Frankenstein said:
Vicotnik said:
Om du tänker köra magiker så är mitt tips att höra med din spelledare ifall du får ta flera aspekter, min rekomendation är att du bör i alla fall ha 2-3 stycken.
Orkar du dra en snabb förklaring vad det skulle inebära för karaktären.
För mig låter det som fler färdigheter jag måste lägga poäng i.
Det är korrekt.
En aspekt är det element du använder dig av för att skaffa så kallande filament (magisk energi) för att kunna kasta besvärjelser.
Varje aspekt är en kraftkälla för magisk energi, det kan till exempel vara Pyrotropi (eld), ataxatropi (kaos) eller heliotropi (solen).
Olika effekter (som en besvärjelse bygger på) är knutna till olika aspekter. Eld är kopplat till pyrotropi, teleportera till ataxatropi och effekten makt är kopplad till heliotropi.
Det är inga bekymmer att spela en magiker med en aspekt, men då måste du ha färdigheten transformering för att kunna omvandla en aspekt till en annan, och detta kan bara göras ifall besvärjelsen är formaliserad, dvs du kan inte transformera i en improviserad besvärjelse.
Så ska du köra en improvisatör så bör du i alla fall ha ataxatropi för att kunna förändra effekters räckvidd.
Eld har nämligen räckvidd beröring i grund och vill du göra ett eldklot på improviserad väg så behöver du först alstra pyrotropi (ob1t6) och väva effekten eld (ob1t6)(slag mot besvärjelse), sen behöver du alstra ataxatropi (ob1t6)och väva effekten avstånd(ob1t6). Det innebär 4 slag totalt, 1 mot pyrotropi, 1 mot ataxatropi och 2 mot besvärjelse för att lyckas kasta ett eldklot på improviserad väg, vilket tar 4 stidsrundor om jag kommer ihåg korrket..
För en formaliserad besvärjelse ser det ut på följande sätt:
alstra pyrotropi (ob3t6)
transformera (ob3t6) förlorar ett filament i transformeringen
väv eld (ob1t6)
väv avstånd (ob1t6)
vilket tar 2 stridsrundor för samma effekt.
Skillnaden är att med improviserad magi kan du anpassa dig efter situationen, medan formaliserad magi är mer begränsad på det sätt att du inte kan förändra besvärjelsen.
Tror jag kom lite ifrån frågan, men jag hoppas att det förklarar lite hur magi fungerar, om än väldigt kortfattat.