Nekromanti Ny TV - hur gör jag?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Hej! Jag har mer och mer börjat lida av att mina TV spel tycker att min tv är för liten! Text, UI och bild-i-blid grejer har börjat bli så små att jag har svårt att se dem- Min tv är en ganska bra tv, efter som jag köpte den av en kille som bryr sig om bild på ett extremt se. Men den är i alla fall 10 -15 år gammal vid det här laget och men en idag jätteliten storlek på kanske 32" och inte ens full hd utan typ... 720i eller nått sånt.

Vad måste jag veta när jag köper en ny tv? Räcker det med att bara ta veckans nedsatta vara på Webhallen? (den här veckan är det denna https://www.webhallen.com/se/produc...S6803-4K-UHD-HDR-Plus-Smart-3-sided-Ambilight som är den aktuella, då jag tror att större än så inte ryms där min tv är) eller måste jag ha koll på vissa begrepp för att kunna glo på netflix som ett proffs?

Jag förstår att jag behöver hdr och 4k, och sen måste uppdatera till en apple tv 4k och en ps4 pro, och det är de två manickerna som kommer att visa bild på tv:n 90% av tiden.
Det jag vill ha är framför allt bra färg - för det är det jag har nu så det är det jag är van vid. Att öka storlek men få en grå och tråkig bild känns som ett nedköp.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Om du vill vara nöjd och insatt så rekommenderar jag prisjakt.nu och dess forum på minhembio.com. Där kan du kolla in populäraste tv-modellerna, läsa användarrecensioner och proffsrecensioner. Forumet har trådar kring de modeller som folk köper mest och där kan man läsa vad som är bra och vilka problem som uppstått, eventuellt lagg osv. Jag har varit medlem där i många år och precis som detta forum så är det en allmänt god ton och hög nivå av hjälpsamhet.

Jag tycker att du åtminstone kan kolla in vad de skrivit om den modell du kollat på. Jag hade själv inte köpt ny tv utan att kolla upp det som är viktigt för mig som inputlag då jag har en massa tv-spel och om de inte fungerar felfritt faller hela idén. (Nu spelar jag nästan aldrig på TV:n ändå utan kör projektor men, men...)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Om du har pengar: köp en LG OLED tv från 2017 eller 2018, vilken som i princip.

Annars: lyss på Schenström och börja läs recensioner (även om minhembio kanske inte kommer ge så mycket). När du kikar efter input lag (viktigt för spelande!) så ska det vara mindre än 33ms.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
jag köpte den. Nu är mitt hem en tv. Ev behöver jag en ny lägenhet så att den får rum, men så kan det gå.
 
Top