is many many times that of earth.
There is a yellow sun giving warmth and life to the world and there are three large and several smaller moons orbiting the planet. For the peoples living here there is scant difference between an orbiting moon and any of the landmasses floating in the sea of the sky.
The floating land

There are huge floating landmasses that defy gravity. This is by the scholars attributed to the thick red-brown, thick and grainy fluid that runs in the ground and is called Earthblood. It is believed that the lay lines that permeates everywhere feed the Earthblood that in turn keeps the lands from tumbling into the abyss. This is also confirmed by scholars observing that landmasses tend to stay on nodes, places where two or more lay lines converge.
This might also explain why many landmasses tend to stay roughly in place even though the wind should scatter them. Minor landmasses without a node might even ”ride” the lay lines.
Bigger landmasses also seem to contain more nodes. Nodes are often places of power where magick is stronger and mystical things may happen.
The Earthblood is much sought after by magick wielders, but if they dare take to much they can upset delicate balances.
The Regions

Deep deep down lies the lower regions, where the air gets thicker and thicker, lower down even poisonous with the heavier gases not abundant higher up. The air takes on a thicker and grainier quality with an orange or green tint. Sight gets more and more limited. If you should fall or fly down here, and you manage the poisonous gasses the ever increasing pressure in the nether region below will squash you eventually.
There are huge and strange beasts living and prospering in this forbidding and poisonous region.

Even deeper below this lies the ultra pressure nether regions where no normal creatures survive.
Eternal gloom reigns and no one knows what much of what this region consists or if anything lies below.
There are stories about the strange and gargantuan monsters that live down here where nothing else can survive. Luckily they seldom rise…

Right above the lower regions lies the regions with breathable air. The lowest of these are warm and comfortable with high pressure and are where the big continents lie, hundreds and sometimes even thousands of kilometers across. Some even have seas. But the sun seldom shines in the clouded sky. And during the days there is an eternal misty quality to the light which seems to emanate from everywhere.
The huge continents that float here do not move around much and the winds are not severe. But when the storms come they are devastating due to the higher pressures. Sometimes updrafts from the poisonous regions annihilates entire settlements. There are not many of these continents and they are widely scattered, but can normally be seen on days with clear sight even from the highest settlements.
(This would be like the view from orbit of an Australia half covered in clouds)

In the middle regions above this the sun shines more often and the air is a little clearer so sight can on a good day be hundreds of kilometers.
The floating landmasses are smaller and range between a max of ~100 kilometers across down to a couple of kilometers and sometimes even smaller. The also tend to move around a little more than those below. Generally only the biggest and most furious storms can scatter them. In some places, people have anchored smaller landmasses to each other with giant cables.

In the highest settlements 150-200 km above the big continents it is freezing cold and the air is hard to breathe and the sun burns the skin and the winds rage, landmasses are seldom above a handfull of kilometers across and goes down even to really small chunks not much more than a hundred meters.
These small landmasses seldom stay in the same area for long.

Above this only a few birds and cloud people go, the often well below freezing cold and the thinner and thinner air prohibits populating. Although there are insectiod colonies and a few others that live above.

Travel
Travel on land is done by foot, horse or cart. There are a few other riding animals as well. Some places even have cable cars and other such low tech appliances.

Travel on the few seas and rivers is done by boat or ship.

Travel in the air or between landmasses that are near can be accomplished by riding griffins or even the rare dragons. But also by hot air balloon, parachuting or even hangliding kites in certain places. But none of these are suitable for longer journeys, the riding animals get tired, parachuting only goes downward except in extreme cases, hot air balloons can only go where the wind takes them and hangliding with kites is not too reliable.

The best way to travel or freight cargo longer distances is to employ the excellent but costly services of The Guild, who have sky galleons that can travel the ley lines.

There are a few other unique ways to travel, but none are widespread. These include by magical means, and with blimps or balloons to provide the lift and then drawn by birds or other flying animals.

