Nekromanti Ny utrustning

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Fick en förfrågan från en av mina spelare som fokuserar på bågskytte om han inte kunde få tag på olika sorters pilar så jag slängde ihop nedanstående. Har en tanke om användandet av dem ska kräva förmågan Prickskytt (vilket han redan har) för att göra dem mer exklusiva, vad anser ni?

En annan undrade då om han inte kunde sätta spikes på sin sköld, vilket ju är en skön ikonisk bild så jag höftade nedanstående. Borde det ge någon mer nackdel dock? Fummel vid 19-20, för elakt?


Piltyper

Alla nya pilar kostar dubbla priset mot vanliga om inget annat anges.

  • Pansarbrytande: gör en tärningsstorlek mindre i skada och halverar målets rustningsvärde.
  • Sårare: gör en tärningsstorlek mer i skada och dubblar målets rustningsvärde.
  • Klubbande: -2 att träffa. Gör ingen skada. Måste slå mot Stark för att inte ramla omkull.
  • Visslande: Ger ifrån sig ett tjutande visselljud. Gör 1T4 i skada.
  • Rep-pil: -2 att träffa. Gör en tärningsstorlek mindre i skada. Hullingförsedd pil med 20 m tunt silkesrep, håller för 1 person. Kostar 1 daler styck.
  • Eldpil: -2 att träffa. Gör en tärningsstorlek mindre i skada. Sätter eld på målet om skytten lyckas med ett slag mot Listig. Oljeindränkta trasor lindade runt pilen som man sätter eld på innan man skjuter.
Sköldspik
Spik eller piggar av metall som monteras i mitten på skölden. Ökar sköldens skada med +1 vid användning av förmågan Sköldkamp. Har en tendens att fastna i saker vid fummel. Kostar 10 daler utöver sköldkostnaden.

 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Pilarna tar jag rakt av, det borde finnas en mall som listan du gjort som man bara kan slänga in i varje nytt fantasyspel!
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
En annan undrade då om han inte kunde sätta spikes på sin sköld, vilket ju är en skön ikonisk bild så jag höftade nedanstående. Borde det ge någon mer nackdel dock? Fummel vid 19-20, för elakt?
Sköldens hålfasthet borde kunna påverkas av spikarna. Jag antar att han inte limmar på spikarna på skölden utan att han slå spikarna igenom skölden och då lär de också påverka sköldens hållfasthet. Spiken måste väl vara ganska grova också om de inte ska gå av av ett svärdshugg vilket innebär större hål i skölden.
Sköldens vikt bör väl öka också om man har tillräckligt många grova spik i skölden. Sedan tycker jag att man ska vända på frågan också och fråga sig vad har han för nytta av att ha spikes på skölden. Borde han inte ha någon nytta av spiksen också? Tex att han vid ett perfekt försvarsslag kan skada motståndarens vapen eller att han kan tackla motståndare med skölden och göra mer skada än normalt vid en "tackling med sköld".
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
BV eller vikt finns inte i Symbaroum, det är ganska regellätt jämfört med t.ex. DoD. Jag antar att man nitar fast en eller flera rejält smidda metall-spikes i metalldelarna på skölden så det borde inte påverka jättemycket.

Sköldkamp är en förmåga som just ger en möjlighet till sköldattacker och tacklingar, förmågan i sig ger mer skada på högre nivå så jag tycker att +1 i skada är tillräcklig bonus för att inte övertrumfa förmågan i sig.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
De flesta kvalitéerna ger +1 på någonting och inga minus, tycker det är helt rimligt att en spikförsedd sköld som kostar ett torp eller tio kor mer än en vanlig sköld har samma bonus. Att den kan fastna är väl mer flavour?

Nice att samurai är urkällan till bra pilar, bra tips :)
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Skitbra!!!

Angående ny utrustning!

Har någon vågat sig på en vapenlista? Samma gäller regler för smideskonst och olika material?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Templar;n64676 said:
Skitbra!!!

Har någon vågat sig på en vapenlista?
Nja, men en av mina spelare ville ha en Naginata. Vi gav den T8 skada och Balanserat som kvalité.

Inte nog långt för att få 'Långt', men det långa skaftet underlättar parering. Vi gjorde den lite mindre "feodala Japan", rent uteseendemässigt, och hittade dessutom en bild i regelboken som skulle kunna kopplas till just detta vapen. Vet inte vilken sida, men det ganska tidigt i boken, på en bild där Korinthia eskorteras genom Yndaros (ser det ut som).

Vi sa att han lyckats köpa vapnet, innan han gav sig över Titanerna (introäventyret), av en handlare som i rasorna av Alberetor gått på skattjakt och lyckats hitta det han tror är ett vapen förknippat med någon slags sekt eller pakt, då hen aldrig sett det förut.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Naginatavariant låter kul, menar du på sidan 25?
Balanserat tycker jag funkar bra men jag hade nog låtit den vara ett långt vapen ändå och använt den som en lättare mer balanserad hillebard. Jag antar att den oftast används med två händer? Kostnad 15 daler precis som en hillebard.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Har inte boken hos mig för tillfället, så kan inte kolla själv.

Anledningen till att vi valde att inte göra det Långt är för att vi ser vapnet mer som ett Svärd med längre skaft. Bladet är ganska långt och används snarare för att hugga och inte sticka, och skaftet är inte alls så långt som på ett spjut eller hillebard. Tänk dig att du håller den övre handen strax under bladet, som på ett svärd, och att resten av skaftet tillsammans med den andra handen bara är till för att öka balans och kontroll.

Har ju faktiskt aldrig hanterat en naginata personligen. Det är mest bara spekulationer och lite research som talar för det.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Nja, jag är ganska säker på att en historiskt korrekt naginata var relativt lång och användes som ett stångvapen. Det du beskriver låter däremot exakt som en nagamaki.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Nu när du säger det så blir jag osäker på om jag bara minns fel. Jag själv hade ingen koll, utan spelaren stod för faktan. Vi diskuterade både nagamaki och naginata och jag måste ha blandat ihop dem...

Hur som helst! Båda två tycker jag passar bra in i Symbaroum!
 
Top