Generally though, it is very rare with any significant military use of flying vehicles or animals. Ground forces are still the most important factor of war. Although these forces may be transported to the location by The Guild, who do everything for the right price, or by other means. A few forces have squadrons or even larger units of cavalry using aerial beasts. Scouting and reconnaissance is often done with gliders and balloons. Lesser attacks can be done from the air by these as well, but for the few who even use it, ballistas and catapults and such artillery is much more efficient.
The fundamental differences
· Aeronautical cultures
· Castles have air defenses as well as normal
· The best defense is being underground
· Flying is imporant
· The enormous distances
· No horizons

Perils
· Poisonous spore clouds during pollenation
· Raging winds and storms, even dust storms
· Poisonous updrafts in the lower regions
· Insect/insectoid swarms

The major players
· Countries – Mark,
· Characters – Kings, Emperors, Wizards, Guild masters, Pope?
· Organizations - The Guild, The Warrior Poets, The Theocracy
· Politics

The guild knows the secret to make galleons sail on laylines using Earthblood, enabling them a virtual monopoly on larger scale trade and travel.

The minor players
· Organizations -
· Characters - Heroes, Villains, Cardinals, Scholars, Dukes, Barons, Governors etc

Everyday life
· Cultures – folks
· Living conditions

Religion
· ”History”
· Pantheons – gods, godesses, elements
· Teachings
· Movements

Science
· History
· Books, literature & important works
· Discoveries and technologies – hot air balloons, primitive parachutes and hangliding kites.
· Flora and Fauna
Warfare
· Cultural weapons – sword, spear, bow
· Heavier weapons – catapult, ballista, arbalest
· Modes of transfer
· Units
· Codes of conduct – the art and etiquette of war
The other Mystical stuff
· Magick
· The five elements – the four in order of magnitude: Wind, Earth, Fire, Water, and the enigmatic Void.
· Lay lines, nodes, foci
· Famous Artifacts
· Spirits – Umbra?

Magick is line of sight oriented. If you can see it you can enchant it. Darkness and blindness hinders magick. Scrying is very powerful as is more natural means of seeing far, like telescopes. Although using only one eye or a grainy lens lowers effect. Although the nearer things are the easier it gets. Touching distance is always preferable.

The elements and their deities are important. All is considered to be alive, except the Void, which is the not the opposite, but only the lack of anything. It is The Unbeing. Void is very special in several cases.

Air – As it is a world of endless skies, air proves to be the most abundant element. She is big but has spread herself a little too much and But she has a darker side and can muster incredible devastating storms and thunderous lightning that can shatter anything. Worthy of the highest respect.
Earth – Earth is stability and power, and provides living space, shelter and all materials for the people and and the Earthblood is most potent.
Fire – The destructive rage of fire is not wholly onesided. He also gives warmth and renewal, as ashes of a burnt forest nourishes the soil.
Water – Even at the mercy of big sister Wind and the weakest of the elements, she still is a force to be reckoned with. There are few oceans, but also few deserts. She is the clouds, and can whip a furiuos rain, but she is also the life giver and all beings need her.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tycker det var bra...
Bara en fråga.
Varför skrev du på engelska?

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Beror på humöret ;)
På engelska når man fler människor...
Dessutom är jag väl skadad då jag bara läser böcker på Engelska och i princip bara spelar engelskspråkiga rollspel.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Schysst!

Låter lite som mitt eget lilla projekt PERIHELION. Jag har dock löst saker och ting på ett annorlunda sätt, mindre fantasy och mer steampunk. PERIHELION är en konstruerad värld, ihophållen utav i det närmsta magisk teknologi. Rasen som skapade hela eländet är dock sedan länge utdöd (tror folk... /images/icons/cool.gif), och en hel del utav maskinerna håller på att förfalla.

Kan inte berätta mycket mer förrän jag är klar med skiten, men jag kan lova er att det kommer bli något alldeles extra!

-Gaxar, /images/icons/cool.gif

Ordinary people do fucked-up things
when fucked-up things become ordinary!
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag hade (har) en idé jag kallade Aeramthyr som var lite lik det där...i.o.m. lufttemat...Den gick ut på att (och ja, jag vet, det är helt fysikaliskt regelvidrigt, men sådana petitesser som verkligheten hindrar inte min fantasi) det fanns jättehöga berg (~30000m.), och att tryckökningen ju längre ned man kom ökade otäckt mycket, så att man inte kunde bo under 10000m. och bara det var en plåga. Därför bodde alla i städer som klängde på bergssidorna, med terrassodlingar inuti städerna. Teknologin var renässans, ariktekturen någon sorts luftig grekisk-romersk och raserna människor, alver, halvalver, gnomer, aarakocra (fågelfolk) och doppelgangers. Alverna använde magiska vingmantlar för att flyga, människorna, doppelgangers och gnomerna Da Vinci-artade vingflappmaskiner (återigen, jag vet att de tekniskt sett inte funkar. Jag struntar högaktningsfullt i det). Aarakocra använde (duh) sina vingar. Det hade viss potential men jag övergav det för att jag inte kunde komma på tillräckligt många möjligheter till äventyr.

Feliath - som bara pratar strunt
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Den här världen tror jag skulle kunna bli ascool.

Man skulle också kunna slänga in mäktig magi (flygskepp, teleportering, frammanande av mäktiga varelser osv). Magin skulle också kunna vara relativt vardaglig. Drakar känns som ett naturligt inslag. Flygflottor? Omfattande handel a la renässansen?

Dvärgar och andra underjordiska varelser skulle vara mäktigare (en del berg skulle kunna vara nästan som myrstackar). Detta skulle kunna motivera en hel del dungeon crawl... Även flygande varelser skulle kunna vara verkliga maktfaktorer.

Växtlighet skulle kunna vara mer sparsam, men tillgången på metaller och sten jättestor. Bergsflora och -fauna kanske. Klimat som är gynnsammare ju längre ned man kommer - upp/ner istället för nord/syd värmemässigt? Yeti och andra isvarelser på bergstopparna...

Jättelika broar mellan bergen. Extrema befästningspunkter och oerhörd strategisk betydelse.

Äventyr under högt tryck kanske i speciella bronsdräkter? Läskiga monster som trivs i högt tryck.

Jag tycker det känns som om man kunde hitta på en hel del rätt episka äventyr i en sådan värld. Den mäktigare magin skulle dessutom kunna ge upphov till dimensionsresor osv. vilket gör kampanjen oändlig!

/The Danno
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Visst jag är gärna med i ett samarbete. Jag gillar skarpt att sitta och fantisera fram alternativa rollspelsvärldar.

Det blir rätt stora skillnader i de båda varianterna, berg kontra "flygöar", mycket av min inspiration till de förstnämnda var naturligtvis berg på jorden och D&D. I "The Death Gate Cycle - Dragon Wing" beskrivs en värld mer lik den du beskriver. Det blir "filosofiska" skillnader.

Jag har redan en del idéer. Din idé med gripar skulle kunna spinnas vidare på - mängder av olika exotiska gripraser vore tufft. Vattenförsörjning var ett stort problem i Dragon Wing. Man kan även tänka sig "miljöförstöring" vid utnyttjande av jordblodet - en icke förnybar energikälla. Elementen liknar de i Legend of the Five Rings - är världen inspirerad av österländsk kultur?

Jag svarar privat också...

/The Danno
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<I>Man skulle också kunna slänga in mäktig magi (flygskepp, teleportering, frammanande av mäktiga varelser osv). Magin skulle också kunna vara relativt vardaglig. Drakar känns som ett naturligt inslag. Flygflottor? Omfattande handel a la renässansen?

Dvärgar och andra underjordiska varelser skulle vara mäktigare (en del berg skulle kunna vara nästan som myrstackar). Detta skulle kunna motivera en hel del dungeon crawl... Även flygande varelser skulle kunna vara verkliga maktfaktorer. </I>

Några kommentarer till detta. För det första är det utmärkt. Jag lägger märke till att jag var för inskränkt i mina visioner. Såväl drakar (jag tyckte det kändes för klicherat, faktiskt) som flygflottor och dvärgar hade jag förkastat; det skulle finnas flygande skepp (fast rent teknologiska, oftast, som luftballonger o.s.v.), men ingen skulle vara en stor nog maktfaktor att ha en hel flotta. Inskränkt och tråkigt. Magin, däremot, tyckte jag att jag hade ett rätt bra uppslag till. Det mesta av den skulle hållas till formförändringar, illusioner och elementarmagi, där Luftmagi var helt tillåtet och luftmagiker mycket respekterade, Eld belagt med kraftiga restriktioner och Jord och Vatten respekterade men deras använding något begränsad i lag. Vatten- och Jord-magi skulle mest ses som användbara för överlevnad. Hos alverna skulle magi vara rätt vanligt, men inte i övrigt.
Det bör tilläggas att jag siktade på en blueblooded-adventure-feeling, sailing on the high seas fast i luften, om ni förstår hur jag menar...

Det bör också sägas att jag tycker mycket om dina förslag; de breddar konceptet utan att någonsin vara annat än fördelaktiga. Särskilt tryckdräkterna tyckte jag om.
Jag tar också och svarar på ditt förslag om samarbete i det här inlägget: jag har alldeles för mycket annat på gång just nu, mellan skolan och min fantasykampanj, men du kan gärna få det lilla i idéväg jag hade av mig (det uppgick till två handskrivna klotterblocksblad, tror jag, och en massa förvirrade, ej nedskrivna tankar om proteser av silver o.s.v.), nästa gång jag kommer hem (just nu är det 11 mil mellan mig och anteckningarna). Om du vill arbeta med idén, vill säga. Jag kanske kan delta som smakråd eller något; "kreativ konsult"? ;-)

Feliath - Bring me flesh and bring me wine

Den förste som kan tala om för mig vilken sång den raden kommer ifrån (efter mitt nick), vinner för övrigt dagens heat av "värdelöst vetande".
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Jag älskar miljöförstöring (i fantasyrollspel) ;)
Den som har kikat på Dark Sun och "defilers" vet vartåt jag tänkte ta en del det.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Jag är alltid (för) svårt inspirerad av österländsk kultur :gremwink:. Speciellt kinesisk mytologi och magi. Notera det i 101 år kampanjen... Funderar på att göra något mellanting.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
"Jag kanske kan delta som smakråd eller något; "kreativ konsult"? ;-)"

Det är ungefär som jag ser mig själv också. Jag har haft notoriskt svårt att avsluta något...

/The Danno
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Låter väldigt kul faktiskt... Jag gjorde något liknande för ett tag sedan även om jag brydde mig mindre om det fysikaliska i det hela (jag lät helt enkelt kontinenter flyta omkring i ett lufthav utan att bry mig så mycket om vad som fanns däromkring eller hur resten av universat såg ut (eftersom det var saker karaktärerna ändå aldrig skulle få reda på). Ankor i flugande levande skepp stod för transporterna (det är inte riktig fantasy utan ankor :gremsmile:...

Det ser väldigt lovande ut, gillar iden med noder och kraftlinjer :)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
oj... har nog läst lite FÖR mycket på engelska på sistone efter som jag knappt märkte att det stog på engelska...
Förresten har jag sett det stavas Ley Lines för det mesta, har du sett Lay lines eller är det en översättning eller en medvetet avståndstagande från rifts och slaine?

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Tack, fast jag vet inte om det blir så mycket mer skapat.. Det ligger i malpåse, men om någon har lust att fylla på med lite bra idéer vet man aldrig ;)
Ska försöka koncentrera mig på min 101 år kampanj om något... I mån av tiiiiid!
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Hehehe, jag märkte knappt att jag skrev på engelska vid tillfället.
Angående stavningen hra jag sett tillräckligt av båda stavningarna och jag föredrog helt enkelt den varianten. Det är inget medvetet avståndstagande (det var säkert 10 år sen jag läste rifts, det var nytt i alla fall), men inspirationen kommer mest från "brittisk pseudo ockultism" (eller vad man skall kalla det) i det fallet.
 
Top